tässä tarina teille jotka ette USKO että lastensuojelu osaa olla mätä
KYLLÄ niitä lapsia REVITÄÄN hyvistä perheistä lastensuojelukoneistoon.
Esikoisemme syntyi ihan normaali vauvana joka lopetti kehityksen 1v iästä eteenpäin.Kävelemään oppi 3v ja puhetta ei tullut vielä 4v ikäisenäkään.Tutkimukset oli käynnissä koko ajan.
Lapsi oli myös todella kömpelö ja kaatuili helposti joten kolhuilta ei voinut välttyä
mutta mitä tekee päiväkoti??ilmoittaa lastensuojeluun että vanhemmat haittaa lapsen kehitystä???????????????? meille eivät puhuneet MITÄÄN.
Olimme ihan tavallinen perhe.vanhemmat päivätyössä,lapsi päiväkodissa .hoivaa ,hellyyttä ja aikaa lapselle ja ravaamista sairaalassa tutkimuksissa.lauloin lapselle paljon ja lorutin kävin muskarissa yms yms kehityksen tulemiseksi ja muka haittaan lapseni kehitystä
Lastensuojelu tantat tulivat käymään kotona ja olivat heti pk:n kanssa samaa mieltä eli vanhemmat haittaa lapsen kehitystä..ottivat lapsen kiireellisesti huostaan ja lapsi unohti kävelyn ja muitakin opittuja taitoja huostaan joutumisen jälkeen.on tapaamisissa alakuloisen oloinen ja haluaisi lähteä meidän kanssa kotiin ;( :( huostassa todettiin kehitys vammaiseksi .anteeksi pyyntö'ä ei ole herunut Espoon paska kaupungilta :(Kuulemma kaikki tukitoimetkin oltiin todettu hyödyttömiksi...Jaa a ja mitkäköhän tukitoimet
Nyt asumme toisella paikka kunnalla ja taistelemme kahden muun lapsemme kanssa isoasiskoa kotiin.Uudessa kaupungissa sossut sanoivat että espoossa on tehty virhe ja väärin mutta eivät espoossa sitä myönnä.
Nyttemmin esikoisella on todettu geenivirhe josta kehitysvammaisuus johtuu eli me vanhempina EMME molisi mitenkään voineet lapsesta normaalia tehdä.
Nyt vaan haluaisimme lapsemme kotiin.ikinä en anteeksi anna ja jos joku ihmettelee että miten tiedän uuden paikkakunnan sossun kannan niin otin toki täällä yhteyttä sossuun kun haluan lapseni kotiin.Kävivät kotikäynnilläkin ei sovitusti vaan yllättäen ja totesivat että emme todellakaan ole mikään lastensuojelu tai ongelma vaan NORMAALI perhe joka on kokenut USKOMATTOMAN vääryyden.Onneksi näitä helmiäkin löytyy :)
Mutta esikoistytöstäni näen tapaamisilla että sijaisperheessä ei kaikkiole kohdallaan :(
Kommentit (287)
Voi siis valittaa. Lainauksesta tippui tuo aihe: valittaminen
[quote author="Vierailija" time="02.03.2011 klo 00:12"]
Älkääpäs nyt olko noin lyttääviä. Oli ap:n tarina sitten feikki tai ei, totuushan on se, että noita isoja koneistojakin kuten sossua pyörittää ihan tavalliset ihmiset, jotka tekevät inhimillisiä virheitä ja käsittävät asiat väärin.
Lapsen kehityshäiriöstähän tehtiin virallinen diagnoosi vasta huostaanoton jälkeen, joten on joku tarhatäti voinut ihan hyvin hätiköidysti vetää omia johtopäätöksiään ja ilmoittaa lastensuojeluun perheestä, jossa normaaliksi luokiteltu lapsi ei etene kehityksessä yhtään.
Samoiten sossutäditkin ovat vain yksilöitä, joista jotkut tekevät hommansa huolellisesti ja jotkut taas haluavat vain saada työnsä nopeasti pois alta, jolloin virhearviointeja sattuu. Ei siinä välttämättä enempää tarvita vakuuttamaan kuin omin silmin toteaminen, että lapsen kehitys on tosiaan jäljessä ja muutama kolhukin on.
Joten tällainen ns aiheeton huostaanotto voisikin olla siten ihan mahdollinen.
[/quote]
Ei millään pahalla, mutta lasu on työpaikka missä huolimattomuudella ja virheillä on hirveät seuraukset: lapsen elämä pilalla, ja koko perheen myös. Minusta lasussa pitäisi olla NOLLA-toleranssi. Virheitä ei tehdä, ja jos niitä tehdään oma ylpeys ei estä niitä purkamasta välittömästi. Ja suhteellisuudentaju käyttöön: teinin kiukuttelut eivät ole sama asia kuin Eerikaan kohdistuneet pahoinpitelyt.
Sossuhan on virkamies. Ja mitä virkamies haluaa? Lisää virkamiehiä ja enemmän rahaa. Sitähän nämä sossut koko ajan jauhaa: he tarvitsevat lisää työntekijöitä ja lisää palkkaa. Vaikka koko muu Suomi elää laman kourissa, lomautettuna ja irtisanottuna, ja pienemmällä palkalla. Muualla töitä tehdään perkeleesti, ylitöitä ilmaiseksi potkujen pelossa. Sossut ovat ihan ulkona tästä maailmasta.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2011 klo 22:37"]
Kaveri on ollut sossussa harjoittelussa ja on lisäksi nykyään puolivalmis juristi. Mukana erityislasten vanhempien yhdistyksissä jne. Ja hän sanoo, että näitä tosiaan tapahtuu. Tietää yhden melkein samanlaisen tapahtumaketjun kuin tässä ja monia muita. Hänen sanojensa mukaan paras varmistus pysyä erossa sosiaalitoimesta on kuulua kunnan kultapossukerhoon ja hallita tarpeeksi lakia, jolla lyödä tarvittaessa viranomaisia päähän. Ja totta on myös se, että aiheellisiakin huostaanottoja tapahtuu, hänen mukaansa enemmän.
[/quote]
Kultapossukerho istuukin sitten näissä lastensuojelu- yhdistyksissä ja sosiaalitoimessa ym, kaveeraa sijaiskotien omistajien ja asianajajien kanssa jne. Jos epäilette, kerron kunnat.
[/quote]
Businesstä pitää tehdä siellä missä on rahaa...
Aika monta merkonomia ja ekonomia häärää nykyään ls-hommissa. Miksiköhän?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2011 klo 23:34"]
Diagnoosin tekoon voi osallistua kokonainen hoitotiimi, jossa on lääkäreitä, hoitajia, sun muita.
eikä mikään hoitotiimi.
Kyllä se diagnoosi monissakin paikoissa aika pitkälti perustuu hoitajien, fyssareiden, ensihoitajien ym. havaintoihin ja näkemyksiin, vaikka lääkäri sen lopullisen diagnoosin tekeekin. Oikeastaan terveyskeskus ja terveyskeskuspäivystys on varmaan ainoita paikkoja, joissa lääkäri tapaa potilaan "kylmiltään" ja tekee täysin ominpäin koko työn.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2011 klo 22:01"]
että kun "todetaan" yhden lapsen kohdalla suojelutarvetta (mikä siis ap:n tapauksessa tuulesta temmattu juttu), ei sitä tehdä muiden lasten suhteen. Jos tilanne olisi ollut totta, miksi ihmeessä yksi lapsi ansaitsee päästä pois epäkelvoilta vanhemmilta mutta muut saavat siellä edelleen olla.
Eräs tuttavani huostaanotettiin pienenä (noin 5-vuotiaana) ja samoihin aikoihin myös hänen pikkuveljensä 3 v. Mutta pienin lapsi, alle 1-vuotias, jätettiin äidilleen vähän niin kuin kokeilukappaleeksi. Äiti oli siis alkoholisti, joka ei kyennyt hoitamaan isompia lapsiaan mutta kykeni hoitamaan vauvan, koska vauva ei itkenyt nälkää tai harhaillut kaupungilla keskellä yötä.
En ymmärrä nykyisenkaltaista huostaanottoa, en tapaamismenettelyjä (että vanhemmat eivät saa tavata lastaan kuin kaksi kertaa kuussa!!! Jopa riitaisat avioerolapset saavat tavata useammin vanhempiaan) enkä perusteluja huostaanottoihin. Mielestäni koko touhu on mielivaltaista, missä peitellään kollegojen tekemiä virheitä eikä koskaan kyseenalaisteta kenenkään tekemiä ratkaisuja.
[/quote]
Puhut asiaa! Tällaisilla tapaamismenettelyillä aiheutetaan lapsille suunnatonta kärsimystä.
Se, miksi perheessä ei huostata kaikkia lapsia, johtuu varmaan siitä, että on oltava näyttö laiminlyönnistä esim. väkivallan merkit. Jos niitä ei löydy kuin yhdeltä lapselta, en tiedä, onko lain mukaan oikeus silloin ottaa huostaan myös sisarukset. Luultavasti ei, koska joskus perheissä kohdellaan myös lapsia epätasa-arvoisesti ja kiusataan syntipukkia, kun muut jätetään rauhaan. Alkoholistiperheissä tilanne on tietysti eri ja heitteillejättö koskee kaikkia lapsia yhtä lailla.
Minua järkyttää se, että Eerikan tapauksen nähdään osoittavan, ettei Suomessa muka oteta huostaan heppoisin perustein. Heppoiset perusteet ovat vääriä perusteita aivan kuten Eerikankin tapauksessa käytettiin vääriä perusteita tilanteen tulkinnassa. Sossut ovat ihmisiä, kun he tekevät virheitä, ne voivat johtaa aivan yhtä hyvin turhiin huostaanottoihin kuin huostaanoton puuttumiseenkin.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 19:14"]
Mä oon itse ollut huostaanotettuna. Oon nyt 18 ja pääsin enne joulua muuttamaan omaan asuntoon. Mä muistan yhden kerran kun tulin kotilomalta perhekotiin. Mua vastassa juna asemalla oli poliisit. Ne vie mut sinne perhekotiin. Pari sossun tätiä oli mua vastatssa ovella. Ne otti mut sisälle yhteen huoneeseen. Ne tutki mun tavarat ja mun piti riisua vaatteet päältäni pois. En suostunut siihe joten he ottivat vaatteeni väkisin pois päältäni. Seisoin ilkosillani heidän edessään kun he kokeilivat etten tuo sisälläni mitään mukanani. Mua kohdeltiin muutenkin sen jälkeen huonosti. Mun huoneesta vietiin kaikki muut pois. enään normaaliin kouluun vaan mua opetti yks työntekijä. Mulle ei ikinä perusteltu miksi näin tehtiin. Tää toiminta kesti koko yläkoulu ajan ja ammattikouluun en saanut edes hakea. Huostaanotto pilas mun elämän. Enkä edes tiedä kunnon syytä mun huostaanotolle. Mä toivon ettei kenenkään tartte kokea mitään tällästä, mutta monet joutuvat kuitenkin kokemaan sellaisa asioita jotka jättävät pysyvät arvet elämään.
[/quote]
Olet nyt täysi-ikäinen ja varmasti osaat selvittää huostaanottoperusteet sekä syyn yksityisopetukseen. Vai eikö asia oikeasti edes kiinnosta?
[quote author="Vierailija" time="31.10.2012 klo 01:25"]Kylla se mielivalta on monesti jotain aivan uskomatonta. Alun perin normaaleista perheista vaen vangalla vuosikaudet piinaamalla saatetaan jopa saada ongelmaperheita; ongelmien aiheuttajina suomalaiset viranomaiset!
[
Niinpä eiköhän jokaisesta perheestä löydy joku huolenaihe jos etsimällä etsitään.
Onko nämä palstamammat kaikki narsisteja vai yrittääkö sossut täällä pelastaa mainettaan.
Voimia aloittajalle'perheesi on rikottu,lastasi on satutettu,luottamus viranomaisiin menetetty.
Kun saat lapsesi kotiin,korjaat tätä vääryyttä hänelle koko loppuelämän.
Onneksi huostaaanottobonukset poistui tämän vuoden alusta,josko tähän touhuun tulisinyt edes vähän järkeä mukaan.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:05"]Onneksi huostaaanottobonukset poistui tämän vuoden alusta,josko tähän touhuun tulisinyt edes vähän järkeä mukaan.
[/quote]
Mitkä ihmeen bonukset?
Näille jotka vaativat ap:ta kirjoittamaan huostaanoton perusteet.
Ongelma ei ole se, että papereissa lukisi jotenkin väärät tai huonot perusteet. Vaan se että se mitä sinne papereihin on kirjattu, ei välttämättä ole ollenkaan totta. Jos kuitenkin joku on jotain kirjoittanut, sen oikaisu on todella vaikeaa ellei mahdotonta. Siinä on yleensä vain sana sanaa vastaan ja muutenkin kyse tämän kirjaajan tulkinnasta. Ja se voi olla väärä, silti jokainen joka sen kirjauksen lukee, pitää sitä totuutena.
Meillä on omaa kokemusta mm. seuraavista kirjauksista: Äiti on masentunut koska itkee herkästi tapaamisissa (en ollut, olen vain herkkä itkemään ja tapaamiset ahdistivat minua tosi paljon kun niissä oli aina niin syyttävä ilmapiiri ja tunsin ettei meitä vanhempia uskota ja olin huolissani lapsen oireiluista ). Isä on masentunut koska nukkuu töiden jälkeen tunnin päiväunet (ei ollut hänkään, vaan raskas fyysinen työ ja pikkulapset väsytti). Äidin kanssa ei saa aikaan rakentavaa keskustelua koska on aina eri mieltä kaikesta (mm. tästä masennusasiasta ja muistakin johtopäätöksistä, outoa myös jos rakentavan keskustelun edellytys olisi olla samaa mieltä).
Lopulta yksityinen lastenneurologi diagnosoi adhd:n ja lääkitys poisti oireilun. Silti meitä ennen tuota uhkailtiin huostaanotolla ja pidettiin meitä vanhempia vaikeina ihmisinä ja yhteistyökyvyttöminä kun olimme jatkuvasti eri mieltä tutkivan tahon virheellisistä johtopäätöksistä. Ja ne kirjaukset on edelleen lapsen papereissa, ei niitä suostuttu muuttamaan tai poistamaan vaikka tein virallisen oikaisupyynnön ja valituksen. Onneksi oli varaa yksityiselle josta saimme ihan toisenlaiset paperit, sossu sanoi suoraan että se pelasti meidät. Vaikka he eivät omalla käynnillään nähneet mitään pahaa mutta virallisen tutkivan tahon mielipide olisi painanut niin paljon ilman toista mielipidettä ja lääkitystä.
Onneksi huostaaanottobonukset poistui tämän vuoden alusta,josko tähän touhuun tulisinyt edes vähän järkeä mukaan.
Mitkä ihmeen bonukset?
Googleta lastensuojelukerroin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2011 klo 09:14"]
Ei se ettei monistele lapsensa papereita sinne tänne tarkoita sitä, että vanhempi ei olisi tilanteen tasalla. Päinvastoin.
Nykyään vain näköjään linja on tuo, että vanhempi vain monistaa ne paperit ja kuskaa lapsen. Muu on sitten "ammattilaisten" käsissä.
Päivähoidossa ja koulussa on muuten todella, todella, todella paljon porukkaa töissä, joilla ei ole välttämättä mitään pätevyyttä. Ei edes sitä lastenhoitajan tai opettajan koulutusta. Siellä huseeraa sivareita ja ylioppilaita nyt sitten kyökkidiagnosoimassa niitä teidän papereitanne!
Eikä se lastensuojelukaan ole terveydenhuollon koulutusta saanut! Eikä valtaosalla sielläkään ole edes sitä oman alan koulutusta, suurin osa on opiskelijoita!
[/quote]
Lapseni koulussa on erityisohjaaja/kuraattori, joka on epäpätevä. Silti hän on toimittanut monta koululaista huostattaviksi. Ei ole vissiin muuten osannut lapsia auttaa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 15:54"]Onneksi huostaaanottobonukset poistui tämän vuoden alusta,josko tähän touhuun tulisinyt edes vähän järkeä mukaan.
Mitkä ihmeen bonukset?
Googleta lastensuojelukerroin.
Nojust,hyvä et on poistettu.
"Nuo kaikki osaa normaali vanhempi hakea ilman että joku suojatyöpaikassa notkuva sossu nostaa turhaa palkkaansa verorahoista."
Eri palvelut saa eri kunnissa eri paikoista. On todella työlästä selvittää, mitä palveluita saa mistäkin. Sosiaalityöntekijästä on suuri apu, kun hänellä on tietoa oman kunnan sen hetkisestä tilanteesta. Lisäksi hänellä on tarvittavat kaavakkeet, joten ei tarvitse juosta ympäri kaupunkin kaavakkeita keräilemässä. Mutta jos joku tekee kaiken mielummin itse, niin eihän se ole minulta pois. Onneksi on olemassa palvelut niille, jotka haluavat palveluita käyttää.
ps. miksi ostaa valmis polkupyörä kaupasta, kun voi ostaa metalliputkea ja hitsausvehkeet?
Äsken oli... Koeta nyt päättää, oletko sinä sankariäiti vai etkö sinä ole?
ps. Ne kaavakkeet on kyllä useimmat netissä.
Eli mistä AP olisi voinut tietää kuinka toimia? Ensimmäisenä lienee herännyt huoli lapsen kielen kehityksestä? Tässä artikkelissa hieman tietoja.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00…
Tässä vähän siitä miten päivähoidossa toimitaan tai olisi pitänyt toimia,
http://www.saunalahti.fi/kup/sopalvel/eritphoi.htm
Ja tässä neuvolan rooli
http://www.poliklinikka.fi/?page=2222394&id=1706861
"Ai nytkö se ei enää olekaan simppeliä?"
Se on simppeliä, kun tekee yhteistyötä eri viranomaisten kanssa (sairaalan henkilökunta, päivähoidon henkilökunta, palveluohjaaja).
Jos ei suostu yhteistyöhön, taival voi olla todella raskas ja mutkainen.
"ps. Ne kaavakkeet on kyllä useimmat netissä."
Huomaa, että et tiedä, mistä puhut :)
oli kyseessä? Josta siis tehtiin ls-ilmoitus kehitysviiveen takia lapsesta, joka oli erikoissairaanhoidon potilas?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2011 klo 23:07"]
[/quote]
Voi hallinto-oikeuteen ja/tai aviin. Mutta sepä onkin sitten vaikeaa, koska sun pitää perustella asiat faktoilla, mutta vastapuoli eli sossutädit voivat suoltaa hirveät määrät käsinkirjaamaansa(!) sontaa, jonka he keskenään todistavat muka oikeaksi. Mutua ja huolta, ja ihan keksittyjä valheitakin, väärin ymmärtämisiä, asiayhteydestään irroitettuja lauseita, ihan mitä vaan. Sitten oikeus tekee päätökset näiden sossujen valheiden perusteella. Omituisinta on että sossut toimivat työpareina ja tekevät muistiinpanonsa käsin ruutulehtiöön. Eikö nykyaikana voitaisi äänittää/videoida tapaamiset, jolloin niistä olisi jäljestäpäin asialliset tallenteet, esim. riitatapauksia varten??? Asiakas saa toki äänittää kaikki tapaamiset, ja suosittelen niin tekemäänkin, vaikka kaikki vaikuttaisi olevan ok.