Kertoisitko 5-vuotiaalle, jos olisit lähdössä risteilylle 1-vuotiaan pikkusiskon kanssa?
Jos siis voisit välttää kertomisen.
Kommentit (25)
koska en keksi syytä, miksi sitä välttelisin. Mutta miksi lähteä 1 veen kanssa ja jättää 5 v pois? En keksi kyllä siihenkään nyt syytä.
1 vuotias mukaan risteilylle ja jättää 5 v. kotiin. 5 vuotiaalla olis siellä tosi hauskaa, 1 v. ei ymmärrä siitä vielä mitään. En kertoisi. Sähän pahoitat lapsesi mielen sydänjuuriaan myöten.
Mitään järkeä ottaa 1-vuotias mukaan ja jättää 5-vuotias kotiin. Mieluummin toisin päin. Mutta vastauksena kysymykseen, en todellakaan kertoisi.
1v lähtee mukaan risteilylle? Ei saa siitä yhtään mitään iloa!
Hyvä äiti voisi jättää vaikka molemmat lapset kotiin, jos ei mitään järkevää selitystä tuon pienemmän mukaan lähdölle löydy.
Mutta se 5v, opetetaanko teillä muutenkin lapsille että on ok valehdella, jos on todennäköistä ettei jää siitä kiinni? Jos ei, niin miksi äitikään valehtelisi, ei sille lapselle traumoja tule vaikka ei pääsekään mukaan risteilylle.
ja mukana on vain yksi aikuinen, niin se ei kyllä onnistu 5-vuotiaan kanssa. 1-vuotias istuu rattaissa. Onko todella niin, ettei kukaan tätä ymmärrä? Erikoista. Tosin itse puhuin risteilystä, mutta siihen siis kuuluu erityisenä osana päivä Tukoholmassa. 5-vuotias pääsee kyllä mukaan toisen kerran.
Ap
ja mukana on vain yksi aikuinen, niin se ei kyllä onnistu 5-vuotiaan kanssa. 1-vuotias istuu rattaissa. Onko todella niin, ettei kukaan tätä ymmärrä? Erikoista. Tosin itse puhuin risteilystä, mutta siihen siis kuuluu erityisenä osana päivä Tukoholmassa. 5-vuotias pääsee kyllä mukaan toisen kerran. Ap
kun itse olen reissannut vähän vaativimpiakin matkoja yksin pienten lasten kanssa.
ajan kanssa ja nauttimaan siitä, niin kyllä mä jätän lapset kotiin. Ei tulis mieleenkään ottaa ainakaan tuon ikäistä mukaan kiukuttelemaan.
ja mukana on vain yksi aikuinen, niin se ei kyllä onnistu 5-vuotiaan kanssa. 1-vuotias istuu rattaissa. Onko todella niin, ettei kukaan tätä ymmärrä? Erikoista. Tosin itse puhuin risteilystä, mutta siihen siis kuuluu erityisenä osana päivä Tukoholmassa. 5-vuotias pääsee kyllä mukaan toisen kerran. Ap
Toivottavasti jarjestat edes jotain todella erikoisen kivaa 5-veelle korvaukseksi, koska hanesta tuo tuntuu varmasti pienelta hylkaamiselta sinun taholtasi. Ja ehka harkitsisin tarkkaan kertomista, tai ainakin miten kerron, etta 5-veelle tulisi mahdollisimman vahan ikava olo tuosta. (Itsellanikin on siis juuri nyt 5 vee, 1 vee, ja lisaksi 7 vee lapset, eli jonkinlainen kasitys heidan tunne-elamastaan loytyy).
niin kannattaa jättää 5-v. kotiin. Mutta jos 5-v. kotona, niin on ilkeää valehdella missä äiti ja pikkusisarus. Jos taas 5-v. esim. mummolassa ko. aikana, niin voi jättää mainitsematta Tukholman reissun. Tai unohtaa sanan risteily ja sanoa, että äiti käy Tukholmassa ostoksilla ja tuo jonkun pikku tuliaisen.
alkaisi valehtelemaan. Ymmärrän oikein hyvin että 1-vuotiaan otat mukaan. 5-vuotias ei jaksa juosta kaupoilla, ja ukkos varmaan pakottaa ottamaan sen 1-vuotiaan mukaan ettet pääse vahingossakaan yksin bilettämään.
Kyllä 5-vuotias tajuaa että on olemassa juttuja mihin ei pääse. Toisella kertaa sitten 5-vuotiaan kanssa hänen ehdoillaan.
...jos 5-vuotias menee vaikka mummolaan siksi aikaa, kun äiti ja 1,5 vuotias pikkusisko, joka varmasti nauttii leikkihuoneesta yms, on mummolassa. Kertooko joku aina lapsilleen, jos tekee itse jotain kivaa silloin, kun lapset ovat mummolassa? Kiitos vastauksista kaikille joka tapauksessa, mielenkiintoisia näkökulmia.
ap
alkaisi valehtelemaan. Ymmärrän oikein hyvin että 1-vuotiaan otat mukaan. 5-vuotias ei jaksa juosta kaupoilla, ja ukkos varmaan pakottaa ottamaan sen 1-vuotiaan mukaan ettet pääse vahingossakaan yksin bilettämään. Kyllä 5-vuotias tajuaa että on olemassa juttuja mihin ei pääse. Toisella kertaa sitten 5-vuotiaan kanssa hänen ehdoillaan.
kertoisi. Oma viisivuotiaani kyllä pettyisi pahasti jos ei pääsisi mukaan. Rakastaa laivalla oloa ja jaksaisi kyllä kiertää kaupungillakin.
Tosin en varmaan pystyisi edes nauttimaan reissusta kun tietäisin, että kotona olisi lapsi, joka mahdollisesti on pettynyt tai tosiaan nauttisi reissusta.
totuus on se, että SINÄ nauttisit reissusta enemmän, jos ei kumpikaan pentu roikkuisi mukana. Ja se 5-VUOTIAS nauttisi siitä leikkihuoneesta varmasti 10 kertaa enemmän kuin taaperosisko. Jätä molemmat kotiin, jooko?
...jos 5-vuotias menee vaikka mummolaan siksi aikaa, kun äiti ja 1,5 vuotias pikkusisko, joka varmasti nauttii leikkihuoneesta yms, on mummolassa. Kertooko joku aina lapsilleen, jos tekee itse jotain kivaa silloin, kun lapset ovat mummolassa? Kiitos vastauksista kaikille joka tapauksessa, mielenkiintoisia näkökulmia.
ap
Mitään järkeä ottaa 1-vuotias mukaan ja jättää 5-vuotias kotiin. Mieluummin toisin päin. Mutta vastauksena kysymykseen, en todellakaan kertoisi.
Peesaan tätä, en pysty käsittämään miksi ihmeessä otat sitten edes sen yksivuotiaan mukaan jos et halua ottaa sellaista lasta joka oikeasti tykkäisi ja ymmärtäisikin jotain risteleilystä.
Jos omat vanhempani olisivat tehneet tuolla tavalla lapsuudessani olisin kyllä loukkaantunut verisesti, täysin älyvapaata toimintaa!
Onhan tuon ikäisen jo hyvä oppia, että aina ei kaikki saa samaa. Ja välillä sitten hänen kanssaan jotain spesiaalikivaa.
Ja ihan muuten vaan ihmettelen, miksi täällä ollaan suurilta osin sitä mieltä, että aina pitäisi kaikki tehdä vain KOKO PERHEEN kera. Puhumattakaan siitä, että joskus vanhemmat lähtevät jonnekin ilman yhtään lasta.
mummu ja 5-vuotias mukaan, niin teille tulee kiva reissu yhdessä ja mummu auttaa sinua lasten vahtimisessa.
sille hoitajalle/mummolle on helpompi olla vain sen toisen lapsen kanssa ja taas reissaaminen helpompaa vain toisen kanssa. Mitä tässä on niin vaikea ymmärtää? (t: ei ap, eikä edes kahta lasta, mutta silti ymmärrän hyvin)
se 5v. ei lähde mukaan?