.o0O HELMET 2008 KESÄKUU O0O.
Kommentit (88)
Oli kyllä mukavaa festareilla, mutta oli kyllä myös Typyä ikävä. Taisin olla aika tylsää seuraa, Typy sitä, Typy tätä...:)
Meillä on nyt löydetty varpaat ja jalat yleensäkin, niitä hiplaillessa voi mennä tuntikin.:) Typy yrittää myös laittaa Fisher-pricen leikkikaaren lelua soimaan jaloillaan, se vasta hassun näköistä on! Edelleenkään ei ole kääntynyt, mutta kova on yritys. Hieman on lyhytpinnainen meidän neiti, kun onnistu niin huutohan siitä seuraa. Jaa-a, mistäköhän on oppinut, ei ainakaan vanhemmiltaan...:D
Nyt lämpimillä säillä ollaan istuskeltu pihamaalla ja parvekkeella, ja vaavi on siitä kovasti tykännyt. Alla kuva ilmeestä parvekkeella...:)
Nyt taitaa olla päiväunet loppu, täytyy mennä ruokkimaan neitiä.
Valentine ja Typy melkein 4kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=23ed01a5-3555-11dd-a840-…!
Otto syntyi 22.2 klo 22.03. en tiedä tosiaankaan ketään huonetovereistani kun kukaan ei puhunut yhtään mitään ja lähdinkin kotiin iltapäivästä.
Me asutaan Klaukkalassa.
Odotusaikana en palstaillut paljon mut luin helmikuisten juttuja kun la siirtyi helmikuun 26:n ja meillä tais olla lähekkäin la:t ja sama synnäri.
Vähän olen päässyt koneelle kun otto oli alussa itkuinen ja tyytyi syliin ja nyt en voi hetkeksikään jättää yksin kun mustis isosisko antaa melko heti kyytiä.. Onneksi pikkuhiljaa on alkanut helpottamaan kaikki :)
t.nia
Nyt käännytään meilläkin mahalleen. Suurinpiirtein viikon verran on nyt kääntynyt ja siitäkös se huuto aina tulee kun ei sitten mihinkään muualle pääse kuin mahalleen :p
Luuk@: Teillähän on vallan arki muuttunut positiivisesti! Hyvä juttu, että nyt on ruvennut helpottamaan :D
Valentine: Kiva, että oli kivaa :D Niin sitä mamma taas ihmeesti jaksaa kun on päätään saanut tuulettaa. Vaikkakin se aika sitten menisi siihen, että kertoilee siitä vauvasta ;) Sitähän se tahtoo olla, että ne jutut menee siihen mikä itselle on nyt lähellä.
Mitäs muuta mun piti sanoa.. On tämä pää kyllä jotain niiiin onnetonta. Nykyään unohtelen aivan järkyttävästi asioita!! Toivottavasti tämä muisti tästä taas kohentuisi. Alkaa pikkuhiljalleen jo nolottaa. Meinaan esikoinenkin myöhästyi todistustenjaosta silloin toukokuun lopussa kun tämä äiti ei muistanut herätyskelloa!! :| Uskomatonta! Heräsin siihen kun esikon opettaja soittaa, että onko kyyti pettänyt vai tyttö kipeänä.. No, eipä ollut kumpikaan syynä. Eikä tuo ole ainut mitä tämä pää ei muista. Pitäisi kirjoittaa kaikki heti muistiin jos jotain vähänkään pientä tulee mieleen vissiin :p No, onneksi esikko ei asiasta ollut moksiskaan ja todistus haettiin heti maanantaina sitten kansliasta mutta kyllä kieltämättä tympäisi. Ja en ymmärrä miksi minulle on niin äärettömän vaikeaa muistaa nuo d-tipat antaa Veikalle! Tuo asia se ei muistu kuin aina sopivasti keskellä yötä..
Jahas vaan nyt alkoi kuulua sängystä ähinää.. Jospa sitä tämän syötön jälkeen nukuttaisiin sitten aamuun :)
Vimpula ja Veikka reippaat 3kk
Eli yritetäänpä taas ;)
Meille siis kuuluu kaikin puolin hyvää. Arki on helpottanut kovasti ja etenkin öihin n tullut huomattava muutos. Tilda nimittäin nukahtaa nykyään -viimeistään- klo 23, kun ennen nukahti aikaisintaan tuolloin. Velliä on annettu muutamana iltana yötä vasten desin verran ja sillä jaksetaan nukkua 6-7 tuntia ja sitten jatketaan vielä unia muutama tunti. Tilda jopa heräileekin ihan ihmisten aikaan eli 8-9 aikaan.
Taitoja: Vielä ei käännytä, vaikka yritystä on. Masullaan ollessaan yrittää jo kovasti ryömiä ja saa jopa hinattua itseän hieman eteenpäin kovan ähellyksen kanssa. Samoin Tilda istua tönöttää niin selkä suorana ja riemuissaan ja vain käsistä tarvitsee hiukan pitää kiinni. Jalkoihinkin varaa jo.. Vähän menee väärässä järjestyksessä nuo taidot.. Neuvolan täti oli kans ihan hämmästynyt. Varpaat on myös nyt löytyneet pari päivää sitten ja ne onkin aika kivoja leikkikavereita. Nyrkkejä on imeskelty vimmalla jo kuukauden päivät. Tilda on myös kova tyttö hymyilemään, mutta nauru on tullut vasta 8 kertaa. (joo, ei meillä lasketa..) ha haa. Kovasti juttelee ja päristelee myös.
Kiinteistä: Velliä on siis aloitettu öitä vasten, mutta muuten vielä mennään maidolla. Tosin nyt olen huomannut että syöttövälit on alkaneet tihentyä, joten ei tuo soseiden aloittaminenkaan ehkä kaukana ole.
Päikkäreistä: Kuten täällä on kovasti ollut ouhetta monen osalla lyhyistä päiväunista, niin nyt on Tildakin liittynyt huonosti nukkujiin. Puolen tunnin unia vetelee useammat sitten päivässä. ehkä se tosiaan on vaan tämä ikä kun tapahtuu niin paljon asioita ympärillä ja pitää pysyä hereillä jottei jäisi mistään paitsi.. ;)
Ai Vimpulakin unohtelee d-tippoja.. Onneksi en siis oo ainut. Unohtelu nolottaa vähän ammatinkin puolesta *punastuu*
Hei, onko muuten siitä tapaamisesta enää ollut mitään puhetta tai kenelläkään innostusta????????
Jotain muutakin piti viel löpistä, mutta unohtui. Niinkuin moni muukin asia.. Samas venees keikutaan Vimpula!
Mukavaa viikon alkua kaikille toivottelevat
Nojanda ja Tilda 4kk ja 3 päivää
Mä inhoan olla aina myöhässä, mutta vähintään se vartti menee aina yli nykyään. Vaikka kaksi isompaa (2v ja 4v) pukee jo kokonaan itse, niin just se imetys ennen lähtöä on se, joka venyy pitkäksi. Tai sit keskimmäiselle tulee just pissahätä ja sit istuu pöntöllä ja sanoo ettei pissiä tulekaan... Huoh. Muutenkin päivät on tosi täynnä äksöniä neitien kanssa, ei paljoa ehdi tekee omia juttuja. Verhoja pitäis ommella, vauvanvaatteita myydä, esikoisen kanssa opetella kirjaimia ja kirjoittamista, keskimmäisen kanssa harjoitella pottailua jne, mutta kun ei ehdi niin ei ehdi! Eniten harmittaa esikoisen puolesta, kun olisi niin kamalan kiinnostunut kirjaimista ja kirjoittamisesta, ja sitten mä en ehdi yhtään rauhassa katsoo niitä :( Tuo meidän kaks vee kun ei nuku päikkäreitä, niin ei ole hetken rauhaa. Hän on oikea kävelevä katastrofi muutenkin, kovaääninen möykkäri :)
Kyllä sitä huomaa, että vaikka tytöt on kilttejä, niin kyllä mä kaipaan omaa aikaa, ihan hirveästi. Kun olis edes tunti viikossa, ettei mun tartteis olla lasten kanssa, mä olisin onnellinen. Mieheni on kyllä paljon lasten kanssa, mutta Inari on kuitenkin aina mun kanssa koska imetän. Meillä kun ei ole minkään valtakunnan tukiverkostoa lähellä niin ei ole. Huoh. Täytyy joku ilta jättää mies lasten kanssa kotiin jonkun imetyksen jälkeen ja lähteä yksin vaikka shoppailemaan tai kahville. Ihan rauhassa. Viimeks taisin olla huhtikuussa yksin kaupoilla pari tuntia.. Mutta kun pihahommia on ihan hirveästi, niin miehen täytyy tehdä niitäkin ja sit taas jos on lasten kanssa pihalla (uimassa tai kiikkumassa) ei voi tehdä muuta kun vahtia vieressä.
Että tämmöistä valivalia tänään :) Noista taidoista piti vielä sanoa, että tuntuu, että on enemmän sääntö kuin poikkeus, ettei vauva kehity "oppikirjojen mukaan". Mä en tunne varmaan ketään lasta, joka olis mennyt just niiden "ohjesääntöjen" mukaan, eli annetaan vain vauvojemme kehittyä juuri omaan tahtiinsa! Meil on ainakin motoriikaltaan niin hitaita nuo kaksi ekaa, että Inarikin saa ihan omassa rauhassaan kehittyä ja mitä myöhemmin lähtee liikkeelle, sitä mukavampaa minullekin :) Ei tarttee kasvattaa silmiä selkään. Yleensä kaikki lapset on viimeistään 2v samalla tasolla (liikkuminen, ymmärtäminen, puhe jne), joten on periaatteessa ihan sama missä vaiheessa lähtee ryömimään tms. Ja niinkuin meidän vanha neuvolantäti sanoikin, että aikaisin liikkeelle lähtijät eivät ole sen valmiimpia maailmaan kuin muutkaan. Yhtä pieniä kuitenkin kaikki ja sama kehittyminen edessä.
Jopas tuli taas tekstiä.. Taidan lähteä nyt tekeen ruokaa. Inari meni just ekoille päikkäreille. Jesta, likka on muutes nukkunut nyt parina yönä 11,5h heräämättä! Rinnat on ollu niin täys maitoa että on kuin kiveä. Auh!
Mikaela ja Inari 3½kk.
Vein Linuksen äsken sänkyynsä ja kun vielä jaksan kukkua (ja sivut toimii), ni täytänpä sivua...
Noista taidoista... Luka eleli viime kesän lisänimellä naurava Buddha... Istui siis kuin tatti (niinku se patsas) 5,5-9kk kunnes kahden viikon sisällä lähti konttaamaan ja nousi tukea vasten. Viikko ennen 1v-synttäreitä isäntä sit päätti ottaa askeleita ja heti kohta (joululta) on sitte juossu...
Linukselta ei odoteta yhtään nopeampaa toimintaa... Sentään jo kannattaa päätään, kun ikää on 3,5kk. Toisaalta pikku-kakkonen varaa hienosti suoriin jalkoihinsa ja istumaan ähkii itseään sylissä jatkuvasti. Lattialla viihtyy vaihtelevasti.
Aloitellaan muuten niitä kiinteitä. Maissi maistuu, samoin mango. Porkkana ei näytä ihan herkulta, mut mennään näillä kahdella nyt hetki. Seuraava taitaa sit olla peruna tai päärynä. Vatsavaivoja tms ei oo näkyny... !
Pullon tarjoamisesta olen luopunu, odotellaan kk tai jotain ja aloitellaan sit se nokkamukin harjoittelu (hörpyttäminen EI oo mun juttu).
Rytmiä ei ole, eikä varmaan tarvi enää vauva-aikaan sitä odotellakaa. Jospa sit syksyllä tai viimeistään 1v... Mut mä en jaksa enää moisella stressata, Linus on vesimies niinko äitinsäkin -- ailahtelevainen ja absurdi. Tänään voi olla ihan eri mieltä ko eilen ja huomista nyt ei todellakaan kannata vielä miettiä!!! :p
Ai niin, siitä myöhästelystä/unohtelusta. Inhoan olla myöhässä, mut niinko mikaelallaki, nykyisin ollaan aina myöhässä. Viime neuvolaan lähdettiin tuntia etukäteen, ettei myöhästyttäis... Ja kaikki unohtuu jos ei pistä muistiin ja puhelimeen hälyytystä asiasta... Inhottavaa, todella.
Ja vielä niistä treffeistä. Jos joku innostuis ne järkkäämään, ni edelleen minä olisin poikien kanssa tulossa...
Nyt miehen kainaloon!!!
Luuk@ (joka tänään teki asuntotarjouksen...)
Luka 1v 8,5kk ja Linus 3,5kk
:) Eli lapset nukkuu ja mieskin kuorsaa jo ;) ja minä koneella ihan omassa rauhassa. No, kohta koisimaan..
Ei meilläkään rytmistä mitään havaintoa ole. Päivät menee kyllä miten sattuu ja nyt varsinkin kun esikoinenkin on lomalla niin nukutaan kyllä niin pitkään kuin vaan pystytään. Veikka nukkuu yhdet pitemmät päiväunet päivässä vaan nekin ajoittuu nykyään miten sattuu. No, yleensä siihen kun ulos lähdetään aamupäivällä/päivällä. Muuten päivä menee sitten torkkuessa ja valvoessa. Selvästi on nuo valvomisjaksot kyllä pidentyneet.. ja tänään kävikin ekan kerran niin, että mies eli iskä ei meinannut millään kelvata Veikalle :| Itkemään alkoi heti isänsä sylissä ja kun minä tulin näkyviin niin nauru alkoi heti! Mutta en sitten kyllä syliin ottanut vaan isänsä tyynnytteli omaan syliinsä pojan mutta huomasi kyllä heti mistä itku johtui.. Jospa se vain oli ohimenevää.
Mikaela muuten: meillä on vähän samaa havaittavissa, että eipä tosiaan aika riitä! Meillä on myös menossa kovat pottaharjoittelut tuon 2 veen kanssa ja esikoinen selvästi kaipaa minun huomiota vaan kun ei sitä repiä millään joka paikkaan ja omatunto kolkuttaa välillä ja pahasti :( Ja tosiaan pitäisi hoitaa kukkapenkkejä ja pestä ikkunoita ym. mutta jospa se tästä taas. No, ikkunat tuosta ei puhtaammaksi tule ja eipähän paista aurinko niin pahasti silmään kun on tuollainen luonnon oma kalvo+pienten sormien jäljet pinnassa ;)
Myöhästely on täälläkin tullut tutuksi ja tosiaankin inhoan sitä!! Yleensä minä olen se joka on tosiaankin ajoissa ja muita hoputtaa mutta mutta.. jospa tuokin menee ohi sitten..
Eilen muuten illalla minulla oli ihan oikeasti laatuaikaa niin, että kävin katsomassa sen Sinkkuelämää kaverin kanssa. Iskä jäi sitten lasten kanssa + hoitolasten kanssa kotia. Hyvin oli mennyt! Mitä nyt tuolla 2-vuotiaalla on silmä mustana ja Veikka oli hiukan terrorisoinut pulloa vastaan mutta kaikki oli suurinpiirtein kunnossa kun kotia pääsin
B-) Mutta olipa ihana istua vain ja olla ajattelematta kaksi ja puoli tuntia! Otan kyllä uusiksi ;)
Tuossa olen miettinyt noita kiinteitä ja meillä mahtaa mennä niin , että aloitellaan tuossa 4 kuukauden tienoilla. On tihentyneet selvästi taas syöntivälit päivällä ja yöllä. Noita vellejäkin mietin, että kokeilenko niitä ensin vai aloitanko suoraan kiinteillä.. No, pitää vielä katsastella ja miettiä.
Ai niin, Luuk@lle onnea asuntokauppoihin!!
No, nyt kutsuu sänky jo niin kutsuvasti että jätän palstailun tälle iltaa
:)
Vimpula ja Veikka poika(3kk ja pari viikkoa päälle)
Onkos meillä jo 4kk neuvolapinoa? Me käytiin tänään, ja mitat olivat seuraavat: (suluissa syntymämitta)
7140g (3595g)
63,6cm (49cm)
py 42,6 (36)
Virkeä ja puhelias tyttö, motoriikka ja fysiikka ok, varaa hyvin käsiin mahallaan, kovaa kääntymisyritystä. Kuulo, silmät, keuhkot, sydän kunnossa.
On kyllä tuo neiti vetänyt kiloja aikalailla, 3kk neuvolasta +1000g...!!! Yläkäyrillä mennään painossa ja päänympäryksessä, pituudessa ihan keskikäyrää. Eli kaikki kunnossa, ei ruvennut mäkättämään mitään tuosta painonnoususta. Kuulemma hyvä jos ruoka maittaa...:) Kysyi että montako teelusikallista menee sosetta per pvä, en sitten viitsinyt kertoa että 2 PURKKIA...:D On kyllä maitomäärä vähentynyt hyvin tuon soseen aloituksen jälkeen, mikä on vain positiivista, kun sitä alkoi mennä jo melkein 1,5l/pv. Hampaita ei tuntunut vielä.
Jaahas, nyt pitää kauppaan lähteä...
valentine ja Typsy miltei 4kk
Pitihän se taas arvata et santerilla korvatulehdus.Ollut nuhassa viikon ja viime yönä itki montakertaa niin arvasin et nyt on tullut tulehdus ja niin oli.Kuukausi sitten oli korvatulehdus ja nyt taas.Voi että ku ei vaan alkaisi kierre.
Meillä santeri syö kiinteitä tällä hetkellä hedelmää ja sit liharuokia ja välillä peruna-porkkanaa.Aattelin ensi viikolla alottaa puurot.riippuu paljonko painoa tullu ku mennään keskiviikkona neuvolaan.Mutta nyt ruoan tekoon.
anna_liisa ja santeri 4.5kk
Viola nauroi tänään ensimmäisen kerran ääneen, ja monta kertaa! Kutittelin häntä kyljistä, kainaloista ja niskasta. Maailman suloisin ääni! =D
täysikuu ja Viola 3,5kk
Ei oo oikein aikaa ollu netissä surffailla, mut nyt yritän... Meille ei ihmeitä. Neiti kasvaa ja kasvaa... Kääntyilee koko ajan mahalleen, mutta on unohtanut miten siitä käänntytään takas selälleen=) Osas sen kyllä jo aiemmin. Kovasti tykkää myös olla pystyssä, istuu sylissä ja kärryn selkänojaa on pitäny kans nostaa... Juttelee kovasti ja pyörii ja kääntyilee lattialla kun väkkärä ja selällä ollessaan jäkittää päätä koholla ihan niin kun yrittäs istumaan. Tosi hyvät vatsikset ainakin=) Nauraa hekottaa jos pyrisyttelee mahaan tai jollain lelulla kutittelee.
Pelkällä tissimaidolla edetään. Yöllä syö 1-2 kertaa, päivällä nukkuu hyvin. Harmi vaan, kun yleensä unet on just molemmin puolin esikoisen (reilu 2 v.) päikkäreitä.
Esikoinen mukavassa uhmaiässä. Kyllä on uskomatonta luonteen lujuutta ja sitkeyttä, ei sitä voi kun ihailla vaikka kuinka ärsyttäskin=)
Mä muistan vaan hämärästi ne ajat kun testiin plussa tuli... Oltiin yritetty kesästä 2006 asti kun menkat edellisen synnytyksen jäliltä alko. Sit otettiin avuks ovistestit kun ei alkanu tärpätä ja ekalla ovistestikierrolla saatiinkin sitten heti plussa... Raskaustestin tein muistaakseni päivä pari sen jälkeen kun menkkojen ois pitäny alkaa. Näytti haaleeta plussaa. Mies oli sitä mieltä, ett toinen testi pitää tehä sitten viel myöhemmin, mut jäipähän tekemättä, sen verran omaa kroppaa tunsin, ett varmaks tiesin. Ja nyt vois jo "ruveta" uudelleenkin raskaaks, aika on taas kullannu muistot=) Kiloja tuli ja pahoinvointia oli puoleen väliin raskautta joka aamu ja sitten viel loppuraskaudesta tuli kokopäivänen öllötys...
Noh, tässä kai "tärkeimmät"... jään varmaan vähäks aikaa nettipimentoon, kun mieskin lähtee viikon kalastusreissulle ja kotonakaan ei oo nettiä... Mut viimestään sitten palailen kun on käyty neuvolassa...se onkin vasta joskus heinäkuulla vaikka ens viikolla tulee jo 4kk täyteen.
Aurinkoisia ja lämpimiä päiviä!!
Millamalla ja neiti melkeen 4 kk
Ei oo paljoa tullut netissä oltua ja melkeinpä aina kun olen koneelle tullut, niin nämä sivut ovat temppuilleet! Nyt sitten miehen vinkistä aukasin toisen netti selaimen ja heti toimii :) Kyllä noilla miehilläkin välillä välähtää ;)
Tänne kuuluu hyvää. Venla on tosi kova höpöttelemään ja nauranutkin on jo kauan, on kyllä maailman suloisin ääni! Ihanasti kutiaakin jo. Meillä käännytään edelleenkin vaan masulta selälleen, vielä ei toisinpäin vaikka yritys on kyllä kova! Sylissä ei meinaa viihtyä kunnolla enää, kun koittaa jängätä itseään istumaan kokoajan, mutta ei vielä viitisi kovin antaa istua. Ja kauaa ei voi samassa paikassa olla, kun tykkää jo niin seurata että pitää kokoajan nähä uusia juttuja :) Lelukaaren leluista ottaa kiinni ja koittaa kovasti niitäkin suuhun viedä.
Nukkumisesta: Meille tuli heti lämpimien ja valosien päivien aikaan semmoisen ongelma nukkumiseen, että päivällä on miltein mahotonta saada likka nukkumaan. Ehdin jo niin kehua, miten Venlalla on ihana rytmi nii pitihän se sitten muuttua... Makuuhuone ollaan pimennetty ja nukutettua vähillä vaatteilla lämpösillä päivillä ,mutta ei tunnu auttavan. Nyt nukkuu sitten semmoisi 1/2 h:n päivä unia suunilleen. Yöt menee noin 10-13h unilla, 2 syötöllä.
Joku kyseli viimevuoden tuntemuksia...Meille + oli todella toivottu ja iloinen asia! Tätä plussaa edelsi yksi keskenmeno ja se sitten hieman sai alkuraskaudessa aikaan pelkoa..Vaikka "normaalia" se kai on että tommosen kokemuksen jälkeen sitä pelkää, että se tapahtuu uudestaan. Onneksi kaikki meni hyvin ja nyt on tuo aivan älyttömän rakas ilopilleri <3
Mutta nyt voisin jo lopetella ennen kuin likka herää.
