Millä perusteella valitsitte kiinteistönvälittäjän?
Entä mitkä ominaisuudet/tavat toimia osoittautuivat jälkeenpäin ajatellen hyviksi/huonoiksi?
Kommentit (8)
Me saatiin lähes 100 000 e enemmän mitä pyydettiin
No me valittiin sen mukaan, että mikä välittäjä myy eniten asuntoja juuri sillä alueella, koska heillä oli valmiita ostajaehdokkaat.
Tuli valittua keskisuuri toimija ja heiltä välittäjä, joka oli myynyt asuntoja tällä alueella 20 vuotta. Asunto meni nopsasti kaupaksi hiljaisen aikana hyvään hintaan.
Periaatteessa kunnossa, mutta jo sen ikäinen, että varmasti löytyy vikaa, jos etsimällä etsii. Ajateltiin valita välittäjä, joka tutki talon tarkimmin. Lisäksi tällä välittäjällä eniten kokemusta taloista noin tekniseltä kannalta. Itse en haluisi välittäjä, joka painottaa asiakkaalle pelkkiä talon hyviä puolia jopa totuuden kustannuksella. Monista isoimmista yrityksistä tuli tällainen kuva.
Toisaalta tämän välittäjän julkisuuskuva ei ole "Kiinteistömaailmatasoa". Ei ole kuitenkaan myöskään mikään yhdenmiehen pikkuyritys...
Tarjouskaupaa vähän vierastamme. Kyseessä ei ole niin kallis kohde, ja sisainti maalla. Itse en usko, että täällä päästään merkittäviin eroihin loppuhinnassa oli myyntitapa mikä tahansa. Tärkeintä olisi sujuva ja suhteellisen joutuisa myynti.
Ap
Kannattaa ihan itse myydä, varsinkin jos kyse on kerrostaloasunnosta. Välittäjän liksa on ihan käsittämätön siihen nähden kuinka paljon ne tekevät töitä sen eteen. Yksikin yritti saada meiltä asuntoa myyntiin sanomalla "laitetaas sit haalarit päälle ja aletaan painaa duunia".
Sen duunit ovat tasan tilata isännöitsijältä todistus (voi tehdä itse), ottaa kämpästä kuvat (voi tehdä itse),laittaa ilmoitus nettiin (voi tehdä itse), pitää näyttöjä (voi pitää itse), ottaa vastaan ostotarjous (voi tehdä itse, netissä on ihan kunnon pohjia niitä varten), laatia kauppakirja (voi tehdä itse, netissä on niihinkin pohjia).
Tuolla säästää aika monta tonnia...
Toki, jos omat rahkeet ei riitä tuohon tai ei uskalla/osaa myydä, niin kannattaa ottaa välittäjä.
Kannattaa aina myös muistaa, että välittäjälle asunnonmyyntihinnasta vaikka viidentonnin tiputtaminen ei merkitse juuri mitään hänen palkkiossaan, mutta myyjälle se on iso raha. Sen takia ne sitten painostavat laskemaan hintaa, jotta saavat kohteen myytyä nopeasti (ettei tarvitse näytöissä ravata) ja sitten vaan taalat taskuun.
Esimerkki:
150.000€ (asunnon hinta),
5250€ (3,5% välityspalkkio)
145.000€ (asunnon hinta),
5075€ (3,5% välityspalkkio)
140.000€ (asunnon hinta),
4900€ (3,5% välityspalkkio)
Välittäjän palkkiossa tuo 10.000 euron tiputus myyntihinnassa ei merkitse juuri mitään (350€ vähemmän), mutta myyjälle aika paljon enemmän. Pitäkää tuo mielessä kun välittäjät soittavat ja vaativat laskemaan hintaa.
myimme asuntomme tietysti itse.
Hetki välittäjää harkittiin, mutta kun väläytimme hänelle mahdollisuutta myydä itse, hän suuttui: älä tule tekemään minun töitäni, enhän minäkään tee sinun töitäsi. Ihan ymmärrettävää, mutta eipä olisi tarvinnut ääneen sanoa. Siis myimme itse.
Nyt huijaat kyllä itseäsi. Välittäjän käyttö ei mitenkään poista myyjän vastuuta asunnon kunnosta.
Välittäjä kertoo ostajille sitä mitä olette itse välittäjälle kertonut. Jos ette jostain syystä itse tiedä talonne kuntoa, niin sitten teidän kannattaa harkita teettävänne rakenteisiin menevä kuntotarkastus ennen myyntiä ja sen lisäksi otatte vakuutuksen, jolla voitte minimoida omaa vastuutanne myyjän virheistä.
Nyt huijaat kyllä itseäsi. Välittäjän käyttö ei mitenkään poista myyjän vastuuta asunnon kunnosta. Välittäjä kertoo ostajille sitä mitä olette itse välittäjälle kertonut. Jos ette jostain syystä itse tiedä talonne kuntoa, niin sitten teidän kannattaa harkita teettävänne rakenteisiin menevä kuntotarkastus ennen myyntiä ja sen lisäksi otatte vakuutuksen, jolla voitte minimoida omaa vastuutanne myyjän virheistä.
Olemme kohtuullisen hyvin tietoisia talomme kunnosta. Ymmärrän hyvin kiinteistökaupan vastuunjakautumiset. Välittäjää ei käytetä siksi, että meidän vastuumme vähentyisi. Kuntotarkastukset teetetään, mutta ymmärrän täysin myös niiden merkityksen/merkityksettömyyden.
Lähinnä tässä nyt tulee sinun tekstistäsi kyseeseen se, että en välttämättä luota eräiden alan isojen toimijoiden haluun kertoa puolueetonta tietoa niin myyjälle kuin ostajallekin. Toivoisin, että ostajan ostopäätös perustuisi mahdollisimman paljon faktoihin, eikä mielikuviin. Puhun nyt lähinnä tämän tasoisista asioista, kuin että vanhat ikkunat vetävät talvella jne.
jotkut näyttävät valitsevan sillä perusteella kuka lupaa kiinteistöstä suurimman hinnan. Olkoon hinta sitten kuinka epärealistinen hyvänsä.