Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok että esikoinen kokopäivähoidossa kun itse kotona vauvan kanssa?

Vierailija
04.03.2011 |

mitä mieltä olette?

minä olen ajatellut että on ihan hyvä jos esikoinen pääsee kerhoon, puolipäivähoitoon tai vaikka 1-2pv viikossa hoidossa kokopäiväsenä. ja näin itse teinkin kun lapsilla ikää 4v. eli esikoinen oli kerhossa 3-4pv viikossa 2,5h/pv.

ihmettelen kuitenkin erästä perhettä joka pitää joka päivä esikoista päiväkodissa 7.30-16.30 kun äiti ja vauva kotona. äiti on puhunut kuinka helppo ja tyytyväinen vauva on eli siitä ei ole kyse että olisi väsynyt tms. ja jos isällä vapaata viikolla niin esikoinen silti täyttä päivää hoidossa.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää on juuri tämä että kun tämän puolipäivä logiikan tuo esille, eivät äidit tähän vastaa tai ota kantaa palstoilla. Joko ollaan ehdottomasti päiväkodissa oloa vastaan tai sitten ollaan viemässä koko päiviksi tai ainakin melkein.Samalla nostetaan esille 3+veen ikätasoa vastaavat tarpeet eikä kuitenkaan haluta nähdä että 3t päivittäin on juuri LAPSEN kannalta paras ratkaisu kun äiti on vauvan kanssa kotona.Tavallista on että jopa alle kolmevuotiaita ängetään 6t päiviksi päiväkotiin koska lapsi niin siellä viihtyy.Täyttä potaskaa on ja äidit voivat siniseksi asti väittää että juuri heidän taaperonsa on sosiaalisesti niin kehittynyt.Kaikki taaperot ovat avuttomia ja kokevat pitkän eron äidistä tuskallisesna. Näin se vaan on.Turha on myös vetää tässä yhteydessä syyllistämiskorttia esiin.Vanhemman syyllisyydentunteet ovat asia erikseen.Lapsen tarpeet ovat mitkä ovat eikä vanhempien taloudellinen tai psyykkinen tilanne tätä miksikään muuta.

Vierailija
2/52 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä asetelma, kerta kaikkiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksi olla päivähoidossa, vaikka äiti olisi vauvan kanssa kotona. Perheissä on erilaisia tilanteita. Itse en pitäisi isompaa ainakaan kokopäivähoidossa, jos olisin vauvan kanssa kotona. Kokopäivähoito on lapselle rankkaa, vaikka se ei isommin päälle päin näkyisikään. Ja kavereita voi nähdä puistossa, kerhoissa jne.

En tiedä miten muissa kunnissa asiat on, mutta ainakin Oulussa on kohtuu hyvät avoimet palvelut, ja päivähoidon palvelutakuu (lapsi ei menetä päivähoitopaikkaansa, jos hänet otetaan hoidosta pois esim. työttömyyden tai äitiysloman ajaksi).

Vierailija
4/52 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä muut tekee. se, että äiti sanoo että kaikki on hyvin, ei välttämättä ole totta. voi olla masennusta tai jotain mitä ei nyt halua sinne tarhan puskaradioon tiedotetavaksi.

tai sitten on helppo vauva ja pirtsakka mamma ja kotona kaikki hyvin! toiset lapset vaan rakastaa olla päiväkodissa, kun saa paljon puuhaa ja kavereita. iiiiik!

Vierailija
5/52 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinenkin ansaitsee äidin seuran siinä missä vauvakin. Joku kerhossa käynti ok... mutta päiväkotiin en ymmärrä ollenkaan. Siellä viedään paikka joltakin sellaiselta jonka vanhemmat töissä ja ei arvosteta esikoisen suhdetta lainkaan. Eikä ymmärretä omaa tärkeyttä isommallekin lapselle.

Mielenterveystilanteessa eri asia... mutta muuten minusta itsekästä laittaa esikoinen päiväkotiin...

Vierailija
6/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukseni on, että ei ole ok.

Vierailija
7/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuten näistä keskusteluista näkee, niin ihmisiä on fiksuja ja vähemmän fiksuja..

Vierailija
8/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos äiti on niin avuton, ettei selviä kotona useamman lapsen kanssa...

En kyllä kannata objektiivista päivähoito-oikeutta.

Vierailija
9/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avauksia ja vastauksia samasta aiheesta!! Ei nyt jaksaisi taas tätä paskaa!

Vierailija
10/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskusteltu :) olen tässä ihmetellyt ja ajattelin kysäistä mitä muut ajattelee.. onko tuo yleistä...

Vierailija
11/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs siihen sanot, että mun esikoinen suuttuu mulle kun menen hakemaan sitä liian aikaisin.

on tosin jo eskarilainen, mutta sillä on kokopäiväpaikka ja haen yleensä välipalan jälkeen. Aina on leikit kesken, olis halunnu vielä kavereiden kanssa ulos...

ei se ole aina niin mustavalkoista. kyllähän mä haluan, että lapsella on mukavaa. siellä päiväkodissa kaikki sen kaverit on. harkitsen vakavasti, että alan hakea vasta klo 16 jälkeen.

Vierailija
12/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä eskari joka ei ehdi niinkään leikkiä sen opetuksen aikana joka on n. puolipäivää.

Vierailija
13/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä kuitenkin 4v eikä eskari joka ei ehdi niinkään leikkiä sen opetuksen aikana joka on n. puolipäivää.

päiväkodissa eroa 4-vuotiaiden ja eskareiden päiväjärjestyksessä. Eskareilla on varsinaista "istumista" ja opiskelua ehkä 3krt viikossa n. puolen tunnin ajan sillä aikaa kun pienimmät on nukkarissa.

Joillekin vain ne päiväkodin kaverit on tärkeitä ja haluavat oikeasti olla siellä. 4v on jo aika iso ja kaipaa seuraa ja ohjattua tekemistä (noin yleensä).

Vierailija
14/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 5v oli klo.8-13 ja viihtyi todella hyvin. kun lähdin töihin päivä piteni 7.30-16.30 ja on aivan puhki kun haen vaikka nukkuu päiväunet. viihtyy edelleen hoidossa mutta olisi mielummin puolipäivää.

Vierailija
15/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos saa olla vain puokkarina (esim. mummo hakee aikaisemmin) ja vesirokon aikaan oli mielellään kotona, kun oli "ilmaisia vaapaapäiviä", niin kuin itse asian ilmaisi.

Eli todellakin viihtyy paremmin kotona kuin päiväkodissa.

Vierailija
16/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan vauvalomalla. Muskarit ja vastaavat perheen omalla kustannuksella ovat ok.

Vierailija
17/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä kuitenkin 4v eikä eskari joka ei ehdi niinkään leikkiä sen opetuksen aikana joka on n. puolipäivää.

päiväkodissa eroa 4-vuotiaiden ja eskareiden päiväjärjestyksessä. Eskareilla on varsinaista "istumista" ja opiskelua ehkä 3krt viikossa n. puolen tunnin ajan sillä aikaa kun pienimmät on nukkarissa.

Joillekin vain ne päiväkodin kaverit on tärkeitä ja haluavat oikeasti olla siellä. 4v on jo aika iso ja kaipaa seuraa ja ohjattua tekemistä (noin yleensä).

Lapsen kiukku haettaessa päiväkotihoitopäivän jälkeen ei kerro lapsen halusta olla päiväkodissa pitempään vaan päinvastoin että päivä on syystä tai toisesta tuntunut hankalalta.Lapsi ei itse vielä pysty pukemaan sanoiksi mistä on kyse, tuo vaan tunteen esille eli kiukun, jokin on siis kiukuttanut. Ehkä äidin ikävä tai joku muu tapahtuma jossa kaivannut äidin apua.

Kokeilkaapas kyseisessä tilanteessa kun lapsi kiukuttelee, sanoa lapselle esim. `Onko ollut äitiä ikävä. Tai onko ollut hankala päivä.Äidillä ollut niin ikävä,tule syliin niin mietitään yhdessä.Tulette hämmästymään lapsenne reaktiota.

Vierailija
18/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaapas kyseisessä tilanteessa kun lapsi kiukuttelee, sanoa lapselle esim. `Onko ollut äitiä ikävä. Tai onko ollut hankala päivä.Äidillä ollut niin ikävä,tule syliin niin mietitään yhdessä.Tulette hämmästymään lapsenne reaktiota.

kuinka tarkasti kolmevuotias osasi kertoa kennen kanssa se oli leikkimässä ja mitä ja miksi haluaisi vielä jatkaa leikkiä, eikä mennä kotiin.

Vierailija
19/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli pakko viedä tarhaan, koska oli diagnosoitu ja avuksi määrättiin tarhahoitoa muun muassa. Tosin oli vain 4pv ja noin 6 tuntia/pv. Ei muuten jaksanut 5 päivää. Tuli hankalaksi.

Vierailija
20/52 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asia on täysin ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan