Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työn, perheen ja opiskelun yhdistäminen?

Vierailija
11.03.2011 |

Moi! Haluaisin kuulla kokemuksia, miten onnistua yhdistää päivätyön (klo 8-16), lapset (tällä hetkellä 6v ja 5v) ja opiskelun, missä koulua olisi mahdollisesti ma-to klo 17.30-20.30. Ei kai kuitenkaan säännöllisesti joka ilta. Opiskelu kestää 3,5v.

Suunnitelmissa olisi siis opiskella tradenomiksi. Pohjalla on 10v vanhat merkonomiopinnot ja alan töissä olen. Mua pelottaa, että perheelle jää sitten kovin vähän aikaa ja oma jaksaminenkin mietityttää.

Onko kellään kokemuksia iltaopiskelusta Haaga-Heliassa? Opintotoimistossa eivät osanneet sanoa minkä verran lähiopetusta tosiasiassa on.

Olisi kiva kuulla työssäkäyvien, pienten lasten äitien opiskelukokemuksia.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 4v ja 7v lapset. päivätyö 8-16. Ja olen aloittamassa 3 vuoden opinnot. Vielä ei siis kokemusta, mutta kiinostusta ja innostusta. Minusta asenne ratkaisee ja miehen tuki. tsemppiä!

Vierailija
2/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen juuri tuolla yhdistelmällä tradenomiksi (tietojenkäsittely) toista vuotta.

Ensimmäinen vuosi oli suhteellisen rankka sillä tein normaalia työaikaa. Ekalla syksyllä oli paljon hyväksilukuja, sillä vanhoista merkonomiopinnoista saa jonkin verran anteeksi, lisäksi minulla oli liiketalouden puolen opintoja joitakin. Varmaan sama tilanne on sinullakin jos merkonomipaperisi ovat ne vanhat opistotason tutkinnon paperit.

Nyt olen tämän lukuvuoden ajan tehnyt kuuden tunnin työaikaa (osittainen hoitovapaa), vaikka en siitä osittaista hoitorahaa vielä saakaan ja stressi on helpottanut huomattavasti.

Haaga-Helian opinnoista ei ole tietoa, mutta esimerkiksi meillä lähiopetusta on pääsääntöisesti ma-to klo 17.30-20.30, ja osittain joko lisänä tai tunteja korvaten tehdään itseopiskelua (tehtäviä jne).

en tiedä oikein mitä vielä kirjoittaisin, kysele jos tulee jotain mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tuki on täysin ja hän tekee nytkin paljon kotitöitä ja hoitaa lapsia. Jotenkin vaan tunnen jo etukäteen syyllisyyttä, että kaikki se aika on pois perheeltä. Ja sitä mietin myös paljon, että jaksanko kaiken.

Tsemppiä sinulle opintoihisi!

ap

Vierailija
4/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitä lähiopetusta tosiaan noin paljon? Mä oon jotenkin saanut sellaisen kuvan, että loppujen lopuksi paljon olisi itseopiskelua ja tehtäviä. Se on varmasti rankkaa, mutta tuntuisi paremmalta, että sen voisi tehdä kotona.

Tuota osittaista hoitovapaata mäkin olen miettinyt, mutta se ei taida työpaikallani onnistua.

Vierailija
5/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista monimuoto-opiskelua, missä olisi tietty määrä lähiopiskelupäiviä/kk, jolloin ollaan koko ajan paikalla?

Itse opiskelin Haagassa restonomiksi sillä lailla, kävin koulussa 3-5 päivää kuukaudessa kokonaisia päiviä. Minusta paljon parempi kuin tuo melkein päivittäinen opiskelu.

Vierailija
6/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tuki on täysin ja hän tekee nytkin paljon kotitöitä ja hoitaa lapsia. Jotenkin vaan tunnen jo etukäteen syyllisyyttä, että kaikki se aika on pois perheeltä. Ja sitä mietin myös paljon, että jaksanko kaiken. Tsemppiä sinulle opintoihisi! ap

siksi otinkin sen osittaisen hoitovapaan. En opintojen helpottamiseen vaan perhe-elämän helpottamiseen (välillinen vaikutus tietysti on jaksamiseen).

Toisaalta, itse olen asennoitunut niin että tämä on vain väliaikaista. Tällä hetkellä tilanne näyttää jo niin hyvältä että minulla on toiveissa valmistua 3 vuodessa, eli puoli vuotta nopeammassa tahdissa.

Paljon muuten helpottaa myös se jos oma työnantaja tukee omaehtoista opiskelua, itse esimerkiksi pystyisin käyttämään viikossa 4 tuntia tutkintoon johtavan koulutuksen luentoihin. Eli pystyn käymään myös päivätunneilla jos näin sovin esimieheni kanssa.

Lisäksi, kannustan tutustumaan jo nyt virtuaali-AMK:n tarjontaan (kursseja pystyy selailemaan ilman tunnuksiakin). Itse käytän Virtuaali-AMK:ta vaihtoehtoisten opintojen suorittamiseen, melkeinpä enemmän opintopisteistä on kasassa tuolta kuin lähiopetuksena omasta AMK:sta. Löytyy osoitteesta www.amk.fi

-olinkohan 3??

Vierailija
7/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitä lähiopetusta tosiaan noin paljon? Mä oon jotenkin saanut sellaisen kuvan, että loppujen lopuksi paljon olisi itseopiskelua ja tehtäviä. Se on varmasti rankkaa, mutta tuntuisi paremmalta, että sen voisi tehdä kotona. Tuota osittaista hoitovapaata mäkin olen miettinyt, mutta se ei taida työpaikallani onnistua.

en tiedä paljonko on liiketalouden puolen iltaopiskelijoilla. Ja en tiedä paljonko on muissa ammattikorkeakoulussa, esim siellä Haaga-Heliassa.

Vierailija
8/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen aivan muualla kuin mainitsemassasi opinahjossa. Mutta oma kokemukseni on että vaatii todella paljon tuon kaiken yhdistäminen.

Itse opiskelen päivisin ja illat kuluvat töissä. Kotiin tulen n. 19.30-20, jolloin lapsi on jo nukkumassa tai ainakin menossa. Kotona aika kuluukin sitten läksyjä lukemalla. Mies ja 1,5v lapsi töissä ja hoidossa päivät, illat kahden kotona. Viikonloput yritän, siis todellakin yritän pyhittää heille. Aina se vain ei onnistu.

Minulle ja tietenkin koko perheelle tämä on todella rankkaa. Joskus saattaa mennä useampikin päivä että näen lastani illalla kun hän nukkuu ja noin. 45min. aamulla. Mieskin jää aivan liian vähälle huomiolle.

Yritän jaksaa sen voimalla, että tämä kaikki kaaos loppuu toukokuussa 2010. Välillä se tuntuu kuitenkin mahdottoman pitkältä ajalta. Ikuisuudelta.

Henkisesti olen jo ihan piipussa ja toimin kuin joku robotti johon syötetään valtavat määrät tietoa, taitoa, tehtäviä ja lopuksi säädetään päivämäärät jolloin tarvitsee olla siellä, täällä, tuolla tai jokin tehtävä tehtynä. Ja lopuksi uhkaus: JOS ET TEE NÄIN, ET VALMISTU!

Ja nyt, jotta kenenkään itse täydellisyyden ei tarvitse tulla inisemään sanon tämän: Olen tajunnut että perheen, koulun, työn ja parisuhteen yhdistäminen vaatii valtavan määrän voimia, joita minulla ei nyt sitten olekaan.

Tämä on vain minun kokemukseni, sinä voit olla minua vanhvempi tai taitavampi yhdistämään tämän paletin yhteen.

Vierailija
9/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitä lähiopetusta tosiaan noin paljon? Mä oon jotenkin saanut sellaisen kuvan, että loppujen lopuksi paljon olisi itseopiskelua ja tehtäviä. Se on varmasti rankkaa, mutta tuntuisi paremmalta, että sen voisi tehdä kotona. Tuota osittaista hoitovapaata mäkin olen miettinyt, mutta se ei taida työpaikallani onnistua.

en tiedä paljonko on liiketalouden puolen iltaopiskelijoilla. Ja en tiedä paljonko on muissa ammattikorkeakoulussa, esim siellä Haaga-Heliassa.

