Hei, kertokaa nyt ihmeessä miksi amiksen pitäisi olla yhtä vaativa kuin lukio?
Ne ovat TARKOITUKSELLA ERILAISIA oppilaitoksia, ei niitä ole samanlaisiksi tarkoitettukaan.
Me ihmiset olemme erilaisia. Toiset ovat enemmän käytännön ihmisiä ja hallitsevat kädentaidot ja mm. kielet voivat olla hankalia joillekin.
Amiksessa on lukuisia linjoja, joista nämä ihmiset voivat valita mieleisensä. Vai olisiko parempi, että sanottaisiin heille, että sori, olette liian pöljiä lukioon joten teitä ei voida kouluttaa mihinkään?
Toisilla on taas suuri älykapasiteetti ja kova hinku haalia lisää teoriatietoja. Heille sopivat lukio-opinnot ja korkean tason jatko-opinnot.
Moni taas saattaa täydentää opintojaan vielä elämänsä varrella. Ei enää olla sidottuja yhteen ammattiin ja koulutukseen kuten aikaisemmin.
Minusta on hyvä, että tarjolla on vähän kaikkea.
Kommentit (86)
Kyllä sieltä putoaa porukkaa, kun ei osaa ja ei ole tarpeeksi avustusta. Kyllä ammattikoulussakin tarvittaisiin tukiopetusta. Ammattikoulun tasoa voi hyvin verrata jo lukion tasoon. Monet laskevat ammattikoulussa lukion matematiikkaa.
suurin surminkaan että hänen oma kultapuppelinsa on amiksessa siksi, että on lahjaton tai että yrittää päästä mahdollisimman vähällä vaan Palsta Mamman Mussukka meni amikseen koska on huippulahjakas.
on vänkäämässä tätä ammattikoulu-lukiojorinaa? En mä tiedä ketään aikuista, enkä juuri nuortakaan, jota tällainen jankkaaminen kiinnostais.
on vänkäämässä tätä ammattikoulu-lukiojorinaa? En mä tiedä ketään aikuista, enkä juuri nuortakaan, jota tällainen jankkaaminen kiinnostais.
Ootahan vain ko valmistumiset lähestyy ja mammojen kullannuput alkavat hakemaan kouluhin. Sitten se kädenvääntö vasta alkaa. Ja iän voi tosiaan päätellä siitä että ne ysit on sitten menossa niihin lukioihin/amiksiin, tai valmistuneet niistä.
mutta unohdit tuosta listasta sellaiset joilla riittää älykapasiteettia sinne lukioon mutta ei halua tai kiinnostusta kun pitävät mielummin tekemisestä kun lukemisesta.
Minusta on inhottava että aina oletetaan että amikseen menijät ovat vaan niin tyhmiä etteivät pääse lukioon. Joskus se on kenties ollutkin niin mutta ei nykyaikana enää, kun lukion ja ylioppilastutkinnon arvostus ei enää sellaisenaan ole kovin valtava.
takavuosien tilanteen mukaan: tyhmät ja lahjattomat ammattikouluun, pingot lukioon (+ ne joiden vanhemmat onnistuu kakaransa sinne uhkailemaan, lahjomaan tai kiristämään - itse kuluin jälkimmäiseen ryhmään aikoinani).
Suomi on koulutusyhteiskunta jossa ihmisen statukseen liittyy hyvin voimakkaasti hänen hankkimansa koulutuksen taso. Useimmille nykyiaikuisille on taottu päähän että akateeminen koulutus on tie varauteen ja onneen ja hyvää asemaan, ja sille tielle pääsee lukion kautta.
Tästä seuraa, että ihmisen arvo tavallaan katsotaan määräytyväksi mm. toisen asteen koulutuksen perusteella.
Huomatkaa, että arvot ovat murtumassa, mutta kun yhteiskuntaa pyörittävät yhä henkilöt joiden mielestä vain lukio on jotain, niin se ei tapahdu hetkessä.
Huomatkaa myös ristiriita: päättäjät kannustavat ihmisiä menemään ammattikouluun sillä verukkeella että Suomi tarvitsee kädentyöntaitajia, kuitenkin (ihan tutkitustikin) päättäjien omat lapset menevät lukioon ja yliopistoon. Eli ihan käytännön tasolle puheet eivät vielä yllä.
Onneks nuoret ovat suht fiksuja ja osaavat tehdä itse päätöksiä vanhempiensa sotkemisesta huolimatta.
ihan pakko kommentoida.
Mä oon itse opettaja, ja mun poika on hakeutumassa syksyllä amikseen. Tää on pojan oma toive ja mun mielestä hyvä niin. Pääasia, että löytää oman alansa.
Mun poika ei oo mikään lukumies, mutta loistaava kädentöissä. En ymmärrä, miksi mun pitäisi kiduttaa häntä laittamalla lukioon vain titteleiden vuoksi. Selviytyisi kyllä, mutta luultavasti latistuisi...
Eli näinkin joskus!
HEI HALOO!
Suurin osa suomalaisista työntekijöistä on ammatillisen koulutuksen saaneita. He vastaavat käytännössä mm.puhtaanapidosta, ateriapalveluista, kuljetuksesta jne.....
Olkaamme ylpeitä lapsista, jotka hakeutuvat amikseen. Mutta myös lapsista, jotka hakeutuvat lukioon. Kaikkea koulutusta tarvitaan.
Amislaisen tulee osata paljon, miettikääpä vaikka kuinka suuri vastuu on lähihoitajilla, autonasentajilla, teurastajilla jne.
Huom! käykääpä joskus Skills -kisoissa, niin tiedätte miten huippuosaajia amikset tuottavat
t. Amiksen opo jo monetta vuotta!
ihan pakko kommentoida.
Mä oon itse opettaja, ja mun poika on hakeutumassa syksyllä amikseen. Tää on pojan oma toive ja mun mielestä hyvä niin. Pääasia, että löytää oman alansa.
Mun poika ei oo mikään lukumies, mutta loistaava kädentöissä. En ymmärrä, miksi mun pitäisi kiduttaa häntä laittamalla lukioon vain titteleiden vuoksi. Selviytyisi kyllä, mutta luultavasti latistuisi...
Eli näinkin joskus!
Ei viitsitty edes vängätä poikaa lukioon miehen kanssa. Olisi luultavasti itse jouduttu käymään lukio sen puolesta... ja me ollaan kyllä jo koulumme käyty.
Amiksessa on pärjännyt loistavasti. Keväällä lähtee 2 kuukaudeksi oppilasvaihtoon Meksikoon.
sydämen palosta ja oman jutun löytämisestä se kaikki on kiinni!!
HEI HALOO!
Suurin osa suomalaisista työntekijöistä on ammatillisen koulutuksen saaneita. He vastaavat käytännössä mm.puhtaanapidosta, ateriapalveluista, kuljetuksesta jne.....
Olkaamme ylpeitä lapsista, jotka hakeutuvat amikseen. Mutta myös lapsista, jotka hakeutuvat lukioon. Kaikkea koulutusta tarvitaan.
Amislaisen tulee osata paljon, miettikääpä vaikka kuinka suuri vastuu on lähihoitajilla, autonasentajilla, teurastajilla jne.
Huom! käykääpä joskus Skills -kisoissa, niin tiedätte miten huippuosaajia amikset tuottavat
t. Amiksen opo jo monetta vuotta!
14:lle tais kolahtaa omaan nilkkaa....
nykyisin korkeakoulututkinnon, eli ei todellakaan suurin osa työläisistä ole amislaisia
Miksi vartijaksi voi opiskella 2 kuukaudessa kun amiksessa koulutus kestää 3 vuotta?
Miksi lähihoitajaksi voi opiskella aikuiskoulutuksessa työllisyyskurssilla vuodessa, kun amiksessa koulutuksen pituus on kolme vuotta?
Koulutusta on siis venyttämällä venytetty vai mistä syystä opiskeluajat ovat noin poikkeavia? Tosin vartijalinjalla taitaa useimmilla olla ihan luku- ja kirjoituspulmia ainakin keskiarvorajojen mukaan, kun koulutus.fi näytti vitosta...
Naurettava aihe sinänsä koska lukion ja ammattikoulun tarkoitukset ovat aivan erilaiset. Minulla sekä siskollani oli yläasteen todistuksessa ysin pintaan keskiarvo. Silti mentiin molemmat ammattikouluun. Ammattikoulun yleisaineet olivat naurettavan helppoja, sen kyllä myönnän MUTTA ammatilliset aineet olivat VAATIVIA. Minä, palstan mukaan tyhmä luuseri olin luokkani paras erinomaisella todistuksella VAIKKA luokassani yli puolet oli niitä fiksuja ylioppilaita joista muutamilla jopa M:n paperit eli ihan kelpo paperit lukiosta. Valittivat silti että aineet olivat vaativampia kuin lukiossa.
Miksi vartijaksi voi opiskella 2 kuukaudessa kun amiksessa koulutus kestää 3 vuotta?
Miksi lähihoitajaksi voi opiskella aikuiskoulutuksessa työllisyyskurssilla vuodessa, kun amiksessa koulutuksen pituus on kolme vuotta?
Koulutusta on siis venyttämällä venytetty vai mistä syystä opiskeluajat ovat noin poikkeavia? Tosin vartijalinjalla taitaa useimmilla olla ihan luku- ja kirjoituspulmia ainakin keskiarvorajojen mukaan, kun koulutus.fi näytti vitosta...
Serkkuni opiskelee vartijaksi kolmatta vuotta..juu-u kolmatta vuotta ei kuukautta. Ja tuntemani lähärit ovat opiskelleet ne pakolliset 2-3 vuotta lähäriksi työvoimapoliittisesti. Tiedäthän että he opiskelevat myös kesällä, ilman lomia ja paljon itsenäisesti teorioita.
Mistä siis nämä faktat?
-Ei opo-
Näin aikuisena sitä on jo oppinut huomaamaan, että harvassa on niitä tosiälykkäitä ja lahjakkaita, mahtavia ihmisiä. On vain olemassa äiti, isukki ja kotiolosuhteet jotka huomattavasti vaikuttavat siihen mikä lapsesta tulee isona. Pappa betalar ja lääkärikouluun kaikki!