Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok että esikoinen kokopäivähoidossa kun itse kotona vauvan kanssa?

Vierailija
04.03.2011 |

mitä mieltä olette?

minä olen ajatellut että on ihan hyvä jos esikoinen pääsee kerhoon, puolipäivähoitoon tai vaikka 1-2pv viikossa hoidossa kokopäiväsenä. ja näin itse teinkin kun lapsilla ikää 4v. eli esikoinen oli kerhossa 3-4pv viikossa 2,5h/pv.

ihmettelen kuitenkin erästä perhettä joka pitää joka päivä esikoista päiväkodissa 7.30-16.30 kun äiti ja vauva kotona. äiti on puhunut kuinka helppo ja tyytyväinen vauva on eli siitä ei ole kyse että olisi väsynyt tms. ja jos isällä vapaata viikolla niin esikoinen silti täyttä päivää hoidossa.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä laitettiin esikoiset päiväkotiin, kun 3. lapsi syntyi

Vierailija
22/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ei ei ei koska minä olen kotona forever

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein eli ei ole ok lapsen kannalta. Toki lapsi voi viihtyä tarhassa, mutta varmasti viihtyy kotonakin yhtä hyvin ja jos ei viihdy niin se vasta huolestuttavaa onkin.

Toinen seikka on tietysti se että pk on tarkoitettu työssäkäyvien vanhempien lapsille ja on noloa viedä työssäkäyviltä pk-paikka ellei kyseessä ole erityislapsi.

Vierailija
24/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ok että esikoinen kokopäivähoidossa kun itse kotona vauvan kanssa? mitä mieltä olette?

Vierailija
25/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-joku toinen lapsi menettää hoitopaikan, kun taas sinun lapsesi voisi olla kotihoidossa

-lapsi kokee hylkäämisenä, kun joutuu kotoa pois vauvan takia. Tietenkin lapsi protestoi kotiin lähtöä tarhasta, testaa, kelpaako mukaan silloinkaan

-pikku lapsi ei hyödy lainkaan päivähoidosta

-miksi pitää tehdä useampi lapsi, jos ei jaksa itse hoitaa

-lailla pitäisi kieltää lasten hoito päiväkodissa, jos itse on kotona

Vierailija
26/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-joku toinen lapsi menettää hoitopaikan, kun taas sinun lapsesi voisi olla kotihoidossa

-lapsi kokee hylkäämisenä, kun joutuu kotoa pois vauvan takia. Tietenkin lapsi protestoi kotiin lähtöä tarhasta, testaa, kelpaako mukaan silloinkaan

Subjektiivista päivähoito-oikeutta ei tulla kieltämään lailla. Eläkää sen kanssa.

Asiassa on niin paljon sävyjä, että vain suvaitsematon dille voi vääntää asian jyrkäksi ei-sanaksi.

Vierailija
27/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se päiväkoti nykyään ei vain tarjoa hoitoa työssäkäyvien vanhempien lapsille vaan myös VARHAISKASVATUSTA. Tämä merkitsee sitä että kaikilla lapsilla on mahdollisuus tähän osallistua.Tämä merkitsee siis sitä että lapsen ollessa yli kolmevuotias HYÖTYY lapsi ryhmässä tapahtuvasta ohjatusta toiminnasta.Kolmevuotiaalle kokopäivähoito on kuitenkin liikaa.Kerhotoiminta vastaa tätä harjoittelua johon lapsi siis kehityksellisesti valmis. Jos kerhoja ei ole voidaan siis käyttää päiväkotia tähän tarkoitukseen. Tässä se väärinkäsitys vanhemmilla usein onkin.Alle kolmevuotiaat eivät HYÖDY päiväkotihoidosta ja se on heillä aina ylimääräinen stressi, 3+vt taas hyötyy mutta EIVÄT kokopäivähoidosta.Siis kyllä kannattaa 4v pistää aamupäiviksi päiväkotiin.Tämä ON lapsen etu.

Vierailija
28/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteeni kerron kuitenkin.

Ei tosiaankaan ole ok. Enkä tunne yhtään kollegaa jonka mielestä tuollainen olisi ok. Ihan todella epäilemme vakavasti tuollaisen vanhemman arvostelukykyä ja vanhemmuutta, etenkin jos lapselta vielä kysellään että ollaankos sitä hoidossa vai haluaako jo kotiin...

Kukaan päiväkodissa työskentelevä ihminen jonka tunnen EI pitäisi lastaan ns. virikehoidossa. Vaikkapa kielenkehityksen tukena osapäivähoito on ok (vaikkapa puheterapeutin suosittelemana), mutta jos päiväkoti on parempi paikka kuin koti, niin silloin on jotain pahasti pielessä.

LTO

Vierailija
29/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps ap - elä ja anna toisten elää

Vierailija
30/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit varmemmin ltot:kin työllistyvät

t. lto myös

Vierailija
31/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit varmemmin ltot:kin työllistyvät

t. lto myös

Ajattelin asiaa vain ja ainoastaan lapsen ja perhedynamiikan kannalta.

Vierailija
32/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tunne yhtäkään päivähoidon työntekijää, joka on laittanut lapsensa virikehoitoon. Miettikääpä ihan oikeasti sitä, mistä se kertoo!!!

Vanhemmilla on joku ihme käsitys, että lapsi jää jostain suuresta paitsi jos ei ole koko päivää päiväkodissa. Suurin osa päivästä on ihan sitä samaa kuin kotonakin: pukemista, riisumista, syömistä, nukkumista, vessassa käymistä. Päiväkodissa lapsi vaan joutuu selviämään isommassa lapsiryhmässä näistä kaikista toiminnoista, kuin kotona. Hän joutuu kilpailemaan monien muiden lasten kanssa aikuisen huomiosta, toisin kuin kotona. Sitä kuuluisaa "ohjattua" ja "viriketoimintaa" on päivänaikana n.0,5-1h. Kaikki on muu on tuota perushoitoa, mikä olisi lapselle PALJON mieluisampaa omassa kodissa oman ÄIDIN kanssa.

Itse en voi käsittää miksi tehdä lapsia, ja tyrkätä nämä ihanat ja suloiset ihmisenalut toisten hoidettaviksi. Miten paljosta äidit jäävätkään paitsi, kun eivät koe lastensa kanssa arkea.

Kotona olevien vanhempien lapsille riittäisi kerhotoiminta, jossa nämä "virikkeet" on tiivistetty pariin kolmeen tuntiin. Ne paikkakunnat joissa sitä ei ole tarjolla, lapselle riittää osa-päivähoito. Mutta arvatkaapa vaan keiden lapset ovat meidänkin päiväkodissa ne, jotka haetaan viimeisenä. Niinpä niin, niiden perheiden lapset, joissa äiti on kotona vauvan kanssa.

Ja jokainen varmaan ymmärtää että poikkeuksen hoidon tarpeeseen tekee erityistä tukea tarvitseva lapsi! Mutta suurinosa näistä virikelapsista ei kuulu em. joukkoon.

Vierailija
33/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lapselle ole suositeltu päiväkotia tukitoimena?

Meillä 3 vee puheen ja puheen ymmärtämisen vuoksi piti laittaa kokopäiväiseksi päiväkotiin, että saatiin hänelle myös avustaja sinne.

Ja ei, sitä ei ainakaan kukaan ole minulle mitään puhunut että tietäisi miksi lapsi siellä kokopäiväisesti on, vaikken itse ole joka päivä töissä. Raskasta se on minullekin. Teen kuitenkin niin, koska moniammatillinen ryhmä sitä yksimielisesti suositteli ja haluan lapseni parasta. Ei voi mitään jos minut leimataan laiskaksi ja huonoksi äidiksi. Tosin mulla ei ole pienempää lastakaan mutta aina vaan huonommalta siksi näytänkin..

Vierailija
34/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lapselle ole suositeltu päiväkotia tukitoimena?

Meillä 3 vee puheen ja puheen ymmärtämisen vuoksi piti laittaa kokopäiväiseksi päiväkotiin, että saatiin hänelle myös avustaja sinne.

Ja ei, sitä ei ainakaan kukaan ole minulle mitään puhunut että tietäisi miksi lapsi siellä kokopäiväisesti on, vaikken itse ole joka päivä töissä. Raskasta se on minullekin. Teen kuitenkin niin, koska moniammatillinen ryhmä sitä yksimielisesti suositteli ja haluan lapseni parasta. Ei voi mitään jos minut leimataan laiskaksi ja huonoksi äidiksi. Tosin mulla ei ole pienempää lastakaan mutta aina vaan huonommalta siksi näytänkin..

lapseen, jonka suositellaan tukitoimena olevan hoidossa yli 8h/pvä. Enkä tosiaankaan saa päähäni tilannetta jossa tuo on lapsen etu. Ei siellä päiväkodissa sitä kieltä opi sen paremmin kuin kotonakaan perushoidollisissa tilanteissa: ne on ne toimintatuokiot (jotka sijoittuvat aamupäivään) joiden takia pk:ta suositellaan. Vaikkapa 8-12 4pvä/vko takaa taatusti riittävän tuen. Mihin ihmeeseen siis tarvitaan kokopäivähoitoa? Ja mihin ihmeeseen tarvitaan henkilökohtaista avustajaa? Todella hämärältä kuulostaa.

Vierailija
35/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojelun tukitoimena.

t. ls-sossul

Vierailija
36/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ls-sossul

Mutta äsken puhuttiin kielellisen kehityksen tukemisesta. Jos koti on paska, niin silloin tosiaan pk on parempi paikka. Mutta silloin ongelmat ovat toooodella isoja... alkoholismia, väkivaltaa, vakavia psyykkisiä ongelmia kuten skitsofreniaa, depressiota tms.

lto

Vierailija
37/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ls-sossul

Voidaanpa hyvinkin mutta ei kyllä lasta mitenkään auta.

Vierailija
38/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ls-sossul

Voidaanpa hyvinkin mutta ei kyllä lasta mitenkään auta.

lapselle kolme ateriaa, riittävä päivälepo, virikkellistä toimintaa sekä ammattitaitoista jokapäiväistä kontrollia (onko mustelmia, onko kehitys kärsinyt jne).

lto

Vierailija
39/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

helmikuussa ja esikoinen oli silloin ns. viskariryhmässä, ikää 5,5 vuotta. Pidin kokopäiväisenä, yleensä sen 6-7 tuntia/pv. On eskarissakin ollut joka päivä 2-3 tuntia ylimääräistä.

Miksei? Muualla maailmassa tuon ikäiset on jo koulussa ja miksi ihmeessä 5-vuotiaan olisi pitänyt kököttää kotona mun ja vauvan kanssa? Kaverit on päiväkodissa ja kaverisuhteet on tytöillä sen verran tiukassa jo tuossa iässä, että osapäiväisenä ei olisi lopulta kenenkään bestis. Noilla kavereilla jatketaan kouluunkin sitten ensi vuonna.

Tytön paras kaveri oli vielä viskarisyksynä osa-aikainen (meidän tyttö oli silloin enemmän toisen tytön kaveri, joka sittemmin lähti pois) ja vanhemmat muuttivat paikan kokopäiväiseksi, koska tuntui olevan vaikea osa-aikaisena päästä porukoihin mukaan, kun on paikalla vaihtelevasti.

Vierailija
40/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ls-sossul

Mutta äsken puhuttiin kielellisen kehityksen tukemisesta. Jos koti on paska, niin silloin tosiaan pk on parempi paikka. Mutta silloin ongelmat ovat toooodella isoja... alkoholismia, väkivaltaa, vakavia psyykkisiä ongelmia kuten skitsofreniaa, depressiota tms.

lto

Kielellinen kehitys on monipuolisempaa ja lapset huomattavasti enemmän kommunikoivat aikuisten kanssa kun joko olleet pphoidossa tai kotona, tavallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä