.o0O HELMET 2008 KESÄKUU O0O.
Kommentit (88)
Tänään käytiin 4.5kk neuvolassa.
Painoi 9.030kg(4.140kg)
pituus:68.5cm(53cm)
Lääkärin kommentit:Tomera,aurinkoinen poika.
Kääntyy vatsalleen ja pyörii napansa ympäri.
st:Hyvin kannattelee päätä päinmakuulla.Sydän +keuhkot ok.
napatyrä korjautunut.kivekset +/+
korvat nyt kunnossa.
kasvanut hyvin.kiinteän ruoan määrää voisi lisätä.terve poika!
anna_liisa santeri 4.5kk
Vuoh...
Meillä olis huomenna 4kk neuvola, ja tuntuu, ettei se päivä koita koskaan... Tarvis vähän vinkkejä vaativan vauvan kanssa (vaikkakin oon aiemminki todennu sen, et kommentit "hassu vauva" ja "toiset vaan on vaativampia" ei auta mua yhtään...)
Parin viime päivän aikana homma on nyt menny siihen, et unessa pysyy VAIN rinnalla tai sylissä... Alkaa olla yöt aikas hurjia...
Kiinteitä menee purkillinen päivässä. Varmaan menis enemmänki, mut pysytään nyt tässä määrässä hetki... Tuttelia oon antanu parina iltana, ko Ainun pyöreä tutti otti ja kelpas herralle!!!
Valitettavasti tää nukkumattomuus yhdistettynä tähän pullon kelpaamiseen saa mut vakavasti harkitsemaan koko imetyksestä luopumista...
Mut onneksi nää aamut pelastaa mut kaikilta illan ja yön murheilta; Linus herää max.½h mun ja Lukan jälkeen hymyillen, jopa ääneen nauraen katselemaan isoveljen leikkejä... Toki tää nauruinen aika kestää ehkä puoli tuntia ja siitä eteenpäin koko päivä on enemmän ja vähemmän itkun sekaista... Torkahtaa rinnalle ja havahtuu kun yrittää siirtää sänkyyn/vaunuun... Toisinaan käy tuuri ja nukahtaa matkalla puistoon ja nukkuu rattaissa sen 40min, mut herättyään on kiukkuinen ja syliin on päästävä... Onneksi kantoliina on keksitty!
Että Suviko se mietti, et rinnalle nukahtamisesta tulee kierre... Daa'a niin on tainnu tulla joo... Enää pari kuukautta ja Linus on 6kk ja päästään ehkä sit unikoulua harjoittelemaan. Vielä ei voi vauvaa itkettää, vaan on äidin vuoro itkeä nyt...
Noh. Sängystä kuuluu ähinää ja esikko haluaa koneelle, joten näihin kuviin, näihin tunnelmiin... Huomenna mittoja sit!
Luuk@ ja Linus 4kk tasan.
Piiiitkästä aikaa...
Koko kevät ja alku kesä on menny mun terveysongelmien kanssa pianiskellessa.. tai siis ensin oli se sektio ja siitä toipuminen (joka kävi yllätävän helposti), sen jälkeen alkoi vanhat selkäkivut (fasettilukko) joka rajoitti jossain määrin vauvan kantelua ym.. sittepä sain tutustua vaivaan nimeltä SAPPIKIVET. Ensimmäinen sappikoliikkikohtaus tuli kun Vilma oli n.2kk. luulin aluksi että mun oikea kylki on jotenki revähtäny ku sattu niin paljon.. :D sit huomasin että se kipu tuli yleensä syönnin jälkeen ja joka kerta voimakkaampana!Ylämahaa kouristi ja hengitys oli vaikeaa. Yhtenä iltana sitte muistin että äiti oli epäillyt oireista että mulla ois sappikiviä (perinnöllistä). siinä tuskissani kun oin neljä tuntia kärvistellyt niin soitin päivystykseen ja menin käymään. Litalgin auttoi ja koko yö meni sairaalassa.
Sen jälkeen sain vielä monta rajua kohtausta jotka helpotti vain päivystyksessä lääkkeen jälkeen. Kerran soitin jopa ambulanssin! Oma lääkäri laittoi kiirreellisen lähetteen ylävatsan ultraan ja löydöksenä :sappi täynnä kiviä. Sain sit leikkaus ajan kolmen viikon päähän siitä ultrasta ja viime keskiviikkona menin toimenpiteeseen. Sen piti olla ihan simppeli juttu ja päästä samana päivänä kotiin mut siellä mä makasin TUSKALLISTEN kipujen takia vielä perjantai iltapäivään...
Osaatteko kuvitella miltä tuntui olla erossa pikkusesta yli kaks päivää? ja niin kauheissa lääkemyrkyissä ettei imettäminen tullu kysymykseenkään... viikonlopun vielä olin kauhean kipeä ja lasten nostelu ja kantaminen ei onnistunut. Mulla oli niin ikävä sitä että saan rutistaa nuita mun rakkaita sylissä.. mut aina vaan se kipu ja leikkaushaavat..
Nyt elämä alkaa hymyileen ja olo oleen parempi, tietysti oon fyysisesti tosi huonossa kunnossa ku monta kuukautta ollu ns "toipilaana".Toivottavasti enään ei tuu mitään!
Kävin Vilman kanssa neuvolassa
4kk
6740g
64,5cm
pää (en muista) :p
laittakaapa jotain selvitystä miten teidän reilu 4kk ikäiset syö päivisin. musta tuntuu että syötän tota koko ajan (2-3h välein), yks purkki tai alle päivässä sosetta. mut se sit nukkuu öisin heräämättä n 10 tuntia, siksikö se tankkailee päivisin? nyt maitoa saa rinnasta ja pullosta puolet.
tosi tyytyväinen tapaus edelleen, nukkuu useita tunnin pätkiä aamusta iltapäivään ja sitte illalla alkaa n.klo 21 yöunille.mutta tietenkin on sillon hereillä ku veli nukkuu päikkärit ;)
vuosi sitten kun plussasin oltiin onnellisia, toista oli jo ehditty odotella vähän aikaa.. tai menkat oli alkanu kun esikko oli 5kk joten siitä lähtien oli mahd. raskautua:) tuli niille kuitenki sit 2v ikäeroa.loppukesästä sit muutettiin tänne pohjoseen ja nyt tuntuu että vuosi on hurahtanut aivan ohi ajatusten, niin nopeasti!
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=b89f2fd7-3d24-11dd-b0b8-…!
Meillä kans syödään ihan järkkyjä määriä, mutta nukutaan sitten se 10-12h max. yhdellä syötöllä...:) Eli päivässä menee n 1l korviketta/velliä ja siihen päälle 2-2,5 purkkia sosetta. Terkka viime neuvolassa kyseli että montako TEELUSIKKAA saa sosetta...:D Mutta kyllä neiti sitten aina ilmaisee jos on täynnä, kääntää päänsä pois lusikasta/pullosta.
Minkäikäiselle voi niitä maissinaksuja hankkia? Neidillä kun olisi kova halu "syödä itse", pitää tuttipullosta ja lusikasta kiinni tyyliin "kyllä mä ite osaan"...:)
Valentine ja Typy 4kk 2pvää
eli onko tuo maissivelli sitten se "paras" alotus velli? eli siis millä vellillä suosittelette aloittaa? Ollaan meinattu että aloitettas Venkulla vellin maistelu, varsinkin illalla jos pidentäs noita ruokavälejäkin sitten...
Luuk@ - Juu, huomattu ollaan täälläkin että kierrehän siitä tissittelystä tulee... Pitänee kai vaan nyt kärsivällisesti mennä pienokaisen ehdoilla ja tsempata itteään että "kyllä se siitä".... Tsemppiä sinne :)
Kuinka monella lapsi nukkuu vieressä? Tästäkin varmaan on keskusteltu monesti, mutta enpä nyt muista ;) meillä neiti on nukkunut jo kauan vieressä... Se on vaan niin helppoa. Tämä alkoi silloin kun neidillä oli masukipuja ja tuntuu vieläkin hyvältä tavalta nukkua. Saas nähdä mitä tulee, kun yritän uudestaan opettaa venlan omaan sänkyyn nukkumaan...
