Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla tarkka sävelkorva

Vierailija
03.03.2011 |

Oletteko aina kuulleet, kun joku laulaa väärin, vai onko se opittu taito? Asia tuli mieleeni, koska taustalla soi Fredin laulamia lastenlauluja, ja mun korvaani hän ei kuulosta kaksiselta laulajalta - kuitenkin tiedän että hän on tosi hyvä laulaja, pakko olla koska on niin suosittu. ;) Ja sitten taas monet amatöörilaulajat, joita herkkäkorvainen kaverini (muusikko) ei kestä kuunnella, kuulostavat omaan korvaani tosi kivoilta. Mulla ei siis mikään kerro, onko joku hyvä vai huono laulaja, kun taas monet musiikkia harrastavat kaverini osaavat sanoa sen heti ja ovat asiasta aika yksimielisiä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuotilleen vai ei... Tai vaikea tietty ottaa kantaa siihen, että kuuleeko vai ei, jos ei ole hyvä sävelkorva, mun mielestä se on ihan itsestään selvää että kyllähän sen vaan kuulee :).

Vierailija
2/13 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen selvästi jos on hyvä sävelkorva. Senkin huomaa jos sävellaji vaihtuu vaikka noin periaatteessa laulaja jatkaisi muuten oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosio nyt taas ei kerro laulutaidoista välttämättä mitään.

Vierailija
4/13 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsesta asti kuullut, jos joku laulaa väärin. Osaan myös soittaa eri soittimilla kaiken, minkä kuulen ja muistan ulkoa ilman nuotteja.

Vierailija
5/13 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta erään ystäväni laulusta olen aina kuullut, että se menee nuorin vierestä. Se menee juuri sen verran ohi, että se kuulostaa tosi karmealta. Sen sijaan kauempana laulavien ääni on enemmänkin yleistä mölinää eikä se häiritse läheskään niin paljon. Se tuntuu melkeinpä kakkosääneltä.

En usko, että se on pelkästään oppimisesta kiinni.

Vierailija
6/13 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ollut sitä lapsuudesta asti, mutta se ei silti tarkoita, etteikö nuottikorva vielä voisi harjaantua, jos esimerkiksi soittaa tai laulaa paljon. Tosin jos soittaa jotain tasavireistä soitinta kuten pianoa, nuottikorva ei todennäköisesti harjaannu niin täydelliseksi kuin esim. viulua soittavan korva, luulisin. Itse olen soittanut 5-vuotiaasta lähtien pianoa ja esim. kuulen, miten viululla tai laulaen voi päästä suurempaan sävelpuhtauteen kuin pianolla tms. tasavireisellä soittimella.

Melkein kyllä sanoisin, että Fredin nuottikorvassa ei ole vikaa. :) Kyse on varmaan vain siitä, että hänen äänensä ei ole ihan tavanomaisimmasta päästä.

Vierailija
7/13 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli korva takkenee harjoituksella ja löystyy, jos harjoituksen unohtaa pois. Kuka vaan voi harjoittaa itselleen nykyistä tarkemman sävelkorvan. Myös ne, joilla on ns. absoluuttinen sävelkorva, koska vaikka korva kuulisi mitä, opettelematta ihminen ei tunnista mitä aistiärsyke kertoo - eli aina voi opetella lisää.

Se on sitten ihan eri asia, että on monta eri kriteeriä, millä "Hyvä"laulaja määritellään. Yksi niistä on se, laulaako hän nuotillisesti "oikein". TOinen on, pysyykö hän tahdissa. Kolmas on äänentuotttaminen, eli hönkiikö läpi, kiristääkö liikaa, vetääkö nenään meneekö pelkällä rintarekisterillä vai toimiiko äänen tuottaminen oikeasti ilman fuskua. TÄssä kohtaa mennään jo sen verran myös makuasioissa, että joku voi hyvinkin tykätä "pehmeänseksikkäästä" hönkijästä kuten vaikka Jonna Tervomaa tai rintarekisterilaulajasta kuten vaikka Lea Laven tai kimeästä kireälläkiljujasta kuten vaikka Maija VILkkumaa, vaikka mun mielestä ne on kaikki aivan kamalia kuunnella. Sitten laulajan "Hyvyyteen" vaikuttaa hänen esittämistaitonsa, hänen kykynsä ymmärtää ja tulkita, mistä laulussa on kyse, hänen fraseerauksensa ja miljoona muuta asiaa. Ei pelkkä "oikein tai väärin laulaminen".

Vierailija
8/13 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni ei ole minkäänlaista musiikillista taustaa, ja musiikin teoreettinen osuuskin jäi peruskoulussa vähän vähemmälle huomiolle. Siksi olen aina miettinyt, että onko musikaalisuus puhtaasti lahjakkuuden laji ja paljonko siihen voi vaikuttaa ulkopuolelta. Nytpä selvis. :)

ap.

Vierailija
9/13 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin laulaminen "sattuu" korviin :), samoin myös esim. väärin soittaminen.

Varmaan osittain opittu juttu, koska aloitin soittotunnit jne kuitenkin alle kouluikäisenä.

Meillä mies ei yhtään ymmärrä, mun "korviin sattumistani", kun oma korvansa ei sano mistään mitään ;-)

Vierailija
10/13 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

musiikkia harrastanutkaan, mitä nyt lapsena nokkahuilua luikuttelin. Itse ainakin huomaan heti jos joku laulaa väärin, kyllä se tosiaan sattuu korviin. Ja itse osaan esim. ihan korvakuulolta soittaa jonkun laulun nokkahuilulla (kun se nyt on se ainoa soitin mitä jotenkin osaan soittaa :)), eli en tarvitse mitään nuotteja, vaan ihan korvakuulolta osaan soittaa kuulemani. Harmittaa tosi paljon, että en taloudellisen tilanteen takia saanut lapsena aloittaa pianon soittoa, se oli silloin suuri haaveeni :(.

Vierailija
11/13 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulen kyllä jos joku laulaa "pieleen" ja "väärin" esim maija vilkkumaa ja laura närhi on kauhean kuuloisia.. jostain dingosta puhumattakaan.

Vierailija
12/13 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaapa vaikka Madonnaa. Tai ihan kotoista Olli Lindholmia, aivan järkyttävän epävireisesti vetää.

Vierailija
13/13 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mutta korvaan oikein särähtää yksikin väärä nuotti/ nuotin vierestä menevä ääni!! Mieheni, musikaallisesti lahjakas, ihmettelee usein miten kiinnitän huomiota niin "mitättömiin" virheisiin. Siis kun häntäkään ne eivät estä kuuntelemasta ja minä suunnilleen pitelen korviani ;D.

Uskon että on opittu juttu. Koska en päässyt kuoroonkaan ala-asteella(!), olen aina ollut tietoinen siitä etten ole taitava musiikin pariin liittyvissä jutuissa...nyt aikuisena estot ovat alkaneet purkautumaan ja mm. laulan seinät täristen vapaapäivinä kotosalla! Nuotin vierestä menee rumasti, mutta tekisi mieli väittää että joka kerta sujuu hitusen paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme