Koirien ulkoilutus ei ole liikuntaa!
Liikunnassa pitää tulla hiki, pitää hengästyä ja hikoilun sekä hengästymisen tulee kestää vähintään 30 min putkeen.
Liikunta on toimintaa, jonka jälkeen pitää päästä suihkuun. Kaikki muu on hyötyliikuntaa.
Kommentit (38)
päivässä liikuntaa harrastavat ihmiset ovat sitten niin kovin usein ylipainoisia?
Jos oikeasti harrastaa liikuntaa tehokkaasti 2 kertaa päivässä 2 h ajan, kuten koirien ulkoilutajat kertovat tekevänsä, se näkyy taatusti kropassa!
Harva koiraihminen vain oikesti näyttää siltä kuin harrastaisi liikuntaa 2x päivässä tunnin ajan.
ap
No, miksi nämä koirien kanssa monta kertaa päivässä liikuntaa harrastavat ihmiset ovat sitten niin kovin usein ylipainoisia?
Jos oikeasti harrastaa liikuntaa tehokkaasti 2 kertaa päivässä 2 h ajan, kuten koirien ulkoilutajat kertovat tekevänsä, se näkyy taatusti kropassa!
Harva koiraihminen vain oikesti näyttää siltä kuin harrastaisi liikuntaa 2x päivässä tunnin ajan.
ap
Mulla on paljon koiranomistajia tuttavapiirissä (meillä on itselläkin hauva), ja vain yksi heistä on ylipainoinen, äitini. Taitaa olla enemmän kyse sun tuttavapiiristä kuin mistään muusta.
Todella ärsyttävä avaus, BTW. Just tuommoinen "minulla on tämmöinen typerä mielikuva ja teen sen perusteella typerän yleistyksen".
No, miksi nämä koirien kanssa monta kertaa päivässä liikuntaa harrastavat ihmiset ovat sitten niin kovin usein ylipainoisia?
ap
Mulla on paljon koiranomistajia tuttavapiirissä (meillä on itselläkin hauva), ja vain yksi heistä on ylipainoinen, äitini. Taitaa olla enemmän kyse sun tuttavapiiristä kuin mistään muusta.
Todella ärsyttävä avaus, BTW. Just tuommoinen "minulla on tämmöinen typerä mielikuva ja teen sen perusteella typerän yleistyksen".
ja lisäksi se, että ylipainoisuus on monen asian summa, se on elämäntapakysymys, ei riipu siitä tuleeko koiraa ulkoiluttaessa hiki vai ei.
on ainakin ihan hoikka, enkä keksi kuin yhden lihavan koiranomistajan vaikka kuinka miettisin. Tällä henkilöllä on tosin perhettä, joten ei itse niin paljoa niitä koiria ulkoiluta...
(ja heitä on paaaaaaaaljon), ja jotka oikeasti lenkkeilevät koiriensa kanssa eivätkä vain ulkoiluta esim. tarhassa, ovat kyllä poikkeuksetta hoikkia ihmisiä. Ei tule YHTÄÄN ylipainoista mieleen heistä!
Ja vaikkei mulla itselläni ole koiraa, niin kyllä mun pyrkimys on ollut päästä hikeen, jos olen lainannut jostain koiraa lenkkikaveriksi.
on vahva ehdokas tämän päivän typerimmäksi aloitukseksi.
päivässä liikuntaa harrastavat ihmiset ovat sitten niin kovin usein ylipainoisia?
ap
ja harrastan kyllä liikuntaa koirieni kanssa n.2h joka päivä... Kunto on hyvä ja jaksan käydä n.30min hikijuoksulenkilläkin päivittäin. Paino vaan ei millään meinaa siitä huolimatta laskea kun maistuu nuo herkut ihan liian hyvin. :D Ja siis en ole mitenkään kymmeniä kiloja ylipainoinen, vaan n. 6-8kg.
ei ole koiraa, mutta mä en varmaan muutenkaan harrasta liikuntaa lähes koskaan.
