Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis kuuluuko äippälomalla tehdä kodin kaikki työt jos mies elättää perheen?

Vierailija
01.03.2011 |

Tai siis vauvan hoito on yhteinen homma. Toki minulla on vastuu öisin ja muutenkin enemmän vauvasta. Lisäksi teen kaikki kodin sisäpuolella olevat työt esim ruoka, tiskit, siivous, vaatteet..

Tekeekö teidän miehenne kotitöitä jos olette lasten kansaa kotona??

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps olen työssäkäyvä äiti, jolla vammainen lapsi- ja olenko AINOA jonka mies ei auta???

Vierailija
22/58 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa, että olenko ainoa jonka mies ei auta..

Teen siis ihan omasta tahdostani päivisin kaikki siivous ym työt kun mies on töissä. Mies siis ei välttämättä vaadi että se olen juuri minä kuka siivoaa. Jotenkin vaan ajautui niin kun ä-lomalle jäin.

Ja tässä mietinkin, että olenko kohtuuton jos pyytäisin miestä tekemään kotitöitä. Ennen mies pyynnöstäni teki kotitöitä (ei koskaan ilman erillistä pyyntöä).

Vkl ei olla siivottu kuin normaalit ruuanlaittoon kuuluvat työt, kun arkena sitten imuroin ja luuttuan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa tiskiä koneeseen , pyyhkii pöytää, vie roskia, siivoaa lasten jälkiä jne...ei meillä ainakaankotityöt ajoitu kaikki vaan arkipäivään. Aika luuseri mies täytyy olla jos töidensä jälkeen ei pysty tähän.

Kai nyt jokainen aikuinen osaa jälkensä korjata ja isot lapset myös. Siivoaminen on sitä että ottaa imurin käteen imuroi kämpän tai että moppaa lattioita, ei mitään omien jälkien korjaamisia tai ruuan laittamista jääkaappiin.

Vierailija
24/58 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arkisin- helpotti ainakin minua kovasti- sain päivälle keksittyä lastenhoitoon- lapset söivät lasten terveellisiä valmisruokia

Vierailija
25/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kenen kodissa kodin siivous hoituu vain klo 8-16?

ja sen jälkeen ei tarvikaan tehdä mitään? "

Meillä isommat lapset osaa siivota itse omat jälkensä (leikit pois, puhtaat pyykit kylppäristä omaan kaappiin, treenivaatteet tuulettumaan/kuivumaan jne.) ja pienemmät tarvitsee tukemista.

Minun hommiin kuuluu:

-herättyäni (noin kello 6) pistän puuron hautumaan ja kahvin tippumaan ja siivoan sillä aikaa keittiön (tätä ennen olen tehnyt omat ja vauvan sekä taaperon aamutoimet ja samalla laittanut ekan pyykkisatsin pyörimään). Keittiön siivoukseen kuuluu siis astioitten siivous, tasojen pyyhkiminen, syöttötuolin pyyhkiminen "huolellisemmin" suihkepullon kanssa ja lattioiden lakaisu sekä roskien vieminen tuulikaappiin odottamaan lähtijöitä.

Noissa hommissa ei tosiaan mene kauan. Ehkä joku parikymmentä minuuttia (samalla, kun siivoan ruokin vauvan ja taaperon)

Sillä aikaa muu perhe heräilee aamutoimilleen. Laitan voileipätarpeet esille, kaadan kahvia ja menen koneelle tarkistamaan naamakirjan, sähköpostit jne.

Perhe syö, siivoa astiansa suoraan tyhjennettyyn astianpesukoneeseen, vie mennessään roskat. Siivoan aamupalan jäljet keittiöstä.

Pistän pyykit kuivuriin/narulle ja tarvittaessa uuden satsin pyykkia.

Käyn puistossa ja kävelyllä. Hoidan ehkä joitain asiointihommia virastoissa tms. Saatan ostaa jotain kaupasta, esim. maitoa.

Laitan lapset päikkäreille ja kuljen ympäriinsä laittaen tavaroita paikoilleen. Lakaisen mahdollisia roskia lattialta kihvelillä.

Valmistelen yleensä jonkun uuniruuan, jonka pistän hautumaan.

Luen kirjaa/ katson telkkua/ surffailen netissä/ soitan puheluita.

Lapset herää.

Perhe alkaa palailla koulusta/töistä. Ohjaan lapset syömään, tekemään läksyjä, vaihtamaan vaatteita jne.

Illalla mies hoitaa kotona olevia lapsia ja minä vien lapsia harrastuksiin (yleensä).

Miehen tehtäviin kuuluu mahdollinen kaupassakäynti ja viikonloppuisin lasten vieminen mummolaan, että saan kotona kunnolla siivottua.

Siis minä en käsitä miten joissain perheissä siivotaan aamusta iltaan? Meillä isommista lapsista on todella paljon apua, vaikka ovat vasta alaluokilla ja harrastavat paljon. Heitä voi pyytää noukkimaan vauvan lelut lattialta ennen nukkumaan menoa, viemään roskat, lakaisemaan lumet pihalta jne. Tietysti astianpesukone täyttyy illan myötä ja osa astioista jää tiskipöydälle. Jokainen ei muista tai viitsi pyyhkiä tasoja ruokailun jälkeen jne. Mutta eikö se riitä, että aamupäivällä siivoaa vähän paremmin? Tietysti, jos tulee vieraita tms. niin hiukan valmistellaan paikkoja, mutta kuitenkin... Ei meillä ainakaan minun mielestä hirveän likaista ole, vaikka ei siivotakaan koko ajan!

Vierailija
26/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies hoidatti mulla koliikkivauvan ja kodin. Itse makasi sohvalla ja pyysi minua lähtemään äidilleni, jotta hänen ei tarvitsisi kuunnella huutoa. Vuoden päästä lähdin enkä palannut.

Vierailija
27/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elättäjämies. Tekisin ihan ilolla ne kotityöt.

Vierailija
28/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan pääosin vauvan. Lisäksi hoidan pyykit kokonaan, koska se on minusta mukavaa puuhaa, ja vastaan laskuista ja hankinnoista yms. Ruuanlaitto ja astioiden tiskaaminen (kone tiskaa) jaetaan suunnilleen puoliksi. Mies imuroi, koska vihaan sitä hommaa. Molemmat tekevät lumitöitä, mies hieman useammin kuin minä.

Toisaalta mies ei elätä minua, vaikka kotona olenkin. Maksaa toki hieman useammin kaupassa mutta muuten kustannan elämiseni ihan itse.

Vierailija
29/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos olen koko päivän kotona ja hyvässä kunnossa, eikä vauva vaadi koko ajan huomiota, olisi ihan asiallista, etten jättäisi kotitöitä miehelleni. Tähän asti tosin nuo eivät ole toteutuneet, vaan ensin olin tosi väsynyt raskauden takia ja nyt univelka, sektiohaava, kaikenmoiset kivut ja vähän väliä syövä vauva estävät kotitöiden tekemistä. Mutta eiköhän muutaman viikon päästä jo ole tilanne toinen ja mies saa keskittyä löhöilyyn. :)

Vierailija
30/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitäkin, millainen on asunto ja kuinka paljon on lapsia. Jos pariskunta ja yksi lapsi asuu jossain 50 neliöisessä kerrostalokaksiossa, niin eihän siinä nyt niin hirveesti niitä kotitöitä ole jaettavaksi...

Sit jos on iso perhe ja vaikka 150 neliötä vanhaa omakotitaloa, niin hommaa riittää kaikille, ihan niin paljon kun jaksaa tehdä. Esim. meillä tänä talveva miestä on työllistänyt aika paljon lumityöt, sekä kämpän lämmittäminen (halkoa pesään, niin säästetään sähkölaskussa).

Vierailija
31/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapset oli pieniä ja mä kotona.

Kotiapulaiset hoiti kaikki kotityöt ja edelleen menee näin vaikka mä kotiäitinä ja kaikki lapset jo koulussa.

Joskus intoudun kokkailemaan ja leipomaan.

Vierailija
32/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona miehen työaikana, jotta voimme sitten illalla ja vikonloppuisin olla yhdessä ja tehdä kaikkea mukavaa.

Siis olen nyt töissä mutta kun olin kotona kolmisen vuotta.

Toki miehellä oli muutamia "vakihommia" jotka teki aina. Kissojen hiekkalaatikon siivous ja hiekan vaihto on silloinkin ollut miehen hommia. Niin myös esim. lumityöt useimmiten. Mutta ei hirveästi tosiaan muuta. Oman osansa esim. iltaruuan ja iltapalan pois siivoamisesta on toki tehnyt myös. Mutta esim. hänen pyykkinsä pesin ja viikkasin silloin, nyt pesee itse kun olen töissä.

Vierailija
33/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenene kodissa kodin siivous hoituu vain klo 8-16? ja sen jälkeen ei tarvikaan tehdä mitään?

Olen kotona ollessa periaatteessa tehnyt kaikki kotityöt ja pitänyt kodin siistinä. Mutta ei mieheni työ ole koskaan ollut mitään 8-16 työtä. Hän herää viideltä, menee kuudeksi töihin, ja on kotona 18-22 aikaa. Yrittäjä. Viikonloppuisin yleensä lyhempiöä keikkoja.

Nyt kun olen töissä kotityöt on jaettu tasaisemmin mutta oma työni on 8- 15-17 työtä joten teen enemmän. Mutta myös kotitöiden määrää itsessään on vähennetty. Kotona ollessa esim. imuroin joka toinen päivä, nyt vain kerran viikossa perjantaisin viikkosiivouksen yhteydessä.

Mies tykkäisi että olisin kotona vaikka lapsi on jo 3v. Hänen tuloillaan eläisimme ja minun palkkani onkin vain noin viidesosa hänen tuloistaan, joten työssäkäyntini onkin vähän niinkun harrastelua lasten välillä.

Mieheni myös kokee että minun ansaitsemiani rahoja ei pitäisi käyttää perheen elättämiseen vaan nminä saan käyttää ne itseeni, koska miehen kuuluu elättää perhe.

Vierailija
34/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin tämä nyt vain on minulle sitä normaalia elämää. jos on tiskejä, ne tiskataan, jos on pyykkejä, ne pestään, jos on roskia lattialla ne imuroidaan, tai pölyjä pöydällä, ne pyyhitään. ei nuo sen kummempia juttuja ole.

ja selityksenä ehkä se, että olen aamuihminen, meillä ei juurikaan illalla kotihommia tehdä iltapalojen ja keittiön raivaamisen lisäksi. ihan vain koska minua laiskottaa illalla niin paljon, ettei silloin jaksa/viitsi tehdä mitään. siistin siis kodin päivän aikana siihen kuntoon, että illan voi hyvällä omallatunnolla vain puuhastella lasten kanssa, käydä harrastuksissa ja viettää aikaa miehen kanssa.

työssä ollessani tämä minun rytmini on melkolailla kestämätön, ja silloin koko perhe joutuu osallistumaan kaikkeen, ihan vain siksi, että saisin silloinkin enemmän aikaa löhöillä.

Vierailija
35/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai toinen voi vain makoilla.

Vierailija
36/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lasken myös esimerkiksi koiran ulkoilutuksen kotityöksi, ja muutenkin meillä riittää kotitöitä. Mä imuroin päivittäin ja kura-aikana pyyhin myös lattiat päivittäin ja siihen sit järjestelyt, pyykit ja ruuanlaitot. Koska minä ainakaan en tosiaan köki lapsen kanssa koko päivää, noihin menee ihan riittävä osa siitä ajasta jonka kotona olemme. Vauva-aika oli vähän eri juttu koska vauvat nukkuvat paljon, mut isompi lapsi tarvitsee jo ulkoilua, kavereita ja kerhoja ym.

Meillä on kerran viikossa siivouspäivä, jolloin siivotaan kunnolla ja hoidetaan kaikki juoksevat asiat. Molemmat on tyyvyäisiä.

Vierailija
37/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona lisäksi kevät-kesäaikaan nurmikonleikkuu, kasvimaa, sadonkorjuu jne. En minä ainakaan pelkkää lastenhoitoa jaksaisi.

Vierailija
38/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiyspäivärahaa, vai miten se mies teitä elättää? Useimpien päiväraha on samaa luokkaa kuin matalapalkka-alojen palkka, eli ei ihan mitätön.

Vierailija
39/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies osallistui kotitöihin myös minun hoitovapaideni aikana.

Osa kotitöistä kuitenkin ulkoistettiin ja palkattiin siivooja.

Vauvalomalaisen/hoitovapaalaisen päätehtävä meillä on lasten hoitaminen, ei kodin puunaaminen.

vieläkin, perhevapaiden jälkeen, lasten hoitaminen menee kodihoitamisen edelle.

Vierailija
40/58 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en edellyttänyt sitä. Minähän olin kotona, eli minun vastuulla. Auton huollot, omakotitalon pikkurempat ym. jätin kyllä miehelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi