Miksi imetys on niin hyvä juttu?
En löydä imetystä puoltamaan kuin seuraavat asiat (olen seuraillut tutkimuksia viisi vuotta esikoisen syntymisestä lähtien):
- oikean lämpöinen maito -> omat lapseni eivät ole panneet pahakseen huoneenlämpöistä korvikettakaan, vaikka tissin jälkeen suoraan olisin antanut
- ihokontakti -> toivottavasti vauvaa pidetään sylissä ja iholla muutenkin!
- vasta-aineet -> näistä lukinsinkin mielelläni enemmän. Tiedän vauvoja, joita ei ole imetetty, eivätkä ole sairastaneet flunssan flunssaa. Toisaalta oma täysimetetty lapseni on todella allerginen ja toisella oli korvatulehdus imetyksestä huolimatta jo kahden kuukauden iässä.
Ravitsemuksellisesti en allekirjoita, että äidinmaito olisi ehdottomuus myöskään. D-vitamiini puuttuu siitä jo lähtökohtaisesti. Lähes kaikki vauvat tarvitsevat potentiaaliseen kasvuunsa lisämaitoa - jos et usko, mietis tuttavapiiriäsi, montako täysimettäjää tiedät, jonka lapset ovat kasvaneet oikein hyvin. (ja älä kerro yksittäistapauksista, nyt katsotaan kokonaisuutta)
Olen jopa miettinyt, että kun kituuttaa sitä vauvaa nykyaikana omalla maidolla, jos tarvisi selvästi enemmän, sehän oppii reppana syömään niin paljon ja kaiken mitä ehtii, mikä voisi ehdollistaa lihomiseen myöhemmällä iällä ja on mielestäni aika surkea tapa aloittaa elämän taival.
Kommentit (60)
eivät oikein tule toimeen näillä kolostrum-tipoilla. Ja "sokerivauvoilla" heittää verensokeri muutenkin. Eli sikäli on vauvoja, joille ei ihan se muutama hassu tippa ja milli riitä. Sitten on tietysti muuten väsyneitä tai velttoja, jotka eivät jaksa heruttaa maitoa.
Mulle itselleni imetys on ollut aina helppoa ekat 3kk, mutta ei sen jälkeen. Olen kuitenkin imettänyt esikoista vuoden ja tokaa 8kk. Jälkimmäisen kohdalla voin todella sanoa, että maito loppui. Vauva kieltäytyi imemästä rintaa päivisin, ja kun sitä oli jatkunut useampi päivä, ei maitoa herunut enää illalla eikä aamullakaan niin, että vauva olisi halunnut imeä. Sitten kun en enää imettänyt, rinnat eivät täyttyneet, eivät valuneet, ei mitään. Se oli siinä.
Kyllä minun tuttavapiirissä valtaosa imettäneistä on täysimettänyt ja korviketta tai pakastettua äidinmaitoa on annettu vain jos äiti ei ole ollut paikalla. Lapset ovat kasvaneet ja olleet kylläisen oloisia. Kiinteiden aloitus sitten toki ohjeiden mukaan.
En sano, ettei korvikkeella lapset kasvaisi yhtä hyvin. Imetys ei välttämättä syystä tai toisesta onnistu tai sovellu.
Minusta se oli todella helppoa, sitten kun alkoi sujua. Ensimmäisen kuukauden ajan oli hankaluutta imetyksessä ja tuolloin opin säätämään pullojen ja korvikkeiden kanssa. Kun imetys vihdoin alkoi sujua, se oli niiin helppoa. Siksi toivon, että imetys onnistuu myös tulevan kakkosen kanssa.
painokäyrää.
t, ap
sille, kun kaikilla ei maito riitä ja eivät sitä halua myöntää. Todennäköisesti esikoisesi kohdalla se maito ei vaan riittänyt ja nyt luulet, että se oli tiheästä imusta.
Ihan yhtä lailla voi olla kyse siitä, että maito ei riitä ja vauva syö sen takia jatkuvasti.
ap
Nyt taitaa ap:lla olla vain provoilu mielessä.
Jokainenhan tietää että lapsilla on tiheänimun kausia. Eli lapsi voi vaikuttaa siltä että jää nälkäiseksi. Tämä oli minulla esikoisen aikaan syynä imetyksen loppumiseen yms. Annoin vain nopeasti lisämaitoa. Koska luulin että lapsi on nälkäinen. En yhtään seurannut painoa, jos olisin tehnyt niin, olisin huomannut että lapsi kasvoi hyvin rintamaidolla. Ja jos olisin vähän perehtynyt imetykseen jo silloin, olisin tajunnut myös tuon maidon lisäämistarpeen. Enpä silloin yhtään asioista ottanut selvää. Olinkin samanlainen kuin ap tässä ketjussa.
Toisen aikaan otin asioista sitten kuitenkin selvää. Kappas kummaa, imetys onnistui, ei se mihinkään hiipunut. Lapsentahtisesti kun imetin. Taisin suoraan sanottuna vähän liiankin usein tunkea tissiä suuhun ;) Potra poika!
Ja aivan yhtä terveitä.Eräälle vain tiedoksi, se imetys tuskin aiheuttaa niitä sairauksia lapselle, kyllä sellaista voi olla korvikelapsenkin kanssa.
Kyllä se oli tiheänimunkausi. Lapsi kun kasvaa, tarvitsee hän lisää maitoakin. Maitoahan tulee lapsen tarpeiden mukaan.
Kuopuksen aikaan oli aivan samanlaista. Mutta kappas, kun en antanutkaan heti lisämaitoa, alkoi maitoakin herumaan enemmän ja lapsi oli hyvin tyytyväinen.
ITU esittää ympäri nettiä ja neuvoloita näitä 'puolueettomia' mielipiteitään. Mihin ne perustuvat. Missä tutkimukset 'tiheän imun kaudesta'?
Sinne soittelin itsekin ja itketin nälkäistä lastani, näin jälkeenpäin hirvittää kovasti.
ap
miksi "meillä lapsi kasvoi niin ja näin" tai "omista tutuistani niin ja niin monella tämä toimi" - kommentteja pidetään perusteluina asialle?
Kysymyshän on väestötasolla tutkitusta jutusta (en tosin osaa linkittää suoraan mihinkään tutkimuksiin), jonka mukaan 6kk täysimetys on vauvalle hyväksi. Tämän vuoksi WHO sitä suosittelee. Yksittäisen vauvan allergisuuden/pienikasvuisuuden syistä on erittäin vaikea päästä selville - johtuiko ä-maidosta vai korvikkeesta tai sitten niistä miljoonasta muusta tekijästä, mukaanlukien geenit, ympäristö, kohdunaikainen tilanne, jotka siihen vaikuttavat.
painokäyrää.
t, ap
sille, kun kaikilla ei maito riitä ja eivät sitä halua myöntää. Todennäköisesti esikoisesi kohdalla se maito ei vaan riittänyt ja nyt luulet, että se oli tiheästä imusta.
Ihan yhtä lailla voi olla kyse siitä, että maito ei riitä ja vauva syö sen takia jatkuvasti.
ap
Jokainenhan tietää että lapsilla on tiheänimun kausia. Eli lapsi voi vaikuttaa siltä että jää nälkäiseksi. Tämä oli minulla esikoisen aikaan syynä imetyksen loppumiseen yms. Annoin vain nopeasti lisämaitoa. Koska luulin että lapsi on nälkäinen. En yhtään seurannut painoa, jos olisin tehnyt niin, olisin huomannut että lapsi kasvoi hyvin rintamaidolla. Ja jos olisin vähän perehtynyt imetykseen jo silloin, olisin tajunnut myös tuon maidon lisäämistarpeen. Enpä silloin yhtään asioista ottanut selvää. Olinkin samanlainen kuin ap tässä ketjussa.
Toisen aikaan otin asioista sitten kuitenkin selvää. Kappas kummaa, imetys onnistui, ei se mihinkään hiipunut. Lapsentahtisesti kun imetin. Taisin suoraan sanottuna vähän liiankin usein tunkea tissiä suuhun ;) Potra poika!
Ja aivan yhtä terveitä.Eräälle vain tiedoksi, se imetys tuskin aiheuttaa niitä sairauksia lapselle, kyllä sellaista voi olla korvikelapsenkin kanssa.
Kyllä se oli tiheänimunkausi. Lapsi kun kasvaa, tarvitsee hän lisää maitoakin. Maitoahan tulee lapsen tarpeiden mukaan.
Kuopuksen aikaan oli aivan samanlaista. Mutta kappas, kun en antanutkaan heti lisämaitoa, alkoi maitoakin herumaan enemmän ja lapsi oli hyvin tyytyväinen.
Minä puhuin omasta kokemuksestani ja sinä omastasi. Sinulle on käynyt paskanakki. That's it. Minulla tuo "nälkäisyys" tarkoitti sitä että ns. tilasi maitoa. Jos olisin ollut esikoisen aikaan tietoisempi asioista, en olisi heti siirtynyt korvikkeeseen.
Ja minähän en seurannut esikoisen aikaan kasvua, jos olisin, olisin saanut huomata että lapsi kasvoi hyvin.
Näin jälkikäteen kun olen painoa katsonut. Ensimmäisen viikonkin aikana tuli n.1kg painoa. Aika paljon eikö totta?
Joten en edes linkitä tiheän imun kaudesta niiltä sivuilta.
Sen sijaan kysyn. Eikö omalle lapsellesi, joka siis sai korviketta, tullut missään vaiheessa tarvetta saada enemmän maitoa? :) Vai menikö aina saman verran? Tuskinpa vain...
kuin tiheän imun kausi. Sinun ei todista yhtään mitään.
Mutta en tosiaan yleistä omasta kokemuksestani, väitänpä vaan, että on muitakin, joilla ei maito ole riittänyt. Jos on muitakin sellaisia, ei ole enää perusteltua, että väitetään 'maito riittää aina, kun vaan yrittää'.
ap
painokäyrää.
t, ap
ap
Kuopuksen aikaan oli aivan samanlaista. Mutta kappas, kun en antanutkaan heti lisämaitoa, alkoi maitoakin herumaan enemmän ja lapsi oli hyvin tyytyväinen.Minä puhuin omasta kokemuksestani ja sinä omastasi. Sinulle on käynyt paskanakki. That's it. Minulla tuo "nälkäisyys" tarkoitti sitä että ns. tilasi maitoa. Jos olisin ollut esikoisen aikaan tietoisempi asioista, en olisi heti siirtynyt korvikkeeseen.
Ja minähän en seurannut esikoisen aikaan kasvua, jos olisin, olisin saanut huomata että lapsi kasvoi hyvin.
Näin jälkikäteen kun olen painoa katsonut. Ensimmäisen viikonkin aikana tuli n.1kg painoa. Aika paljon eikö totta?
Edelleen, kerroin OMASTA kokemuksestani. EN sanonut missään vaiheessa että KAIKILLA olisi samanlaista...
Että jep jep vaan sullekin...
ITU esittää ympäri nettiä ja neuvoloita näitä 'puolueettomia' mielipiteitään. Mihin ne perustuvat. Missä tutkimukset 'tiheän imun kaudesta'?
Sinne soittelin itsekin ja itketin nälkäistä lastani, näin jälkeenpäin hirvittää kovasti.
ap
Itse olen kyllä hyvin imetysmyönteinen, mutta sellaisesta tietystä "imetysuskovaisuudesta" en ole koskaan tuntunut hyötyväni. Olen kyllä saanut imetettyä lapsiani, mutta mä en tykkää noista ITU-jutuista. Niissä on vähän liikaa hörhöilyä mun makuun.
Huom! Ei sen imetysasian takia, vaan kun hekin ovat jotenkin sellaisessa ihme uskovaisuuslahko-asemassa, tyyliin "meitä vastustetaan ja Suomi on pullollaan imetysvastaisuutta, me taistelemme, me taistelemme"
laskeskellut miettiessään sitä, missä vaiheessa voi antaa vauvallekin "lisäruokaa" ;D Siinä mielessä nämä fundamentalistiset ohjeet siitä, milloin mitäkin saa syöttää, ettei vauva mene rikki, ovat vähän hassuja.
En nyt kuitenkaan sitä tarkoita, etteikö useissa ohjeissa olisi järkeä - kuten esim. keliakiariski liian aikaisesta vehnäaltistuksesta.
miksi "meillä lapsi kasvoi niin ja näin" tai "omista tutuistani niin ja niin monella tämä toimi" - kommentteja pidetään perusteluina asialle?
Kysymyshän on väestötasolla tutkitusta jutusta (en tosin osaa linkittää suoraan mihinkään tutkimuksiin), jonka mukaan 6kk täysimetys on vauvalle hyväksi. Tämän vuoksi WHO sitä suosittelee. Yksittäisen vauvan allergisuuden/pienikasvuisuuden syistä on erittäin vaikea päästä selville - johtuiko ä-maidosta vai korvikkeesta tai sitten niistä miljoonasta muusta tekijästä, mukaanlukien geenit, ympäristö, kohdunaikainen tilanne, jotka siihen vaikuttavat.
lasteni kanssa. Kun sitä vauvaa on huudattanut kolme viikkoa ja viimein antaa pullosta, alkaa oma heruminen jo siitä, että se lapsi on kerrankin rauhassa.
Tämä on ihan täyttä imetyshörhöjen propagandaa. Oikeaoppinen lisämaidon käyttö pelastaisi monen imetyksen. Jostain syystä imetysfanaatikot eivät voi myöntää, että maito ei riitä, mikä on vieläpä hirvittävän yleistä.
En mitään pulloa antanut vauvalleni ja olen oikein terve ja MAITO EI RIITTÄNYT.
ap
jos maito ei riitä, on usein kyseessä tietämättömyys ja liiallinen pullon tarjoaminen -> rinnasta kieltäytymisen kierre. Ei siis niinkään ettei maitoa oikeasti tulisi/alkaisi tulla. Suurin osa tuttavapiiristäni on täysimettänyt lähelle 6kk ikää.
En ole laisinkaan hörhö, vaan esikoiseni kanssa imetyksen sotkenut ja kuopuksen kanssa siinä onnistunut. Varmaan on äitejä joilla maito ei riitä ihan oikeasti fysiologisista syistä. Mutta USEIN se on tietämyksen puutetta yhdistettynä muihin hankaluuksiin.
Maidon nousuun ja herumiseen on omalla kohdallani ainakin vaikuttanut sen sata asiaa. Sen saa todella herkästi sotkettua, sen oman herkän mekaniikan, jos ei tiedä mitä tehdä. Aina siinä on myös kaksi osapuolta, äiti ja vauva. Vauvatkaan eivät aina osaa (heti/koskaan) imeä niinkuin pitäisi. Muutkin tekijät vaikuttavat.
Mutta juu, hyvä lapsi esikoisesta tuli pullolla, mutta imettäminen on silti minusta ihanaa, helppoa ja hyödyllistä. Hyvin kasvaa tää kuopus.
että imetysmaniassa ollaan menty jo aivan liian pitkälle. En missään nimessä kiellä, etteikö imetys olisi hyvä juttu kaikin puolin.
Kuitenkin tuntuu jo liialliselta vouhkaamiselta, kun imetyksen onnistumisen eteen pitäisi olla valmiita tekemään lähes mitä vaan oman ja muun perheen hyvinvoinnin kustannuksella. Kyllä ne lapset korvikkeellakin kasvaa.
Mielestäni tässä kuten muissakin asioissa olennaisinta on hyvinvointi kokonaisuudessaan. Imetys, kotihoito tms. eivät ole niin tärkeitä, että kaikki muut hyvinvoinnin osa-alueet kannattaisi niiden takia laiminlyödä.
on propagandaa parhaimmilalan ja monet suomalaiset naiset ovat siihen näköjään hurahtaneet. Tukilistalla esitetään kaikki väittämät tosina, mutta mistään ei löydy todellista tutkimustietoa.
Apllä oli mielestäni hyvä aloitus, mutta harva sen on tajunnut oikein. Tässä on nyt alottu syyttelemään äitejä, joiden rinnat ovat vain kerta kaikkiaan tyhjät. Pointti kuitenkin oli se, että ap hakee faktaa, eikä hörhöysoppeja. Missä on siis todellista tietoa imetyksen haitoista ja hyödyistä? Niin moni täällä väittää, että korvike on hunompi vaihtoehto kuin rintamaito. Onko korvikelapsia jotenkin siiis tutkittu tai onko tehty tutkimuksia, jotka vertailevat korvikelapsia ja rintamaitolapsia?
FAKTAA pöytään, kiitos! Ja kaikki, mitä netissä lukee, ei välttämättä ole totta!
on propagandaa parhaimmilalan ja monet suomalaiset naiset ovat siihen näköjään hurahtaneet. Tukilistalla esitetään kaikki väittämät tosina, mutta mistään ei löydy todellista tutkimustietoa.
