Miksi tourette-ihminen kiroilee? Miksi ei huuda esim. "kissa" tai "koira"?
En kysy pahalla, mutta olen aina joskus tätä miettinyt. Kun tourette on neurologinen häiriö, niin mikä tässä häiriössä saa ihmisen nimenomaan kiroilemaan? Miksi ihminen ei siis huudaa kissaa tai koiraa tai esim. ehdottele räävittömiä?
Kommentit (25)
Olisiko tuo vähän yleistävää. Olen ollut töissä lievästi kehitysvammaisten ihmisten kanssa, joilla on tourette. Eivät he kiroile. Äännähdykset kuuluu asiaan, yhtäkkiä tulee kiljahdus tai murahdus. Yksi ihminen yskäisi kovaan ääneen, niin kovaa, että sitä aina säikähti. Etenkin stressitilanteissa se yskiminen oli jatkuvaa, jopa 5 sekunnin välein, jolloin toisten on aika vaikea olla reagoimatta ääneen.
Tic-oireitahan siihen kaikilla liittyy, esim. tahatonta pään nykimistä, kulmien kohottelua tai muita lihasliikkeitä, silmien räpyttelyä, tahatonta toisen ihmisen liikkeen matkimista. Lapsilla yleisiä nuo oireet ja osalla lieventyy iän myötä. En ole siis tavannut yhtään tourette-ihmistä, joka kiroilisi, vaikka paljon olen tavannut tourette-asiakkaita. Tätä oireyhtymää esiintyy monenmuotoisena, ja varmaan suurin osa lieväoireista.
Olen myös ihmetellyt, miksi huorittelua, kiroamista??
Kannattaa lukea aiheesta artikkeli. Löytyy netistä ihan helposti.
voi huutaakin