Minun tuntemani karppaajat ovat poikkeuksetta
matalasti koulutettua väkeä, joka uskoo kaiken netistä lukemansa ja hiekkalaatikolla kuulemansa.
En tietenkään voi tehdä tämän perusteella tilastollisesti merkitseviä johtopäätöksiä, eikä tämä ole sinänsä kannanotto karppaamista vastaan.
Tämän havainnon olen kuitenkin tehnyt.
Kommentit (55)
Ne korkeasti koulutetut "karpit" joita tunnen, eivät ole näitä fasistikarppeja, vaan pikemminkin ns. hyväkarppaajia. Eivät siis pelkää hiilareita sellaisenaan, vaan välttävät ainoastaan valkoisia venhäjauhoja ja muuta ravintoköyhää hiilaria.
Karppaustahan se hyväkarppauskin on. Sinun logiikalla joudun pyörtämään puheeni, en olekaan karppaaja vaan "karppaaja" kun en mitään hiilareita laskeskele jne.
teoriat oikein perustuu? :D Mä voin ainakin sanoa etten ole sanallakaan yhdellekään terveydenhuollon ammattilaiselle karppaamisesta sanonut kuten ei myöskään yksikään tuntemani karppaaja. Muutenkaan en kyllä tästä huutele mutta hassua että te korkeasti koulutetut liikutte noin paljon matalasti koulutettujen kanssa ja vieläpä karppien =)
Mutta siis tuohon kaikkien epäilemiseen sanoisin sen verran että ei sellaisenkaan henkilön päässä paljoa liiku joka uskoo kaiken mitä viranomaiset sanoo, koskaan mitään kyseenalaistamatta. Ja tämä EI tarkoita vain ruokaa tai rokotteita vaan ihan kaikkea.
Että ei kannata ottaa kaikkea viranomaisten sanomaa totuutena. Mutta miettisin myös, uskonko yhtä vastarannankiiskeä, jolla ei itse asiassa ole väitteidensä tueksi mitään tieteellistä näyttöä.
Luuletko, että korkeasti koulutetut liikkuvat vain korkeasti koulutettujen joukossa? Kyllä minulla on tuttuja matalasti koulutettujenkin joukossa, tosin vähemmän. Heistä valtaosa on karppeja. Voihan se olla sattumaakin, en ole muuta väittänyt.
ap
matalasti koulutettua väkeä, joka uskoo kaiken netistä lukemansa ja hiekkalaatikolla kuulemansa. En tietenkään voi tehdä tämän perusteella tilastollisesti merkitseviä johtopäätöksiä, eikä tämä ole sinänsä kannanotto karppaamista vastaan. Tämän havainnon olen kuitenkin tehnyt.
Agree with you :)! Olen tehnyt vähän samanlaisen huomion. Osa tosin voi olla jopa terveydenhuoltoalalla mutta ei niin koulutettuja, että olisivat joutuneet tutustumaan tutkimustoimintaan jne.
Suurin osa on myös erilaisten "äärisuuntien" kannalla. Epäilevät mm. viranomaistahoista ja virastoista kaikkea sontaa. Huvittavin kuulemani esimerkki on mielestäni se, että karppaajien "pomon" mielestä Pekka Puska yrittää tahallaan sairastuttaa suomalaisia, jotta saa lisäansioita margariiniteollisuudelta. Tähän liittyy myös se, että margariinin valmistuksesa käytetään edelleen bensaa.
Ko. "Guru" (on muuten koulutukseltaan ortopedi mutta jostain syystä on mielestään käypä muuttamaan suomalaisten diabeetikkojen ruokavalion jas hoidon :O) arvostelee myös esim. M. Fogelholmia vähän samansuuntaisesti. Koska Fogelholm on ETT, niin hän tekee työnsä - ei suomalaisten ihmisten terveyden - vaan suomalaisen ruokateollisuuden eteen. Juu, onhan niissä ravintosuosituksissa aina niitä valmispizzoja, kebabkiusauksia ja sitä muuta "äitien tekemää" ruokaa ihan valtavasti suositeltukin ;).
