Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Skenaarioita, mitä pahimmillaan voi käydä jos vuokraa yksityiseltä asunnon? (ov)

Vierailija
10.03.2011 |

Mitä huonoja/hyviä puolia verrattuna jos vuokraa tyyliin VVO:lta tms.???

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kk takuut menivät muuton jälkeen ( vuokraisäntä ei kuulemma MILLÄÄN ehtinyt asunnon tarkastukseen minun kanssani yhtä aikaa, vaan kävi asunnossa vasta kun muutin pois) Syiksi oli listannut:  huoneistossa tehty tapetointi ( lapsi oli piirtänyt seinään ja halusin korjata vahingot heti), tapetointi  ei ollutkaan kuulemma ISO- standardin mukainen ( osaatteko te tapetoida siten? ), lastulevyistä kootussa ikivanhassa, maalarinvalkoisella suditussa "kaapissa" oli ruuvinreikiä (koska yritin hätäpäässä korjata päälleni tippunutta kaapinovea ja ruuvit olivat liian pitkiä), olohuoneen tapetissa oli tahra lapsen heittämästä "limakädestä" joten koko olohuone oli kuulemma tapetoitava uudelleen,  keittiön "työtason" pinta oli kuulemma pilalla ( vuokranantaja oli ennen muuttoamme maalannut paksulla kiiltävällä maalilla alkuperäiset työtasot, muuttaessa niissä oli naarmuja), jääkaappi oli kuulemma rikottu (kahva oli jäänyt käteeni ihan normaalissa käytössä josta ilmoitinkin hänelle) Hauskinta tässä tyypissä on, että hän vuokrasi alueella useita pieniä asuntoja ja huoltofirmassa työskentelevä ex-vaimonsa paljasti minulle puhelimessa että äijällä on tapana hoitaa asuntojen remontoinnit pitämällä asukkaiden takuurahat. Lisäksi tämä limanuljaska oli rakennus- ja remonttialan ammattilainen joka opetti alaa myös läheisessä oppilaitoksessa. Uskon että hän teetti remontit oppilaillaan, materiaalitkin olivat halvannäköisiä asunnossa. Kun uhkasin riitauttaa asian, hän lähetti ison laskelman jossa väitti jo työn osuuden olevan suurempi näissä "mittavissa"vanhingoissa kuin takuiden määrä oli. Pelotteluahan se oli mutta en jaksanut enää ryhtyä tuollaista porsasta vastaan tappelemaan ja sen varaanhan hän kai touhunsa laskikin. Toivon kovasti että paha saisi palkkansa ja tuo ällöttävä äijä menettäisi koko omaisuutensa :(

Vierailija
2/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei yhtään mitään voi käydä, kunhan maksat vuokrat ajallaan etkä pistä kämppää remonttiin.

kaikki lukee sopimuksessa, minkä sekä sinä että minä allekirjoitamme.

selvää kuin pläkki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoja kyllä, esim. että asunto osoittautuu asumiskelvottomaksi tai terveydelle haitalliseksi, mutta sitä vuokranantaja ei tietenkään halua myömtää, ja todistamismahdollisuudet ovat huonot, koska todisteiden hankkiminen olisi liian kallista tai luvatonta (rakenteiden rikkominen tutkimiseksi).

Tällaiset asunnot jäävät roikkumaan ilmoituksiin, ja siksi suuri osa ilmoituspalstoilla esiintyvistä on näitä.

Voidaan vuokrata myös asuntoja, joiden vuokraamiseen ei ole oikeutta.

Voivat käydä kurkkaamassa omilla avaimillaan asunnossa.

Vierailija
4/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vuokraisäntä sitä tule korjaamaan. Siis jos haluaa uuden pistorasian tai pesukoneen hana vuotaa, ei kukaan tule apuun vaan väittävät, että ei kuulu heille. Jos vaikka lapsi roikkuu eteisen naulakossa ja se irtoaa seinästä, ei vuokraisäntä pidä sitä normaalina kulumisena.

Vierailija
5/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan mun vuokraamassa asunnossa.

Korkeintaan voisin tosiaan jonkun syyn takia käydä siellä. En ole koskaan käynyt omilla avaimilla kylläkään. Soittaisin tietty ovikelloa.

Vierailija
6/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. vessa on yltä päältä homeessa ja itse yrität saada asiaa kuntoon, mutta kun mitään ei voi tehdä kuulemma, jos ei itse asunnon omistaja pistä hommaa liikkeelle... Mutta kun se ei vaan tee mitään. No, eihän se siellä asu, joten mitä väliä?

Lisäksi vuokrasopparin voi tehdä yksityisen kanssa vain vuodeksi kerrallaan ja hän voi vaan ilmoittaa sulle ettei jatka sopimusta, koska tarvitsee asunnon omaan käyttöönsä.

Julkiselta kun vuokraat, niin tuollaiset asiat hoituu hyvin, eikä ne potki sua pihalle, ellei siihen ole oikeesti syytä (vuokrat maksamatta, sääntöjen rikkominen yms.) ja ne varmasti korjaa kaiken, mikä niille kuuluu.

Itselläni on molemmista kokemusta enkä ikinä mene enää yksityiselle vuokralle.

Vierailija
7/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huvikseen haluaa uuden pistorasian, niin miksi vuokranantaja sellaisen maksaisi.

Jos lapsi rikkoo eteisen naulakon, niin selvähän se, että vuokralainen maksaa sen. Samoin koiran repimät tapetit ja lattiat jne.

Vierailija
8/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. yksityinen vuokranantaja

Vierailija
9/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet sellaisen homeisen vessan vuokrannut? Vai oletko käytökselläsi sen homehduttanut. (Millä tahansa materiaalilla alkaa home kasvaa vuorokaudessa, jos jää märäksi.)

Vierailija
10/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi huijata takuuvuokran itselleen.

Vierailija
11/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hän voi tietysti vaatia ihan mitä vaan, mutta laki on kuitenkin loppujen lopuksi laki, ei sitä voi vuokrantajakaan rikkoa.

Olen asunut kahdella eri yksityisellä vuokralla, eikä ongelmia ole tullut.

Kannattaa kuitenkin pitää huolta näistä:

- Tehkää selkeä kirjallinen sopimus, pohjia saa vaikka netistä

- Käykää YHDESSÄ asunnossa ennen kuin muutat sinne. Kirjatkaa ylös kaikki puutteet/viat/isommat tahrat/isommat naarmut jne. Kannattaa vaikka ottaa kuvat kaikista huoneista liitteeksi. Näin et joudu myöhemmin korvaamaan sellaista, mitä et ole aiheuttanut. Vikaluettelo kuvineen kannattaa liittää vuokrasopimukseen.

- Tutustu etukäteen vuokranantajan ja vuokralaisen velvollisuuksiin. Näin tiedät, mitä sinulta voidaan vaatia.

Olen kuullut kavereilta jonkin verran juttuja hankalista vuokranantajista. Yleensä on ollut kyse siitä, että tulkitaan eri tavalla vuokralaisen korvausvelvollisuutta. Tavallinen kuluminen (siis normaalista elämästä johtuva naarmuuntuminen/likaantuminen) EI ole vuokralaisen korvattava, vaan kuuluu vuokraan.

Olen myös joskus kuullut, että vuokranantaja on yrittänyt rajoittaa vuokralaisen elämää laittomasti, esimerkiksi kieltänyt vieraat.

Uskon kuitenkin, että suurin osa vuokranantajista on fiksuja ja reiluja.

Vierailija
12/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun vuokranantaja lupaili kovasti, että se laitetaan kuntoon pikimmiten, niin otin asunnon vastaan. Noh, kaksi vuotta siinä asuin, eikä sitä laitettu kuntoon vaikka jatkuvasti soittelin sinne tänne, jotta saisin asioihin muutoksen. En saanut. Muutin pois.

Vierailija
13/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan voisin tosiaan jonkun syyn takia käydä siellä. En ole koskaan käynyt omilla avaimilla kylläkään. Soittaisin tietty ovikelloa.

ilmoittamatta! Ei todellakaan! Se on paitsi törkeää käytöstä, myös laitonta.

Vierailija
14/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vessaa homeiseksi ja väittää saaneensa siitä poskiontelotulehduksen. Rakennusinsinöörinä ihmettelen tilannetta. Ei oo homeessa.

Vierailija
15/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vessaa homeiseksi ja väittää saaneensa siitä poskiontelotulehduksen. Rakennusinsinöörinä ihmettelen tilannetta. Ei oo homeessa.

Tehtiin kosteusmittaus. Itse olin myös silloin paikalla, joten tiedän asian varmasti.

Vierailija
16/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 yksityisestä vuokranantajasta. Kyseessä kaikki kalliihkoja asuntoja Helsingissä.

Kolmen kanssa ei mitään ongelmaa yksi puolestaan alkoi poismuuton yhteydessä vaatimaan rahaa ties mistä muka aiheuttamistamme vioista. Asiaa selviteltiin ja loppujen lopuksi suostuimme kompromissiin jotta pääsimme hänestä eroon. Vaikea todistaa,ettei joku (esim.kylpyhuoneen lavuaarin) vika ole meidän aiheuttamamme jos siitä ei ole mitään dokumenttia.

Ole siis tarkkana ja syynää kaikki mahdolliset ja mahdottomat viat (ota kuvat+dokumentoi) ennen kuin muutat!

Nyt vuokralla Satolla ja erittäin tyytyväisiä ollaan:)

Vierailija
17/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut aina hyviä vuokranantajia. olen maksanut vuokran ajallaan, ja opiskeluaikana, kun rahat oli tiukilla, niin sain vähän maksuaikaa, kun vaan soitin ja sanoin, että tällainen olis tilanne. Yksi asunto pistettiin myyntiin, joten ei ollut mukavaa kun esittelyjä oli aina sunnuntaisin, juuri kun menopiskelijat olsimme halunneet nukkua iltapäivään...

kavereille sattui homekylppäri vuokrakämppään, omistaja oli teettänyt tai tahnyt itse vähän remonttia, ja siellä oli päässyt vedet rakenteiin ja pahasti. uellä haiskin homeelle... No, kaverille tuli vähän oireita joten hän alkoi selvittää mitä kylppärille vois tehdä, ilmoitii taloyhtiön isännöitsijälle jne... Asunnon omistaja kimpaantui tästä vuokralaisen omatoimisuudesta ja irtisanoi vuokralaiset..! Mikäs siinä, uusi kämppä löytyi kaverilleni. voi olla että omistaja joutui vastuuseen epämääräisistä kylppärifiksailuista...!

Vierailija
18/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoittamatta! Ei todellakaan! Se on paitsi törkeää käytöstä, myös laitonta.

Voi pahimmillaan saada syytteen kotirauhan rikkomisesta, jos vuokralainen pystyy todistamaan käynnin. Toisen kotiin saa ilman asukkaan lupaa mennä poliisi, ja sekin vain kotietsintäluvan kanssa. Ei kannata kokeilla.

Vierailija
19/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulee ja raiskaa esim. keskellä yötä jne.

Vierailija
20/34 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muuttanut asuntoon 4 viikkoa (eli noin 1 kk) aiemmin ja sitten vuokranantaja ilmoitti, että 3 kk kuluttua joudun muuttamaan, koska asunto vuokrataan sukulaiselle. Olin siinä sitten ehtinyt ostaa erilaista sisustusta just siihen kotiin (mm. verhot ja tilata yhdet sälekaihtimetkin vuokrantajan luvalla).

Eikä se tavaroiden muuttaminen mitään ilmaista ja halpaa huvia ole sekään.

Kesä meni ihan pilalle, kun jouduin sitten "kilpailemaan" kesällä kaupunkiin tulevien opiskelijoiden kanssa. Onneksi työssäkäyvänä sain sen kodin, jonka halusinkin.

Kalliiksi tuli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan