tässä tarina teille jotka ette USKO että lastensuojelu osaa olla mätä
KYLLÄ niitä lapsia REVITÄÄN hyvistä perheistä lastensuojelukoneistoon.
Esikoisemme syntyi ihan normaali vauvana joka lopetti kehityksen 1v iästä eteenpäin.Kävelemään oppi 3v ja puhetta ei tullut vielä 4v ikäisenäkään.Tutkimukset oli käynnissä koko ajan.
Lapsi oli myös todella kömpelö ja kaatuili helposti joten kolhuilta ei voinut välttyä
mutta mitä tekee päiväkoti??ilmoittaa lastensuojeluun että vanhemmat haittaa lapsen kehitystä???????????????? meille eivät puhuneet MITÄÄN.
Olimme ihan tavallinen perhe.vanhemmat päivätyössä,lapsi päiväkodissa .hoivaa ,hellyyttä ja aikaa lapselle ja ravaamista sairaalassa tutkimuksissa.lauloin lapselle paljon ja lorutin kävin muskarissa yms yms kehityksen tulemiseksi ja muka haittaan lapseni kehitystä
Lastensuojelu tantat tulivat käymään kotona ja olivat heti pk:n kanssa samaa mieltä eli vanhemmat haittaa lapsen kehitystä..ottivat lapsen kiireellisesti huostaan ja lapsi unohti kävelyn ja muitakin opittuja taitoja huostaan joutumisen jälkeen.on tapaamisissa alakuloisen oloinen ja haluaisi lähteä meidän kanssa kotiin ;( :( huostassa todettiin kehitys vammaiseksi .anteeksi pyyntö'ä ei ole herunut Espoon paska kaupungilta :(Kuulemma kaikki tukitoimetkin oltiin todettu hyödyttömiksi...Jaa a ja mitkäköhän tukitoimet
Nyt asumme toisella paikka kunnalla ja taistelemme kahden muun lapsemme kanssa isoasiskoa kotiin.Uudessa kaupungissa sossut sanoivat että espoossa on tehty virhe ja väärin mutta eivät espoossa sitä myönnä.
Nyttemmin esikoisella on todettu geenivirhe josta kehitysvammaisuus johtuu eli me vanhempina EMME molisi mitenkään voineet lapsesta normaalia tehdä.
Nyt vaan haluaisimme lapsemme kotiin.ikinä en anteeksi anna ja jos joku ihmettelee että miten tiedän uuden paikkakunnan sossun kannan niin otin toki täällä yhteyttä sossuun kun haluan lapseni kotiin.Kävivät kotikäynnilläkin ei sovitusti vaan yllättäen ja totesivat että emme todellakaan ole mikään lastensuojelu tai ongelma vaan NORMAALI perhe joka on kokenut USKOMATTOMAN vääryyden.Onneksi näitä helmiäkin löytyy :)
Mutta esikoistytöstäni näen tapaamisilla että sijaisperheessä ei kaikkiole kohdallaan :(
Kommentit (287)
Minä en usko, kun olen näitä lastensuojelutapauksia niin paljon nähnyt.
Kun viimeksi luin ketjun vastaavasta aiheesta siinä oli ideana se, että lapsi oli huostaanotettu siksi että äiti imetti yli 1 vuotiasta ja nukutti vieressä. Ihan totta. Ja tämä lukijan pitäisi sit purematta niellä. Eikä mitään tarkempia tietoja tietysti voida antaa.
Tähän kommenttia?
on töissä lastenkodissa ja hän on todella kiva ihminen ja ihan takuulla ettinen, uskovainen kaiken lisäksi. Toisin sanoen kai ihan joka asiasta löytyy huonoja esimerkkejä ja hyviä. Tietysti tuollaiset hirveät epäkohdat pitää saada korjattua.
Tähän kommenttia?
on töissä lastenkodissa ja hän on todella kiva ihminen ja ihan takuulla ettinen, uskovainen kaiken lisäksi. Toisin sanoen kai ihan joka asiasta löytyy huonoja esimerkkejä ja hyviä. Tietysti tuollaiset hirveät epäkohdat pitää saada korjattua.
niissä :)
Minua jäi järkyttämään se asia, että vanhempia ja lapsia ei sossu uskonut, vasta minua uskottiin, kun kerroin tapahtumista.
(en muista numeroani, se ls-laitostyöntekijä olen)
Minua jäi järkyttämään se asia, että vanhempia ja lapsia ei sossu uskonut, vasta minua uskottiin, kun kerroin tapahtumista.
että osa ls-tapauksista on oikeasti sellaisia ihmisiä ettei ne kaihda valehtelemista ja niin edelleen. Väärinhän tuo tietty on, mutta kun mt-ongelmat on mt-ongelmia juuri siksi ettei pystytä toimimaan normisti. Joten työntekijöille syntyy takuulla ennakko-odotuksia, joitten taakse sitten ikävät tyypit pystyy piiloutumaan. Se on se ongelma että kun tarpeeksi monta kertaa huutaa turhaa susi, sitten kun se susi tuleekin, ei enää uskota. Ja tämä siis ei yksilötasolla. Hankalia asioitahan nää on.
Ensin kiireellinen sijoitus, sitten varsinainen huostaanotto, joka menee vanhempien vastustaessa oikeuteen saakka. Ja joka paikassa tehdään sama virhe?
että seuraava aste ei odota näkevänsä virhettä, vaan luottaa liikaa siihen, että asia on alemmilla tasoilla valmisteltu huolella. Virheen toistuminen tai kertaantuminen ei ole mitenkään harvinaista byrokraattisessa päätöksenteossa.
50
että osa ls-tapauksista on oikeasti sellaisia ihmisiä ettei ne kaihda valehtelemista ja niin edelleen. Väärinhän tuo tietty on, mutta kun mt-ongelmat on mt-ongelmia juuri siksi ettei pystytä toimimaan normisti. Joten työntekijöille syntyy takuulla ennakko-odotuksia, joitten taakse sitten ikävät tyypit pystyy piiloutumaan. Se on se ongelma että kun tarpeeksi monta kertaa huutaa turhaa susi, sitten kun se susi tuleekin, ei enää uskota. Ja tämä siis ei yksilötasolla. Hankalia asioitahan nää on.
mt-ongelmia. Kaikki työssäkäyviä ja joukossa lääkäreitä, poliiseja, sairaanhoitajia jne. Lapset/nuoret olivat noissa laitoksissa koulunkäyntiongelmien vuoksi, suurin osa siis. Osa oli vanhempien päihteiden käytön vuoksi, mutta he eivät edes ottaneet yhteyttä sossuun.
(se ls-laitostyöntekijä)
Luku aika pieni, mutta eikö se kerro, että niitä silloin tapahtuu(aiheettomia huostaanottoja siis) Suurin osa aivan varmasti aiheellisia, mutta ei kyllä 100% , itse opiskelen sosiaalialaa, mutta silti en sokeasti luota lastensuojeluun, en luota lääkäriin ja poliisiinkaan sokeasti. Päätöksien takana on aina ihminen, ja ihminen tekee virheitä. Myös lastensuojelun sossu. Kuitenkin, kuten sanoin, en usko, että aiheettomia huostaanottoja olisi paljon, niitä on, mutta aika vähän loppujen lopuksi. Tietysti jokainen turha huostaanotto on tragedia perheelle. Toisaalta myös liian moni lapsi otetaan huostaan aivan liian myöhään.
Kun pääset opinnoissasi siihen vaiheeseen että tutustut tarkemmin huostaanotonpurkuihin niin ymmärrät varmaan ettei se tarkoita yhtä kuin huostaanottopäätös olisi ollut virheellinen. Ymmärrätkö? Se kertoo myös paljon siitä, että lähtötilanne on muuttunut, syyt poistuneet, asiat menneet siis oikeaan suuntaan ja päätös voidaan purkaa.
mt-ongelmia. Kaikki työssäkäyviä ja joukossa lääkäreitä, poliiseja, sairaanhoitajia jne. Lapset/nuoret olivat noissa laitoksissa koulunkäyntiongelmien vuoksi, suurin osa siis. Osa oli vanhempien päihteiden käytön vuoksi, mutta he eivät edes ottaneet yhteyttä sossuun.
(se ls-laitostyöntekijä)
Luku aika pieni, mutta eikö se kerro, että niitä silloin tapahtuu(aiheettomia huostaanottoja siis) Suurin osa aivan varmasti aiheellisia, mutta ei kyllä 100% , itse opiskelen sosiaalialaa, mutta silti en sokeasti luota lastensuojeluun, en luota lääkäriin ja poliisiinkaan sokeasti. Päätöksien takana on aina ihminen, ja ihminen tekee virheitä. Myös lastensuojelun sossu. Kuitenkin, kuten sanoin, en usko, että aiheettomia huostaanottoja olisi paljon, niitä on, mutta aika vähän loppujen lopuksi. Tietysti jokainen turha huostaanotto on tragedia perheelle. Toisaalta myös liian moni lapsi otetaan huostaan aivan liian myöhään.
Kun pääset opinnoissasi siihen vaiheeseen että tutustut tarkemmin huostaanotonpurkuihin niin ymmärrät varmaan ettei se tarkoita yhtä kuin huostaanottopäätös olisi ollut virheellinen. Ymmärrätkö? Se kertoo myös paljon siitä, että lähtötilanne on muuttunut, syyt poistuneet, asiat menneet siis oikeaan suuntaan ja päätös voidaan purkaa.
olin jo lastensuojelun puolella kesätöissä...
aina lapsen etu? Itse olin kahdessa ls-laitoksessa töissä, joista molemmista tein ilmoituksen. Miesohjaajat suoraan sanoen harjoittivat nuoria ja lapsia kohtaan karkeaa vittuilua ja henkistä väkivaltaa ja yhtä lasta jopa nosteltiin kauluksista seinälle ja uhkailtiin että lyödään leuka sisään tms. Kun lapset kertoivat asiasta kotilomillaan, ja vanhemmat ottivat yhteyttä sossuun, niin lapsia ja vanhempia ei uskottu. Kun minä otin yhteyttä, niin molemmat laitokset saivat varoituksen. Näitä laitoksia valvotaan tosi vähän sossun toimesta ja niitä on tullut paljon, etenkin yksityisiä. Itse nyt töissä asiallisessa paikassa, kaupungin omistama ls-yksikkö, jossa tervepäisiä ihmisiä töissä.
Oman ohuen kokemuksesi pohjalta pyrit leimaamaan alalla toimivat ammattilaiset?! Kaupungin laitoksissa toimii niitä ihan samoja ihmisiä, mutta yleensä palkkakateuden vuoksi mollaavat yksityisen sektoreiden väkeä. Ylilyöntejä sattuu, muttei se tarkoita sitä että kannattaisi vetää rakoa kunnallisen ja yksityisen välille. Molempia tarvitaan, lastensuojelun nimissä!
(se ls-laitostyöntekijä)
tarkkaan, kun siellä töissä olin ja palavereja käytiin.
Älkääpäs nyt olko noin lyttääviä. Oli ap:n tarina sitten feikki tai ei, totuushan on se, että noita isoja koneistojakin kuten sossua pyörittää ihan tavalliset ihmiset, jotka tekevät inhimillisiä virheitä ja käsittävät asiat väärin.
Lapsen kehityshäiriöstähän tehtiin virallinen diagnoosi vasta huostaanoton jälkeen, joten on joku tarhatäti voinut ihan hyvin hätiköidysti vetää omia johtopäätöksiään ja ilmoittaa lastensuojeluun perheestä, jossa normaaliksi luokiteltu lapsi ei etene kehityksessä yhtään.
Samoiten sossutäditkin ovat vain yksilöitä, joista jotkut tekevät hommansa huolellisesti ja jotkut taas haluavat vain saada työnsä nopeasti pois alta, jolloin virhearviointeja sattuu. Ei siinä välttämättä enempää tarvita vakuuttamaan kuin omin silmin toteaminen, että lapsen kehitys on tosiaan jäljessä ja muutama kolhukin on.
Joten tällainen ns aiheeton huostaanotto voisikin olla siten ihan mahdollinen.
Minä en usko, kun olen näitä lastensuojelutapauksia niin paljon nähnyt.
Kun viimeksi luin ketjun vastaavasta aiheesta siinä oli ideana se, että lapsi oli huostaanotettu siksi että äiti imetti yli 1 vuotiasta ja nukutti vieressä. Ihan totta. Ja tämä lukijan pitäisi sit purematta niellä. Eikä mitään tarkempia tietoja tietysti voida antaa.
pikkuasioista yhdistettynä kun saadaan joku psykiatri perhettä tapaamatta kirjoittamaan lausunto, että lapsen kehitys vaarantuu, kun lapsella ei ole "omaa tilaa", ja tämä yhdistetään vanhemman mt-ongelmaan, josta nyt muuta haittaa ei ole pystytty osoittamaan, alkaa siinä yh-vanhempi olla aika heikoilla.
Mitä todisteita sä luulet saavasi yleensäkään, vaikka kuinka lukisit lausuntoja netissä? Sä inttäisit kuitenkin, että jotain on jätetty kertomatta, ja äiti on juoppo tai narkkari. Itse asiassa vaikka näkisit sossun paperit, niin siellä voi olla valheita, ties mitä ex-puolison sukulaisten tms. väitteitä, jotka on kirjattu totena. Sulla ei vain kiinnosta ajatella, että joku joutuu koneiston jyräämäksi, ja samaan aikaan todellakin on lapsia, joita ei oteta edes todella pahoilla perusteilla. Kuten se juominen tai huumeet.
olet kesätöissäkin ollut etkä vieläkään et ymmärrä edes sitä ettei purettu huosta ole sama kuin aiheeton huostaanotto?
aina lapsen etu? Itse olin kahdessa ls-laitoksessa töissä, joista molemmista tein ilmoituksen. Miesohjaajat suoraan sanoen harjoittivat nuoria ja lapsia kohtaan karkeaa vittuilua ja henkistä väkivaltaa ja yhtä lasta jopa nosteltiin kauluksista seinälle ja uhkailtiin että lyödään leuka sisään tms. Kun lapset kertoivat asiasta kotilomillaan, ja vanhemmat ottivat yhteyttä sossuun, niin lapsia ja vanhempia ei uskottu. Kun minä otin yhteyttä, niin molemmat laitokset saivat varoituksen. Näitä laitoksia valvotaan tosi vähän sossun toimesta ja niitä on tullut paljon, etenkin yksityisiä. Itse nyt töissä asiallisessa paikassa, kaupungin omistama ls-yksikkö, jossa tervepäisiä ihmisiä töissä.
Oman ohuen kokemuksesi pohjalta pyrit leimaamaan alalla toimivat ammattilaiset?! Kaupungin laitoksissa toimii niitä ihan samoja ihmisiä, mutta yleensä palkkakateuden vuoksi mollaavat yksityisen sektoreiden väkeä. Ylilyöntejä sattuu, muttei se tarkoita sitä että kannattaisi vetää rakoa kunnallisen ja yksityisen välille. Molempia tarvitaan, lastensuojelun nimissä!
huono leima, moni innostui niitä perustamaan, kun laitoshoito lisääntyi. Kaupungistani lopetti viime vuonna moni yksityinen laitos, meni konkurssiin. Toki on hyviäkin yksityisiä laitoksia, mutta yleensä niistä yksityisistä löytyy useimmin puutteita(pätee myös päiväkoteihin ja vanhusten hoitopaikkoihin)
-15 vuotta alalla-
ajaakseen asiaansa. Huh huh. Sitten kun jää kiinni mitään tajuamattomuudesta voi aina vedota opiskeluun.
Eikös niitten lastensuojelulaitosten pitänyt olla varsinaisia rahasampoja?
se, jos hallinto-oikeus purkaa huostaanoton, niin se huostaanotto on ollut aiheeton. Oli se sanamuoto sitten mikä vain. Minusta on jo vainoharhaista, jos ottaa monta näkökantaa asiaa, niin aletaan epäillä, että on joku vanhempi, jolla ls-asiakkuus. Minusta se on huolestuttava näkökanta, todella.
Ketjun sosiaalialan opiskelija
Eikös niitten lastensuojelulaitosten pitänyt olla varsinaisia rahasampoja?
Joissakin ei ole hyvää lastensuojelualan osaamista pätkääkään, eikä sinne sitten silloin lapsiakaan sijoiteta.
-15 vuotta alalla-
joten voinemme todeta, että keksittyä tuubaa koko juttu.
Hyvää yötä!