Meillä on yks kesätyöpaikka vapaana, vanhemmat soittelee
lastensa puolesta ja kyselee voisiko poika/tyttö saada sen paikan!
Me ei palkata yhtäkään nuorta joka ei osaa itse hoitaa asioitaan, edes soittaa ja kysyä onko paikka vielä vapaana!
Kommentit (75)
kesätöihin kun minä, äitinsä oli hankkinut tytölle paikan. Kaveri viihtyi työssä 3 viikkoa, minä 3 kuukautta. Ei kestänyt siivoamista vaan halusi tehdä jotain parempaa. Nykyään työskentelee hoitoalalla ja ei kestä normaalia työntekoa, vaan tekee osa-aikaista työtä ja sekin tuntuu olevan liian rasittavaa. Venyy saikuilla jatkuvasti ja kuluttaa ne manikyyrissä/pedikyyrissä/kampaajalla juosten. Ei lapsia.
se on aina hyvä juttu jos nuori itse on asialla ja hakee paikkaa. Mutta muistan vielä hyvin itse kuinka arka olin nuorempana, tarvitsin hieman tukea paikan haussa, jolloin vanhempani auttoivat soittamalla mm. sukulaisilleen josko töihin pääsisi. Pääsin töihin eikä muuta apua tarvinnutkaan, tunnollisesti olen aina työni hoitanut. Sen ensimmäisen paikan jälkeen olen aina ottanut itse reippaasti yhteyttä paikkoihin ilman että niissä on edes ollut mitään ilmoitusta vapaasta paikasta ja olen töitä saanut. Nykyinen työni sisältää paljon opastamista, neuvontaa sekä esiintymistä. Sujuu. Aina kun meille tulee nuoria tai nuoria vanhempineen, otan heidät vakavasti. Myös ne tapaukset, joissa vanhempi ottaa yhteyttä. Silloin pyydän nuorta tulemaan paikan päälle. Sekin jo saattaa olla se riittävä potku nuorelle, kun tietää että häntä odotetaan käymään. Vaikka kuinka haluaisi että kaikki heti reippaasti hoitaisivat asiansa itse ja yksin, täytyy muistaa ettei se tarkoita sitä ettemme voi yhdessä tukea ja auttaa nuorta itsenäistymään ja oppimaan.
Täällä taas lapsettomat tai vauvojen äidit vaahtoavat. Ja kukaan EI MUISTA millaista on olla 14 v ja ujo ja mikä kynnys on soittaa ja kysyä työtä !!!
Onneksi minä en ole sellaisessa paikassa, joissa nuoria arvostellaan VAIN sen mukaan, onko hän reipas vai ujo !!! Hävetkää jos osaatte
ja meille tulee joka kesä niitä "tonnilla töihin" nuoria. Jättävät hakemuksen kevään aikana, esim. neuvontaan tai kassalle. Henkilökuntaa on pyydetty merkkaamaan ne lomakkeet jotka tuo jonkun vanhempi, ne ei nimittäin pääse ihan kärkisijoille, he heh :D
Prismassako olet ihan kassatätinä !!
pääse tonnilaiseksi VAIN työntekijöiden lapsia ja hakemus täytetään intranetissä, jonne lapsella ei ole päästyä. eli jokaisen tonnilaisen äiti /isä hakee työtä lapsensa puolesta !
aika tyhmä, jos se soittelee Ville Merilälle kesätöitä eikä sano minkänimisestä hakijasta on kyse. Ihan turhahan se soitto silloin on! Vai onko Mintun aika niin paljon Villen aikaa arvottomampaa, että hän ehtii roikkua puhelimessa kyselemässä milloin mistäkin, että "kannattaako nuori mies NN:n hakea teiltä kesätöitä vain ei"? :D
Kiinnostavaa olisi tietää mihin nämä lapsilleen töitä, asuntoja, lääkäriaikoja (tämä riippuu kyllä lapsen iästä) soittelevat pyrkivät. Mitä hyvää he ajattelevat saavansa aikaan lapsen elämässä toimillaan, joilla nollaavat lapsen oman vastuunoton ja aloitteellisuuden?
Jos minä Minttu Virta soitan poikani puolesta kysellen kesätyöpaikkaa, niin millä ilveellä te tiedätte, että seuraavana päivänä soittava Ville Merilä onkin minun lapseni?
Eli kun kirjoitatte, että ette palkkaa nuorta, jonka vanhempi on työpaikkaa kysellyt, niin miten ihmeessä sen otatte selville. Minusta aika mahdotonta.
varmasti oma-aloitteisempi kuin sellainen, jonka vanhemmat soittavat lapsensa puolesta.
mulle ekan duunipaikan :) en tosiaan itse uskaltanut, olin 14v ja sain työn!
soittaa itse isolle pomolle ja pyytää töitä. Äiti soitti ja sain työpaikan. Ja ihan itsellinen ihminen minusta on tullut:)
TET-paikat ovat vähän hankalia hommia. Meille ainakin otetaan mieluummin sellainen, kenen vanhemmat ovat yhteydessä myös. Silloin tietää, että ei saa ketään pikkukriminaalia lojumaan ja varastamaan tavaroita. Tällaisesta on kokemusta ja meille otetaan enää sellaisia, joiden vanhemmista on jotain tietoa ja pystyvät näin takaamaan sen, että lapsi käyttäytyy ihmismäisesti TET-harjoittelun ajan.
Entisenä yrittäjänä otin yhden tytön mulle harjoittelemaan. Opettaja soitti koulusta ja painosti ottamaan.
Oli iso virhe ottaa veltto, haluton tyttö. Oli mulla päivän ja sen jälkeen ei näkynyt. Ei halunnut tulla.
Kun aloitti työnteon, niin oli jo heti lähdössä ruokatunnille.
Kunhan sanoo etukäteen tunnin alussa: "lääkärini soittaa minulle klo 13-14 välillä, onhan ok että vastaan ja menen käytävään puhumaan?" Tai "minulle soitetaan kesätyöpaikasta, onhan ok että vastaan?" Kukaan opettaja ei sano tuohon ei, (ja jos sanoo, niin sitten Opolle puhumaan asiasta.) Ja puhelin tietenkin äänettömällä, esim. värinähälytyksellä taskussa. Jos koe, niin silloin eri juttu. Siten homma ei toimi, että puhelin soi kovaa ja oppilas sanoo "lääkäri, pakko vastata" "työpaikasta, pakko vastata".
Meillä on koulussa erittäin selkeät ohjeet, joiden mukaan tuntien aikana ei oteta vastaan puheluja eikä poistuta käytävälle puhumaan, vaikka mikä olisi. Jos lähtee luokasta, on se luvaton poissaolo ja antaa oikeuden laskea ko. aineen numeroa. Eli kannattaa kahdesti miettiä, haluaako päättötodistukseen englannista arvosanan 6 vai 7. Oppilas ihan itse päättää ja tietää rajat.
Kyllä meidän lukion tunneilta pääsee soittamaan jos tosiaan ASIALLISESTI kysyy luvan tunnin alussa. Aika usein käy niin, ettei puhelua edes tule. Jopa minä, opettaja, olen joskus sanonut opiskelijoille, että joudun valitettavasti pitämään puhelinta äänellisessä hätätapauksen takia (esim. kerran äitini oli sairaalassa pahan onnettomuuden jäljiltä) ja mikäli se soi, joudun menemään käytävälle puhumaan.
Ja tosiasia kuitenkin on, että suurin osa nuorten työpaikoista tulee vanhempien suhteilla.
curling-, helikopteri,- rapaperinlehtivanhempia? :) Isä tai äiti voi istua vieressä ja pitää kädestä kiinni (tilanne on jännittävä), mutta kyllä itse pitää soittaa.
mutta huonon kuvan kyllä saa nuoresta joka ei itse soita ja hae sitä paikkaa. Kyllä mä paljon mielummin juttelisin sen ehkä töihin tulevan kanssa kuin hänen äidin tai isän. Mä olen nyt tätä miettinyt että miksi ihmeessä vanhemmat toimii noin? onko lapsi oikeesti niin kykenemätön hakemaan itse paikkaa vai mistä johtuu? Ihan pikkuvinkki vaan kaikille vanhemmille että antakaan ja laittakaan se nuori itse soittamaan ja hakemaan sitä paikkaa, sehän se on töihin tulossa eikä vanhemmat. -ap
Se oli TODELLA NOLOA. Isäpuoli oli soittanut sinne paikkaan minulta kysymättä ja minulle siitä mitään sanomatta ja hommannut sen paikan. Vielä nolompaa siitä teki se että työnantaja oli jo ennestään tuttu ja siis harratukseni ohjaaja... Seuraavan kerran sinne mennessä ohjaaja sanoi minulle että hänellä ei ole ollut tapana ottaa töihin jos ei itse kysy mutta otti nyt minut mutta seuraavalla kerralla suositteli soittamaan itse. Enpä kehdannut mainita että en edes ollut tiennyt että isäpuolellani oli suunnitelmissa soittaa sinne...
Että ap näinkin voi osan kohdalla olla. Tosin isäpuoleni oli narsisti, ja osasi toki kaiken paremmin ja tiesi myös minne minun kuuluu mennä kesätöihin yms... Ja sille ei helposti sanottu ei, joten ohjaajakin oli sitten suostunut vaikkei normaalisti kuulema niin tehnyt.
Nolouden huippu kuitenkin koko homma.
Ehkä jotkut vanhemmat vaan ovat yli-innokkaita ja palavat halusta tehdä palveluksen teini-ikäiselleen. Ajattelevat ehkä, että saavat sen jälkeen suurta arvostusta tms., mikä tuossa iässä tuppaa aika kortilla olevan.
Muistan itse, kuinka kuulin isäni kysyvän puhelimessa minulle töitä joltain yhteistyökumppaniltaan - olin saada paskahalvauksen, olinhan jo itse hankkinut kesätyöpaikkani. Isä ei jälkikäteen ollenkaan ymmärtänyt suuttumustani..
Ja valitettavasti yhden äiti soitteli koko ajan milloin mistäkin syystä
- työaikoja pitää vaihtaa että nuori pääsee vanhempien kyydillä (matka alle 3 km)
- voiko NN olla lyhyemmän työpäivän kun perheellä on jotain menoa
- voisiko NN saada muuta ruokaa kun ei oikein tykkää hernekeitosta.
ARGH!
Mukava nuori oli, mutta aloitekyvytön ja tarvitsi tehtävissään paljon rohkaisua. Tod. näk. vain koska äiti kun ei ole nuoren koskaan saanut itse hoitaa omia asioitaan
Ja siitähän se äidin vaahtoaminen vasta alkoikin kun arviointi ei ollut mamman toiveiden mukainen.
Ensi vuonna en ota tettiläisiä vastuulleni. Tuo yksi äiti onnistui aiheuttamaan niin paljon hankaluuksia kahden viikon aikana.
Onko nykyajan nuoret täysluusereita? ei osaa enää edes puhelinta käyttää soittamiseen.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2011 klo 11:40"]
lastensa puolesta ja kyselee voisiko poika/tyttö saada sen paikan!
Me ei palkata yhtäkään nuorta joka ei osaa itse hoitaa asioitaan, edes soittaa ja kysyä onko paikka vielä vapaana!
[/quote]
uskomatonta että näitä vanhempia oikeasti löytyy, eivätkä ole mitään urbaanilegendaa. Olen kuullut myös vanhemmista jotka ovat soitelleet yliopistolle selvittääkseen 19-vuotiaiden lastensa tenttivastauksia yms.
Ei ihme että nuoret ovat avuttomia ja kokemattomia jos kukaan ei ole opettanut omatoimisuutta vaan kaikki on hoidettu puolesta.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2011 klo 13:44"]
Kokemusta on veljeni työnhausta. Koulut ja kesätyöt jo käytynä, aikuinen mies perushoitotöissä. Kielellisesti ja "älyllisesti" ihan keskivertokaveri, mutta aika hankala kapea-alainen lukiongelma. Koulussa opet tiesivät ja arvosanat tulivat osaamisen perusteella (ihan normikoulut siis käynyt). Työhakemus on se paha paikka. Itse siis soittaa tietysti työnhakuasiansa jne., mutta kun tulee CV:n ja hakemuksen teon aika, luettelee mulle asiat ja minä kirjoitan paperille. Omatekemänä hakemuksesta tulee sekava eikä se anna tyypin kyvyistä mitään kuvaa. Kunhan pääsee haastatteluun, niin mitään ongelmaa ei enää olekaan. Aina on töitä tullut ja uuden hakemuksen tarpeita on ollut vaan, jos kyseinen yksikkö lopetetaan tai itsellä kiinnostus vaihtaa paikkaa (esim. kehitysvammaisten hoidosta päihdepuolelle).
[/quote]
Tuohan on ihan ok, kun kyseessä on oikeasti lukihäiriö jolle ei voi mitään. Mutta lastensa kesätyöpaikkoja soittelevat vanhemmat tekevät sen yleensä siksi että lapsi ei itse uskalla tai viitsi.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2011 klo 14:41"]
Jos minä Minttu Virta soitan poikani puolesta kysellen kesätyöpaikkaa, niin millä ilveellä te tiedätte, että seuraavana päivänä soittava Ville Merilä onkin minun lapseni?
Eli kun kirjoitatte, että ette palkkaa nuorta, jonka vanhempi on työpaikkaa kysellyt, niin miten ihmeessä sen otatte selville. Minusta aika mahdotonta.
[/quote]
No usein se kuitenkin tulee jotenkin tilanteesta ilmi. Tai nuori jopa möläyttää että äitikin jo soitti.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2011 klo 16:45"]
Onko nykyajan nuoret täysluusereita? ei osaa enää edes puhelinta käyttää soittamiseen.
[/quote]
anteeksi, mutta eiköhän tässä ne vanhemmat ole suurimpia luusereita kun eivät huolehdi lastensa kasvatuksesta?
Minä en ota edes peruskoulun TET jaksoille ketään, joka ei itse ole paikkaa tullut kysymään.