äitiyspakkauksen kestovaipat olisi parempi olla vähän isomalle
kuin vasta syntyneelle. vauva on uusi ja äitikin voi olla kiireinen ja väsynyt mihinkään kestojen kokeiluun ja pesemiseen. kakkaa tulee paljon. parempi ja helpompi olisi kokeilla niitä vähän vanhemmille esim.4kk,tai kun kakka on jo kiinteämpää. niin niistä voisi innostua. meillä ainakin jäi käyttämättä ja nyt 6kk tekisi mieli kokeilla, mutta nehän ovat jo liian pienet ja olivat siis ihan turhaan mukana. kirppikseltä yms tietenkin voi ostaa. mutta harmittaa vaan kun pakkauksen vaipat oli ihan turhaan, kuinka monelta muulta mahtaa jäädä käyttämättä? voihan ne myydä tai antaa muille, mutta jos pakkus/kela aina mainostaa ekologista toimintaa niin onko nuo vaipat nyt hyödyksi?
Kommentit (11)
mä yritin sinnikkäästi kestoilla noilla ä-pakkauksen vaipoilla (joita ostin lisää kirppikseltä) ja koin sen tosi työlääksi. Ensinnäkin ne ei ime kovin tehokkaasti, toisekseen niihin sais olla kuivaliina mukana koska ajatus vauvan märästä ihosta tuntuu inhottavalta ja kolmanneksi ne on tosiaan liian pieniä liian nopeasti. Koska muutamalla hassulla vaipalla ei pärjää, ja kestojen vaihtovälin täytyy olla todella lyhyt jos ei halua lapsen olevan märissä vaipoissa, niin ei voi edes ajatella niin, että yksi kesto korvais edes yhden kertiksen, joka sentään voi olla vähän kauemmin. Ne ei siis ole erityisen ekologisia eikä tule myöskään olennaisesti edullisemmaksi kuin kertikset juuri tuon lyhytikäisyytensä vuoksi.
Jos koot olis isommat, niin ne ensinnäkin kestäis kauemmin, niitä ois helpompi käyttää (koska lapsen rakko kasvaa niin pissaamisväli ei ole niin tiheä) ja ehkä äidilläkin ois enemmän virtaa käytää niitä lapsella.
Siis ihan käytön kannaltakin. Mutta kun kilpailutetaan niin laatu ja käyttökelpoisuus ei ole selvästikään osakriteerejä vaan HINTA.
ImseVimset olivat todella pariksi ekaksi viikoksi, maksimissaan varmaan 2kk vauva voisi niitä pitää. Nykyiset vaipat ovat hankalia ja muovisen oloisia. Ei niistä saa oikeata kuvaa kestoilusta.
Meillä kestoillaan, imset käytössä ekan kuukauden, sitten suomalaisia vaippoja kierrätettynä vaippakirppiksiltä, 'aloittelijalle' suosittelen ostamaan esim käytettyjä tsi-sisävaippoja ja niihin pul-kuoret, helppoa ja toimivaa. Sekä suht edullista.
Monissa kaupungeissa on vaippalainaamoja, joista saa oliko 5e/2viikkoa lainaan paketin missä on kaikki kokeilemisen arvoinen, SUOSITTELEN!
luulen olevan noin 6 kg ja 62 cm jos kasvu entisellään. Nyt vasta on se ä-pakkauksen kuorivaippa sopiva. Tähän asti se on ollut ihan tajuttoman suuri ja vieläkin tarrat menee päällekäin eli vähän hankala käyttää edelleen. Se vihree vaippa tuntuu ihan hirveen isolta.
mulla vuoden 09 pakkaus. ei mitään vihreää?
Meillä on lähes täyskestoiltu (synnytyssairaalassa kertsit ja sen jälkeen muutama näytevaippa kotona kertsejä). Mulle kestoilu oli itsestäänselvyys ja oli just hyvä että paketissa oli pienet vaipat. Niillä pääsi hyvin alkuun (olin toki myös ostanut vaippoja). Itse ei olisi varmaan tullut aloitettuakaan kestoilua jollen olisi sitä alusta asti tehnyt.
Ainakin niitä vaippoja, joita 08 pakkauksessa (imse vimse sisävaipat) oli pystyi käyttämään myöhemminkin taskuvaippojen imuina samoin kuin harsoja eli käyttöikä on ollut todella pitkä.
Ja varmasti ovat jollekin hyödyksi nyö vaipat vaikkeivat juuri teillä olisikaan.
Kestovaippailu on kaikkein helpoimmalta, kun sen aloittaa heti. "Ajattelin aloittaa myöhemmin, sitten kun.." ja tekosyitä riitttää, yksi sellainen on se, ettei äp:n vaipat sopineet.
Hyvä, että on pakkauksessa kätevä setti vaippoja, joita voi kokeilla heti vastasyntyneelle. Vastasyntyneen kanssahan on helppoa, kun ne tuotokset ei vielä mitään älyttömiä lasteja ole. Sitten kun on kokeillut, voi kukin hommata itselleen sellaisia vaippoja kuin lystää.
Meidän kuopus on nyt 6kk ja pakkauksen vaipat on edelleen käytössä - taskuvaipan täytteenä. Tosi hyviä siihen, ohkasia ja nyt jo hyvän imutehon saavuttaneita.
kanssa tosiaan saattaa helpommin aloittaa myöhemmin ja kannattaa. Vaippa-aikaa on vielä vaikka kuinka jäljellä. (itse aloitin vasta ekan olleessa 1v.) .Neljännen kanssa nyt olen käyttänyt eniten kestoja ja lähinnä sideharsoja. Minusta on niin kätevää, kun ei tartte koko ajan hakea kaukaa kaupoista vaippoja ja kantaa joka päivä roskista. Mulla on nyt eka kertaa hyvä kodinhoitohuone, jossa sekä vaihdan vaipat vauvalle, että huuhtelen kestot ja sitten aikanaan pesen ja kuivaan. Tuntuu todella helpolta, en tiedä sitten kuinka paljon tila vaikuttaa asiaan. Ymmärrän hyvin, ettei ap ekalle vauvalleen innostunut pienenä käyttämään, mutta rohkaisisin ketä vaan yrittämään. Ei se välttämättä olekaan hankalaa, kun alkuun pääsee. Nyt ei ollut äippäpakkauksen vaippoja, mutta viimeksi koin ne huonoksi, sideharso oli paljon parempi.
Kestovaippailu on kaikkein helpoimmalta, kun sen aloittaa heti. "Ajattelin aloittaa myöhemmin, sitten kun.." ja tekosyitä riitttää, yksi sellainen on se, ettei äp:n vaipat sopineet.
Hyvä, että on pakkauksessa kätevä setti vaippoja, joita voi kokeilla heti vastasyntyneelle. Vastasyntyneen kanssahan on helppoa, kun ne tuotokset ei vielä mitään älyttömiä lasteja ole. Sitten kun on kokeillut, voi kukin hommata itselleen sellaisia vaippoja kuin lystää.
Meidän kuopus on nyt 6kk ja pakkauksen vaipat on edelleen käytössä - taskuvaipan täytteenä. Tosi hyviä siihen, ohkasia ja nyt jo hyvän imutehon saavuttaneita.
just aluksi kakkaa tuli kokoajan ja paljon. nyt 7kk kerran päivässä. onhan niitä sattuman päiviä kun tavaraa tursuaa, mut tuntuu että nyt sen kestovaippailun vois aloittaa. jos joku tois suoraan käteen mistä aloittaa.. =)
lähes täyskestoilusta ja meillä tosian kakkaa tuli pitkälle todella monta kertaa päivässä ja aika löysiäkin. Kestoissa kakat yleensä pysyvät mielestäni jopa paremmin sisällä kuin kertseissä.
Mutta kyllähän ne melkein suoraan tuodaankin käteen millä aloittaa jos tilaat esim. jostain nettikaupasta niin todella helppoa se on. Vain testaamalla kuitenkin voi tietää mitä vaippoja itse parhaiten tykkää käyttää.
kestoiltu on jo kahdella isommalla sisaruksella. oon hamstrannut puoli-ilmaiseksi noita äitiyspakkauksien imse vimsen flanellivaippoja ja kuoria. vauva on nyt 2 kk ja vielä sopivat eli 2 kk oon jo käyttänyt ja oon todella tyytyväinen niihin :)
Kun ekan kerran olin sillä fiiliksellä/ jaksamisella että kyseisiä vaippoja kokeilin oli ne jääneet jo pieneksi.
Ehkä toisen vauvan kohdalla voisin kokeilla.
Aluksi kuvittelin käyttäväni kestovaippoja, mutta en tullut niitä sitten ostaneeksi.
Nyt olis tietty taas ihan hyvä vaihe kokeilla kun opetellaan kuivaksi.