Miksi imetys on niin hyvä juttu?
En löydä imetystä puoltamaan kuin seuraavat asiat (olen seuraillut tutkimuksia viisi vuotta esikoisen syntymisestä lähtien):
- oikean lämpöinen maito -> omat lapseni eivät ole panneet pahakseen huoneenlämpöistä korvikettakaan, vaikka tissin jälkeen suoraan olisin antanut
- ihokontakti -> toivottavasti vauvaa pidetään sylissä ja iholla muutenkin!
- vasta-aineet -> näistä lukinsinkin mielelläni enemmän. Tiedän vauvoja, joita ei ole imetetty, eivätkä ole sairastaneet flunssan flunssaa. Toisaalta oma täysimetetty lapseni on todella allerginen ja toisella oli korvatulehdus imetyksestä huolimatta jo kahden kuukauden iässä.
Ravitsemuksellisesti en allekirjoita, että äidinmaito olisi ehdottomuus myöskään. D-vitamiini puuttuu siitä jo lähtökohtaisesti. Lähes kaikki vauvat tarvitsevat potentiaaliseen kasvuunsa lisämaitoa - jos et usko, mietis tuttavapiiriäsi, montako täysimettäjää tiedät, jonka lapset ovat kasvaneet oikein hyvin. (ja älä kerro yksittäistapauksista, nyt katsotaan kokonaisuutta)
Olen jopa miettinyt, että kun kituuttaa sitä vauvaa nykyaikana omalla maidolla, jos tarvisi selvästi enemmän, sehän oppii reppana syömään niin paljon ja kaiken mitä ehtii, mikä voisi ehdollistaa lihomiseen myöhemmällä iällä ja on mielestäni aika surkea tapa aloittaa elämän taival.
Kommentit (60)
Ei ollut vielä vakuuttamaan minua tuo peruste. Kiitos kuitenkin syvällisestä näkemyksestä.
t. ap
Kuopus taas täysimetyksellä.
Hyvin ovat molemmat kasvaneet, ovat terveitä yms.
Ainoa mikä minulle kolahti imetyksessä että se on helppoa! Aina oli ruoka varmasti mukana, (vaikka en kyllä esikoisenkaan aikaan niitä unohtanut ;) ) + ei tarvinnut pullojen kanssa temppuilla :)
Onhan imetyksessä sitten paljon hyviä puolia, mutta kyllä lapset korvikkeellakin kasvavat hyvin :) Ja saavat tarvittavan ravinnon. Nykyään kun ne korvikkeet ovat oikeasti hyviä.
olleet "täysimettäjiä", mutta ei se tissimaito ainoaksi ravinnonlähteeksi ole jäänyt.
Sitä kyllä joskus funtsin, että missä ovat kaikki ne pullomaidolla lastaan ruokkivat äidit, jotka täällä netissä kertovat tarjoamastaan ihokontaktista? Suurin osa näkemistäni nimittäin istuttaa lapsen sitteriin ja iskee pullon käteen - jo siis 3-4kk vauvalle. Myöhemmin pullo annetaan lapselle sänkyyn ja mennään itse hommiin. En ole paikallisessa perhekahvilassakaan nähnyt lasta sylissä pitävää äitiä, joka tarjoaisi lapselle pullosta. Kyllä ne on istutettu jonnekin ihan keskenään sen maidon kanssa, jos vain ote on pitänyt.
Luonto on tehnyt virheen. Onneksi on teollisuus!
Tosin useimmat tuntemani perheet ovat onnistuneesti kasvattaneet lapsensa ihan rintamaidolla, jotain luonnonoikkuja vissiin.
Ja minun tuttavapiirissäni kaikki lapset ovat kasvaneet hyvin. Olivat he sitten korvikkeella tai täysimetyksellä.
Meidän perheessä esikoinen kasvoi paljon hitaammin kuin kuopus, neuvolakortteja verratessa, esikoinen on pienempi. Ja paino tullut hitaammin.
Mutta toisaalta taas, esikoinen oli kuitenkin puoli kiloa kevyempi syntyessään kuin kuopus. Joten vähän huono kuitenkin verrata sinänsä.
t.4
nähnyt ketään työntämässä pulloa muuten kuin sylissä. Tosin, jos mietit vähän, sitä ihokontaktia ei tarvitse yhdistää siihen syöttämiseen. Miksi pitäisi?
ap
olleet "täysimettäjiä", mutta ei se tissimaito ainoaksi ravinnonlähteeksi ole jäänyt.
Sitä kyllä joskus funtsin, että missä ovat kaikki ne pullomaidolla lastaan ruokkivat äidit, jotka täällä netissä kertovat tarjoamastaan ihokontaktista? Suurin osa näkemistäni nimittäin istuttaa lapsen sitteriin ja iskee pullon käteen - jo siis 3-4kk vauvalle. Myöhemmin pullo annetaan lapselle sänkyyn ja mennään itse hommiin. En ole paikallisessa perhekahvilassakaan nähnyt lasta sylissä pitävää äitiä, joka tarjoaisi lapselle pullosta. Kyllä ne on istutettu jonnekin ihan keskenään sen maidon kanssa, jos vain ote on pitänyt.
vain 'fittest' jäävät täällä henkiin. Maitoa ei riitä varmasti näin ollen kaikilla eikä imetys onnistu, sillä karsitaan nopeasti jyvät akanoista.
Miksi kuvittelet, että 'luonto' on jotenkin täydellinen. Lue evoluutioteoria.
ap
Luonto on tehnyt virheen. Onneksi on teollisuus!
Tosin useimmat tuntemani perheet ovat onnistuneesti kasvattaneet lapsensa ihan rintamaidolla, jotain luonnonoikkuja vissiin.
loppuikin 3,5kk jälkeen sitten kokonaan. En osannut silloin hommaa ja vauva tykkäsi niin pullosta. Kieltäytyi lopulta rinnasta.
Kuopuksen kanssa on mennyt todella helposti imetys. Tiesin niin paljon enemmän ja lapsikin on erilainen. Olen tyytyväinen, koska se varmistaa sylittelyä: esikoinen on niin pieni vielä, että hänkin vie paljon huomiotani. Jos en imettäisi, ehkä välillä vauva jäisi sitteriin syömään. Se saattaisi hyvinkin mennä niin, koska arki on niin haastavaa kahden pienen kanssa. Nyt on "pakko" ottaa syliin, ja se on ihanaa.
Siis toki pidän sylissä muutenkin, mutta imetys tuo siihen lisänsä.
jos maito ei riitä, on usein kyseessä tietämättömyys ja liiallinen pullon tarjoaminen -> rinnasta kieltäytymisen kierre. Ei siis niinkään ettei maitoa oikeasti tulisi/alkaisi tulla. Suurin osa tuttavapiiristäni on täysimettänyt lähelle 6kk ikää.
Sanoin mielestäni tuon ihan selkeästi. Korvike on tehty aineesta, joka on tarkoitettu lehmille, _äidin_maito _äidin_ lapselle. Joku sanoikin hyvin ylhäällä: "Luonto teki virheen. Onneksi on teollisuus!" tms. En todellakaan "koska sen nimi on korvike". Sama se, provo kun provo.
-2
Itsekin tätä juttua olen pohtinut :)
Ne joiden tiedän imettäneen pitkään, lähipiirissäni siis, niin näiden lapsilla allergioita, jatkuvasti sairaana ja yöt todella katkonaisia-->äiti väsyy, parisuhde kärsii...
Eikö imetyksen suhteen vois otaa ihan järjen käteen?
Selkeästikkään alati tissillä roikkujat ei sen terveempiä ole, kuin ne jotka korvikettakin saa.
Itse täysimetin ja lapseni kasvoi ERITTÄIN hyvin. Neuvolassa tuumattiin että toisten äitien maito vain on "tuhdimpaa".
Ja äideillä vain on liian vähän tietoa imetyksestä, jokaisen äidin pitäisi tutustua esim. imetystukilistan nettisivuihin. Maitoa varmasti riittää jos todella haluaa panostaa imetykseen. Usein vedotaan siihen että maito vain loppui, mutta totuus on ettei se noin vain lopu. Ja maidontulon saa käynnistettyä/kiihdytettyä kun vain on tarpeeksi sinnikäs.
lasteni kanssa. Kun sitä vauvaa on huudattanut kolme viikkoa ja viimein antaa pullosta, alkaa oma heruminen jo siitä, että se lapsi on kerrankin rauhassa.
Tämä on ihan täyttä imetyshörhöjen propagandaa. Oikeaoppinen lisämaidon käyttö pelastaisi monen imetyksen. Jostain syystä imetysfanaatikot eivät voi myöntää, että maito ei riitä, mikä on vieläpä hirvittävän yleistä.
En mitään pulloa antanut vauvalleni ja olen oikein terve ja MAITO EI RIITTÄNYT.
ap
jos maito ei riitä, on usein kyseessä tietämättömyys ja liiallinen pullon tarjoaminen -> rinnasta kieltäytymisen kierre. Ei siis niinkään ettei maitoa oikeasti tulisi/alkaisi tulla. Suurin osa tuttavapiiristäni on täysimettänyt lähelle 6kk ikää.
