Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä on joillakin suomenkieli heikoissa kantimissa

Vierailija
08.03.2011 |

Miten joku voi kirjoittaa HIA kun tarkoittaa HIHAA?!

Pakko sanoo, et tuota virhettä mä kyllä jo ihmettelen.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös yhteiskuntatiedot vittuun ja tilalle äidinkieltä. Äikän opettajille lisää liksaa ja paremmat lomat. Vittuun kaikki ylimääräinen paska. Matematiikka ja suomen kieli kunniaan!

Vierailija
2/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös yhteiskuntatiedot vittuun ja tilalle äidinkieltä. Äikän opettajille lisää liksaa ja paremmat lomat. Vittuun kaikki ylimääräinen paska. Matematiikka ja suomen kieli kunniaan!

ja matematiikan maikoille ei koska ne haisee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä!

Pakkoruotsi huitsin nevadaan ja suomen kieltä lisää!!!!!!

Vierailija
4/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan osta mitään tyypiltä, joka ei hihaa osaa kirjoittaa. Mun vähimmäisvaatimus on, että pitäisi osata kirjoittaa sen tuotteen ja tuotteen osan nimet mitä myy.

Ymmärrä nyt kuitenkin se, että kyse ei ole siitä, osaako hän kirjoitta kys. sanan, kyse on siitä, että sana on hänen mielestään (ilmeisesti yleiskielessäkin) hia, ei hiha.

Ei kun se ei vaan osaa. Siitä on kysymys.

Näppäillä sitä h:ta sinne sanaan vai?

Sitä just. Se ei tajuu et siihen tulee h

kuten monissa murteissa, senkin provokissa.

Vierailija
5/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas työttömillä lähiömammoilla paljon ylimääräistä aikaa

sais nimittin hyvä syyn potkia sut pellolle. sit tietenki mä rehvakkaana ottaisin homman vastaan ja ilkeilisin sulle ikkunasta, ku olisit katu pummi.

me oikeesti halveksitaan sua tääläl avlla. mee hienostoalueelles hienosto keskustelupalstalles. tää on meille korkeesti koulutetuille lähiömammoille. ei sulle

Vierailija
6/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas työttömillä lähiömammoilla paljon ylimääräistä aikaa

sais nimittin hyvä syyn potkia sut pellolle. sit tietenki mä rehvakkaana ottaisin homman vastaan ja ilkeilisin sulle ikkunasta, ku olisit katu pummi.

me oikeesti halveksitaan sua tääläl avlla. mee hienostoalueelles hienosto keskustelupalstalles. tää on meille korkeesti koulutetuille lähiömammoille. ei sulle

Vierailija
7/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan osta mitään tyypiltä, joka ei hihaa osaa kirjoittaa. Mun vähimmäisvaatimus on, että pitäisi osata kirjoittaa sen tuotteen ja tuotteen osan nimet mitä myy.

Ymmärrä nyt kuitenkin se, että kyse ei ole siitä, osaako hän kirjoitta kys. sanan, kyse on siitä, että sana on hänen mielestään (ilmeisesti yleiskielessäkin) hia, ei hiha.

Vierailija
8/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää tälläisiä älykkäitä keskusteluja työttömille fil.maistereille. tässäkin löytyi niin moniulotteista läppää ja metodia kommunikoida. nyt on hyvä lähteä kahvipaskalle. mietin pöntöllä uutta alotusta.

T: ap

Vierailija
9/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään mielipidekysymys. Hiha on hiha kuten auto on auto.

olet sitten ääliö, kun et ymmärrä, että eri murteissa on erilaisia sanoja. Hyvä että tuli tämäkin selväksi. Ei kaikki voi ymmärtää.

Ja kyllä, olen sitä mieltä, että kannattaisi kirjoittaa yleiskieltä ilmoituksiin, mutta kun kaikki ihmiset eivät ole niin hakoja kirjoittamaan sitä yleiskieltä.

Vierailija
10/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku siel vinoili et olisin suuri tekijä, hei! ap on suuri tekijä se vääntää pytikkaa pönttöön.

mä oon vaan maisteri. mut kyllä te vielä kunnioitatte mua vaikken oo mikää suuri tekijä. lähen röökille ja oottelen mitä ap saa aikaa.

Vierailija
11/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun käytetään liikaa murteita. Pitäisi pystyä erottamaan murre ja kirjakieli toisistaan, että tarpeen vaatiessa pystyisi kirjoittamaan kirjakielellä.

Olisiko niin, että kun nyt kohta päästään pakkoruotsista eroon lisättäisiin äidinkielen opetusta kouluissa. Ainakin näyttää kovasti siltä, että sille on tilausta.

Vierailija
12/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sitten mikään ihme jos suomen kieli rappeutuu kun käytetään liikaa murteita. Pitäisi pystyä erottamaan murre ja kirjakieli toisistaan, että tarpeen vaatiessa pystyisi kirjoittamaan kirjakielellä.

Olisiko niin, että kun nyt kohta päästään pakkoruotsista eroon lisättäisiin äidinkielen opetusta kouluissa. Ainakin näyttää kovasti siltä, että sille on tilausta.

Kannattaa oppia erottamaan käsitteet toisistaan.

Ihmiset eivät osaa kirjoittaa yleiskieltä useimmiten siitä syystä, että heitä ei yksinkertaisesti kiinnosta tai sitten heillä ei ole taipumuksia erottaa eri kielenkäytön lajeja (esim. puhekieli, murre, kirjakieli) toisistaan.

Olishan se hienoo, jos kaikki osaisivat kirjoittaa sujuvaa yleiskieltä, mutta toisaalta varmaan olis myös hienoo, että kaikki lukion käyneet osaisivat derivoida - minä en osaa.

Nykyään kirjoitetaan ja julkaistaan enemmän. Kirjoittajiakin on siis enemmän, kaiken tasoisia. Mun mielestä yksityisten ihmisten tekemistä oikeakielisyysvirheistä ei kannata olla niin kauhean huolissaan, mielekkäämpää on vaatia kaupallisessa tai julkishallinnollisessa mielessä julkaisevilta yrityksiltä tai esim. virastoilta selkeää ja sujuvaa kieltä.

Vierailija
13/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä!

Pakkoruotsi huitsin nevadaan ja suomen kieltä lisää!!!!!!

Vierailija
14/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

murretta. Ihan kuin pimpuli, römpsä, kousa, kehdata jne.

Vierailija
15/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut tarkoittettu sarkastiseksi kommentiksi, niin eipä sullakaan tunnu olevan nuo oikeinkirjoitussäännöt hanskassa. Se on suomen kieli. Ja samasta syystä ihmiset tekevät virheitä kuin sinä: eivät ole tottuneet kirjoittamaan paljon. Silloin lipsahtaa sekaan puhekielisempiä ilmauksia.

Mä en vaan jaksa ymmärtää kielinatseja, varsinkaan sellaisia, joiden omat tiedot ja taidot kielenkäytöstä ovat olemattomia.

Vierailija
16/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut mä muutin kyllä pois suomesta 13 vuotiaana.

Mut kyl mä sentään tiedän, et suomen kieli kirjoitetaan erikseen.

Vierailija
17/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vaan selittää, et muka murteella. Kissan viikset. Ei kenenkään murteella puhuta hioista.

Jos puhutaan niin sitten pitäisi kiireen vilkkaa lopettaa moinen.

En ostaisi mitään semmoselta huutis kauppiaalta, joka ei osaa hihaa kirjoittaa. Monet muut virheet kyllä annan anteeksi ja teen itsekin mutta tuossa mun sietokykyni ylittyy.

Vierailija
18/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täälä oulusa päin voi iha hyvi sanua että "hian suu" tms. kyllähä metsäki on mettä tai mehtä tai ihan mikä vaan. murresanojen käyttäminen on kyllä ihan eri asia mitä kirjotusvirhe tai suomen kielen osaamattomuus!

Vierailija
19/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa huutiksen hakukenttään hiaton - aika monta vaihtoehtoa löytyy :)

Vierailija
20/55 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vaan selittää, et muka murteella. Kissan viikset. Ei kenenkään murteella puhuta hioista.

Jos puhutaan niin sitten pitäisi kiireen vilkkaa lopettaa moinen.

En ostaisi mitään semmoselta huutis kauppiaalta, joka ei osaa hihaa kirjoittaa. Monet muut virheet kyllä annan anteeksi ja teen itsekin mutta tuossa mun sietokykyni ylittyy.

Murretta se nyt kuitenkin on. Millä sä sen sitten selität?

Vakuuttaako sua yhtään se, että oon valmistunut yliopistosta pääaineenani suomen kieli, erikoisalanani murteet ja lisäksi olen kotoisin sellaiselta murrealueelta, jossa sanotaan hia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi