Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä VAIN ammattikoulun käynyt - pakotatko oman lapsesi lukioon?

Vierailija
28.02.2011 |

Minä pakotan.

itselläni sulkeutui lukion käymättämyyden takia niin monta ovea kiinni... nyt vanhemmiten ymmärrän vasta lukion tärkeyden - Suomessa.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on älliä, kuten mun lapsilla peruskoulun perusteella on, on suunnatonta tuhlausta heittää sitä jonnekin kokkilinjalle vaan siksi että teini haluaa päästä mahdollisimman vähällä.

Vierailija
22/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen ja keskustelen lapsen kanssa koulutuksen hyödystä. Itse kasvoin alkoholin huuruisessa väkivaltaperheessä, enkä nähnyt yläasteelta päästessäni muuta kuin avaran maailman, ammattikoulun, jotta pääsin kotoa pakoon. Aikuisena on kieltämättä harmittanut, ettei ollut mahdollisuutta mennä lukioon.

Minä pakotan.

itselläni sulkeutui lukion käymättämyyden takia niin monta ovea kiinni... nyt vanhemmiten ymmärrän vasta lukion tärkeyden - Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en todellakaan edes vihjase lukiosta. Mulla on aina ollut sellanen tekemisen meininki ja pärjäsinkin amiksessa hyvin. Ylioppilaaksi en olis päässyt varmaan koskaan.

Vierailija
24/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakota. Kyllä mä luotan 16-vuotiaaseen ja siihen että sillä on oma pää ja tahto. Saa mennä minne tahansa, kuhan vain opiskelee jonkun ammatin. Lapsi oppii kuitenkin ite tekemällä ne omat mokansa.

Vierailija
25/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkokoulutusmahdollisuudet kuin lukion käyneellä. Monelle AMK-linjalle tai yliopistokoulutukseenkin on järkevämpää mennä ammattikoulun kautta.

Minä pakotan.

Vierailija
26/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on älliä, kuten mun lapsilla peruskoulun perusteella on, on suunnatonta tuhlausta heittää sitä jonnekin kokkilinjalle vaan siksi että teini haluaa päästä mahdollisimman vähällä.

Vais niin. Minä ol(e)in lahjakas, samoin siskoni ja silti molemmat kouluttauduttiin ruokapuolelle. Kamalaa, eikö! Ja satun vielä rakastamaan työtäni kaiken lisäksi.

Vierailija
27/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikea sanoa alle kouluikäisistä kuinka älykkäitä heistä tulee: Ovatko taitavia matematiikassa, kielissä, käsitöissä, liikunnassa...

Minusta ketään ei oikein voi tai saakaan pakottaa mihinkään. Mä kuitenkin haluan, että lapsistani tulee onnellisia, ovatpa millaisia tahansa!

Vierailija
28/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen siitä ikuisesti kiitollinen heille. Ikää nyt 33 v.

Vierailija
29/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos teini vaikuttaa lukioonmenoiässä vielä epäkypsältä eikä oikein tunnu tietävä mitä haluaa, niin pakota lukioon. jos taas on selvät haaveet ja suunnitelmat niin tehkööt mitä haluaa.

Vierailija
30/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut, mitkä ne sitten ovatkaan, on kuitenkin käytävä huolella.

T.lh (sh ja huol.pit + ensihoito)sekä sh amk

Vierailija
31/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannustaa lasta alalle, mihin aidosti löytyy mielenkiintoa. En kuitenkaan halua lapseni alisuoriutuvan kovin..

Vierailija
32/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan että lapseni on onnellinen. Ja saa sellaisen työpaikan tulevaisuudessa missä oikeasti viihtyy.

Lapset oppivat omien virheiden kautta, eivät vanhempiensa.

Vierailija
33/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä VAIN ammattikoulun käynyt - pakotatko oman lapsesi lukioon? Minä pakotan.

Mitä hyötyä pakottamisesta on? Aina voi rohkaista tiettyyn suuntaan, mutta pakottaminen on naurettava jo ajatuksena.

Vierailija
34/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mut olisi pakotettu lukioon. Olin ihan hakoteillä teini-iässä ja halusin vaan päästä mahdollisimman nopeasti pois kotoa, mahdollisimman kauas. Meni ihan turhaan amikseen.

Nyt jälkeenpäin (36v) olisin toivonut, että vanhempani olisivat laittaneet stopin hölmöilyilleni ja olisivat pakottaneet sinne kotikaupungin lukioon jota kävivät myös siskoni ja veljeni.

Mainittakoon tässä tosin, että tuohon aikaan vanhempani olivat eroamassa, eivätkä jaksaneet ilmeisesti välittää kauheasti mun tulevaisuudesta.

Vierailija
35/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsillani vaan on tekemisen taito, niin kannustan ennemmin ammattikouluun kuin lukioon.

Veljeni on puuseppä ja serkkuni putkimies, tykkäävät hulluna työstään ja tienaavat rutosti (muhun verrattuna, akatemiinen pätkätyöläinen).

Vierailija
36/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon, että Suomessakin tulee seuraavien 10 vuoden aikana vielä enemmän yleistymään linjat, joissa voi suorittaa ammatti -ja ylioppilastutkinnon samanaikaisesti (kaksoistutkintoko se oli nimeltään?). Tulipahan mieleen, kun tässä ketjussa nyt rähistään jälleen kerran tämän ikuisuusaiheen kimpussa nimeltä lukio vs. amis.

T. 17

Vierailija
37/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon, että Suomessakin tulee seuraavien 10 vuoden aikana vielä enemmän yleistymään linjat, joissa voi suorittaa ammatti -ja ylioppilastutkinnon samanaikaisesti (kaksoistutkintoko se oli nimeltään?). Tulipahan mieleen, kun tässä ketjussa nyt rähistään jälleen kerran tämän ikuisuusaiheen kimpussa nimeltä lukio vs. amis.

T. 17

tuo kuulostaa järkevältä.

Vierailija
38/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vanhemmat siis pakottaneet sinne. Protestiksi ovat sitten käyneet lukion huonosti ja lukion jälkeen menneet ammattikouluun. 3 vuotta mennyt ihan hukkaan kiitos vanhempien pakkomielteen ylioppilaasta.

Vierailija
39/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tässä on vielä monta vuotta aikaa. Kyllä minä saatan häntä kannustaa menemään lukioon.

Itsellä meni niin, ettei vanhempiani kiinnostanut lainkaan kouluasiani eikä tulevaisuuteni. Ei käyty minkaanlaisia keskusteluja aiheesta. Olinkin aika ulalla.

Itse olen jo nyt jutellut erilaisista vaihtoehdoista lapseni kanssa.

Vierailija
40/49 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miljoona kertaa enemmän kuin jotain lukiota. Nykyään on paljon vaihtoehtoja mihin hakea ja suurimmassa osassa ammattikouluja on pääsykokeet ym. ja moni jää rannalle ruikuttamaan. Ammattikoulu valmistaa ihan eri tavalla ammattiin kuin lukio. Ja ammattikoulun jälkeen voi hakea ammattikorkeaan jne..

Toki jos haluaa esim lääkäriksi, niin lukioon on mentävä halusi tai ei.