Kyllä on joillakin suomenkieli heikoissa kantimissa
Miten joku voi kirjoittaa HIA kun tarkoittaa HIHAA?!
Pakko sanoo, et tuota virhettä mä kyllä jo ihmettelen.
Kommentit (55)
tai kirjallisuutta ajatuksella lukien. Runsaasti kirjoittamalla ei opi, kuin toistamaan virheitään.
Joko koulussa suomen kielen opinnoilla tai kirjallisuutta ajatuksella lukien. Runsaasti kirjoittamalla ei opi, kuin toistamaan virheitään.
kirjoittavat usein saavat myös ohjausta ja kielenkorjausta. Tarkoitin paljon kirjoittavalla sellaista, joka kirjoittaa ammatikseen ja saavat siitä siis myös palautetta.
Muuten, pilkku tuossa viimeisessä lauseessasi on tarpeeton ;)
Tai ainakin yleiskielellä. Ihmiset voi puhuu ihan mitä sattuu mutta kyllä mua ainakin alkaa haitata ja ärsyttää tuollaiset selkeät ja kammottavat kirjoitusvirheet ns. asiatekstissä. Mä nyt kyllä luokittelen myynti-ilmoitukset sellaisiksi, että niitä pitäisi pystyä ymmärtämään ilman mitään tietoa murteista.
murretta. Ihan kuin pimpuli, römpsä, kousa, kehdata jne.
Joku vaan selittää, et muka murteella. Kissan viikset. Ei kenenkään murteella puhuta hioista.
Jos puhutaan niin sitten pitäisi kiireen vilkkaa lopettaa moinen.
En ostaisi mitään semmoselta huutis kauppiaalta, joka ei osaa hihaa kirjoittaa. Monet muut virheet kyllä annan anteeksi ja teen itsekin mutta tuossa mun sietokykyni ylittyy.
Murretta se nyt kuitenkin on. Millä sä sen sitten selität?Vakuuttaako sua yhtään se, että oon valmistunut yliopistosta pääaineenani suomen kieli, erikoisalanani murteet ja lisäksi olen kotoisin sellaiselta murrealueelta, jossa sanotaan hia?
Tai ainakin yleiskielellä. Ihmiset voi puhuu ihan mitä sattuu mutta kyllä mua ainakin alkaa haitata ja ärsyttää tuollaiset selkeät ja kammottavat kirjoitusvirheet ns. asiatekstissä. Mä nyt kyllä luokittelen myynti-ilmoitukset sellaisiksi, että niitä pitäisi pystyä ymmärtämään ilman mitään tietoa murteista.
Joku vaan selittää, et muka murteella. Kissan viikset. Ei kenenkään murteella puhuta hioista.
En ostaisi mitään semmoselta huutis kauppiaalta, joka ei osaa hihaa kirjoittaa. Monet muut virheet kyllä annan anteeksi ja teen itsekin mutta tuossa mun sietokykyni ylittyy.
Murretta se nyt kuitenkin on. Millä sä sen sitten selität?Vakuuttaako sua yhtään se, että oon valmistunut yliopistosta pääaineenani suomen kieli, erikoisalanani murteet ja lisäksi olen kotoisin sellaiselta murrealueelta, jossa sanotaan hia?
se ei liity mitenkään siihen että onko huutonetin myyjä osannu kirjottaa hihaa oikeen vai onko laittanu vahingossa hia.
Olen melko tunnettu runoilija.
Eikös sun yliopiston käyneenä pitäisi ymmärtää, että ilmoitusteksit kirjoitetaan kirjakiellä? Tai ainakin yleiskielellä. Ihmiset voi puhuu ihan mitä sattuu mutta kyllä mua ainakin alkaa haitata ja ärsyttää tuollaiset selkeät ja kammottavat kirjoitusvirheet ns. asiatekstissä. Mä nyt kyllä luokittelen myynti-ilmoitukset sellaisiksi, että niitä pitäisi pystyä ymmärtämään ilman mitään tietoa murteista.
Olen sitä mieltä, että totta kai tuollaiset ilmoitukset on parasta kirjoittaa mahdollisimman huolitellulla yleiskielellä, mutta miten paljon sitä voi yksityiseltä ihmiseltä vaatia? Kaikki eivät yksinkertaisesti osaa kirjoittaa yleiskielellä, eihän ap:kaan selvästi osaa! Kaupallisten yritysten ja esim. julkishallinnon kieli on sitten eri asia, heillä pitäisi olla resursseja tarkastuttaa ilmoitukset, jos omat rahkeet eivät riitä.