(nyt on muuten perjantai 13, uskaltaakohan sitä liikkua kotoa mihinkään ;) )
Suvi ja Venla ("Papu" :) 3kk +
Kylläpä aika rientää! Muistan hyvinkin vuoden takaiset fiilikset. Oltiin vähän ehditty miehen kanssa puhua kakkosen yrityksestä, mutta mitään yritystä ei oltu vielä ehditty aloittaa, mitä nyt pillerit olin juuri jättänyt pois. Mutta niinpä vain olikin tärpännyt yhdestä ainoasta kerrasta, joka oli vielä sellaisena ajankohtana, ettei pitänyt olla ovulaatiosta tietoakaan. Että sikäli kyseessä oli hienoinen yllätys. Sattui vielä olemaan sellainen viikonvaihde, että oltiin miehen kanssa molemmat yötä päivää töissä ja isovanhemmat olivat meillä esikoista hoitamassa. Siinä hässäkässä ennätin sitten vain yhtenä aamuna laittaa miehelle tekstarin, että raskaana ollaan. Ja seuraavan kerran ehdittiin rauhassa jutella vasta parin päivän päästä, kun oltiin taas yhtä aikaa kotona.;-)
Leolla on täällä kova vauhti päällä. Kääntyy ihan näillä hetkillä (tai sängyllä jo kääntyykin), nostaa itseään istumaan sylissä (tuota on kyllä tehnyt jo reilusti yli kuukauden), pyörii lattialla akselinsa ympäri ja yrittää jo hilautua eteenpäin vatsallaan. Ihan huvittaa tuo pojan vauhti, kun esikoinen meillä oli todella rauhallinen tapaus liikkumisen suhteen. Kääntyi muistaakseni vasta 5,5-kuisena eikä pitkään aikaan liikkunut muutoin kuin akselinsa ympäri ja vähän peruutteli (ei siis ikinä ryöminyt eteenpäin). Kymmenkuiseksi rauhallinen tyttö lähinnä vain istuskeli paikoillaan. Helpolla päästiin! Pari kuukautta taisi sitten konttailla ja tasan 1-vuotiaana lähti kävelemään, mutta hyyyyyvin varovasti. Ja varovainenhan tuo on vieläkin, vaikka toki nykyään onkin jo sukkela ja ketterä 3-vuotias. Mutta veikkaanpa, että pikkuveljestä on tulossa vähän aktiivisempi tapaus.
Sekin hämmästyttää, miten seurallinen ja sosiaalinen Leo on. Rupesi hymyilemään ja nauramaan tosi aikaisin (1 kk:n iässä molemmat), on äännellyt jo pitkään aika monipuolisesti, selvästi hakeutuu aina porukan keskipisteeksi eikä ole enää vähään aikaan malttanut keskittyä syömiseen, jos paikalla on mun lisäksi yksikin muu ihminen. En muista, että esikoisella olisi tuon pään pyöriminen alkanut näin aikaisin.
Rytmit meillä menee edelleen tosi hienosti. Alan nyt pikkuhiljaa uskoa, ettei tuo ekasta viikosta asti samana pysynyt rytmi tuosta ehkä enää totaalisesti sekoa, vaikka toki tulee semmoisia kausia, että vauva nukkuu miten sattuu. Yhdeksän maissa Leo heräilee, aamupäivällä nukkuu vajaan tunnin, päivällä nelisen tuntia yhdellä tankkauksella ja alkuillasta vielä pienet unet. Illalla yhdeksältä menee nukkumaan aika säntillisesti, mistä olen tosi iloinen, kun esikko aikoinaan tankkasi ja sinnitteli usein pitkälle yöhön.
Yösyöntejä meillä on vielä jonkin verran. Nyt Leo on herännyt syömään kolmen tunnin välein. Onneksi vaan imaisee suht nopeasti ja jatkaa sitten unia omassa sängyssään. Silti toivon, että nuo yösyötöt tuosta ennemminkin harvenisivat kuin lisääntyisivät. Olen edelleen maidottomalla, munattomalla ja soijattomalla imetysdieetillä ja kannan koko ajan huolta siitä, riittääkö maidossa ravintoa tuolle jässikälle. Esikoisesta olin samalla dieetillä, ja kun tultiin lähelle puolen vuoden ikää, niin huomasi kyllä, että maito alkoi olla liian laihaa, kun vauva heräili monta monituista kertaa yössä ihan vain syömään. Täytyy yrittää nyt pitää tosi hyvä huoli omista syömisistä. Tietty kiinteiden aloittaminenkin saattaa sitten pikkuhiljaa (kun saadaan puurot kehiin) noita yön syöttövälejä pidentää, mutta ei välttämättä.
No, tosi hyvin olen kyllä noita heräilyjä jaksanut (eikä tuo 3 krt/yö tietenkään edes ole paha tämän ikäiselle), mutta katkonaiset unet alkavat varmasti vähitellen ottaa voimille. Olen silti sillä kannalla, että niin kauan kun yöt eivät mene aivan mahdottomiksi ja itse jaksan, niin odotellaan vielä kiinteiden aloittamisen kanssa.
Pullo ja tutti eivät meillä kelpaa vieläkään, joten Luuk@n tavoin odottelemme, että päästään harjoittelemaan nokkamukin kanssa.
Nyt kuuluu poitsu tuolla heräilevän ja esikoinenkin lopettelee aamiaistaan. Taidetaan lähteä puistoon, kun pitkästä aikaa paistaa aurinko.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Lumileopardi ja pikku-Leo 3,5 kk
Venla kääntyi ensimmäisen kerran selältä mahalleen paripäivää sitten :) Tämä tapahtui sängyssä ja vieläpä niin etten itse nähnyt, mies vaan kertoi. no, enköhän ehdi itsekin vielä tuon näkemään ;) lattialla tosin ei vielä noinpäin käännytä.
Onko teillä muilla tissillä viihtyviä muksuja? Venla viihtyy tissillä vähän liiankin hyvin, varsinkin iltaisin ja yöllä. Millekään unille tyttöä ei saa ilman, että nukahtaa tissille ja tämä on aika hankalaa...Ainoastaan vaunuihin neiti nukkuu hyvin, mutta unet sisällä pitää tapahtua niin että nukahtaa syliini. Tutia kun neiti ei syö, niin ei siitäkään apua ole...Onko teillä kenelläkään vinkkejä tähän ongelmaan, vai pitäisikö vaan hyvällä uskolla odottaa kiinteiden ja vellin aloittamista, jos vaikka sitten unetkin tulisi paremmin? Viimeyö tuntui todella pitkältä ja väsyttävältä, kun neiti heräili noin 5x syömään - tämä oli kyllä uusi ennätys! Tiedän kyllä, että rinnalle ei saisi lasta nukuttaa, koska herätessään ei välttämättä rauhoitu muuten kuin rinnalla ja tästä tulee sitten kierre... Teillä muilla ei kyllä varmaankaan ole samaa ongelmaa, en ainakaan muista että joku olisi asiasta maininnut mutta kysynpähän nyt kuitenkin :)
muuten menee kyllä tosi hyvin. Neiti senkun kasvaa. Istumaan täälläkin sylissä kovasti yritetään :)
S & Venla 3kk+
Eli meikähän oli ihan paniikissa tuossa viikko sitten, kun Typy ei osoittanut mitään mielenkiintoa kääntymistä kohtaan. Kun sitten kirjoitin asiasta tänne, niin saman päivän iltana Typy kääntyi ekan kerran selältä masulle, ja nyt häntä ei pidättele mikään.:) Eli huoleni taisi olla turhaa...Eilen alkoi sylissä pönkätä itseään istumaan, eli aika nopeasti nämä kehityspyrähdykset sitten tulee. Masullaan ollessa eilen sai itseää hiissattua päänmitan verran eteenpäin, mutta se loppui sitten siihen ja hän ah, niin pitkäpinnaisena sai sellaisen raivarin että oksat pois. Täytyy myöntää että Typsy on kyllä tuossa lyhytpinnaisuudessa tullut pahasti äitiinsä, kun joku ei mene niinkuin pitäisi, niin raivarihan siitä seuraa...:D Ja kaiken pitäisi tapahtua nyt heti tässä ja mielellään eilen. Saapi nähdä sitten kun alkaa opetella kävelemistä, meinaan että eihän sitäkään yhdessä päivässä opita...:/
Mites muiden jussi-suunnitelmat? Me vietetään tyttöjen juhannus äidilläni, minä, Typy ja siskoni mennään sinne, toivottavasti istumaan puutarhaan, mutta mitä on säätiedotuksia lukenut niin luultavasti istumaan sisälle...:(
Mulle iski muuten nyt vauvakuume pahasti päälle, haluisin niin lapset pienellä ikäerolla, puhukaa mulle järkeä... Onko kellään lapsia ihan pienellä ikäerolla? Onko raskasta? Mulla ja mun siskolla on miltei 5v ikäeroa ja se tuntuu jotenkin kamalan isolta väliltä, lapsena aina sisko oli se "pentu", joka ei osannut mitään leikkejä...:/
On muuten mukavaa kun neiti herättää klo 06.30, ja heti kun olen saanut hänet syötettyä, vaihdettua kuiviin ja keitettyä itselle kahvit, vieno kuorsaus kuuluu jo sitteristä......!
Tuo neidin heviletti on ihan järkky, olen joutunut otsatukkaa jo kahdesti saksimaan kun menee ihan silmille. Hassua siin mielessä että itse olin kaksi ekaa vuotta täysin kalju...:D
Valentine ja Typy 4kk 1pvä
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=cc70dad6-3c24-11dd-b9ae-…!
Silloin alkaa nimittäin miehen 5 viikon loma.
Tänään olen pitkästä aikaa erossa neidistä, kun menen äitienpäivälahjaksi saamalleni suklaakurssille. Vähän kyllä arveluttaa jättää neitiä kaksi isänsä kanssa, sillä viime päivinä on kiukuttu kovasti ja vain äiti on kelvannut lohduttajaksi. Tänä aamuna herättiin vähän nuhaisena yön röhkimisen jälkeen. Itseäkin harmittaa huonosti nukuttu yö (ei siis itkua tms, mutta kauhean levotonta pyörintää. Jemina olisi nukkunut hyvin vain vieressä...), tuntuu, ettei jaksais lähteä mihinkään. Mut taitaa ero tehdä meille molemmille hyvää.
Jemina kääntyy jo mahaltaan selälleen ja kova on ollut yritys viime päivinä kääntyä toisinpäinkin. Oikea alakulmahammas pullottaa jo ikenen läpi ja sitä kovasti harotaan ja hierotaan. Leikkimatto on edelleen tosi pop.
Rintamaidolla mennään edelleen ja hyvin tuntuu neiti kasvavan. Raivarit on vähentyneet kovasti, välillä väsyneenä huudetaan ainoastaan. Syksyä ajatellen ollaan alettu maistelemaan soseita, viime viikolla syötiin viikon aikana 1prk luumua. Hyvin maistui, mutta parin teelusikallisen jälkeen alkoi tuttu "äh äh" -maidon pyytäminen. Tarkoituksena ei ole muuta kuin maistattaa ja testata ettei tule allergiaa, ei korvata ateriaa niillä vielä.
Viime päivinä mulla on ollut ihan ongelmia "päästä irti" lapsestani...siis kun aiemmin neiti nukahti helposti aamulla sitteriinsä mun puuhatessa jotakin muuta ja päiväunille riitti kun laittoi vaunuihin, niin nyt pitäisi pitää kädestä kiinni kunnes nukahdetaan. Jos illalla mennään kaikki yhtä aikaa nukkumaan, Jemina käy tosi nätisti omaan sänkyynsä ja rauhoittuu uneen hetkessä, mutta jos yritämme nukuttaa neitiä yksin, taistelee hän itsensä hereille ja seuraa kamala huuto. Vaunuissakin nukutaan vain vauhdissa tai kädestä kiinni pitäen. Jos Jeminaa ei pidä kädestä, hän sylkee tuttia ulos ja huutaa ja aina kun yrittää laittaa tuttia takaisin, tarttuu käteen. Ja tutista ollaan kans tultu tosi riippuvaiseksi.
Ja yksi uusi juttu on tullut, mikä ärsyttää mua suunnattomasti. Neiti on ruvennut karjumaan. Ei siis itke, mutta jos katoan hetkeksikin näkyvistä, alkaa toooooosi kovalla äänellä karjuminen. Nyt sitä samaa tehdään myös jos en nukuttaessa pidä kädestä kiinni. Sillä samalla sekunnilla kun ilmestyn näköpiiriin tai otan kädestä kiinni, ääni vaihtuu leveäksi hymyksi, jopa nauruksi. Ihan kuin tahallaan tekisi. Olenkin ruvennut torumaan turhasta huudosta lempeästi.
Puolen tunnin erissä nukkumisesta on onneksi päästy. Sitkeästi päätin, etten viihdytä tai sano mitään, jos neiti herää puoli tuntia nukuttuaan vaan heijaan tai kävelen vaunuissa uudelleen uneen tai sängyssä tassutan. Ja hyvin on toiminut. Eilenkin kaupungilla käydessämme neiti nukkui melkein 4h kaiken kaikkiaan.
Vuodentakaisia fiiliksiä täälläkin on mietitty. Tosi onnellisia ollaan, et niinkin epävarmasti alkanut raskaus (vuotoa ja kovia kipuja rv5-12) päättyi noin ihanaan lopputulokseen. Olen alkanut suunnitella tulevaakin; koulu alkaa syksyllä ja valmistun ensi keväänä (Jemina on silloin 1v ja risat) jos sitten ainakin syksyn olisin töissä ja toista vauvaa ruvettais miettimään kun Jemina täyttää 2v. Ensin varmaan yritettäis vuosi ilman hoitoja ja sitten hoidoilla.Ikäeroksi tulee sitten mikä tulee, mutta kun ekassakin meni noin kauan, ei oikein voi suunnitella, et milloin "halutaan" toinen.
Me lähdetään torstaina ajelemaan landelle ja jäädään sinne varmaan muutamaksi päiväksi juhannuksen jälkeen. Mun vanhemmat, veli tyttöystävineen ja Jeminan isomummi tulee kans. Seuraavana viikonloppuna on kaveripariskunnan muutto, mies on luvannut mennä avuksi, joten silloin viimeistään tullaan kotiin. Ja sit ei olekaan suunniteltu muuta kuin 18.7. Pori Jazz ja Santanan keikka...Jemina saikin viikonlopun kauppareissulta omat vaaleanpunaiset lasten kuulosuojaimet. Niiden käyttöä harjoitellaan nyt seuraava kuukausi ahkerasti.
Sellaista tänne. 1.7. on 4kk neuvola, joten sitten lisää pituus ja painotietoja. Lisää kuulumisia ja kuvia Jeminasta löytyy:
[http://lumi-nonna.vuodatus.net]
Hauskaa juhannusta ja kesälomaa toivottelevat
Nonna ja Jemina 3,5kk
Silloin alkaa nimittäin miehen 5 viikon loma.
Tänään olen pitkästä aikaa erossa neidistä, kun menen äitienpäivälahjaksi saamalleni suklaakurssille. Vähän kyllä arveluttaa jättää neitiä kaksi isänsä kanssa, sillä viime päivinä on kiukuttu kovasti ja vain äiti on kelvannut lohduttajaksi. Tänä aamuna herättiin vähän nuhaisena yön röhkimisen jälkeen. Itseäkin harmittaa huonosti nukuttu yö (ei siis itkua tms, mutta kauhean levotonta pyörintää. Jemina olisi nukkunut hyvin vain vieressä...), tuntuu, ettei jaksais lähteä mihinkään. Mut taitaa ero tehdä meille molemmille hyvää.
Jemina kääntyy jo mahaltaan selälleen ja kova on ollut yritys viime päivinä kääntyä toisinpäinkin. Oikea alakulmahammas pullottaa jo ikenen läpi ja sitä kovasti harotaan ja hierotaan. Leikkimatto on edelleen tosi pop.
Rintamaidolla mennään edelleen ja hyvin tuntuu neiti kasvavan. Raivarit on vähentyneet kovasti, välillä väsyneenä huudetaan ainoastaan. Syksyä ajatellen ollaan alettu maistelemaan soseita, viime viikolla syötiin viikon aikana 1prk luumua. Hyvin maistui, mutta parin teelusikallisen jälkeen alkoi tuttu "äh äh" -maidon pyytäminen. Tarkoituksena ei ole muuta kuin maistattaa ja testata ettei tule allergiaa, ei korvata ateriaa niillä vielä.
Viime päivinä mulla on ollut ihan ongelmia "päästä irti" lapsestani...siis kun aiemmin neiti nukahti helposti aamulla sitteriinsä mun puuhatessa jotakin muuta ja päiväunille riitti kun laittoi vaunuihin, niin nyt pitäisi pitää kädestä kiinni kunnes nukahdetaan. Jos illalla mennään kaikki yhtä aikaa nukkumaan, Jemina käy tosi nätisti omaan sänkyynsä ja rauhoittuu uneen hetkessä, mutta jos yritämme nukuttaa neitiä yksin, taistelee hän itsensä hereille ja seuraa kamala huuto. Vaunuissakin nukutaan vain vauhdissa tai kädestä kiinni pitäen. Jos Jeminaa ei pidä kädestä, hän sylkee tuttia ulos ja huutaa ja aina kun yrittää laittaa tuttia takaisin, tarttuu käteen. Ja tutista ollaan kans tultu tosi riippuvaiseksi.
Ja yksi uusi juttu on tullut, mikä ärsyttää mua suunnattomasti. Neiti on ruvennut karjumaan. Ei siis itke, mutta jos katoan hetkeksikin näkyvistä, alkaa toooooosi kovalla äänellä karjuminen. Nyt sitä samaa tehdään myös jos en nukuttaessa pidä kädestä kiinni. Sillä samalla sekunnilla kun ilmestyn näköpiiriin tai otan kädestä kiinni, ääni vaihtuu leveäksi hymyksi, jopa nauruksi. Ihan kuin tahallaan tekisi. Olenkin ruvennut torumaan turhasta huudosta lempeästi.
Puolen tunnin erissä nukkumisesta on onneksi päästy. Sitkeästi päätin, etten viihdytä tai sano mitään, jos neiti herää puoli tuntia nukuttuaan vaan heijaan tai kävelen vaunuissa uudelleen uneen tai sängyssä tassutan. Ja hyvin on toiminut. Eilenkin kaupungilla käydessämme neiti nukkui melkein 4h kaiken kaikkiaan.
Vuodentakaisia fiiliksiä täälläkin on mietitty. Tosi onnellisia ollaan, et niinkin epävarmasti alkanut raskaus (vuotoa ja kovia kipuja rv5-12) päättyi noin ihanaan lopputulokseen. Olen alkanut suunnitella tulevaakin; koulu alkaa syksyllä ja valmistun ensi keväänä (Jemina on silloin 1v ja risat) jos sitten ainakin syksyn olisin töissä ja toista vauvaa ruvettais miettimään kun Jemina täyttää 2v. Ensin varmaan yritettäis vuosi ilman hoitoja ja sitten hoidoilla.Ikäeroksi tulee sitten mikä tulee, mutta kun ekassakin meni noin kauan, ei oikein voi suunnitella, et milloin "halutaan" toinen.
Me lähdetään torstaina ajelemaan landelle ja jäädään sinne varmaan muutamaksi päiväksi juhannuksen jälkeen. Mun vanhemmat, veli tyttöystävineen ja Jeminan isomummi tulee kans. Seuraavana viikonloppuna on kaveripariskunnan muutto, mies on luvannut mennä avuksi, joten silloin viimeistään tullaan kotiin. Ja sit ei olekaan suunniteltu muuta kuin 18.7. Pori Jazz ja Santanan keikka...Jemina saikin viikonlopun kauppareissulta omat vaaleanpunaiset lasten kuulosuojaimet. Niiden käyttöä harjoitellaan nyt seuraava kuukausi ahkerasti.
Sellaista tänne. 1.7. on 4kk neuvola, joten sitten lisää pituus ja painotietoja. Lisää kuulumisia ja kuvia Jeminasta löytyy:
[http://lumi-nonna.vuodatus.net]
Hauskaa juhannusta ja kesälomaa toivottelevat
Nonna ja Jemina 3,5kk
En viitsi uuttakaan aloittaa, jos olenkin vain sokea... =)
Me tultiin just neuvolasta, tällä kertaa oli lääkärineuvola, Violalla ikää viikon vajaa 4kk. (syntynyt 26.2.)
Mitat:
(suluissa syntymämitat)
6660g (3280g)
64,2cm (54cm)
43cm (35,5)
Kommentit: Vointi hyvä. Kasvu ja kehitys hyvä. Tutkittaessa terve. Hieno tyttö!
Eipä mitään ihmeempiä, kovasti kehuivat kun Violalla on niin siisti iho ja että kannattaa olla kiitollinen pitkistä yöunista. (ja todellakin olen; nyt kun Viola on saanut velliä iltamaidon joukkoon, on nukkunut kaksi viimeistä yötä 14h!!!)
Maissivelliä Viola on saanut nyt neljänä tai viitenä iltana, alkoi tuntua, että illalla ei riittänyt mikään maitomäärä. Vuorokaudessa menee kuitenkin vielä alle litra korviketta, joten en mä muita kiinteitä vielä kiirehdi. Perunaa kyllä vähän maisteltiin viime viikolla, mutta ei sen enempää.
Valentinte ja Nonna pohtivat seuraavaa lasta... Itsellä vähän samat ajatukset, toista tekisi jo kovasti mieli! Ajattelin kuitenkin, että jos nyt odottaisi niin ,että ikäeroksi tulisi 2-3 vuotta. Mullehan tehtiin vielä sektio, eli vähintään vuosi pitää olla väliä. Ja eihän sitä tiedä onnistuuko tulemaan uudestaan raskaaksi ja kuinka pian. Violakin syntyi lahjoitetuista siittiöistä, ja siinä on oma rumbansa kun ei voi yrittää vauvaa ihan milloin tahansa. Viola sai alkunsa ekalla ja yhdellä ainoalla yrittämällä, enkä mitenkään usko että niin hyvä onni voisi toistua.
Ulkona sataa kaatamalla, tylsää. Tänään pitäisi piipahtaa isoäitiä moikkaamassa. Mä olen muuten kovasti pohtinut, minkä turvaistuimen ostaisimme. Mun yks kaveri saa vauvan lokakuussa, ja olen luvannut myydä kaukalomme hänelle, koska Viola on silloin jo 7-8kk. Britaxin multi-tech houkuttelee, mutta onko hintansa arvoinen? Entä onko jollain kokemuksia Gracon Cosmic XTP-kaukalosta? Kriteereinä on, että pitäisi saada asennettua etupenkille ja pitää olla korkeat sivusuojat.
Mukavaa viikon jatkoa kaikille ja hyvää juhannusta, jos en sitä ennen enää kirjoittele!
täysikuu ja Viola kohta 4kk
oma nimi jäi lopusta.anna_liisa