Haluaisin alkaa juoksemaan, mutta...
hengästyn aivan heti ja olo on todella tukala. Olen hoikka 170 cm/56 kiloa ja näennäisesti hyvässä kunnossa. Olen yrittänyt muutaman keran lähteä lenkille, mutta jaksan juosta 300 metriä ja sen jälkeen olo on jo aivan puhki. Lenkkeily jää aina muutamaan yritykseen ja sitten tulee vuosien tauko.
Juokseminen olisi minulle spiva laji, koska vapaa-aikaa on todella rajoitetusti lapsiperheessä. Miten minä onnistuisin saamaan kuntoa?
Kommentit (21)
näyttää niin typerälle, että en kehtaa sellaista tehdä:(
ap
Porin kaupungin sivuilla oli se, mutta nyt on näköjään pääsyä rajoitettu :(
on ainoa keino ei sulla muuten aerobinen kunto nouse.
Eli ensin kävelet reippaasti 10-15 minuuttia, jotta lämpenet. Sitten juokset, aluksi vaikka vain 1 minuutin tai kaksi, ja sen jälkeen kävelet, kunnes hengitys tasaantuu. Sitten juokset taas pari minuuttia.
Muutaman viikon kuluessa voit lisätä juoksuaikaa vähitellen 5 minuuttiin, sitten 10 minuuttia, jne. Niin kauan, että pystyt juoksemaan koko lenkin.
Yleensä juoksun aluksi ainakin minulla on tosi kamala olo. Jos teen 30 minuutin lenkin, niin ekat 10 minuuttia on aina ihan tuskaa, henki ei kulje, jalka ei nouse. Sitten yhtäkkiä juoksu keventyy, hengästyn toki mutta pystyn ihan hyvin hengittämään ja askel tuntuu kepeältä. En tiedä, mistä johtuu. Sille alkukankeudelle ei vaan saa antaa periksi.
Mutta tosiaan, älä nyt kylmiltään heti lähde täysillä juoksemaan.
että minä vaan kuulun siihen poikkeusjoukkoon, joka ei ikinä tule jaksamaan lenkkeilyä. Pelaan kevyesti tunnin sählyä, koripalloilen jne. mutta tuo juokseminen on niin tuskaa.
ap
http://kuntoplus.fi/liikuntasuunnitelma/5-kilometrin-juoksuohjelma
Lähtötaso oli siis täysin nolla, en jaksanut juosta sataa metriä. Todella nopeasti huomasi miten kunto alkaa nousta ja jaksaa juosta puuskuttamatta :)
että minä vaan kuulun siihen poikkeusjoukkoon, joka ei ikinä tule jaksamaan lenkkeilyä. Pelaan kevyesti tunnin sählyä, koripalloilen jne. mutta tuo juokseminen on niin tuskaa.
ap
Juokun aloittamiseen ei sovi hetimullekaikkinyt-tyyli.
Mä takaan, että kukaan ei sua katso ja mieti sun tyyliäsi. Tai siis ainakaan kukaan melko normaali. Ainahan voi lenkkeillä hämärällä.
Mä olen sua huomattavasti painavampi ja jaksan juosta tunnin lenkin. Porukkaa menee ohi mutta en mä nyt enää ihan hiiviskele. Mä en kuvittele olevani mitenkään tyylikäs juostessani mutta eipä se mua haittaa. Ekat 15 minuuttia on raskaimpia ja niiden jälkeen tulee nopeasti tunne, että jaksaa juosta miten kauan vaan.
Olen pitkä ja hoikka, paska kuntonen! Buuhuu. Hyvä terveys pitää ansaita. Kuka vaan voi pitää itseään hoikkana sontasella ruokavaliolla. :)
Ei kuule hyvää päivää: juoksisit kuupperissa 300 metriä ja läkähtyisit? Ei tolla ole mitään tekoa sen kanssa että juoksee liian kovaa. Käytännössä liikkuminen rajoittuu bussipysäkille juoksemiseen.
Joko juokset intervalleja, kuten tuossa neuvottiin - siinä sinun ei tarvitse "hiipiä", kunhan nyt et satasen aidat-tyyliinkään ihan loiki.
Tai sitten ostat sykemittarin (jota suosittelen joka tapauksessa) ja juokset sen kanssa niin, että syke pysyy alle 160:n. Siten et ole liian piipussa ja maitohapoilla.
Kukaan ei OIKEASTI arvostele juoksutyyliäsi, tai jos joku arvostelee, moisen tampion saa jättää huomiotta.
Kunto kasvaa aika nopeasti, joten ei kannata lannistua. Juoksemassa ei kannatakaan käydä joka päivä, lepo kuuluu mukaan kunnonkohotusohjelmaan - mutta 3-4 krt viikossa on hyvä tahti, vähintään kolmen vartin lenkkejä.
Jos minä, 44-vuotias ja 64-kiloinen (165 cm) täti jaksan juosta yhteen putkeen tuon, niin kyllä sinäkin kohta!
Maailman paras harrastus, mä oon ihan hurahtanut.
Ekaksikin sanon et juokse hitaampaa. Juokse paljon hitaampaa. Juokse vaikka ekaks kilometri. Juokse 2-3 kertaa viikossa kilometri ja sitten ku tuntuu että et tee kuolemaa, lisää lenkin pituutta.
Motivoi ostamalla apuvälineitä juoksuun, nikelta löytyy laite joka mittaa lenkin pituuden, kalorikulutuksen, ja kertoo vielä miten lenkki meni (ranneke + kenkään laitettava osa). Motivoi kummasti kun näkee lenkin jälkeen et on juossut näin ja näin paljon ja kaloreita kului kiitettävästi.
Tsemppiä, älä luovuta. Harrastuksena ja liikuntamuotona juoksu on IHANA.
Kävelin pitkiä (n.10 km lenkkejä) äitiyslomalla, vaunuja työnnellen. Välillä imetin jossain puistonpenkillä, jos vauva heräsi ja oli nälkäinen.
Reippaista kävelylenkeistä olikin sitten mukava siirtyä hölkkäämään ilman vaunuja. Ensin juoksin lyhyitä matkoja ja kävelin välillä. Pääasia, että lenkki kesti ajallisesti ainakin tunnin.
Nykyään juoksen maratooneja. Tueksi käyn salilla.
Mitat oli 165/53.
Kävelin sujuvasti parinkin tunnin lenkkejä, pyöräilin useamman kymmenen kilometrin lenkkejä, olin harrastanut vuosia palloilulajeja, mutta juoksemisesta ei tullut mitään. Päätin silti yrittää.
Yritin pylvään väleillä: ensimmäisen hölkkäsin, seuraavan kävelin. Hävetti, jos joku näkee kun lopetan. Harjoittelin hämärässä rauhallisilla kaduilla, kävelin aina vastaantulijoiden kohdalla. Pikkuhiljaa pidensin juoksupätkien pituutta. Ei mennyt montaa viikkoa kun jaksoin juosta ensimmäisen kokonaisen kilometrini.
Nyt kolmen vuoden jälkeen on vaikea kuvitella niitä lähtökohtia.
Minuutti hölkkää ja 2 minuuttia kävelyä. Tällä tavalla jokunen viikko ja sitten voit alkaa pidentämään hölkkäosuutta.
Toimii!
jos juoksee vaan 2-3 kertaa viikossa?
Tää ei siis ole piruilua, mutta oon aina ollu siinä käsityksessä, että joka päivä pitäisi juosta, ja pitää viikossa yksi välipäivä`?
Aloita hölkkäämällä, rauhallisesti. Ei se näytä typerälle! Ja vaikka jalat tuntuu menevän nopeasti hapoille, sinittele ja sitten se helpottaa.
Vaikka juoksen paljon ja usein, joskus joudun juoksemaan melkein 2 kilometriä ennenkuin alkaa luistamaan. Siksipä en ihmettele miksi niin moni lopettaa heti alkuunsa.
Nyt sisulla alat vetämään, joka lenkillä huomaat että sujuu paremmin, siinä kehittyy niin äkkiä!
Kun pääset vauhtiin, et haluais lopettaa (tämä on lupaus =) )
Se pitää kyllä paikkansa, että juoksu voi tuntua ekaksi paljon muita lajeja raskaammalta - vaikka kunto olisi hyväkin. Itse aloitin juoksuharjoittelun reilut vuosi sitten ja viiden kuukauden treenillä juoksin puolimaratonin.
Muutamia vinkkejä: hanki sykemittari! Auttaa todella paljon, ellet ole tuttu oman sykkeesi kanssa jo muuten. Mikä siulla on tavoitteena juoksuharrastuksessa? Kunnonkohotus, nykykunnon ylläpito? Miten muuten liikut?
Näitä kannattaa miettiä.
Jos tahdot kyetä juoksemaan pitkähköjä lenkkejä, valtaosan treenistä on oltava ns. peruskestävyyttä kehittävää - eli kevyttä. Syke jossain 120-140. Se voi tuntua aluksi todella hitaalta, mutta vain se tepsii! Lisäksi kannattaa välillä treenata myös vauhdikkaammin, ehkä kerran viikossa riippuen liikunnan kokonaismäärästä.
Hyvää lukemista on esimerkiksi Kirsi Valasti Naisen juoksukirja, sieltä löytää esimerkkiohjelmia kaikentasoisille juoksijoille.
Tää ei siis ole piruilua, mutta oon aina ollu siinä käsityksessä, että joka päivä pitäisi juosta, ja pitää viikossa yksi välipäivä`?
Täähän riippuu siitä, millainen pohjakunto on. Yleensä ajatellaan niin, että 3 treeniä viikossa kohottaa kuntoa. Jos oot rapakuntoinen, kunto nousee kohisten.
Ite treenaan puolimaratonille ja treenaan 4-5 kertaa viikossa, en enempää. Vähintään yksi vapaapäivä pitää olla.
Mulla kunto nousi alussa joka ikisestä lenkistä. Olen harrastanut nyt n. 3 vuotta enkä käy kuin poikkeustilainteissa peräkkäisinä päivinä. Juoksen siis joka toinen päivä. Ja todellakin kehitystä tapahtuu!
Joskus juoksen vain 3-4 km, joskus taasen 15 km. Riippuu fiiliksestä! Ja välillä hitaasti, välillä nopeasti.
Mä aloitin lenkkeilyn viisi vuotta sitten niin, että juoksin pienen matkan, mutta juoksin sen niin hitaasti että en hengästynyt.
Vähitellen pidensin matkaa. Nykyään juoksen kevyesti kymmenen kilsaa ja vähän vähemmän kevyesti puoli maratonin.