Suvi ja Venla n.3,5 kk
Olen käynyt kyllä lukemassa pinoa, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa (ja kun tuntuu että vieläkään nää sivut ei toimi!). =]
Tämä päivä jäi mieleen haikeana päivänä, mutta kuitenkin myös ikimuistettavana: Meillä aloiteltiin tänään maistelemaan perunaa! =] tuli kyllä kyökän kanssa ulos, mutta ainakin suussa kävi! huomenna jatketaan harjoituksia! =] Tyttö on yhä aurinkoinen ja iloinen itsensä.
Lisäksi annoin tänään lapselle vähän korviketta, kokeilin vain kelpaako se. Kuukausi sitten ei vielä kelvannut, mutta tänään söi sitä ainakin vähän. Tiedän vain että voinko juhannuksena jättää vauvan yhden illan ajaksi miehen hoitoon, jos itse joisin pari saunaolutta. =] Haikeana päivä jäi siis siksi mieleen, että täysimetys on nyt ohi kohdaltani. =/
Meillä tuntuu kyllä olevan niin helppo lapsi (kopkop), että en haluaisi siitä täällä edes "hehkuttaa". Suvi kyseli viereen nukkumisesta: meillä tyttö nukkuu yleensä omassa sängyssä, tosi harvoin jää esimerkiksi aamuyöstä viereen (yleensä vain silloin kun mies menee aamuvuoroon, miehellä vuorotyö). muuten en uskalla välissä antaa nukkua, kun pelkään että jompi kumpi vahingossa huitaisee kädellä tai muuta. Ja itse en nuku hyvin jos vauva nukkuu vieressä, torkahtelen vain. Yleensä iltaisin nukutan vauvan sohvalla syliin ja vien sänkyyn, mutta tänäänkin vein tytön vain ruokailun jälkeen sänkyyn, ja sinne jäi! =]
Toivottelen teille kaikille oikein lämmintä ja iloista juhannusta!
jonttu ja rinsessa 4,5kk
Luuk@ kyseli jossain vaiheessa maidon ja ruokien makeudesta. Mä olen aina laittanut ekoihin perunamaistiaisiin korviketta notkisteeksi, tulee sitten samalla tuttua makeutusta. En siis ole imettänyt niin pitkään koskaan, mutta kai sinne voi rintamaitoakin laittaa? Makealla soseella ei kuulemma kannata aloittaa ruoanmaistelua, sen jälkeen suolattomat kasvikset ei kuulemma maistu yhtä helposti.
Mitäs Luuka teidän neuvolatäti sanoi? Oliko mitään rakentavampaa vinkkiä kuin että teillä on hassu vauva? Toivottavasti oli!
anna_liisa: toivottavasti ei tule korvakierrettä. Kurjaa, että näin pienelläkin on korvatulehdus mahdollinen :(
Vauvakuumeesta: mulla se on ihan kroonisena, mutta nyt alkaa tosiaan jo järki voittamaan. Eiköhän meillä ole näissä kolmessa prinsessassa ihan tarpeeksi hommaa, että saadaan kasvatetuksi heidät järkeviksi aikuisiksi. Nyt on sopivast poltellut vatsaa ja selkää jo parisen päivää, eli voiskohan olla että olis kuukautisetkin alkamassa?!
Minkälaisia kiertoja teillä on ollut, keillä on jo kuukautiset alkaneet? Entä alkoivatko täysimetyksen aikana?
