Meillä on yks kesätyöpaikka vapaana, vanhemmat soittelee
lastensa puolesta ja kyselee voisiko poika/tyttö saada sen paikan!
Me ei palkata yhtäkään nuorta joka ei osaa itse hoitaa asioitaan, edes soittaa ja kysyä onko paikka vielä vapaana!
Kommentit (75)
voiko ne soittaa mun puolesta työpaikkaan jota haen? Ajatuksenakin jo koomimen. Mä sain kyllä äidin työpaikalta kesätyöpaikan mutta ihan itse mun piti työnantajalle soittaa.
Ja olen näissä tilanteissa ollut reilusti päälle parikymppinen. Toisaalta mikäs siinä, äiti saa työn puolesta tietää vuokralle tulevat asunnot ennen ilmoituksen julkistamista ja oli sitten tylsyyksissään heti aamusta vuokranantajille soittelemassa, mutta on mun myönnettävä, että vähän nolotti soitella itse äidin perässä niille asunnon vuokraajille. Mutta juu, jos kyse on siitä, ettei itse uskalla/viitsi, niin onhan se vähän arveluttavaa.
On se, että vanhemmat soittelevat vuokra-auntoja opiskelvan täysi-ikäisen lapsensa puolesta!! Meillä siis pari sijoitusasuntoa ja myös meillä se periaate, että sellaiselle ei mielellään vuokrata, joka ei ITSE ota yhteyttä ja hoida asioitaan... Kuitenkin usein kyse jo yli parikymppisistä!
tekemättä hommia nuoren puolesta! Meillekään ei oteta yhtäkään TETtiläistä tai kesäduunaria, joka ei ole reipas ja oma-aloittesesti itse ota yhteyttä. Mä ainakin ajattelen niinpäin, että jos nuorella on rohkeutta tulla käymään, esitellä itsensä, ja kysyä reippaasti asiansa, on siellä takana luultavimmin hyvät tukijoukot ja vahva itsetunto.Toisaalta, jos ei tukijoukkoja oliskaan, niin tällaiset nuoret yleensä on sata kertaa parempia duunareita kun nää lellityt joiden puolesta tehään kaikki! Vanhemmat jos kyselee, tulee aina semmonen olo että yrittävät jotenkin vakuuttaa että heidän nuori on parempi kuin ne kaikki muut, että kun nyt äitinä soittaa niin varmast pääsee... ärsyy.
Vanhemmat soittaa että Nico-Petteri on nyt kipeä ja tarvii päästä lääkärille tai tarvii sairaslomaa ja sitten kun kysyy Nico-Petterin synttäri aikaa niin 010184- joo voiskohan Nico-Petteri nyt sitten itse ottaa yhteyttä!? Huoh!!
voiko ne soittaa mun puolesta työpaikkaan jota haen? Ajatuksenakin jo koomimen. Mä sain kyllä äidin työpaikalta kesätyöpaikan mutta ihan itse mun piti työnantajalle soittaa.
Aivan taatusti oli kysynyt onko firmalla mahdollisuuksia ottaa sinua jne. Tuskin olis pistäny sua soittamaan, jos olis tienny, ettei paikkaa ole...
Jolloin ne nuoret ovat koulussa...
sanoa niille vanhemmille suoraan, että ette palkkaa ketään joka ei hoida asiaansa itse. Tajuaisivat vanhemmatkin, että heillä on nyt kasvamisen paikka.
otettiin poika palkkalistoille eikä ikinä ole niin ahkeraa ja hyvää työntekijää palkattu. Palasi takaisin opintojensa päätyttyä, edelleen yhtä aikaansaavana ja tekevänä.
Eli ei se äidin ensisoitto vaan se, mitä poika tekee siinä vaiheessa, kun haastatellaan.
Aivan taatusti oli kysynyt onko firmalla mahdollisuuksia ottaa sinua jne. Tuskin olis pistäny sua soittamaan, jos olis tienny, ettei paikkaa ole...
Mutta tosiasia oli kyllä että sinne otettiin ensisijaisesti vain oman talon työntekijöiden lapsia. Kyseessä oli silloinen HPY, mutta ei mun äiti ollut kuin rivityöntekijä, ei se ollut työhönoton kanssa missään tekemisissä. Ja niinkuin joku sanoi, on ihan eriasia kannustaa ja vinkata kuin tehdä hommat lapsen puolesta.
Siitä huomaa, että lapsesta on huolehdittu (ja huolehditaan) edelleen, ei se ole paha, jos 15v ei itse uskalla soitella. Ja kun äiti/isä on sen työpaikan hommannut, on nuori hyvin tietoinen siitä, että on vastuussa vanhemmilleen ja työnantajalle tekemisistään.
Eniten omia lomia ottavat ne kesätyöntekijät, jotka itse soittelevat työpaikkaa jo marraskuussa.
Meillä on 16-vuotias tyttö. On ollut kahtena aikaisempana kesänä töissä ja itse on paikkaa aina hakenut. Just eilen haki vaikka mihin ja jätti avoimeen hakuun oman ilmoituksen. Ei se ole ikinä mua pyytänyt soittelemaan työpaikoille, enkä kyllä soittaiskaan, en minä ole niitä töitä hakemassa. Mitä sanoisin? mulla on tyttö joka ahkera ja kiva, ottakaa please se töihin!
Siitä huomaa, että lapsesta on huolehdittu (ja huolehditaan) edelleen, ei se ole paha, jos 15v ei itse uskalla soitella. Ja kun äiti/isä on sen työpaikan hommannut, on nuori hyvin tietoinen siitä, että on vastuussa vanhemmilleen ja työnantajalle tekemisistään. Eniten omia lomia ottavat ne kesätyöntekijät, jotka itse soittelevat työpaikkaa jo marraskuussa.
ja omaa nuortaan kannustaa monella tavalla. Se, että tekee nuoren puolesta hankalalta tuntuvia asioita ei ole nuoren tukemista, vaan ylisuojelua ja karhunpalvelus. Nuorelta jää puuttumaan onnistumisen, itsenäistymisen ja oman elämän hallitsemisen kokemuksia.
Vanhempien pitää opastaa ja valmentaa nuorta miten hoitaa työn- ja asunnonhakutilanteita. Ja lohduttaa kun ei nappaa ja tuulettaa kun onnistuu.
mukana kiinnostuneena ensimmäiset 15 vuotta, on hyvin kasvatettuja nuoria.
Tuskin ne alkoholistiäidit soittelee kesätyöpaikkoihin, niillä on vaan sossun numero kännykän pikavalinnassa ja sinne myös lapset ohjataan...
Ja onko oikein tuomita nuorta vanhemman mokan takia?
kesätöissä kuin työntekijöiden lapsia. Ei tänne taida mitään julkista hakuakaan olla.