Mä puutuin siihen, että ap väitti viestissään, että hia ei ole murretta. Oikeakielisyyteen en puuttunut.
Tyyli pilkku. Sen käyttö on vapaaehtoista ja antaa persoonallisuutta Olen melko tunnettu runoilija.
oikeakielisyys- tai näppäilyvirhe.
kaikki sanat lyhentämään ja käyttämään sanasta sellaista lyhennettyä muotoa josta kuitenkin selviää kyseisen sanan alkuperäinen tarkoitus. Joten hihaa lyhennetään asiantuntevasti juuri hia, kuten alkuperäinen kirjoittaja sen jonnekin oikeaoppisesti oli kirjoittanutkin.
Olen melko tunnettu runoilija.
Säännöt antavat joustaa. Runoillessa voi pelata pelkästään pilkuilla. Pisteitä ei tarvita. Myös ap:lle tiedoksi että murteen käyttö antaa enemmän väriä kirjoituksiin. Etenkin keskustelupalstoilla siitä saa maalaisen maineen.
äidinkieli tai äidin kieli. Kyllä se yhteen menee ellei tarkoiteta ihmisen kieltä.
Jos joku puhuu hia niin se on silloin oikein! :) Ei tartte puhua puhtaasti oikeaa murretta että puhuu murretta.
Netissä myös kirjoitusvirheet otettava huomioon, niitä tekee kaikki.
Mutta mitä hiihaa tarkoittaa?
parhaiten oppii kirjoista. Yksi kirja on hyvä tuki. Sen ympärille voi sit alkaa rakentamaan omaa tyyliä. Keskustelupalstoilla tai chateissä ei onneksi vaadita oikeaa tapaa tehä kirjaimia. Mut sikäi ymmärrän myös muita et jotku oppii koulus, mut suurin osa hakee oppinsa muualta. Yleesä kadulta.
Mult o muute iha turha pyytää oikeeoppista kirjotusta av;palstalta. Maisterille pitää makksaa siit, mäe ilmatteeks teille kirjottele.
T: punkkari äiti
Mä en ainakaan osta mitään tyypiltä, joka ei hihaa osaa kirjoittaa. Mun vähimmäisvaatimus on, että pitäisi osata kirjoittaa sen tuotteen ja tuotteen osan nimet mitä myy.
sanoo salma, eikä salama....arvaa onko joka kerta pakko kuittailla!
Joku vaan selittää, et muka murteella. Kissan viikset. Ei kenenkään murteella puhuta hioista. Jos puhutaan niin sitten pitäisi kiireen vilkkaa lopettaa moinen. En ostaisi mitään semmoselta huutis kauppiaalta, joka ei osaa hihaa kirjoittaa. Monet muut virheet kyllä annan anteeksi ja teen itsekin mutta tuossa mun sietokykyni ylittyy.
hiasta =D
Enkä meinaa sitä muuksi muuttaa ;)
Olen melko tunnettu runoilija.Säännöt antavat joustaa. Runoillessa voi pelata pelkästään pilkuilla. Pisteitä ei tarvita. Myös ap:lle tiedoksi että murteen käyttö antaa enemmän väriä kirjoituksiin. Etenkin keskustelupalstoilla siitä saa maalaisen maineen.
pilkuilla, mutta jos kirjoittaa muuta kuin runoutta, ei kannata panna pilkkuja väärään paikkaan.
En usko, että kovin moni tunnetuista suomalaisista runoilijoista tekee usein yhdyssanavirheitä. Voinhan mäkin väittää olevani vaikka Angela Merkel.
Yleensä tarkoitetaan käden seuduilla olevaa pientä "kaulusta".
Tyyli pilkku.
ainakin yhdyssanojen kirjoittaminen.
Olen huomannut saman. Esim. telkkarissa, jopa ihan asia ohjelmissa puhutaan murteella eikä kirjakielellä, mikä mielestäni rappeuttaa suomen kielen.
Mä en ainakaan osta mitään tyypiltä, joka ei hihaa osaa kirjoittaa. Mun vähimmäisvaatimus on, että pitäisi osata kirjoittaa sen tuotteen ja tuotteen osan nimet mitä myy.
Ymmärrä nyt kuitenkin se, että kyse ei ole siitä, osaako hän kirjoitta kys. sanan, kyse on siitä, että sana on hänen mielestään (ilmeisesti yleiskielessäkin) hia, ei hiha.
vanha kansa sanoo käärmettä kärmeeksi. onko seki karkea kirjoitusvirhe? ap taitaa olla pk-seudulta ku ei ymmärrä että on muitaki murteita ku oma.