Useimmilla (ei toki kaikilla) imetys auttaa raskaudenjälkeisten ylimääräisten kilojrn karistamisessa. Ja imetys vähentää selvästi rintasyöpään sairastumisen riskiä.
Omasta mielestä myös imetys tosi helppoa, kun kerran saanut sen sujumaan. Toki kaikilla ei ehkä ole niin helppoa... Minulla maitoa riittää pakkaseen saakka, joten pullostakin voi sitä antaa kun mamma käy esim jumpassa...
imetyksessähän ollaan. En asu Itäkeskuksessä vaan Espoossa. Enkä Suvelassa, vaan ihan keskiluokkaisella ok-alueella. Ooh, uuh, iih.
Mutta siis jos sinä et ymmärrä sitä, että mitä hyötyä lapselle olisi olla siinä äidin tai isän sylissä, niin en ihmettele aloitustasikaan ;) Vaikea se on annostella tietoa, kun ei ole vastaanottajaa ymmärtämään asiaa ;)
nähnyt ketään työntämässä pulloa muuten kuin sylissä. Tosin, jos mietit vähän, sitä ihokontaktia ei tarvitse yhdistää siihen syöttämiseen. Miksi pitäisi?
ap
Tämä ei kerro mistään muusta kuin sinusta ja lapsestasi. JA MAITOA EI VARMASTI RIITÄ KAIKILLA VAIKKA KUINKA HALUAA PANOSTAA IMETYKSEEN.
Kyseenalaistan myös sen, ettäkö 'sinnikäs' olisi mitenkään hyvä sana kuvaamaan tätä. Se, että olisin itse päässyt tuohon tilanteeseen (että maito riittää) olisi vaatinut vauvan kiduuttamista. Se on mielestäni vauvan kiduuttamista, että toinen itkee nälkää surussaan, ei kasva ja äiti ei kaikista nykyajan lisämaidoista huolimatta anna lisää maitoa.
Mielestäni on suorastaan julmaa, että täysimetykseen oikein mammojen joukolla kehoitetaan, vaikka tilanne olisi se, että vauva kärsii siitä. Hirveää suorastaan.
Itse täysimetin ja lapseni kasvoi ERITTÄIN hyvin. Neuvolassa tuumattiin että toisten äitien maito vain on "tuhdimpaa".
Ja äideillä vain on liian vähän tietoa imetyksestä, jokaisen äidin pitäisi tutustua esim. imetystukilistan nettisivuihin. Maitoa varmasti riittää jos todella haluaa panostaa imetykseen. Usein vedotaan siihen että maito vain loppui, mutta totuus on ettei se noin vain lopu. Ja maidontulon saa käynnistettyä/kiihdytettyä kun vain on tarpeeksi sinnikäs.
Ja sulla on nyt ap tainnut mennä 5 vuotta ihan hukkaan. Miksi pitää yrittää todistaa että imetys on jotenkin huono vaihtoehto? Sopii joillekin, toisille ei, kuten niin monet asiat.
t.6
Sitäkö kun imettää, imettää ja imettää? Mitäs sitten kun vauva on syönyt jo molemmista rinnoista ja vieläkin on nälkä? Sittenkö vaan uudestaan rinnalle lutkuttaan tyhjiä tissejä vai??
ominaisuuksieni arvostelu. Se ei puolla tätä yhtään imetyksen suuntaan.
Espoossapa asun itsekin, enkä ole tuollaista pulloruokkimista nähnyt. Olen myös jopa nähnyt muutenkin vauvaa sylissä pitäviä vanhempia.
ap
imetyksessähän ollaan. En asu Itäkeskuksessä vaan Espoossa. Enkä Suvelassa, vaan ihan keskiluokkaisella ok-alueella. Ooh, uuh, iih.
Mutta siis jos sinä et ymmärrä sitä, että mitä hyötyä lapselle olisi olla siinä äidin tai isän sylissä, niin en ihmettele aloitustasikaan ;) Vaikea se on annostella tietoa, kun ei ole vastaanottajaa ymmärtämään asiaa ;)
ap
Miksi ihmisen pennulle on ihmiseläimen maito niin hyvä juttu, onhan lehmästä saatu ja tehtaassa teollisesti jalostettu korvike (huomaa:korvike, korvaa oikean, ensisijaisen vaihtoehdon) parempaa kun siihen on lisätty vähän vitamiineja!