Ihmisen normaali ruumiinlämpö 37C?
Mihin tämä perustuu? En tunne yhtäkään jolla olisi. Onko sulla?
Kommentit (38)
Jos on yli 37 astetta, niin se on fysiologinen raja sille, että ei kouluun. Kouluun meno rasittaa liikaa. Yritin puhella jostain peruslämmöistä, mutta hän sanoi, että tuo fysiologinen raja on kaikilla sama ja eri ihmisten tavanomaisilla peruslämmöillä ei ole mitään merkitystä.
Jos on yli 37 astetta, niin se on fysiologinen raja sille, että ei kouluun. Kouluun meno rasittaa liikaa. Yritin puhella jostain peruslämmöistä, mutta hän sanoi, että tuo fysiologinen raja on kaikilla sama ja eri ihmisten tavanomaisilla peruslämmöillä ei ole mitään merkitystä.
Ihmiset ovat erilaisia! Ja normaalilämpö on yksilöllinen juttu. Todella ammattitaidotonta sanoa tuo "ei yli 37 asteen kuumeessa kouluun". Mun pitäisi siis olla menemättä töihin ihan lopullisesti koska peruslämpö 37,2-37,4. Joskus saanut ihan taistella lääkärissä että ei, ei mulla ole kuumetta enkä ota sairaslomaa mutta troppia tarvitsisin !!
t. se joka aikaisemmin kirjoitti olleensa ihan sairaalassa tutkimuksissa lämpöilyn takia
Siis tämän hetkisellä mittarilla. Aiempi näytti vähän vähemmän. Kainalosta taitaa olla jotain 36 ja risat.
Suomessa ollessa normaali oli 36.6-36.7 ja jos se nousi esim 37.3 niin olin ihan kuollut jo :P
nyt ulkomailla normaalilämpö on juurikin tuo 37.2-37.3
Välillä naurattaa kyllä itseänikin kolleegalähihoitajien paniikki, että nyt on potilaalla aamulämpö 37,1 - kauhee juttu, äkkiä lääkärille!
Itse sanoisin, että akuisella, jonka normaalilämpö on 36 tai sen yli, niin kuumeeksi voi laskea vasta kaikki jotka menevät yli 37,5. Toisaalta jos normilämpö on sen 35,3 niin kyllä 37,1 on jo lähes pari astetta korkeampi eli kuumetta. Koska tätä normilämpöä ei siis ole kaikilla vakio, kaikki alle 37 astetta EI ole kuumetta vaan ihmisen normaalilämpöä, myös tuo 37. Pienillä lapsilla kuumerajana pidetään 38 astetta.
terv. sh
että jos digitaalisella mittarilla (ainakin useimmilla) mittaa, kannattaa (ihan ohjeidenkin mukaan) pitää mittaria kainalossa useamman minuutin piippauksen jälkeen. Pepusta tulee oikea tulos heti piippauksen jälkeen, mutta harva mittaa aikuisena lämpöään pepusta :)
35.7 on minuulla normaalilämpötila, un lämpöä on asteen enemmän alkaa vähän palella eli kuumetta jo siinä ns normilämpötilassa 37
Mulla on aina ollut korkea peruslämpö, yli 37 (37-37,5 korvasta ja suusta mitattuna). Mietin joskus, että onko se jotenkin "normaalista" poikkeavaa, mutta kuulemma ruumiinlämpö vaihtelee eri ikäisillä ja kokoisilla ihmisillä n.35-37C. Ruumiinlämpö vaihtelee myös kellon ajasta riippuen ja varsinkin naisilla lämpötilan vaihtelut hieman korkeampaan ovat aivan normaalia kuukauden ajankohdasta riipuen.
Jokaisella kehon toiminta, ruumiinlämpö mukaan lukien on yksilöllistä. Toinen voi kokea itsensä sairaaksi kuumemittarin näyttäessä 37C, mutta toiselle se on päivittäinen normaali lämpötila. Samalla tavalla korkeamman peruslämmön omaava voi kauhistua mittarin näytäessä 36C ja kokea sen huomattavaksi alilämmöksi.
t, kokenut
Meillä on normaalilämmön raja 36,0 astetta ja heillä se on 36,5-37,0 eli he eivät ole koskaan koulussa.
T: tunnollinen perheenäiti
Mulla aamulämpö 36,2 ennen ovista ja lopun kiertoa 36,7. Nyt en oo kyllä aikoihin mittaillu, mutta sillon kun ei ollut muuta ehkäisyä käytössä niin kuumemittarille oli tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2011 klo 22:04"]Mittaatteko oikeesti lämpöä monta kertaa tunnissa joka päivä että tiedätte onko teidän lämpöä aina se sama?? Älkää lääkäreille sanoko siitä että teillä on vaan yksi normaalilämpö..tai saadaan me aina kahvihuoneessa hyvät naurut!
[/quote]
Mun normaalilämpö on 35.4 - 35.6. Vaihtelee vähän vuorokaudenajasta riippuen. On se kiva että eräillä on pienet ilonaiheet :)
Mulla on kainalosta mitattuna 36,5, eli oikeasti se on kai vähän päälle 37. -N20
Hei, itselläni normaali lämpö on 37C, eli ei mitään normaalista poikkeavaa. Jos haluaa varmaa tietoa siitä, että mikä on normaali lämpötila ja mikä ei, niin kannattaa vain laittaa Googleen "Kuume", niin tietoa löytyy.
Mulla o kainalosta mitattuna 35-36.5 norm. lämpötila.37 mulla on jo kuumeine olo ja 37.5 on jo kunnon kuume.
Itselläni on 35-35.9 välillä ja kuumeen tunnen ekas nivelissä n
37 c särkee vähän enemmän väsy
38c makaan sängyss ei jakasa mitään.
39-41 jaksaa tehdä jotain mutta ei ole järkevää
ps intissä oli sairaalassa kun oli n 40 c parisen viikkoo olisin voinut olla tekemässä jotain mutta ei laskettu.
muuten oon pärjäillyt itse kuumeeni kanssa hyvin.
Mulla peruslämpö on 36 ja risat ja 37 ja siitä yli on mulle lievää lämpöilyä. 38 onkin jo ihan kunnon kuume. Ei en mittaile lämöäni tänän tästä vaan kuuntelen kroppaani. Mullakun pienikin lämpöily aiheuttaa sen että on veto veks ja lihakset kipeenä ja pää pöpperöinen/kipeä sekä lisänä pientä huimausta. Kuten nyt kun mulla on päällä joku pahuksen räkätauti.
omani on 36,2 ja olen asteen noususta jo oikeasti kipeä.
yli 37 ja alle 36 lämmössä. Sopiva on varmaan sellainen 36.1-36.7. Joskus flunssaisena olen mitannut esim ekana päivänä 36.9 ja lähtenyt menemään vaan ja sitten onkin seuraavana päivänä ollut jo 38. Kai sitä oloa pitäisi kuunnella eikä mittaria tuijotella, mutta tuntuu niin säälittävältä jäädä jonkin köhäisen olon takia petin pohjalle. Siltä kuumemittarilta hakee niin kuin hyväksyntää sairastamiselleen :)
Alilämpökin on hassu juttu. Muutaman kerran olen heikossa olossa mitannut ja mittari on saattanut toistuvasti näyttää jotain 35,6. Olen vaan tärissyt peiton alla eikä mikään ole auttanut oloon. Kummallinen on ihmisen elimistö...