Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok että esikoinen kokopäivähoidossa kun itse kotona vauvan kanssa?

Vierailija
04.03.2011 |

mitä mieltä olette?

minä olen ajatellut että on ihan hyvä jos esikoinen pääsee kerhoon, puolipäivähoitoon tai vaikka 1-2pv viikossa hoidossa kokopäiväsenä. ja näin itse teinkin kun lapsilla ikää 4v. eli esikoinen oli kerhossa 3-4pv viikossa 2,5h/pv.

ihmettelen kuitenkin erästä perhettä joka pitää joka päivä esikoista päiväkodissa 7.30-16.30 kun äiti ja vauva kotona. äiti on puhunut kuinka helppo ja tyytyväinen vauva on eli siitä ei ole kyse että olisi väsynyt tms. ja jos isällä vapaata viikolla niin esikoinen silti täyttä päivää hoidossa.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meijän muksut joutu helvetin pitkälle hoitoon koska lähimmät päiväkodit on täynnä.kun kysyin onko siellä näitä vitun virikepentuja ni sanoivat että valitettavasti kyllä on. ne veivät minun lasteni paikat ja monen muun työssäkäyvien perheiden.

minä ja mieheni käymme töissä,olin ensin kotona 6 vuotta kolmen lapsen kanssa. nyt kun me tarvitsemme lapsille hoitopaikkaa niin emme saa läheltä koska avuttomien akkojen lapset leikkivät siellä ettei tule tylsää kotona!!

päiväkodit ovat sitä varten että vanhemmat voivat luottaa rakkaimpansa hoitoon kun valitettavasti joutuvat olla erossa lapsistaan että saa rahaa elämiseen.päiväkodit ovat työssäkäyvien vanhempien lapsia varten!!

ÄLÄ TEE LAPSIA JOS ET HEITÄ JAKSA/VIITSI HOITAA!!!!!!!!!!!

Vierailija
42/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojelun tukitoimena.

t. ls-sossul

Voidaanpa hyvinkin mutta ei kyllä lasta mitenkään auta.

lapselle kolme ateriaa, riittävä päivälepo, virikkellistä toimintaa sekä ammattitaitoista jokapäiväistä kontrollia (onko mustelmia, onko kehitys kärsinyt jne).

lto

Jo kauan sitten todettiin että laitoksessa kasvaneet lapset, ilman rakastavaa suhdetta joko vanhempiin tai läheiseen aikuiseen eivät kehittyneet normaalisti, masentuivat ja sairastuivat.Jos vanhemmat kyvyttömiä hoitamaan lastaan ei se päiväkoti heitä mitenkään korvaa, eri asia olisi jos lapsi olisi vaikka pphoidossa jonkun välittävän aikuisen hoivassa.

Moni lapsi ja masentunut äiti voisi myös huomattavasti paremmin jos tuki annettaisiin äidille niin että tämä jaksaisi lastaan itse hoitaa, eikä erotettaisi äitiä lapsesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa ei edes saisi olla noin pitkää päivää, jos toinen vanhemmista kotona. Ja tämä on lapsen parhaaksi. Mun mielestä työssäkäyvien vanhempien lasten sopiva hoitoaika on max 8 h. Vanhempien työaikajärjestelyillä usein näin mahdollista...

Kerho on sisarukselle ihan riitävä, ei tarvitse työpaikkaan verrattavaa päiväkotia!

Ja sosiaalisin perusten tietysti järjestyy pitkäkin päivä, jos lapsen edun mukaista...

T: LTO

Vierailija
44/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni päiväkodissa on tyttö joka on ihan koko päivähoidossa ja ei kuulemma ole mustasukkainen kotona olevasta uudesta vauvasta.siis ei kuulemma oireile kotona.

sitten kiukuttelee, ja riitelee päiväkodissa ja aiheuttaa eripuraa ja itkee, istuu tätien sylissä ja on selvästi onneton.

Vierailija
45/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin juuri siitä kiinni, että niitä virikelapsiakin on. Luuletteko, että resursseja ei suoraan vähennettäisi sitä myöten, kun ipanoiden määrä vähenisi?

Mä en ymmärrä, miksi te naiset jaksatte meuhkata tälläisestä... Minä ainakin käytän tätä mahtavaa palvelua sumeilematta, kun kerran on tarjolla. Itseasiassa meillä mies ja mummutkin (myös anoppi) ovat sitä mieltä, että päiväkotiin vaan, vaikka olenkin kotona pienen kanssa.

Aika mielenkiintoista, että te lto:t niin vähän arvostatte antamaanne varhaiskasvatusta, että ette suosittele päivähoitoa edes 4-5 -vuotiaille... Hmm. Tulee ihan mieleen, että sinnehän voisi palkata kadulta työllistettäviä, koska se on vaan säilömälaitos, jossa muksut huutaa ja hulinoi vailla päämäärää. Säälittävää oman työnne aliarviointia. Enpä ole kuullut kenenkään opettajan puoltavan kotiopetusta...

Vierailija
46/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen viimeinen äiti viettämään päivän siellä päiväkodissa, katso sitten minkälainen olo tulee.

sä et vaan halua etkä jaksa hoitaa lastasi kun joku muukin sen tekee halvalla. etkö sää aliarvoi sun rooliasi äitinä ja kasvattajana? perusturvallisuuden luojana? eikö sun lapsesta tunnut et sää hylkäät sen, nim. kyllä lapset sopeutuvat mihin vaan mutta onko se niille hyväksi?

Vierailija
47/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen n 4-5-vuotias varmasti kaipaa leikkikavereita kotona olevan vauvasisaruksen sijaan.

Asia on meillä ajankohtainen, koska saamme kesällä toisen lapsen. Esikoinen on kyllä niin pieni, alle 1,5- vuotias, että en halua laittaa häntä hoitoon. Tulisi minullekin kauhea ikävä.

Olen kyllä huomannut, että monissa tuttavaperheissä on pieni esikoinen viety päiväkotiin, kun vanhempi on vauvan kanssa kotona. Vähän kyllä ihmettelen moista järjestelyä.

Vierailija
48/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lapselle ole suositeltu päiväkotia tukitoimena?

Meillä 3 vee puheen ja puheen ymmärtämisen vuoksi piti laittaa kokopäiväiseksi päiväkotiin, että saatiin hänelle myös avustaja sinne.

Ja ei, sitä ei ainakaan kukaan ole minulle mitään puhunut että tietäisi miksi lapsi siellä kokopäiväisesti on, vaikken itse ole joka päivä töissä. Raskasta se on minullekin. Teen kuitenkin niin, koska moniammatillinen ryhmä sitä yksimielisesti suositteli ja haluan lapseni parasta. Ei voi mitään jos minut leimataan laiskaksi ja huonoksi äidiksi. Tosin mulla ei ole pienempää lastakaan mutta aina vaan huonommalta siksi näytänkin..

lapseen, jonka suositellaan tukitoimena olevan hoidossa yli 8h/pvä. Enkä tosiaankaan saa päähäni tilannetta jossa tuo on lapsen etu. Ei siellä päiväkodissa sitä kieltä opi sen paremmin kuin kotonakaan perushoidollisissa tilanteissa: ne on ne toimintatuokiot (jotka sijoittuvat aamupäivään) joiden takia pk:ta suositellaan. Vaikkapa 8-12 4pvä/vko takaa taatusti riittävän tuen. Mihin ihmeeseen siis tarvitaan kokopäivähoitoa? Ja mihin ihmeeseen tarvitaan henkilökohtaista avustajaa? Todella hämärältä kuulostaa.

siis tosiaan. EI se lapsi siellä päiväkodissa ole mitään 8-10 tuntia niinä päivinä jolloin en ole töissä. Silloin lapsi viedään sinne aamupalalle ja haetaan iltapäiväulkoilun aikaan.

Ja todellakin. LApsen kielellinen kehitys ei tässä tapauksesssa ole pelkästään se, että lapsi ei osaa puhua. Hän ei myöskään ymmärrä puhetta niin hyvin kuin ikäisensä vähintään tulisi. Tutkimuksia jatketaan edelleen, todennäköistä on, että jonkinlainen tarkempi diagnoosi on tuloillaan (esim. asperger, MBD jnejne..).

Päiväkotia ei suositella todellakaan mitään ihmeellistä toimintatuokiota varten, jota joku täällä ehdotti. Vaan ihan siksi, että tulisi riittävästi sosiaalisia tilanteita , ryhmässä toimimista, valmiuksia mahdolliseen varhaisesikouluun.

Henkilökohtaisiakin avustajia todella päiväkodeissa on töissä, meidän päiväkotiin palkattiin RYHMÄAVUSTAJA, joka auttaa näitä erityislapsia ryhmässä, jotta teidänkin NIconne saisi tarvitsemaansa huomiota ja hoivaa. Ryhmäavustaja käyttää erityislasten kanssa erityisiä tukitoimia, kuten esim. kuvia päiväjärjestyksen harjoittelussa ja tarvittaessa tukiviittomia.

Kotimme on ihan normaali, ei väkivaltaa, alkoholia tms. Vain tämä pieni rakas erityislapsi. Jonka hoidosta maksamme ihan saman kuin muutkin, vaikka kyse on siis ns. lääkärin määräämästä ..

Vierailija
49/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tosiaan kirjoittanut "kokopäivähoidossa" siis kun lapsi oli aiemmin hoidossa vain 8 pv/kk niin tuota ryhmäavustajaa varten tarvittiin hoitopäiviä enemmän kun kunnan vaatimukset eivät olisi täyttyneet. Nyt hoidossa 15pv joista siis suurin osa joutuisi olla muutenkin kun jätin viikonlopputyöt pois!

Uskomatonta muuten sekin että jos on töissä ja lapset hoidossa niin silloinhan ne lapset ei kärsi ollenkaan siellä päiväkodissa? On se kamala paikka..

t.31 ja 47

Vierailija
50/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista äideistä ja heidän tilanteistaan, mutta meillä kävi niin että olin koko raskausajan niin kipeä etten kyennyt hoitamaan esikoista kotona.

Jouduin pyytämään paljon apua ulkopuolisilta, myös lastensuojelusta.

Eipä ollut kovin mukavaa kun en voinut edes ottaa omaa lastani syliin...

Tilanne ei paljoa helpottunut toisen lapsen syntymän myötä.

Nukahtelin vauvan kanssa miten sattuu ja olin edelleen kipeä suurimman osan ajasta.

Muutaman kerran koitin olla molempien lasten kanssa kotona, mutta eihän siitä mitään tullut.

Muutama vaaratilannekin sattui...

JA edelleen jouduin turvautumaan ulkopuolisten apuun..

Puoli vuotta kuopuksen syntymän jälkeen alkoi helpottamaan ja voi sitä onnen päivää kun esikoinen jäi tarhasta pois.

Pahalta silti tuntuu että ne ajat menivät miten menivät.

Sen kun kivitätte. En minä osannut tulevaisuuttame ennustaa.

Ja mies ei todellakaan voinut jäädä töostänsä pois. Täällä on muutenkin työpaikat kiven alla ja typerintä mitä olisi voinut tehdä olisi ollut muuttaa kauemmas jossa ei olisi samanlaista tukiverkkoa ollut.

Ei me oltais tässä pystytty asumaan toimeentulotuella ja vuokrakämpät nekin olivat ja ovat yhä kivenalla...

Mutta aloituksen kysymykseen vastaan ettei ole ok että esikoinen on kokopäivähoidossa kun itse kotona vauvan kanssa.

Vierailija
51/52 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin juuri siitä kiinni, että niitä virikelapsiakin on. Luuletteko, että resursseja ei suoraan vähennettäisi sitä myöten, kun ipanoiden määrä vähenisi?

Mä en ymmärrä, miksi te naiset jaksatte meuhkata tälläisestä... Minä ainakin käytän tätä mahtavaa palvelua sumeilematta, kun kerran on tarjolla. Itseasiassa meillä mies ja mummutkin (myös anoppi) ovat sitä mieltä, että päiväkotiin vaan, vaikka olenkin kotona pienen kanssa.

Aika mielenkiintoista, että te lto:t niin vähän arvostatte antamaanne varhaiskasvatusta, että ette suosittele päivähoitoa edes 4-5 -vuotiaille... Hmm. Tulee ihan mieleen, että sinnehän voisi palkata kadulta työllistettäviä, koska se on vaan säilömälaitos, jossa muksut huutaa ja hulinoi vailla päämäärää. Säälittävää oman työnne aliarviointia. Enpä ole kuullut kenenkään opettajan puoltavan kotiopetusta...

Loistava palvelu työssäkäyvien vanhempien perheille: tiedät että lapsi on turvassa, saa hoivaa ja perushoitoa ja lisäksi virikkeellistä toimintaa. Arvostan työtäni paljon: se on hteiskunnallisesti merkittävää.

Mutta eihän se päivähoito kotioloja voita. Hoitaja ei ole äiti, isä, mummo tms, vaan palkattu ammattilainen. Hän toimii ammatillisesti ja kokee vastuunsa, mutta hänellä ei ole pysyvää tunnesidettä lapseen. Ja se kaikkein isoin asia on se miltä lapsesta mahtaakaan tuntua, kun äiti vie hänet päiväkotiin ja lähtee pikkusisaruksen kanssa yhdessä kotiin rentoutumaan... hylkäyskokemus aiheuttaa aika taatusti jossakin vaiheessa huonommuudentunnetta ja kaunaa pikkusisarusta kohtaan. Ja jos lapsi on jo iso ja kaipaa tosiaan niitä päiväkodin virikkeitä, niin miksi ihmeessä kokopäiväisesti? Miksi ei vain 4h? Ja kyllä on naurettavaa väittää, että "kaverisuhteiden takia": ne kaverisuhteet tosiaan ehtivät muodostua tuossa ajassa hyvin, ja porukka hajoaa anyway kouluun mentäessä.

lto

Vierailija
52/52 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät lto:t. Teidän työpaikkanne on todellakin juuri siitä kiinni, että niitä virikelapsiakin on. Luuletteko, että resursseja ei suoraan vähennettäisi sitä myöten, kun ipanoiden määrä vähenisi?

mielestä ei ole terveeltä äidiltä ok viedä terve lapsi turhanpäiten hoitoon. Toivottavasti se itu ajatuksissa vielä itää ja järki ja kohtuus voittaa ajan kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän