kuvia vauvojen nenistä sivultapäin! pelkään että minun vauvalla nenänselkä painunut
en tiedä millaisia ovat normaalinenät, mutta tuossa toisessa ketjussa aloittelin raajojen pituudesta.
voisitteko laittaa kuvia vauvojenne nenistä sivulta, varsinkin jos nenänvarsi ei ole ihan suora vaan on vähän notkolla.
onko lapsi normaali
(panikoiva äiti joka ei löydä nenänmuotoja netistä)
Kommentit (185)
ei kirjettä eilen, vaikka luvattiin. hyvällä mielellä silti poitsun kanssa aloittelemme perjantaita. hän leikkii tuossa lattialla leluineen ja lauleskelee. huolettomana ja tietämättä mitä äidin päässä pyörii...
ap
Nauti elämästäsi, nauti lapsesta! Huoli on suuri, mutta älä hutki ennen kuin on tutkittu.
Meinasin itse tulla hulluksi nuorena äitinä, olin aivan varma että kuolen tavalla tai toisella ja pieni ihana vauvani jää orvoksi. Löysin itsestäni kymmenen vakavaa sairautta, kaikki oireet täsmäsivät aina, ja ramppasin lääkärissä. Vain kuullakseni, että olen täysin terve. Arvaa uskoinko... aina löytyi minulle uusi merkki siitä, että kuolemaa teen.
Sitten eräänä päivänä sattui eteeni nuori naislääkäri, joka totesi, että minä en ole sen kummemmassa tilanteessa kuin hän, naapurini, miss suomi tai ameriikan presidentti. Kaikki me elämme sen riskin kanssa, että jotakin aivan kamalaa tapahtuu, joko nyt heti, tunnin päästä, huomenna, ensi vuonna tai myöhemmin. Mutta että kuitenkaan näin ei mitä todennäköisemmin tapahdu.
Ja tämä jotenkin avasi silmäni. Näinhän se on. ELÄMÄSTÄ TULEE NAUTTIA JUURI NYT, ei liikaa murehtia menneitä eikä tulevia.
Ap, voimia sinulle. Jokainen meistä kohtaa vaikeuksia, jokainen meistä pelkää ja toivoo ja itkee lastensa puolesta, jokainen meistä kokee menetyksiä. Niin kauan kuin asiat ovat ei-huonosti, täytyy nauttia ja olla kiitollinen.
Sulla on ihana pieni lapsi, häntä rakastetaan ja hän on hyvissä käsissä. Näe hänet ihanana ja kauniina, ja muista, että meistä jokainen joutuu ottamaan huomisen vastaan sellaisena kuin se meille annetaan. Olet ajatuksissani!
tässä verkkoklinikan nettikäyrään itse merkkaamani pisteet. en oikein tiedä onko nämä eri,mutta tässä näyttää miinus kakkoselta....
http://aijaa.com/v.php?i=003087610451.jpg
Nauti elämästäsi, nauti lapsesta! Huoli on suuri, mutta älä hutki ennen kuin on tutkittu. Meinasin itse tulla hulluksi nuorena äitinä, olin aivan varma että kuolen tavalla tai toisella ja pieni ihana vauvani jää orvoksi. Löysin itsestäni kymmenen vakavaa sairautta, kaikki oireet täsmäsivät aina, ja ramppasin lääkärissä. Vain kuullakseni, että olen täysin terve. Arvaa uskoinko... aina löytyi minulle uusi merkki siitä, että kuolemaa teen. Sitten eräänä päivänä sattui eteeni nuori naislääkäri, joka totesi, että minä en ole sen kummemmassa tilanteessa kuin hän, naapurini, miss suomi tai ameriikan presidentti. Kaikki me elämme sen riskin kanssa, että jotakin aivan kamalaa tapahtuu, joko nyt heti, tunnin päästä, huomenna, ensi vuonna tai myöhemmin. Mutta että kuitenkaan näin ei mitä todennäköisemmin tapahdu. Ja tämä jotenkin avasi silmäni. Näinhän se on. ELÄMÄSTÄ TULEE NAUTTIA JUURI NYT, ei liikaa murehtia menneitä eikä tulevia. Ap, voimia sinulle. Jokainen meistä kohtaa vaikeuksia, jokainen meistä pelkää ja toivoo ja itkee lastensa puolesta, jokainen meistä kokee menetyksiä. Niin kauan kuin asiat ovat ei-huonosti, täytyy nauttia ja olla kiitollinen. Sulla on ihana pieni lapsi, häntä rakastetaan ja hän on hyvissä käsissä. Näe hänet ihanana ja kauniina, ja muista, että meistä jokainen joutuu ottamaan huomisen vastaan sellaisena kuin se meille annetaan. Olet ajatuksissani!
vähän kun ois puolipallo, niin nuorimmalla siskollani oli just sellanen, ja nöpönenu. On jo aikuinen nainen, ei todellakaan lyhyt tai lyhytraajainen, vaan oikein nätti nainen. Se otsakin muuten "normalisoitui". Ja kas vain, synnytin kuopuksen tuossa elokuussa, ja hänellä on samanlainen otsa, enkä kanna huolta. Uskon, että oikein nätti tyttö tulossa :)
En usko, että vauvallasi on mitään vialla, ja toivon ainakin, että näin ei ole. Tulehan sitten kertomaan, kun saat tietoa asiasta!
olette kyllä olleet tukenani niin ihanasti että todellakin kerron kun jotain selviää! olen sen teille "velkaa", siis positiivisesti.
ap
että toinen sisareni kasvoi juurikin noin jossain alakäyrillä aina. Eivät huomautelleet neuvolassa, vaan sanoivat, että tärkeintä on, kun kasvaa sillä omalla käyrällään tasaisesti. Niinhän sinun lapsesikin kasvaa. Ja tästäkin siskostani tuli ihan normaali :)
en ymmärrä mikä tässä nyt on ongelma! Tietysti hyvä, että neuvolasta varmuuden vuoksi lähettävät tutkimuksiin mutta aika epätodennäköistä, että jotain olisi pahasti pielessä kun lapsi kasvaa noin esimerkillisesti. Siis silloinhan pitää olla huolissaan jos kasvukäyrä yhtäkkiä notkahtaa. Jos lapsonen on jo syntyessään ollut pienikoinen niin miten ihmeessä hän nyt yhtäkkiä pomppaisi nollakäyrälle?!!!
pojan lääkäri sanoi JOTAIN olevan taustalla ja vaikka ei olisi, pituus jää alle 160 sentin mittaan.
meille on varattu endokrinologi (tai joku sen tyyppinen...) joka tulee eri kaupungista.
kokeita otettiin suuri määrä, verestä sekä röntgenillä ja lääkärin jälkeen kokeet jatkuvat kromosomitasolle.
satuin näkemään SELÄN TAKAA röntgenissä että lääkäri oli kirjoittanut: "raajat näyttävät lyhyiltä." tätä ketjua lukiessa ja oman näkemyksen mukaan raajat ovat normaalit, myöskään neuvolatäti ei huomannut mitään poikkeavaa eilen.
en itsekään ole ihan varma ENÄÄ onko tämä nyt todellakin noin vakavaa?!
ap
Yritäpä ajatella niinkin päin, että jos lapsella on jotain niin se kanssa sitten eletään. Se EI ole maailmanloppu!
Monella on jollain tavalla sairaita lapsia.
Todennäköisempää taitaa silti olla, että lapsesi on täysin normaali, koska nykyään tutkitaan ja seurataan aika helposti mikä on hyvä.
en osaa laittaa, mutta täytyy sanoa, että meidän tytöllä on kyllä selvempi kaari kuin pojallasi ap! Ikinä ei neuvolassa ole nenän kaaresta tms. sanottu sanallakaan. Ja tietääkseni täysin terve 1-vuotias on.
Otsakin on ehkä hieman korkea ja eteenpäin työntynyt. Olen aina pitänyt näitä piirteitä täysin normaaleina vauvoille ja taaperoille. :)
Kertakaikkisen normaalikasvuinen lapsi, mutta sillä vain on tosi notkolla nenä plus otsa on terävä. Mun suvussa naiset ovat pienipäisiä ja vauva on minun puoleltani perinyt sen. Isänäidin suvussa taas on samanlaista nenänkaarta. Profiili on hirmu mutkainen, tosi selkeitä kurveja. :) Kyllä ne piirteet siitä sitten tasoittuvat kasvun myötä.
Ilmeisesti ihan rutiinia tällaisissa tapauksissa. Edelleen tätä ketjua seurailen, aihe kiinnostaa koska meilläkin pieni kirppu poika. Ja kiva lukea ketjua jossa ihmiset vastaa asiallisesti ja kannustavasti!
Olen vastannut sulle aikaisempaan keskusteluun ja tähänkin aiemmin, meillä siis myös minimittainen poika, syntyessään 46 cm ja samoissa mitoissa teidän pojan kanssa saman ikäisenä. Kohta 7v ja hipoo jo 110 cm:ä :)
Joo siis tutulta kuulostaa nuo tutkimukset mitä teille tehdään. Meilläkin lasten endokrinologi perehtyi poikamme tapaukseen. Pojaltamme otettu putkikaupalla verta ja kromosomit myös tutkittu, ultrattu vatsan seutua (en edes muista enää miksi, epäiltiinkö jotain epämuodostumaa suolistossa?), röntgenissä käyty jne jne. ONNEKSI en osannut pelätä mitään enkä menettänyt mielenterveyttäni! ONNEKSI meillä ei ollut tietokonetta tuolloin, etten päässyt nettiin tekemään omia diagnoosejani!
Kaikki siis osoittautui olevan hyvin, poikamme on täysin terve. Meille kyllä kerrottiin, että VARMUUDEN VUOKSI tutkivat kaiken mahdollisen ja sehän on hyvä niin ei jää mitään epäilyjen varaan. Ajattele sinäkin asiaa tältä kannalta! Kuulostaa siltä, että teille on sattunut siinä mielessä vähän ammattitaidoton lääkäri, ettei ole oikein osannut selittää asioita ja siten aiheuttanut turhaa huolta.
Mitä tulee aikuispituuteen niin sitä on aivan mahdoton ennustaa 8kk ikäisestä lapsesta!!! Mitä hemmettiä lääkäri edes sanoo jotain noin älytöntä! Meillekin kyllä veikattiin kasvukäyrän perusteella, että poika olis aikuisena jotain 160 cm kunnes selvitettiin röntgenillä se luustoikä (kerroin siitä aikaisemmassa ketjussa). Arkistoista kaivettiin myös meidän vanhempien neuvolakortit ja kappas kummaa, lapsen isä kasvanut täsmälleen samaa käyrää. Nyt aikuisena isän pituus 180 cm. Luulen, että pojallamme kasvupyrähdys tulee sitten murrosiässä jossain vaiheessa ja näin lääkäritkin meille loppujen lopuksi vakuuttelivat.
Katsoin piirtämääsi lapsesi kasvukäyrää ja sehän on aivan esimerkillinen. Lapsi kasvaa todella hienosti omalla käyrällään, ei ole mitään notkahduksia.
Tuohon raajojen lyhyyteen en osaa sanoa muuta kuin että mittasiko lääkäri lapsesi istumamitan? Meillä mitattiin heti eka käynnillä muistaakseni. Mitan perusteella lääkäri voi päätellä, onko selkä suhteettoman pitkä verrattuna jalkoihin. MUTTA: näin voi olla ihan terveelläkin lapsella, yksilöitähän olemme kaikki ja toisilla nyt jalat ovat suhteessa lyhyemmät.
Mä niin toivon (ja uskon), että teillä on kaikki hyvin! Poikasi vaikuttaa kaikin puolin ihanalta pikku mieheltä!
Noniin, kirje tuli ja lupasin kertoa tuloksia (vaikkakin näytän pitävän yllä yksin tätä ketjua:D). Eli se olikin vasta se suunnitelma, ei tuloksia verikokeista tai röntgenistä.
Kirjeessä kuvaillaan pojan olevan kehitykseltään täysin normaali. Ulkoisesti poikkeavaa on raajojen näyttäminen lyhyiltä (mitä ei neuvolatäti huomannut vaikka nyt vartavasten tutkaili) sekä hieman tynnyrimäinen rinta.
Kasvaa SD -3,5 käyrällä. Tässä en ymmärrä sitä että verkkoklinikan käyrällä (linkki ketjussa edellä) poika kasvaa -2 käyrällä. Lääkäri sanoi äsken soittaessani, että heidän käyrät on ne uudet ja pätevät, eli ok.
Tekstinä lopussa oli että kokeiden tulokset lähetetään kotiin ja että:
“jos jotain geneettistä on niin rustohiusplasia tai osteogenesis imperfecta tulee mieleen” Ja nämä diagnoosit siis minulle tutut.
Soittelin heti lääkärille ja tosiaan noita suljetaan pois, jos verikokeista ja röntgenistä ei ilmene mitään. Joka tapauksessa hän sanoi että neurologisia ongelmia ei ole luvassa, henkinen kehitys, älykkyys jne tulevat olemaan normaaleja. Ennusteli että mahdollisesti muu kroppa kasvaa ok, ja raajat jää lyhyemmiksi. Mitään tyypillisiä kasvonpiirteitä tai pään mallia ei tule
Sanoi muistavansa pojan ja että oli tosi hienosti kehittynyt, valloittava ja ihana vauva. Aktiivinen, reipas, valpas, sosiaalinen ja taitava.
Eli en nyt mitenkään huippuhuolissani ole. Nyt vain seuraillaan ja tutkitaan ja otetaan vastaan myös nuo luustosairaudet, jos niin on. Muutenkin olen saanut järkeni käyttöön eli en ole muutamaan päivään stressannut tai tutkinut nettiä.
ap
Vaikka olis mikä sairaus tai täysin terve lapsi niin muista nauttia elämästä. Opettele näkemään elämän valoisat puolet ja olemaan varma myös itsestäsi ja äitiydestäsi. Rakasta poikaasi sellaisena kuin hän on.
Elämässä ei ikinä (onneksi!) tiedä, että mitä seuraavana päivänä tapahtuu. Nauti näistä päivistä, kun olette koko perhe yhdessä ja suhteellisen terveinä. Rakasta miestäsi ja muista kertoa myös hänelle, kuinka tärkeä hän on.
luin miehelleni ääneen tämän illalla ja pohdimme taas asiaa:) tosi hienoa oli lukea tämä!
kukaan ei ole maininnut meille mistään istumamitasta. sellaista ei olla otettu missään vaiheessa...
jälleen odottelen kirjettä, eilen se ei tullut.
ap
ja vastannutkin.
jotenkin samaistun ap:hen ja tuntuu että olet hauska tyyppi:) näät kuitenkin valoa ja osaat käyttää huumoria.
tsemppiä ja kerrohan kun kirje tulee, tai muuta tietoa!
t: eräs kommentoija