En nimittäin hikoile herkästi raskaassakaan liikunnassa, joten saatan vetää aika rankankin treenin ilman että havaitsen hikoilevani ollenkaan, varsinkaan jos ei ole kostea ja kuuma sää. Eli en kai mä sitten liiku, vaikka olen niin luullut.
päivässä liikuntaa harrastavat ihmiset ovat sitten niin kovin usein ylipainoisia? Jos oikeasti harrastaa liikuntaa tehokkaasti 2 kertaa päivässä 2 h ajan, kuten koirien ulkoilutajat kertovat tekevänsä, se näkyy taatusti kropassa! Harva koiraihminen vain oikesti näyttää siltä kuin harrastaisi liikuntaa 2x päivässä tunnin ajan. ap
Lihava saa enemmän energiaa kuin kuluttaa. Vaikka kulutus nousisi, niin jos syö vastaavasti enemmän, niin ei laihdu. Ne lihavat yksinkertaisesti syövät liikaa ja epäterveellisesti.
sulle pitäs ap laittaa hihnan päähän joku kunnon rakki, niin tiedät miten koiran lenkitys voi todellakin olla "ihan oikeaa liikuntaa". Mun tädillä on sellanen sekarotunen vasikan kokoinen piski, jolla sattuu nuppi olemaan umpiluuta. Vihainen se elukka ei ole, älä pelkää. Vaan kun sille ei mene oppi jakeluun, miten lenkillä käyttäydytään. Kiskoo, repii ja hilluu kuin heikkopäinen. Lyönpä vaikka vetoa et sulla on helvetinmoinen hiki, jos tunninkin jaksat sen elukan kanssa kylillä talsia..ellei sitten mene olkapää sijoiltaan siitä vetämisestä! ;)
Olen ap:n kanssa kyllä samaa mieltä, että koiraa ulkoiluttamalla nyt tuskin laihtuu. Että kun tuolla jossain ketjussa moititaan "kaveria joka ei liiku" ja "minä liikun paljon, ulkoilutan koiraa", näin kärjistettynä. Mä olen joskus nähnyt kuvia jostain maratonilta, ja huomion kiinnitti se, miten lihavia osanottajat olivat, vaikka luulisi heidän nyt treenaavan suht paljon.
ap
että se koirien ulkoilutuksessa kulutettu kalorimäärä on niin helppo syödä takaisin, muutama suklaapatukka niin siinähän se on. Mikään liikunta ei laihduta, jos syö liikaa!
Koirien ulkoiluttajilla on varmasti keskimäärin parempi kunto kuin niillä jotka eivät liiku metriäkään. Voi olla tuhti ja topakka, ja silti melko hyvässä kunnossa.
Voi myös olla laiha, muttei jaksa kauaa juosta ja esim. vatsalihakset tosi huonossa kunnossa. Nähty on.
En olekaan sitten rehellisesti kiinteytyny ja laihtunu kun olen koiran kanssa lenkkeilly.
Meillä ainakin käydään koiran kanssa myös niitä hikilenkkiä, että sori nyt vain ap.
etenkin jos on kysymys puhdasrotuisesta ja arvokkaasta koirasta kuten esim sakemannit, niin eihän niitä saa edes liikuttaa ettei mene lonkat ja ranteet piloille.
Sain tämän homman karvaasti todeta kun kasvatin aarmeijalle neljä sakemannia ja kävelin niiden kanssa pyörätietä pitkin. Puhelin oli kuumana kun armeijan eläinlääkärisoitti että lenkkeily stopp, koiraa saa vain ulkoiluttaa ja pitää pumpulissa, heh heh heh
lihavia ne koiran ulkoiluttajat sit ois ilman koiraa! Kyllä kaikenlainen itsensä liikuttaminen on parempi kuin ei mitään.Jos ei joku viitsi hikeen asti liikkua niin hyvä kun tekee jotain hyötyliikuntaa edes.Olet kyllä aika...
koiran ulkoiluttamisesta ja siksi toivon ettei sulla ole koiraa.
Itse teen koiran kanssa kunnon lenkkejä, enkä mitään talon nurkalle pissityksiä.
Liikutaan reippaasti kävellen, toisinaan hölkäten tai jopa juosten.
Kyllä siinä hikikin tulee. Kunto ainakin pysyy yllä ihan vain ulkoiluttamalla koiraa :D
Eli ei siis voi sanoa että olisi jotenkin hyödytöntä..
Myös koiran kuntoa pitäisi pitää yllä!
JA parhain lenkki onkin kävellä toiselle puolelle kaupunkia koirapuistoon jossa koira saa sen parhaimman hyödyn kun saa juosta vapaasti...
jotenkin, vai riittääkö sun lahjat vain aloitusten tehtailuun?