Apllä oli mielestäni hyvä aloitus, mutta harva sen on tajunnut oikein. Tässä on nyt alottu syyttelemään äitejä, joiden rinnat ovat vain kerta kaikkiaan tyhjät. Pointti kuitenkin oli se, että ap hakee faktaa, eikä hörhöysoppeja. Missä on siis todellista tietoa imetyksen haitoista ja hyödyistä? Niin moni täällä väittää, että korvike on hunompi vaihtoehto kuin rintamaito. Onko korvikelapsia jotenkin siiis tutkittu tai onko tehty tutkimuksia, jotka vertailevat korvikelapsia ja rintamaitolapsia?
FAKTAA pöytään, kiitos! Ja kaikki, mitä netissä lukee, ei välttämättä ole totta!
No eikö ap:n pitäisi juuri pystyä linkittämään näitä faktoja, kuntuli asiaansa esittämään sanomalla, että on lukenut juuri niitä puolueettomia tutkimuksia aiheesta. Häneltä jo kerran pyydettiinkin niitä linkittämään, muttei ole vaivautunut sitä tekemään.
Valitettavasti asia nyt on niin, että imetys on sekä äidin että lapsen kannalta ihanteellinen vaihtoehto silloin kun se toimii. Huonoin vaihtoehto (nähdäkseni) molempien kannalta on se, kun äiti fanaattisesti yrittää imettää siinä onnistumatta ja lapsi kärsii nälkää. Sitä kai ap:kin on sanonut, mutta ei se vielä tee imetyksestä korvikeruokintaa universaalisti huonompaa vaihtoehtoa.
Ihan totta on, että imetys joskus epäonnistuu, eikä kaikkia syitä aina pystytä hoitamaan tai edes löytämään. Nuo imetystukilistan sun muiden tahojen neuvot kuitenkin ovat aika päteviä, vaikka eivät aina toimisikaan. Ei niiden tarkitus ole syyllistää, vaan tukea. Valitettavasti vaan monet sellaiset äidit, jotka eivät onnistu imettämään, syyllistävät itse itseään ja kuulevat siksi kaikki neuvonannot syyllisyyden värittäminä, niin on ilmeisesti ap:llekin käynyt.
No eikö ap:n pitäisi juuri pystyä linkittämään näitä faktoja, kuntuli asiaansa esittämään sanomalla, että on lukenut juuri niitä puolueettomia tutkimuksia aiheesta. Häneltä jo kerran pyydettiinkin niitä linkittämään, muttei ole vaivautunut sitä tekemään.Valitettavasti asia nyt on niin, että imetys on sekä äidin että lapsen kannalta ihanteellinen vaihtoehto silloin kun se toimii. Huonoin vaihtoehto (nähdäkseni) molempien kannalta on se, kun äiti fanaattisesti yrittää imettää siinä onnistumatta ja lapsi kärsii nälkää. Sitä kai ap:kin on sanonut, mutta ei se vielä tee imetyksestä korvikeruokintaa universaalisti huonompaa vaihtoehtoa.
Ihan totta on, että imetys joskus epäonnistuu, eikä kaikkia syitä aina pystytä hoitamaan tai edes löytämään. Nuo imetystukilistan sun muiden tahojen neuvot kuitenkin ovat aika päteviä, vaikka eivät aina toimisikaan. Ei niiden tarkitus ole syyllistää, vaan tukea. Valitettavasti vaan monet sellaiset äidit, jotka eivät onnistu imettämään, syyllistävät itse itseään ja kuulevat siksi kaikki neuvonannot syyllisyyden värittäminä, niin on ilmeisesti ap:llekin käynyt.
mun mielestä se jos mikä on syyllistämistä, että sanotaan toiselle naiselle hänen tunteidensa olevan vääriä.
Siis "imettävät syyllistävät itse itseään". Niin joo ja koulukiusatutkin kiusaa ihan itse itsejään.
Miksi ketään kiinnostaisi tuo muuten noin paljon ja vihamielisesti?
Olen huomannut, että imettämisestä vaahtoavat eniten ne, joilla se ei ole onnistunut tai jotka sitä eivät ole halunneet. Meille täysimettäjille se on ihan sama mitä teette, olipahan meille vaan kivaa ja helppoa ja luonnollista puuhaa :)
Sitä paitsi erittäin nautinnollista! Odotan innolla, että saan kohta taas imettää uutta vauvaamme!