Uskallan myös väittää, että karppaajiin kuuluvat lukevat useammin iltapäivälehtiä, seiskaa ja Alibia sekä ajavat täysin tasa-arvoista yhteiskuntaa (joka muuten on utopia) ja äänestävät siksi persuja tulevissa vaaleissa. ;)
Ja Heikkilähän varmasti tekee työtään täysin pyyteettömästi ihmisten terveyden eteen. On muuten netonnut varmaan aika mukavasti tuolla karppibisneksellään.
Mutta siis tuohon kaikkien epäilemiseen sanoisin sen verran että ei sellaisenkaan henkilön päässä paljoa liiku joka uskoo kaiken mitä viranomaiset sanoo, koskaan mitään kyseenalaistamatta. Ja tämä EI tarkoita vain ruokaa tai rokotteita vaan ihan kaikkea.
Työskentelen tutkijana, mutta en lääketieteen tms. alalla. Lähdekritiikki ja tieteelliset menetelmät ovat tuttuja. Pidän jopa huolestuttavana, jos viranomaisen ohjeet kansalaisille tämåntyyppisissä asioissa ajaisivat henkilön omien kokemusten ohi. Minä karppaan, koska minulle tulee siitä hyvä olo.
Karppaustahan se hyväkarppauskin on. Sinun logiikalla joudun pyörtämään puheeni, en olekaan karppaaja vaan "karppaaja" kun en mitään hiilareita laskeskele jne.
että nuo äärimmäisimmät hiilarien välttäjät ovat nimenomaan sitä vähän koulutettua porukkaa. Uskon sinänsä, että tuo hyväkarppaus on ihan hyvä idea, turhan ravintoköyhän hiilarin mättäminen ei varmasti ole hyväksi.
Tosin välimeren ruokavalio todettu tervellisimmäksi ja sopis mulle.
Olen akateeminen
Luuletko, että korkeasti koulutetut liikkuvat vain korkeasti koulutettujen joukossa? Kyllä minulla on tuttuja matalasti koulutettujenkin joukossa, tosin vähemmän. Heistä valtaosa on karppeja. Voihan se olla sattumaakin, en ole muuta väittänyt. ap
Kyllä mä olen rehellisesti sanottuna yllättynyt siitä että liikut(te) noinkin paljon
matalasti koulutettujen kanssa. Tästäkin ketjusta huokuu tietynlainen halveksinta matalasti koulutettujen aivotoimintaa kohtaan joten siksi yllätys.
Ettekös tee ihan yhtä pitkää työpäivää kuin koulutetut? Jos joku väittäisi, että matalasti koulutetut tekevät vähemmän töitä, niin kyllä varmasti älähtäisitte.
minä väitän että matalasti koulutetut tekevät usein lyhyempää työpäivää kuin korkeasti koulutetut. asiantuntijatehtävissä olevat korkeasti koulutetut tekevät oman kokemukseni mukaan hyvin usein vähintään 5 tuntia enemmän viikossa töitä kuin matalasti koulutetut, usein siis enemmän.
ja itse kuulun näihin tyhmiin korkeastikoulutettuihin...
Luuletko, että korkeasti koulutetut liikkuvat vain korkeasti koulutettujen joukossa? Kyllä minulla on tuttuja matalasti koulutettujenkin joukossa, tosin vähemmän. Heistä valtaosa on karppeja. Voihan se olla sattumaakin, en ole muuta väittänyt. ap
Kyllä mä olen rehellisesti sanottuna yllättynyt siitä että liikut(te) noinkin paljon
matalasti koulutettujen kanssa. Tästäkin ketjusta huokuu tietynlainen halveksinta matalasti koulutettujen aivotoimintaa kohtaan joten siksi yllätys.
Tunnen monta oikein fiksua ja mukavaa matalasti koulutettua ihmistä. Uskon, että he ovat älykkäitä. Uskon kuitenkin myös, että korkeakoulutus antaa ihmiselle tietyn kyvyn kriittiseen ajatteluun ja lähdekritiikkiin. Eivät kaikki korkeasti koulutetutkaan välttämättä älykkäitä ole.
ap
Musta tuntuu, että moni karppaaja koki jotenkin voitontunnetta ja omahyväisyyttä siinä kohtaa, kun telkusta tuli se ohjelma ruokateollisuudesta tms. Siis se, jossa joillekin einsteineille iskettiin päin naamaa, että kaupan valmislihapyörykät ei ihan oikeesti olekaan LIHApyöryköitä! Tai se jo järkyttävältä näyttäväkin kinkkupizza ei oikeesti olekaan ehtaa palviKINKKUA.
Ainakin suurin osa mun tuntemista karpeista vaahtosi juuri tuon ohjelman jälkeen itku kurkussa, miten suomalainen ruoka on "oikeesti ihan paskaa". Mä en jotenkaan voi ymmärtää sitä, koska kukaan ei kai ole koskaan väittänytkään noiden valmisruokien ja einesten olevan jotenkin suositeltavia tai sisältävän ihan vimpan päälle luomuraaka-aineita. Luuleeko joku oikeesti, että 99sentillä saa jotain taatusti tuoretta ja luonnonmukaisesti tuotettua!?
Tähän liittyy vielä mun mielestä se, että toisaalta viranomaisia epäillään ja syytetään mutta sitten kuitenkin pitäisi olla joku isoveli koko ajan valvomassa. Yhteiskunnan tulisi mm. kantaa koko vastuu siitäkin mitä ihmiset syövät tai miten ne liikkuvat. Aina on syy jossakin toisessa. Ei ihme, että Heikkilä on valikoitunut guruksi. Onhan hän karppien mielestä parantanut ruokavaliollaan useita. Siinä kohtaa kannattaisi kuitenkin muistaa, että karppaajat ovat kuitenkin edelleen aika marginaaliryhmä täällä Suomessa. Heidän lisäkseen on edelleen vielä melkein se 5miljoonaa muuta...
matalasti koulutettua väkeä, joka uskoo kaiken netistä lukemansa ja hiekkalaatikolla kuulemansa. En tietenkään voi tehdä tämän perusteella tilastollisesti merkitseviä johtopäätöksiä, eikä tämä ole sinänsä kannanotto karppaamista vastaan. Tämän havainnon olen kuitenkin tehnyt.
Agree with you :)! Olen tehnyt vähän samanlaisen huomion. Osa tosin voi olla jopa terveydenhuoltoalalla mutta ei niin koulutettuja, että olisivat joutuneet tutustumaan tutkimustoimintaan jne.
Suurin osa on myös erilaisten "äärisuuntien" kannalla. Epäilevät mm. viranomaistahoista ja virastoista kaikkea sontaa. Huvittavin kuulemani esimerkki on mielestäni se, että karppaajien "pomon" mielestä Pekka Puska yrittää tahallaan sairastuttaa suomalaisia, jotta saa lisäansioita margariiniteollisuudelta. Tähän liittyy myös se, että margariinin valmistuksesa käytetään edelleen bensaa.
Ko. "Guru" (on muuten koulutukseltaan ortopedi mutta jostain syystä on mielestään käypä muuttamaan suomalaisten diabeetikkojen ruokavalion jas hoidon :O) arvostelee myös esim. M. Fogelholmia vähän samansuuntaisesti. Koska Fogelholm on ETT, niin hän tekee työnsä - ei suomalaisten ihmisten terveyden - vaan suomalaisen ruokateollisuuden eteen. Juu, onhan niissä ravintosuosituksissa aina niitä valmispizzoja, kebabkiusauksia ja sitä muuta "äitien tekemää" ruokaa ihan valtavasti suositeltukin ;).
Uskallan myös väittää, että karppaajiin kuuluvat lukevat useammin iltapäivälehtiä, seiskaa ja Alibia sekä ajavat täysin tasa-arvoista yhteiskuntaa (joka muuten on utopia) ja äänestävät siksi persuja tulevissa vaaleissa. ;)
En ole koskaan lukenut iltapäivälehtiä, Seiskaa tai Alibia. Lehteni Ovt; Suomen Kuvalehti, National Geografi, Hesari ja Turun Sanomat. Olen karppaaja, akateemisesti koulutettu ja iästäni (63v.) huolimatta kadehdittavan terve. Poliittista kantaani en ilmianna, mutta sen kohdalat päätöksenne heittävät minun osallatni "häränpyllyä".
terveydenhuoltoalan ammattilaisena olen tehnyt saman havainnon.
Sitä hoitajaa koulutetumpana ihmisenä ymmärrän kyllä olla selittämättä terveydenhuollon ammattilaiselle mitään karppauksesta. Eipä tosin ole yleensäkään ollut tarvetta keskustella asiasta.
