Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä herkälle ja aralle vauvalle?

Vierailija
27.02.2011 |

Minulla on kaksi aivan erilaista lasta. Tyttö, 3-v., on erittäin sosiaalinen ja reipas, jota uudet tilanteet eivät jännitä. 11 kk vanha poikani on taas aivan vasta kohta. Tiedän, että ikäeroa on siskoon, joten siinä tapauksessa ehkä huono verrata. Mutta.

Hän on hyvin arka liikkeissään; istuma-asennosta ei uskalla lähteä liikkeelle vaikka kuinka kannustaisi. Istuu ja odottaa, että joku hänet laittaa masulleen. Konttausasentoa on ottanut jo kk-tolkulla, mutta ei uskalla lähteä. No, tuo nyt on ihan sama ja se. Kyllähän se lapsi jossakin kohtaa oppii joka tapauksessa kävelemään.

Jos häntä hieman hyppyyttää, eka kerta on ok, tokalla naama vakavoituu ja kolmannella huutaa kuin hinaaja. Mietin vain jo nyt, että miten jatkossa saisin kannustettua lastani olemaan rohkeampi? Meidän suvussa kun on näitä arkoja lapsia...

Lapset menevät kesän jälkeen hoitoon ja mietin jo nyt, että olisko sama hoitopaikka, esim. perhepäivähoito paras vaihtoehto, jotta pojalla olisi jotakin tuttua siellä? Mitä olette mieltä?

Toki lapsi saa olla sellainen kuin on ja rakastan häntä valtavasti, mutta kun olen nähnyt joidenkin äitien ylisuojelullaan lisäävän lasten herkkää ja arkaa puolta, niin mietin kuinka itse voisin toimia, jotta lapsestani ei tulisi samanlaista...

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä lasta pitää musta kannustaa, kannustaa ja kannustaa, mutta ei tyrkyttää eikä pakottaa. Helliä ja antaa turvaa. Mulla on yksi arka lapsi ja kaksi ns. reipasta. Iloisin mielin kannustat ja tarjoilet asioita. Lapsi tekee, kun siltä tuntuu. Voipi olla, että katselee asioita sinun sylistäsi, mutta pääasia mielestäni, että ette lukkiudu neljän seinän sisälle. Mukaan tilanteisiin, mutta ei koskaan yksin ja jos haluaa pois niin pois mennään. Ehdottomasti laittaisin lapsen pph:lle, en päiväkotiin. Pääset itsekin paljon helpommalla. Meillä oli lapset aluksi kolmiperhepph:ssa eli olivat joka toinen viikko kotona ja joka toinen naapurissa hoidossa ulkopuolisella hoitajalla. Oli älyhyvä systeemi. Meillä arka on esikoinen. Niin tämä arka on nyt eskarissa. Ei edelleenkään mene suuna päänä outoihin tilanteisiin. Katsoo hetken ja menee sitten vähän perässä. Paljon on kavereita ja on illat pitkät pihalla. Hänellä on pari harrastusta, joissa touhuaa nykyään hyvin aktivisesti ja koulun suhteen ei ole huolen häivää.

Kyllä siitä lapsesta hyvä tulee, annat aikaa ja rakkautta ja tuupit vähän pyllystä.

Vierailija
2/2 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjaa "Pelastakaa Pojat" (Cacciatore & Koiso-Kanttila) -siinä on poikien erilaisuudesta verrattuna tyttöihin ja juurikin luin mm tästä miten tulee auttaa arkaa pientä 0-1v poikalasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla