Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietitkö ollenkaan kulutustasi ja millaisen maailman jätät lapsillesi?

Vierailija
03.03.2011 |

Tuntuu, että ihmiset eivät yhtään osaa ajatella omaa napaansa kauemmas,

Mietitkö tänään, mitä ostat, mistä ja miksi ylipäänsä kulutat? Sinun valintojesi takia lastesi ja lastenlastesi maailma on hyvin ankean näköinen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että ihmiset eivät yhtään osaa ajatella omaa napaansa kauemmas,

Mietitkö tänään, mitä ostat, mistä ja miksi ylipäänsä kulutat? Sinun valintojesi takia lastesi ja lastenlastesi maailma on hyvin ankean näköinen.

höpö höpö. Lasteni ja lastenlasteni maailma näyttää ihan yhtä hyvältä kuin nytkin. Paremmalta itse asiassa, päästöt vähenevät vaikka väkimäärä lisääntyy.

Laittakaa te synkistelijät päänne pensaaseen tai pitäkää edes turpanne kiinni!

Vierailija
2/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, pyrin tekemään kulutusvalintojani siltä pohjalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpö höpö. Lasteni ja lastenlasteni maailma näyttää ihan yhtä hyvältä kuin nytkin. Paremmalta itse asiassa, päästöt vähenevät vaikka väkimäärä lisääntyy.

Laittakaa te synkistelijät päänne pensaaseen tai pitäkää edes turpanne kiinni!

Miten maailma voi olla parempi kun yhteiskunta tehostaa ja asettaa paineita vauvasta vaariin, mikä johtaa uupumisiin, masennukseen ja ylipäänsä onnellisuuden vähenemiseen. Kaikkea ei voi mitata rahassa tai päästökertoimissa.

Vierailija
4/21 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen vähän huolissani nykyisestä kerskakulutuksesta. Kaikkea pitää saada ylenmäärin - ja suurin osa on turhaa. Tulee toki itsekin joskus ostettua turhaa, mutta yritän kovasti välttää tuota. Mä itse ostan paljon käytettynä ja kierrätän meilta itseltämme kaiken tarpeettoman. Meillä on hyvä kirkon myymälä, jonne mä roudaan kaikki meille tarpeettomat tavarat. Välttelen uuden ostamista tosi pitkään ja pyrin löytämään käytettynä liki kaiken mahdollisen.

Jos edes joka kymmenes ihminen kerskakulutuksen maailmassa toimisi näin, maapallolla olisi toimintaedellytyksiä meidänkin lastenlasten jälkeen.

Vierailija
5/21 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden ihmisen valinnat ei paina tässä maailmantaloudessa pätkääkään. Edes miljoonan ihmisen valinnat ei vaikuta mihinkään. On ihan lapsellista ajatella että jos en syö karkkia tai lihaa, maailmasta tulee parempi. Hah hah.

Sillä ei ole mitään muuta vaikutusta kuin se, että yksilö saa kokea jonkinlaista paremmuutta suhteessa muihin. Jos yksilö itse kokee olonsa paremmaksi kasvissyöjänä, se suotakoon, mutta maailmaa se ei muuta.

Lisäksi ihmisten hyvinvointi vaatii jatkuvaa talouskasvua, mikä tarkoittaa jatkuvaa kulutuksen kasvua! Jos kulutus ei kasva, se tarkoittaa lisää työttömyyttä. Jos kulutus kääntyy laskuun, se tarkoittaa taloudessa lamaa, jolloin kyseessä on massatyöttömyys. Itseasiassa kulutuksen pienentäminen ei aiheuta mitään hyvää.

Mitä vihreillä oikein on pääkopassaan? Osaako ne ajatella ollenkaan? Haluaako vihreät todella maailmantalouteen jatkuvan laman?

Vierailija
6/21 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden ihmisen valinnat ei paina tässä maailmantaloudessa pätkääkään. Edes miljoonan ihmisen valinnat ei vaikuta mihinkään. On ihan lapsellista ajatella että jos en syö karkkia tai lihaa, maailmasta tulee parempi. Hah hah. Sillä ei ole mitään muuta vaikutusta kuin se, että yksilö saa kokea jonkinlaista paremmuutta suhteessa muihin. Jos yksilö itse kokee olonsa paremmaksi kasvissyöjänä, se suotakoon, mutta maailmaa se ei muuta. Lisäksi ihmisten hyvinvointi vaatii jatkuvaa talouskasvua, mikä tarkoittaa jatkuvaa kulutuksen kasvua! Jos kulutus ei kasva, se tarkoittaa lisää työttömyyttä. Jos kulutus kääntyy laskuun, se tarkoittaa taloudessa lamaa, jolloin kyseessä on massatyöttömyys. Itseasiassa kulutuksen pienentäminen ei aiheuta mitään hyvää. Mitä vihreillä oikein on pääkopassaan? Osaako ne ajatella ollenkaan? Haluaako vihreät todella maailmantalouteen jatkuvan laman?

Kyse on muustakin kuluttamisesta ja juuri semmoisesta, että ostetaan uusi, vaikka vanhakin toimii ja vain siksi, että HALUAA. Kaiken kukkuraksi sitä vanhaa ei laiteta kiertoon, vaan kaatopaikalle. Se on tuomittavaa. Eikä ole kyse siitä, etteikö olisi tietoa tai mahdollisuutta, ainoastaan vain siksi, ettei välitetä.

Vierailija
7/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teen parempia valintoja vaikka olenkin opiskelija ja rahaa on vähän. Hävettää ne ihmiset, jotka eivät yhtään mieti ympäristöään tai ketään muutakaan kuin itseänsä.

Vierailija
8/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koen suorastaan ahdistusta kaikesta kuluttamisesta.

Vierailija
9/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin paljon murhetta, ettei kaikkea jouda pohtimaan. Mutta kulutuksemme on maltillista kyllä, mutta se johtuu puhtaasti siitä, että mulla ei ole paljoa rahaa.

Vierailija
10/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein friikki. Joskus hävettää, että en osta mitään uutta tavaraa, mutta pääasiassa olen siitä ylpeä.

Lisäksi se on niin osa itseäni ja elämääni, että en edes ajattele sitä suuremmin. Joskus kun täytyy muille selittää, että miksi meiltä ei tule kuin muutama pussi vuodessa roskia, mietin, että meidän perhe on tässä asiassa "kummajainen"

Vierailija
11/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin jo ennen lastakin, ja meinasin jopa olla hankkimatta kun asiat ovat monelta osin niin persiillään.

Jatkuva maapallon resurssien törkeä ylikuluttaminen tulee kostautumaan. Samoin huikeat elintasoerot kehitysmaiden ja länsimaiden välillä. Luuletteko, että köyhät afrikkalaiset tyytyvät olemaan kotinurkillaan kuolemassa aidsiin ja nälkään? Tuskin. Vaikka kuinka yritetään olla täällä lintukodossa, niin ei onnaa.

Vierailija
12/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mietitä ulkomaillakaan, miksi meidän pitäsi.

Vierailija
13/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tiedä, että jokaisen ihmisen panos vaikuttaa? Ajatteletko noin kaikissa muissakin asioissa?

Vierailija
14/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tiedä, että jokaisen ihmisen panos vaikuttaa? Ajatteletko noin kaikissa muissakin asioissa?

mutta en ole myöskään niin naiivi, että uskon, että jokainen tekee ja panostaa vaikka kuinka aivopestäis, ei tule toteutumaan, ei ikinä.

Ja varmasti on asioita, joita ko kirjoittaja pitää tärkeämpänä kuin kuluttamisen ajattelua.

Vierailija
15/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sitä paitsi niin vähän rahaa, etten edes kuluta kovin paljon. Kuluttaisin paljon enemmän mielelläni jos voisin!

Muutenkin vaikutan tänän maailman menoon niin vähän, että en edes ajattele koskana tuollaisia.

Vierailija
16/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa on vain kysymys ihan järjenkäytöstä.

Sitä paitsi on myös niin, että kuluttaminen ei edes tee onnelliseksi. Miksi ihmiset silti kuluttavat?

Vierailija
17/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun emme syö lihaa ja karkkia, voi pallomme paremmin.

Vierailija
18/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi niin, että pyrin vähentämään roskaamista jne. Tosin tykkään kyllä kuluttaa (ja koen kuluttamisen myös jonkinlaiseksi kansalaisvelvollisuudeksi) mutta olen viime aikoina pyrkinyt myös aineettomaan kulutukseen.

Olen vielä ainakin toistaiseksi lapseton, mutta pystyn kyllä näkemään tulevat sukupolvet ja heidän tärkeytensä.

Vierailija
19/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassatunnossani, kun välillä innostun kuluttamaan turhanpäiten esim. omiin vaatteisiini tai lasten hankintoihin.

Pyrin kuitenkin ostamaan vähemmän ja laadukkaampaa, kierrätän etenkin lasten vaatteita (ostan ja myyn kirpparilla), ostan lapsille mielummin kirjoja ja pelejä kuin muovikrääsää, ostan kohtuullisen paljon luomu- ja reilun kaupan tuotteita ja jätteet lajittelemme tunnollisesti.

Ja kyllä yksilön valinnoilla on vaikutusta, vaikka toiset muuta väittävätkin. Jos kukaan ei välittäisi pätkän vertaa, olisi maapallon tila nykyistäkin huonompi.

Vierailija
20/21 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten maailma voi olla parempi kun yhteiskunta tehostaa ja asettaa paineita vauvasta vaariin, mikä johtaa uupumisiin, masennukseen ja ylipäänsä onnellisuuden vähenemiseen. Kaikkea ei voi mitata rahassa tai päästökertoimissa.

väität ihan normaaleja asioita kauhean negatiivisiksi.

Jos olet itse masentunut ja ties mitä niin ei se tarkoita kuule sitä että kaikki muut olisivat.

Olet itse juuri sitä mitä väität minun olevan: loistoesimerkki tosiasioiden kieltäjästä.

Tee vaan asiat vaikeiksi jos haluat mutta älä siitä yhteiskuntaa syytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi