Syyskuun sydämet 2011 maaliskuussa
Kommentit (84)
Tupla onnittelut Zoeylle :), onpa huisia!
Meillä oli eilen ultra ja siellä se Hupsis köllötteli. Viikkojaan vastasi, elikkäs tänään on sitten 11+4 ikää. Säilyi viikot helposti laskettavassa muodossa, kun vaihtuvat aina maanantaina :).
Hupsis liikkui aika paljon tutkimuksen aikana, heilutteli käsiä, jalkoja ja nosteli peppua. Niskaturvotusta ei juurikaan ollut, kävin kuitenkin vielä seulanäytteen antamassa, kun annoin samalla neuvolanäytteet.
Oli helpottavaa kuulla, että kaikki on vauvalla ok. Vauvan isä oli alkuun vähän järkyttynyt, mutta tointui nopeasti ja oli selkeesti onnellinen :). Hän halusi ehdottomasti heti tänään skannata ultrakuvat, jotta pysyvät tallessa.. Olo on tällä hetkellä epätodellisen onnellinen. Mietin, että miten se mun 5 viikkoa sitten näkemä 6 millimetriä halkasijaltaan oleva pallo on voinut muuttua ihan ihmisen näköiseksi, on se elämän kehitys ihmeellistä :). Lisäksi Hupsiksen isä on nyt enemmän ja enemmän alkanut puhua vauvasta ja on enemmän päässyt sinuiksi koko asian kanssa. Hupsiksen nimi kyllä on isänsä mukaan tällä hetkellä Toukka.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Vielakohan listalle saa liittya, nain jalkijunassa? Taalla odotetaan esikoista viikoilla 10+2, laskettu aika olisi 28.9. Asutaan mieheni kanssa talla hetkella Yhdysvalloissa, joten ollaan paasty perehtymaan paikalliseen neuvolasysteemiin, tai siis "prenatal careen". Ekassa ultrassa kaytiin viikolla 8, ja siella se pikkuinen moykky kellotteli ja sydan loi hurjaa vauhtia. Montako ultrausta siella Suomessa tehdaan? Meidan seuraava iso ultra on viikolla 19, mutta sen jalkeen ei kai ole enaa mitaan luvassa..
Ja onnittelut Zoey tuplauutisista! :) Osasitko yhtään aavistaa vai tuliko ihan täytenä yllätyksenä?
-Hupsis-: Odottelinki sun ultrakuulumisia..:) Ja sitä, että mitä mieltä miehes oli "kokemuksesta". Meillä kun oli aika samanlainen tilanne mieheni kanssa kun esikoista aloin odottaa eli ei siis oltu kauaa vielä seurusteltu. Silloin tuntu, että se ensimmäinen ultra oli se kohta, jolloin mieskin pääsi vähän lähemmäs raskautta ja asia tuli kummallekkin todemmaks. siis hyvässä mielessä..:) Ja julie: tervetuloa mukaan! Aika samalla lailla täällä taidetaan noi ultraukset tehdä, ensimmäinen ultra on yleensä viikolla 11-13, ja toinen ultra noin viikolla 20. Toisissa kunnissa tarjotaan ilmeisesti vaan 1 ultra, mutta useimmissa se 2.
Mulla ens viikolla taas neuvola, oon kyllä jo odottanutki että pääsee taas kuulemaan sydänäänet. En tiedä miks sitä on niin vainoharhanen, että pelkää koko ajan et joku hullusti.. vaikka mahaki kasvaa vauhdilla! Sitte kun alkaa liikkeet tuntua, niin ehkä mielikin rauhoittuu..
Ihanat ilmat nyt ollu, toivottavasti jatkuuki näin eikä enää tuu kauheita pakkasia! Hyvät viikonlopun jatkot kaikille!
Niin ja viikkoja nyt kasassa 15+1..:)
Tosiaan Suomessa kai on melkeinpä joka paikassa tuo kaks ultraa, jos kaikki menee normaalisti. Sitten, jos niskaturvotusta on enemmän tai muuten vauvan voinnissa jotain, niin ultriakin on enemmän... Toivottavasti kaikki palstalaiset selviävät sillä kahdella julkisella ultralla :). Miten paljon Yhdysvalloissa on muuten raskauden seurantaa ja neuvontaa?
Ootteko miettineet 4d-ultraan menoa yksityiselle?
Tiainen84: Joo, mies on nyt lähinnä viikon ajan tullut koko ajan entistä lähemmäs vauva ajatusta. Yks päivä hän mun luona jopa innostui selailemaan neuvolasta saatuja esitteitä ja jotain jo puhuttiin isyyslomasta jne. Uskalsinpa sanoa jo ääneen toiveen perhehuoneestakin, jos kaikki menee hyvin. Nyt itelläkin on jotenkin tosi rauhallinen ja hyvä olo. Tunne, että näinhän tän sitten pitikin mennä :). Onneks pahaolo on taas vähentymään päin.
Terveloa Julie!
Me ostettiin doppler Rokkibeibistä. Niiltä löyty muu kuin "enkelinääni" malli, joten halusin ehdottomasti sellasen. Se on myös ammattilaiskäyttöön (kuulemma) niin siitäkin syystä.
Nyt on ruvennut kohtua puristamaan. Hirmunen greippi möllöttää alamahalla.
Ei olla vieläkään saatu kerrotuks kenellekkään muulle kuin vanhemmillemme raskaudesta.
Pitäisi varmaan vihjata kaasoille, ettei saa mitään älyttömiä polttareita.
Ei olla 4d-ultraa mietitty. Riittää noi tavalliset kun niistäkin saa ihan hyvät 4d-ultra kuvat.
Meidän sairaanhoitopiirissä tarjotaan myös ensisynnyttäjille loppuraskauden ultra vkolle 36 (sekä muutamille muille poikkeustapauksille, esim aiempi sektio ja toiveena alatie synnytys tai muu komplikaatio aiemmassa synnytyksessä)..Ai niin, se on kyllä maksullinen, mutta halvempi tietysti kuin yksityinen.
Täällä odotellaan myös ensiviikon np-ultraa, käytiin myös niissä veriseuloissa vaikka ensin mietin väliin jättämistä.
rv 12
Ja hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
Mukavasti teidän raskaudet edistyy ja se luo myös uskoa tulevaan. Ensi viikolla odotettu np-ultra. Vatsa kasvaa ja pahoinvointi on onneksi vähenemään päin, mutta kyllähän sen pikkuisen jo mielellään taas näkisi.
Wirmelin laskettu aika on siis näillä näkymin 23.9.
Täällä myös otetaan äitiyspakkaus, kun ensimmäinen tulossa. Aika moni tietää jo, ovat arvanneet, koska himoliikkuja ottaa treenit kevyemmin ja syö kaikkea sellaista, johon ei ennen koskenutkaan :)
Wirmeli 11+3
Täällä on nyt viikonlopun yli sulateltu tupla-uutisia ja onhan tää ihan tuplahieno juttu. :) Mies on onneksi hirmu innostunut ja hän sanookin että nyt hänen ei tarvitse pelätä jäävänsä sivulliseksi vauvanhoidosta koska kahdesta riittää varmasti kahdelle aikuiselle hoidettavaa. Suunnittelee jo pidempää lomaa syksylle yms.
Tiainen84, ihan yllätyksenä tuli, ei yhtään kaksosia missään ja ihan luomuhedelmöityskin oli...
Hupsis, kiva kuulla että teilläkin meni ultra hyvin. Olit mielessäni jo ihan siitäkin syystä kun jäi mieleen että meillä oli samaan aikaan noi ultrat. Ja edelleen siis samoilla viikoilla mennään, mullakaan eivät vaihtaneet laskettua aikaa.
Tosin nää tuplat syntyvät keskimäärin 3vko aikaisemmin joten saas nähdä kuinka pian päästään pikkuisia jo moikkaamaan. :)
Huomenna alkais arki talviloma jälkeen. Olimme lapissa ja mies kruisaili päivät moottorikelkallaan, teki kyllä itselläkin mieli ajeleen, mutta olen jättänyt ihan suosiolla väliin kelkkailun tänä talvena.
Viime viikolla oli myös lääkäri-neuvola, ihan hyvin kuullosti kaikki olevan. Kuunneltiin taasen sydänäänet, on ne aika hellyyttävän kuulloiset.
Äitini risti jo pikkukamun Ihmeeksi, kun oli jo luopunut toivosta saada lapsenlapsia.
Nyt siis Ihmeellä 13+5...
Eikä nyt kovin hyvillä mielin... hemoglopiini ei ole noussut kuin neljä yksikköäeli nyt vaan 115. Eniten tässä nyt on huolen aiheena verenpaine joka oli 129/100. Tarkasti lääkärin kanssa multa syynäsitvät turvotus, päänsärky, näköhäiriö oireita. Kahden viikon päästä uudelleen jotta katotaan taas pissa ja verepaine.
Eikä tässä kummosia pääse lepäämään kun mies on ainakin vielä tämän viikon reissu töissä ja mä olen muksun kanssa kaksin, eikä se anna äitin vaan lepäillä.
toivottavasti nyt ois vaan stressin nostattamaa, mut jotenkin ironista että miehelle viikonloppuna just nauroin että kaikista vaikeinta mitä vois nyt sattua olis se että mut määrättäis vuode lepoon ja mies on viikot poissa...heh heh ei enää naurata.
Sykkeet kuului hyvin ja pentsillä tuntui kuitenkin olevan kaikki ok.
plääh nyt ei muuta pyöri mielessä joten tuli tälläinen omanapainen purkautuminen..
Xarda ja pentsi 13+4
Kylla niita laakarikaynteja aina niin odottaa, etenkin sita sydanaanten kuuntelua. Viela reilu viikko. Huokaus. Aina se huoli ehtii herata kayntien valilla, vaikka pahoinvoinnin jatkuminen ja vaatteiden puristaminen paiva paivalta enemman kertovat etta kylla siella jotain tapahtuu. Minakin olen miettinyt sita doppleria, mutta sitten toisaalta pelkaan etta hermostutan itseni enemman, jos ei niita aania heti loydykaan. Mita kokemuksia teilla on? Milla viikolla saitte kuulumaan ekan kerran, ja miten tyon ja tuskan takana se oli?
Taalla jenkeissa on laakarikaynteja kuukauden valein, eli ihan hyvalla tahdilla. Loppuraskaudesta voi sitten ilmoittautua erilaisille kursseille, samaan tapaan kuin Suomessa. Palvelu on ollut kylla ensiluokkaista.
Tsemppia xardalle! jospa ne arvot palaa sielta nopeasti kohdilleen.
kasassa nyt 10+6 - lieko listan juniori? :)
Mihinkään ei ois kiirettä aamuisin tällä viikolla, ja minä herään kuuden jälkeen... Kyllä ottaa päähän. Pahoinvointi herättää. Tuntuu, että tää on taas pahenemaan päin, vaikka viikkoja on jo 14+. Noh, ei VOI kestää pitkään enää, eihän?
Onko muilla närästystä? Mulle on sekin taas iskenyt. Aina raskausaikoina närästää kaikki, muulloin ei oikeestaan mikään. Harmittaa, kun ei voi syödä ruisleipää,mun herkkua, koska siitä iskee niin järkyttävä polte.
Äitiyspakkauksista oli puhe. Me ollaan kahdelle ekalle otettu, niin jätetään kai nyt ottamatta. Kaikki pikku vaatteet on tallella, joten ei me taideta nyt enempää tarvita. Minusta ne on kyllä ollut aivan ihania ne pakkaukset ja vähän harmittaa jättää ottamatta.
Mullakin oli eka neuvolassa hb matalalla, 117. Tokassa neuvolassa oli jo 127, söin Obsidania. Nyt olen ottanut sitä n. joka toinen päivä, koska luulen, että siitäkin tulee huonoa oloa...
Onnittelut kaikille kivoista ultrakuulumisista ja tuplaonnittelut Zoeylle!
Xarda: Toivotaan että oli vaan väliaikasesti noin koholla.. Onhan se hyvä että tutkivat ja seuraavat tarkasti niin huomataan ajoissa jos esim. epäilyä raskausmyrkytyksestä. Koitat vaan ottaa niin rauhassa kun se vaan on mahdollista (ja tiedän että helpommin sanottu kun tehty..) Äläkä murehdi!
Liila: No eiköhän se pahoinvointi kohta hellitä! Pakkohan sen on jossai vaihees loppua..viimestään synnärillä..:D No ei.. Jaksamista! Ei oo tosiaan kivaa..
Tänään olin taas neuvolassa, eipä siellä kummempaa. Kaikki ok ja sydänäänet kuului pienen etsinnän jälkeen. Tais vaan olla just napanuoran alla piilossa kun terkka sanoi että äänet kuulu napanuorasta, mutta erotti sitte ihan oikeetki sydänäänet siitä samasta jumputuksesta..:D
Oon nyt viime päivinä tuntenu pienen pieniä liikkeitä, tai lähinnä kutittaa mahan sisältä niin että pitää aina rapsuttaa mahan päältä..:D
Eipä täs nyt muuta.. viikkoja kasassa 15+4
Tänään käytiin aamusta ultrassa siellä pieni kovasti liikuskeli kunhan heräsi. Laskettua aikaa siirrettiin melkein viikolla eteenpäin eli uusi laskettuaika olisi 29.9. ja viikkoja nyt siis tänään 10+6.
Niskaturvotusta vain 0,6 ja riski 1:100 000 :) onneksi, vähän piti kuitenkin jännittää :)
Huomenna sitten aamusta toinen neuvolakäynti ja lääkärin neuvola.
Kyllä me ainakin otetaan äitiyspakkaus ensimmäinen kun on niin ei oikeen mitään ole valmiina. Ja yksi sukulainen keneltä olisi saanut lainaan nin hänellä laskettuaika muutamaa viikkoa aikaisemmin. Niin ei sitten saa sieltäkään lainattua, mutta eiköhän niitä jostain tutuilta aina jotan löydy :)
Helmiolivia : Vaihdatko minulle tuon lasketunajan ja ensimmäinen lapsi olisi tulossa synnytyspaikka SeKS. Kiitos :)
Pixie- 10+6
Täälläkin oltiin tänään ensin neuvolalääkärillä ja sitten vielä perään ultrassa. Meinasi olla liikaa jännitystä yhdelle päivälle, mutta nyt on todella huojentunut ja onnelinen olo. Siellä meidän maha-asukki voi hyvin. Nyt on pakko uskoa, että siellä mahassa oikeasti asustaa joku :) Käytiin juhlistamassa uutisia hyvällä ruoalla ja nyt uskallettiin ostaa vihdoin sellainen vauvan vaate, jota ollaan pitkään ihailtu aina, kun ollaan ruokakaupassa käyty.
Pahoinvointi alkaa täällä hieman jo helpottaa. Edelleen yöllä hieman meinaa kuvottaa, mutta yövälipala auttaa asiaa.
Osaisko teistä joku auttaa mua tänne kirjautumisen kanssa. Mä en koskaan saanut mitään ohjeita tunnuksien varmentamisesta, joten tämä sivusto ei hyväksy kirjautumistani. Joudun aina tulemaan tänne sähköpostini kautta :/
Kolibri rv 12+2, LA 19.9 TAYS
Heippa hei
Valtakunnassa kaikki hyvin. Aamulla poikettiin ultraan. Niskaturvotus 1,5mm ja pää-perämitta 58mm. Jokatoinen ilta tulee dopplerilla kuuneltua mölinöitä. ihan kivasti kuuluu (p.167krt/min). Kova on kyllä tyyppi liikkumaan kun välillä karkaa kuuluvuusalueelta :/
Kaikki raskausoireet ovat tyystin tiessään. Mukavaa kun nyt voi taas kuukauden pari nauttia ja sitten alkavat kolotukset :(
Uusimman vauvalehden sain ostetuksi kun -50% oli, muuten olisi jäänyt hyllyyn. Vielä se kuitenkin odottaa hyllyssä selailua.
Tästä nyt tuli sitten silkkaa omaanapaa..höh
rv13
Alku viikko oli töissä kovin kiireinen, onneks nyt on pari vapaata. Väsymys tuntuu voittamattomalta, yöunet maistuu hyvinkin, vaikka päiväunet olis ottanut.
Mulla on kanssa ollut ajoittaista närästystä jo nyt. En oo koskaan aikasemmin joutunut tekemisiin ko vaivan kanssa, mutta piti jo pari viikkoa sitten hakea Renniet turvaksi. Lisäksi tällä viikolla on lähes päivittäin kiusana ollut elohiiri. Kertaalleen se oli jopa kulmakarvassa :D. Pahoinvointi alkaa hellittää otettaan, sitä ei onneks enää joka päivä tunnu.
Mukava lukea teidän ultrakuulumisia ja toki kuulumisia muutenkin :).
zoeylle tuplaonnittelut; mahtavaa! ja minzalle voimia..
joku puhui närästyksestä, eilen iski mullekin ja oli jotain aivan kamalaaa, olin jo unohtanut kuinka voi kivistää! ja ruisleivästä iski mullakin..kurjaa siinä mielessä että meillä riehuu kotona kaamea vatsatauti ja eilinen ruisleipä oli oksentelun jälkeen se mitä kaipasin ja sitten iski närästys..
toivottavasti vatsatauti ei iske teihin muihin...ihan kamalaa vaan yökkiä vatsalihakset kipeänä ja miettiä että kuinka vaikuttaa pikkuiseen..toki toinenhan on siellä hyvässä suojassa mutta kumminkin..esikoisesta sairastin vatsataudin ihan viimeisillä viikoilla ja oksentelun jälkeen kun olisi saanut hetken nukahta aniin vauva pyöri masussa seuraavaan oksennukseen asti..ei kivaa!
ihanaa kun hupsiksen mies mukana täysillä..se ultra jotenkin tekee asiasta miehellekin niin konkreettisen..
maanantaina lääkärineuvola ja hemoglobiinit katsotaan myös kun olivat alhaalla viimeeksi..rautakuurille varmaan joudan..
nyt on ihanaa kun lähes kaikki tietävät uudesta tulokkaasta, ei tarvitse yrittää peitellä tai selitellä yhden aivosolun logiikkaa..
meillä oli ihana yllätys kotona naistenpäivänä kun iskä oli ostanut meille kaikille naisille, minä ja tytöt, ruusut ja suklaalevyt..ihan todella harvinaista mein iskältä..oli laittanut mun kukkaan vielä vauvakoristeen, jossa oli pieni tyttövauva eli ei taida hirveesti uskaltaa elätellä toiveita poikavauvasta ;)
nyt kohti viikonloppua!
uhmaikä ja ja norppa 14+1
ihania ultrakuulumisia teilla! ihanalta varsinkin kuulostaa se vauvan liikuskelu siella. harmi kun meidan eka ultra oli jo viikolla kahdeksan, niin ei siella mitaan liiketta silloin nakynyt. seuraavaan onkin viela pitka aika.
mun kaikki raskausoireet tuntuu havinneen. ei enaa vasyta, juili mahaa eika ole pahoinvointiakaan. kaikki loppui kuin seinaan pari paivaa sitten. huolettaa.. voisko se olla huono merkki? vai voiko se selittya vaan toisen kolmanneksen lahestymisella? nyt kun olis se doppler!
suositellaanko suomessa lisavitamiinien kayttoa lapi raskausajan? taalla kaikenlaiset prenatal vitamiinit on kovassa huudossa, ja munkin sairaanhoitaja/katilo suositteli niita. ainut vaan, etta niissa melkein kaikissa on rautaa, ja senhan tietaa mita se tekee muutoinkin huonosti toimivalle vatsalle... lyhyen kokeilun jalkeen olen siis luottanut suomalaiseen multitabsiin. suomessa laakari sanoi mulle, etta perusterve hyvaa ruokavailota noudattava odottava aiti ei tarvitse mitaan lisavitamiineja. miten teita on ohjeistettu?
rv 11+1
Tulipas sitten koettua elämäni ensimmäinen ambulanssi ajelu. Täytyy kyllä sanoa, etten ole ikinä elämässäni pelännyt niin paljon :(
Olin tehny ihan normaalin työpäivän, ja soittelin siinä kaverille, että mentäiskö syömään yhdessä. Sovittiin sit treffit yhteen paikkaan, ja lähin kävelemään sinne. Ku pääsin pihalle, niin tunsin, että housut kastu ihan niinku ois sankolla kaatanu jotaki. Samalta tuntu, ku lapsivesi ois menny. Juoksin äkkiä vessaan, ja vertahan se sitten oli.
Syömissuunnitelmat meniki sitten vähän eri tavalla. Kaverin kyydillä äkkiä Muonion terveyskeskukseen, jossa kätilö katto ultralla, että kohtu on ihan täynnä verta, ja nyt on tosi huono tilanne. Kehotti varautumaan pahimpaan.
Ambulanssilla sitten Lapin keskussairaalaan. Siellä mulle vaan sanottiin, että nyt et saa syödä, etkä juoda mitään, että huomenna sitten lääkäri katsoo, ja tehdään kaavinta. En pystyny juuri nukkumaan yöllä ollenkaan. Itkin vain kokoajan, eikä kivuillakaan tuntunu olevan merkitystä enää. :( Mieskään ei saanut jäädä kaveriksi, vaikka mulla olikin ihan oma huone. Se sai olon vieläkin hirveämmäksi.
No aamulla sitten kävi hoitaja ottamassa verinäytteitä, ja siinä parin tunnin päästä tuli lääkäri hakemaan. Paineli ensin kohtua, ja sanoi, että on aikaa vastaava. Sitte otettiinki ultra esiin, ja mulla alkoi samantien itkettää ihan kamalasti. En halunnu oikeastaan nähdä, että mitä siellä oli, kun se Muonion ultra näytti jo niin hurjalta. Tilanne kuitenki muuttu ku salama kirkkaalta taivaalta, ku tajusin, että pikkuinen siellä vilkutti kädellä, ja sydän sykki silmin nähden. Voi luoja niitä helpotuksen kyyneliä, johon epätoivo vaihtui. Veri oli ollut peräisin istukan läheltä, kohdun seinästä, joka oli alkanut jostain syystä vuotamaan todella runsaasti. Syytä tuohon kukaan ei osannut sanoa, ja sain nyt sairaslomaa, ja käskyn ottaa kaikki tosi rennosti. Ensi tiistaina on sitten uusi käynti keskussairaalassa tarkistamassa, että vieläkö vuotoa on. Nyt yöllä ei ainakaan ole tullu ollenkaan, joten vähän melkein olen jo tuulettanu... :)
Tsemppiä kaikille muillekki, täälä pyristellään matkassa vielä.
Minzalle pahoittelut ja jaksamisia. :/
Zoeylle kaksinkertaiset onnittelut :)
Vielä pitäisi pari päivää oottaa et päsee np-ultraan ke 9.3. olis aika ja lääkärin neuvola seuraavana päivänä.
Tilasin itse tuon dopplerin täältä http://vapaakauppa.net/tuote/585/angelsounds-kotidoppleri 35e maksoin kun lähetyskulut olivat ilmaiset ja tulleja ei tarvinnut maksaa kun jäi tilaus alle 40e. Toimitusaika vaan oli aika pitkä maanantaina tilasin ja tuli viikon päästä perjantaina.
Tänään kokeilin uudelleen tuota doppleria ja sain hyvin pienet äänet kuuluviin ja laitteessa piti äänet olla aika kovalla. Taitaa olla niin häpyluun alla vielä piilossa. Ensimmäisellä kerralla kuulin vaan omat sydänäänet, kun kokeilin silloin kun sen sain viime viikolla.
Pixie- ja nuppu 11+0