Uusperhe onnellisempi kuin ydinperhe.
Haluan jakaa tämän havaintoni kaikkien teidän kanssa, jotka tuskailette ympäristön suhtautumista uusperheeseenne. Unohtakaa muut, he eivät tiedä mistä puhuvat!
Itse en olisi ikinä uskonut ensimmäisen mieheni kanssa eläessäni ja lapsia arkisesti, väsyneesti kasvattaessani, että paljon parempaakin on olemassa. Vasta erottuamme (kumpikaan ei jaksanut, kun ei ollut riittävää intoa ja lasten myötä erilaisuutemme korostui) löysin elämäni rakkauden.
Totta kai arki muuttuu jossakin vaiheessa "tylsemmäksi" meilläkin, mutta nyt on jo oppinut virheistään ja osaa vaalia toista osapuolta ihan eri tavalla kuin ennen. Nyt tietää myös, että lasten lisäksi liitossa on oltava muutakin, paljon muutakin. Ja vanhempana ja kokeneempana myös tietää, mitä parisuhteelta haluaa - ei ainakaan tylsää jollotusta. Lapsetkin näkevät kaksi onnellista aikuista kahden onnettoman (vaikkakin joskus itseään onnelliseksi LUULEVAN) sijaan.
Ja se syy miksi tälle keskustelupalstalle eksyin on tietenkin se, että vuosien jälkeen olen alkanut miettiä vielä yhden vauvan mahdollisuutta. Luulen että vauvan kanssa voisi näin paremmassa parisuhteessa, vaikkakin iäkkäänä, olla jopa helpompaa.
Mutta olenko 40-vuotiaana jo liian vanha? Kannattaisiko vain keskittyä kasvattamaan lapset aikuisiksi ja nauttia aikuisen naisen vapaasta elämästä? Vai harmittelenko vuosien kuluttua, kun emme tämän elämän mieheni kanssa yrittäneetkään lasta?
Kommentit (122)
En viitsi lukea saamiasi vastauksia sillä noista muutamasta ensimmäisestä jo paistoi läpi kateus.
Itse olen eronnut lähes 10v sitten nuoruuden liitosta johon syntyi kaksi lasta. Erosimme huomattuamme olevamme vain hyvä tiimi. Rakkautta ei enää ollut.
Uusperheeni on ollut kasassa 8 vuotta ja siihen syntyi kolme vuotta sitten ihana uusperhehedelmä. Pikkuisen lisäksi meillä on molempien lapset, jo teinit edellisistä suhteista.
Aloittajalle haluan sanoa, että mieti kadutko myöhemmin jos ette nyt yritä vielä sitä vauvaa. Nelikymppisenä minäkin sain kuopukseni. Ainoa mitä kadun on ettemme aloittaneet aiemmin sillä en enää tule nähtävästi raskaaksi.
Onnellinen uusperheellinen minäkin
ydinperheessä, jossa on 3 lasta tai enemmän ja resurssit ei riitä tasavertaiseen kohteluun sen enempää henkisesti kuin materiaalisestikaan?