-3

Vierailija
10/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään mistään virtuaali-amk:sta. Pitää tutkia.

Ja nro 6:lle, jotain tuon tyyppistä haluaisinkin, että olisi kunnon lähipäiviä jokunen kuukaudessa. Mutta toistaiseksi en ole onnistunut tästä pk-seudun tarjonnasta sellaista löytämään ja hirveän huonosti netissä mun mielestä kerrotaan tuosta käytännön puolesta. Pitäisi varmaan soitella lisää noihin opintotoimistoihin. Haaga-Helia kiinnostaa eniten sen vuoksi, että siellä suuntautumisvaihtoehtona HR ja johtaminen. Henkilöstöasiat kiinnostaa siis eniten.

ap

Vierailija
11/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä muuten sama tilanne, mutta vain yhtenä iltana lähiopiskelua.

Rankkaahan tuo tulee lähinnä sinulle olemaan...mutta lasten suhteen pitää muistaa että heillä on myös isä, jonka kanssa vietetty aika on yhtä arvokasta!!!! Älä tunne huonoa omaatuntoa siitä että olet poissa.

Pyhität vapaa-ajan sitten perheelle niin uskon että ihan hyvin teillä lähtee alun jälkeen rullaamaan :)

Tsemppiä!!!!

Vierailija
12/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään mistään virtuaali-amk:sta. Pitää tutkia. Ja nro 6:lle, jotain tuon tyyppistä haluaisinkin, että olisi kunnon lähipäiviä jokunen kuukaudessa. Mutta toistaiseksi en ole onnistunut tästä pk-seudun tarjonnasta sellaista löytämään ja hirveän huonosti netissä mun mielestä kerrotaan tuosta käytännön puolesta. Pitäisi varmaan soitella lisää noihin opintotoimistoihin. Haaga-Helia kiinnostaa eniten sen vuoksi, että siellä suuntautumisvaihtoehtona HR ja johtaminen. Henkilöstöasiat kiinnostaa siis eniten. ap

tai jos on, niin läsnäolopakkoprosentti on pienempi kuin päiväopiskelijoilla... Eli silloin voisi itseopiskella enemmän. Ainakin meidän AMK:ssa on oltu monilla kursseilla aika joustavia tuon läsnäolon suhteen samoin kuin vaikkapa tenttimisen suhteen. Eli tiedän useitakin meidän ryhmästä jotka ovat sopineet opettajan kanssa suorittavansa jonkun kurssin puhtaasti tenttimällä tai tentti+harjoitustyö -yhdistelmällä. Vaatii itseltä kyllä enemmän joko tietämystä ennakkoon tai itseopiskelua.

-3

Vierailija
13/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsille tai perheelle ei jää kovinkaan paljoa, jos päivät on töissä. Kannattaa miettiä olisiko mahdollisuutta opintovapaaseen?

Lisäksi tuolla työ- ja opiskelumäärällä (tehtävät lähiopetuksen päälle) ei ehdi oikein tehdä esim.kotitöitä tai muutenkaan osallistua perheen arkeen.

Vierailija
14/14 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä.

Opintovapaa on myös käynyt mielessä, mutta se ei ole taloudellisesti mahdollista. Pari vuotta sitten kävin puolen vuoden kurssin, mikä sisälsi muutaman lähipäivän ja loput oli kotitehtäviä. Se näytti hieman, millaista arki olisi opiskelijana ja oli sekin jo rankkaa. Kotityöt yms. jäi kyllä tosi vähälle, mutta se taisi häiritä eniten mua itseäni. ;)

Mä taidan olla ollut niin tunnollinen oppilas, etten ole edes ajatellut, että tunneilla olisi joku läsnäoloprosentti... Oletin siis, että kaikilla tunneilla pitää käydä. Mutta ensi viikolla täytyy soitella kouluihin ja yrittää tavoittaa sellaisia henkilöitä, jotka tietäisivät tuosta käytännöstä.

Lisää kokemuksia otetaan vielä vastaan. :)