Niin, sinä voit olla asiantuntija omalla alallasi, mutta terveydenhoitotyö on minun asiantuntijuuteni ja alalla jo vuosia työtä tehneenä, uskallan luottaa itseeni ammatillisessa mielessä ;) Tapaan paljon fiksuja ja koulutettuja ihmisiä terveystarkastusten tiimoilta, eikä kukaan heistä ainakaan ole tunnustanut, että karppaa. Karppaajat ovat yleensä korkeintaan ammatillisen perustutkinnon suorittaneita.
Terveystarkastusten yhteydessä myös ruokavaliosta keskustellaan ja ihmisten ruokailutottumukset ja elämäntavat muutenkin tulevat esille.
Kuten varmasti tiedät itsekin, koulutetuilla ihmisillä on vähemmän terveysongelmia: ylipainoa, pitkäaikaissairauksia, harrastavat vähemmän liikuntaa.
Myös itse pidän aivan järkevänä ohjeena sitä, että vältellään ylimääräistä vaalean leivän, vehnäjauhojen käyttöä, perunoiden liiallista syömistä. En pidä tätä varsinaisena karppauksena.
Voisiko joku teistä nyt kertoa mulle, mistä voin löytää sellaisen suomalaisen ravintosuosituksen tai ruokapyramidin, jossa ohjeistetaan syömään sokeria, valkoista viljaa, pullaa, suklaata, pizzaa, karkkia, kebabia, ranskalaisia tai vaikka perunalastuja?
Nimim. tiedonhaluinen
Ja juurihan kirjoitin, että en kerro karppaavani, vaikka karppaan. Olen siis voinut olla vaikka sinun hoidettavanasi. On siis aika karkea yleistys väittää, että kaikki karppaavat potilaat ovat matalasti koulutettuja.
Voisiko joku teistä nyt kertoa mulle, mistä voin löytää sellaisen suomalaisen ravintosuosituksen tai ruokapyramidin, jossa ohjeistetaan syömään sokeria, valkoista viljaa, pullaa, suklaata, pizzaa, karkkia, kebabia, ranskalaisia tai vaikka perunalastuja?
Nimim. tiedonhaluinen
Minun kropassani ruisleipä tai kaurapuuro toimii aikalailla samoin kuin nuo luettelemasi. Miksi sinua häiritsee, etten halua syödä niitä tai vaikka rypsiöljyä?
Nimim. toinen tiedonhaluinen
Voisiko joku teistä nyt kertoa mulle, mistä voin löytää sellaisen suomalaisen ravintosuosituksen tai ruokapyramidin, jossa ohjeistetaan syömään sokeria, valkoista viljaa, pullaa, suklaata, pizzaa, karkkia, kebabia, ranskalaisia tai vaikka perunalastuja? Nimim. tiedonhaluinen
Minun kropassani ruisleipä tai kaurapuuro toimii aikalailla samoin kuin nuo luettelemasi. Miksi sinua häiritsee, etten halua syödä niitä tai vaikka rypsiöljyä? Nimim. toinen tiedonhaluinen
Mistäs tiedät, että se on juuri se kaurapuuro tai ruisleipä, mitkä ei sinun vatsallesi sovi? Vai oletko ollut joskus dieetillä, jolla söit vain ko. ruokia?
että kaikki, vaan tehnyt havainnon, että iso osa on, kunhan vain ihminen itse ymmärtää mihin ryhtyy.
Itselläni on sillä tavoin mukava tilanne, että pyrin luomaan sellaisen ilmapiirin, että asioista kyllä yleensä keskustellaan avoimesti. Harmi, että jätät kertomatta/joudut jättämään kertomatta oleellisia asioita terveydentilastasi.
Vatsalleni muuten sopii mikä tahansa hiilariruoka, ei ole ollut ruoansulatus- tai suolisto-ongelmia koskaan. Neljäänkymppiin mennessä olen kokeillut jos mitä laihdutus- ja muuta ruokavaliota. Ei siis mitään ihmekuureja vaan sellaisia, mitä nyt on yleisesti suositeltu. Aina aikaisemmin oli makeanhimo ongelmana. Koska tämä juttu toimii, en lähde muuttelemaan.
Thanks for sharing :-)