Valentine kyseli pienistä ikäeroista. Meillä on 2 kertaa 2v ikäerot, eli tytöt 2/04, 2/06 ja 2/08 ja meillä on mennyt erittäin kivasti :) Musta 2v on hyvä ikäero siinä mielessä, että isompi on jo omatoiminen kaikinpuolin eikä vaipparallia tarttee pyörittää kahdella kauaa. Nyt meidänkin keskimmäinen on ollut viikon päivät ilman vaippaa päivisin, parit vahingot on tulleet. Jos me vielä lapsia tehdään, niin en mä kovin suurempaa ikäeroa edes toivoisi, musta tuo on just passeli :) Meillä ei ole ollut myöskään mustasukkaisuutta kertaakaan, eli siinäkin ollaan päästy helpolla. Kaikki neidit on kyl olleet ns. helppohoitoisia vauvoina ja isompinakin eli nukkuneet AINA yönsä hyvin. Siinäkään mielessä en tiedä uskalletaanko tehdä enempää lapsia, kun ei neljättä noin helppoa voi enää tulla :D Eli paljonhan se arjen sujuminen riippuu lasten luonteista, ehkä enitenkin. Jos on haastavia ja voimakkaan temperamentin omaavia lapsia, arki on varmasti raskaampaa, ikäerosta riippumatta.
Imetyksestä: Eilen oli lääkärineuvola ja ihmettelin lääkärin sanoja. Olin aina luullut, että täysimetys tarkoittaisi sitä, ettei mitään kiinteää anneta. Hän kuitenkin sanoi, että suun motoriikan (ja myöhemmin puheen oppimisen) kannalta on parempi, että lusikalla "leikkimiset" alkaa nelikuisena. Että ekana päivänä saa yhden t-lusikallisen perunaa ennen yhtä pääruokaa (eli rintamaitoa). Toisena päivänä 1 lusikallisen ennen kahta ruokaa jne. Sitten viikon-kahden päästä voi alkaa kokeilemaan yhtä varovasti muuta ruoka-ainetta. Tällai ruokaa ei tule niinkuin annoksena kerralla paljoa, mutta kuitenkin se n.5 t-lusikallista päivässä, ja maut tulee sillai tutuiksi, eli sitten ½ vuotiaana kun voi aloittaa kiinteät (täysimetyksessä), niin kaikki maut on jo tuttuja eikä tarttee silloin aloittaa maistelua. Aika järkevää minusta. Eli kaipa mä ainakin annan sit ens viikolla Inarille perunaa tollai maistiaisina, että oppii sit samalla lusikkaakin käyttämään. Eli hänen puheistaan kyllä ymmärsin, että olisin silti täysimettäjä, koska ruokamaisteluilla ei korvata yhtään maitoateriaa, vaan ne annetaan aina ennen varsinaista pääruokaa eli rintaa.
Juhannus: me ollaan kotona, tulee kaveripariskunta viettämään päivää ja iltaa meille. Grillailun merkeissä siis mennään. Meidän isi päivystää, joten ei tulla edes viiniä maistelemaan. Mä kyllä voisin, mutta tulee niin herkästi kaikesta pää kipeäksi että taidan tyytyä PepsiMaxiin ja makuvissyihin :)
Jaså, nyt heräsi Inari. Lähden tästä syöttämään, onkin rinnat taas täpösen täydet..
To be continued...
Mikaela ja Inkkari
Voi itkujen itku.Santerilla loppui lääkekuuri korvatulehdukseen sunnuntaina.Tänä aamuna ku herättiin pojalla turisi räkä nenässä,nyt on sit aivastellut tämän päivää.Toivottavasti ei ala korvakierteet!
Me mennään juhannuksena minun mummulaan.Sinne tulee veljeni ja hänen avovaimo,minun äiti ja me.Yöksi ei jäädä.
Tehdään yhdessä jotain hyvää ruokaa!!
Meille tänne Oulun kuppeeseen on tullut kamalasti sääskiä.Ei santeria voi oikeen ulos viedä,muuten ku et nukkumaan.
Mutta nyt pitää lähtee nukkumaan.
anna_liisa ja santeri 4.5kk