Elämä helpoksi - mitä kotitöitä/taitoja opettaa 4-vuotiaalle?
Nyt en kaipaa tosikoita kertomaan, että heidän lapsensa ovat tietenkin osanneet jonkun jutun jo 1-vuotiaana, vaan jakoon ideoita mitä kaikkea omaa elämää helpottavaa pikkuaskaretta voisi lapset saada tekemään.
Tässä listan alkua:
- mandariinien kuoriminen (tykkää kuoria koko porukalle)
- modeemin laittaminen päälle ja pois (meillä modeemi lapsen huoneessa eikä aina itse jaksaisi nousta)
- postien hakeminen ovelta
- märkien pyykkien heittely kuivausrumpuun
- sukkien ripustaminen kuivaustelineeseen
- kahvinkeittimen lataaminen (vaatii kyllä aikuisen viereen valvomaan
Lisää?
Kommentit (15)
Meillä lajittelee ne (lähes oikein) omiin lokeroihinsa :)
tyhjentäisi muutain, muttei yllä ja rikkoontumisriskikin on iso. Terävät veitset laitan itse, sitten on pojan homma lajitella loput.
Pyykkein laittamisesta tykkää, samoin lakaisemisesta. Ruoanlaitossakin tykkää olla mukana, mutta se ei juuri helpota äitiä tässä vaiheessa.
on puhtaan pyykin lajittelu. Eri perheenjäsenten vaatteet eri kasoihin. Sukat pareiksi. Osaa myös viikata lasten trikoovaatteet kasoihin riittävän hyvin.
Pöydän pyyhkiminen.
Kissan vesikipon putsaus ja täyttö.
paidat ja housut on vielä vähän vaikeita kun avautuu viikkauksistaa pojan yrittäessä survoa niitä pinoihin.
Lakananvaihdossa voi ottaa vanhat lakanat ja tyynyliinat pois. Voi kokeilla myös laittaa liinaa tyynyn päälle (lopputulos ei ole tärkein) ja auttaa levittämään aluslakanaa.
Tiskikoneen tyhjäämisessä 4v on jo oiva apulainen.
Vaatteet pois äidiltä ja lapsukaiselta ja yhdessä pesemään saunaa ja kylpyhuonetta. Antaa veden roiskua ja pesuaineena kannattaa käyttää myrkyttömiä.
sekoittaa taikinaa, mittaa desinmitalla oikean määrän jauhoja.
Talouspaperi/vessapaperirullan vaihto.
Pyykit koneeseen tai sieltä pois.
Lapsi yleensä tekee mielellään kaikkia aikuisten juttuja, mitä vaan annetaan.
hieman alle neljävuotiaan lempipuuhaa on imuroiminen. Tietenkään jälki ei ole sellaista, että sillä korvautuisi viikkosiivous, mutta ns. pikaimurointi kyllä (eli isoimmat hiekat yms. keskilattioilta).
-kevyiden roskien vienti ulos
-oman sängyn petaaminen
-pikkusisarusten auttaminen esim. pukemisessa tai riisumisessa
-taikinan vatkaus
-pölyjen pyyhkiminen
on ollut lehtikasvien pyyhkiminen kostealla, sekä suihkuttelu. Oikeastaan meidän 4v. auttaa minua ihan kaikissa kotitöissä :) Tietenkin oman jaksamisensa ja kiinostuksensa mukaan.
tippuneiden esineiden noukkiminen ja tuonti äidille.
- aineiden mittaus
- kananmunalla voitelu
- omat nisu-ukot ja design-pullat tietysti :)
- piparit ja pikkuleivät muotilla
Enkä malta olla lisäämättä, että itse nautin lapsena suunnattomasti leipien pistelystä. Siis kun äiti teki leipää kotona, niin niihin pisteltiin haarukallaharvakseltaan reikiä, ettei tule ilmakuplia. Tätä riemua lienee nykyään tosi harvalla.
jo varsin pienet lapset pukemaan ja riisumaan toisiaan. Esimerkiksi hanskojen pois vetäminen ja vetoketjun kiinnittäminen on helpompaa toiselta kuin itseltä. Kiva idea minusta ja tätä voisi soveltaa myös sisaruksiin, jos niitä on.
sänkyjen petaus
sukkien parittaminen
tiskikoneen tyhjennyt, varsinkin lusikkalaatikko
kauppakassien purkaminen
pyykin viikkaus
voitelee leivät itse, kattaa pöytää osittain edes, pilkkoo salaattiin tarvittavaa, imuroi, pyyhkii pölyjä, kantaa lehtiroskia ja muita roskikseen esim.