Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesittekö että oikeasti naisille maksetaan ENEMMÄN kuin miehille

Vierailija
27.02.2011 |

kun suhteutetaan tehty työmäärä tunteina palkkaan? Siitähän on kirjoitettu mm. SK:ssa ja Hesarissa. Naisten tuntipalkka on siis suurempi kuin miesten ja tämä perustuu siihen että miehet tekevät määrällisesti enemmän töitä.

Omalla työpaikallani se on kyllä totta vaikkakaan en hyväksy lähtökohtaisesti palkan epätasa-arvoa sukupuolten välillä. Naiset eivät halua tehdä urakkaa, ylityötä tai ylipäätään ilta- ja viikonlopputyötä. Etenkin moni nuori mies ottaa mielellään ylimääräistä hommaa ja siten myös tienaa enemmän.

Ja selvähän se, että jos miehet tekevät kaikki vuorotyöt, he myös tienaavat enemmän kuin naiset. Etenkin kesäduunareiden kohdalla käy usein niin, että nuoret miehet kysyvät jo etukäteen, onko ylityötä tai urakkaa tarjolla kun taas tytöt alkavat jo ensimmäisenä työpäivänä vinkua vapaita viikonloppuja koska ovat joskus kuukausia sitten luvanneet mennä kavereiden kanssa festareille.

En siis puolusta palkkojen eriarvoisuutta, mutta kaipaan kyllä asennetta tytöille työelämässä. Nyt tietysti sanotaan, että naiset hoitaa lapsia, niin eivät voi tehdä töitä, mutta kun ei sekään pidä paikkaansa. Ihan yhtä lailla sinkkunaiset tuntuvat haluavan tehdä vain vähän töitä.

*the boss*

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä esimerkki minusta ja miehestäni:

Minä olen valmistunut maisteriksi 2004 ja ollut sen jälkeen töissä ja yhden lapsen kanssa äitiyslomalla + hoitovapaalla vuoden. Teen melko vaativaa ja itsenäistä työtä.

Mieheni on samalla alalla kandi, eli alempi tutkinto. Jatkaa vielä opintojaan, mutta on myös töissä.

Minulla on paremmat arvosanat (joskin mieskin on pärjännyt opinnoissan hyvin). Minulla on huomattavasti enemmän työkokemusta, ja olen valmistunut nopeasti. Kieli- ja atk-taitomme ovat suunnilleen samanlaiset.

Mieheni saa JO NYT parempaa palkkaa kuin minä, vaikkei edes ole vielä valmistunut. Mitä tästä voi päätellä?

Tai sitten miehesi on yksinkertaisesti parempi ja ahkerampi työntekijä. Arvosanoistahan työnantaja ei nimittäin maksa erikseen.

Voi tee vaan niitä lapsia, mutta olet huono äiti jos laitat lapsen alle vuoden vanhana hoitoon. Mutta olet sitten kyllä tosi tyhmäkin jos jäät hoitovapaalle. AAAARRRRGGGGHHHH!!!! Teet niin tai näin niin aina se on väärinpäin.

Vierailija
22/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis puolusta palkkojen eriarvoisuutta, mutta kaipaan kyllä asennetta tytöille työelämässä.

kukaan edes rupea ja on laitonta edes ehdottaa sellaista. Mutta edes kunnon korvauksella ylityö ei yleensä naisille kelpaa. ap edelleen

koska kun lapsi sairastaa, jää nainen kotiin hoitamaan lasta ja 3 palkallisen päivän jälkeen ottaa ne ylityökorvaukset aikana (tai "pakotetaan" ottamaan eli joko palaat töihin tai korvaus tulee ylityötunneista).

saa vielä lisää vapaata?????? Kerro hyvä ihminen äkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehet eivät oikeasti teekään töissä töitä, tai tekevät vähemmän kuin naiset. Muutkin väitteesi saisit todistaa. Ole hyvä. Faktaa kehiin jo vihdoinkin. Pörssissä on monta kymmentä Suomen parasta ja suurinta yhtiötä ja ne on kaikki, Marimekkoa lukuunottamatta, miesten omalla työllään perustamia.

Tuo on tuttu miesnäkökanta, jota ei ole voitu todistaa oikeaksi koska töissä ei yleensä mitata työntekoa vaan läsnäoloa, tulos on aika epämääräinen käsite esim. suunnittelussa ja viestinnässä tai vaikka opetuksessa. Miesten suurempi palkka ei perustu pelkästään runsaampaan tuntimäärään vaan myös siihen, että miesten peruspalkka on naisten palkkaa suurempi. Miehille maksetaan erilaisia tittelilisiä, joita naiset eivät saa (sama työ, eri nimike ja kas, miehen palkka on parempi, mutta vedotaan siihen työn vaativuuteen). Miesvaltaisilla aloilla ilta- ja yötöistä maksetaan ihan eri tavalla kuin naisvaltaisilla aloilla. Ja miesvaltaisilla aloilla "naistentöitä" ei tehdä urakalla tai vuoroissa. Naisen taas on vaikea päästä sielä uraumpikujastaan tekemään rahakkaampia töitä: niitä ei naisille anneta!

Liittojen sivuilta sekä erilaisista työelämätutkimuksista (googletapa!) saat tietoa siitä, miten työtä ja tuottavuutta mitataan ja paljonko oikeastaan tehdään työaikana töitä.

Vierailija
24/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi puhua kaikkien puolesta, mutta tässä esimerkki minusta ja miehestäni:

Minä olen valmistunut maisteriksi 2004 ja ollut sen jälkeen töissä ja yhden lapsen kanssa äitiyslomalla + hoitovapaalla vuoden. Teen melko vaativaa ja itsenäistä työtä.

Mieheni on samalla alalla kandi, eli alempi tutkinto. Jatkaa vielä opintojaan, mutta on myös töissä.

Minulla on paremmat arvosanat (joskin mieskin on pärjännyt opinnoissan hyvin). Minulla on huomattavasti enemmän työkokemusta, ja olen valmistunut nopeasti. Kieli- ja atk-taitomme ovat suunnilleen samanlaiset.

Mieheni saa JO NYT parempaa palkkaa kuin minä, vaikkei edes ole vielä valmistunut. Mitä tästä voi päätellä?

Veikkaan, että teillä on ihan eri työnantajat ja teette erilaista työtä.

Vierailija
25/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta väittänyt. Enkä myöskään väittänyt, että arvosanoista maksettaisin, mainitsin arvosanat siksi, että kaltaisesi idiootit eivät pääsisi sanomaan, että olen varmaan mennyt alimmilla arvosanoilla läpi.

Teemme hieman erilaista työtä, omani on huomattavasti vastuullisempaa kuin miehen.

Vierailija
26/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa vielä lisää vapaata?????? Kerro hyvä ihminen äkkiä.

Vierailija
27/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi Marimekko. Tosin naisia on niissä satojatuhansia työllistetty ja vaurautta luotu maahan naistenkin nautittavaksi vuosien varrella.

Kun et itse viitsi hakea todistusaineistoa väitteittesi tueksi, niin ne voidaan katsoa toistaiseksi vailla todisteita oleviksi. Yleensä se muutenkin menee niin päin että itse väitteensä joutuu todistamaan eikä vastapuoli.

http://ylex.yle.fi/ihmiset/vierasarkisto/tutkija-pauli-sumanen-ei-ole-m…

Moniko pörssiyhtiö on perustettu kokonaan ilman naisia? Liittojen sivuilta sekä erilaisista työelämätutkimuksista (googletapa!) saat tietoa siitä, miten työtä ja tuottavuutta mitataan ja paljonko oikeastaan tehdään työaikana töitä.

Vierailija
28/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne on sen lisäksi pahempia juoruajia ja kahvittelijoita kuin naiset.

Vierailija
29/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perustu siihen että miehet tekevät määrällisesti enemmän töitä, vaan ajallisesti! Toisaalta kun päivä pitenee, niin tuottavuus kärsii. Eli käytännössä pitkä työaika on tehottomampaa kuin lyhyt.

Minusta on fiksua että naiset eivät tee niin paljoa urakkaa, ylityötä tai ilta- ja viikonlopputyötä. Epätyypilliset ja pitkät työajat kuluttavat ja vaikeuttavat perhe-elämää ja ihmissuhteiden ylläpitoa. Nämä ovat tärkeitä tasapainottavia asioita työn lisäksi ihmisen elämässä. Tässä mielessä juuri naisilla on enemmän kaipaamasi asennetta. Lisäksi jos mies tekee töissä pidempää päivää, niin nainen tekee kotona pidempää päivää (eli enemmän kotitöitä).

Olisi kyllä mielenkiintoista jos joku tutkisi todella työn tehokkuutta miesten ja naisten välillä ja sitä suhteutettaisiin palkkaan. Toisaalta ongelmia tuottaa varmaankin miten suhteutetaan toisiinsa miesvaltainen ja naisvaltainen ala.

Terveisin 6h varmasti 8h työpäivän tehtävät tekevä nainen. Kyseisessä työpaikassa muutenkin tuntuu että naiset ovat tehokkaampia ja aikaansaavampia samassa ajassa varsinkin verrattuna niihin vanhempiin miehiin, jotka viettävät aika väljästi sitä työaikaansa, mutta tekisivät hanakasti ylitöitä jos niitä olisi.

Vierailija
30/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa joku pienempi palkka, jota maksetaan viikkotuntiajan ylittäviltä tunneilta (miehet tekevät kirjoittamasi mukaan paljon ylimääräistä eli tekevät sitä alhaisella palkalla?)

Minun työpaikallani ei ole vuorotöitä tai urakkaa, olemme asiantuntijatehtävissä. Tismalleen samalla nimikkeellä ja koulutuksella, tismalleen samoilla töillä ja työmäärällä saa mies 10% parempaa palkkaa kuin minä. Minulla on 5 vuotta enemmän työkokemusta kuin sillä miehellä, mutta silti palkkansa on isompi.

Selitä minulle, miten tämä on mahdollista etenkin kun en ole töistä poissa hoitamassa lapsia tai edes sairastamassa palkallisesti. Tehty työtuntimääräkin on sama.

Vierailija
31/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehet työssään olisivat tehottomampia ja että pidempi työaika vahentäisi tuottavuutta. Oletetaan tietty että miehet tekevät töitä kun töissä ovat, eikä että miehet tekevät vain saman työn pidemmässä ajassa.

Miesten työ on usein myös fyysisesti raskasta työtä esim. rakennuksilla vaikka monet naisetkin fyysisesti raskasta työtä tekevät. Kyllä se miesten työteho ihan reaalimaailmassa näkyy myös. Pörssissä ja Nobel-palkinnoissa (joista tieteissä 97% saavat miehet) sun muualla on nähtävissä.

Yliopistoissa pitäisi tasa-arvon nimissä olla myös miestutkimusta. Naistutkimuksen maisteriohjelmia on nykyään Helsingin, Tampereen, Jyväskylän ja Lapin yliopistoissa. Sivuaineena naistutkimusta voi opiskella lisäksi Joensuun, Oulun ja Turun yliopistoissa – muissa paitsi Oulussa on myös naistutkimuksen professuuri. Suomessa oli arvion mukaan vuonna 2003 noin 90 tavalla tai toisella naistutkimukseen liittyvää väitöskirjaa tekevää jatko-opiskelijaa.

Miestutkimusta ei yliopistoissa järjestetä Suomessa ja sekin vähä mitä naistutkimuksen lomassa tehdään on ns. kriittistä miestutkimusta. Tasa-arvoistako? No ei. Outoa ja kummallista kylläkin kunnes taas muistamme, että kyse onkin miehistä joiden tasa-arvoisuudella ei niin väliä ole. Naiset kyllä pyritään esittämään mahdollisimman positiivisessa valossa.

"Kriittinen miestutkimus on feministisessä tutkimuksessa kehitettyjä sukupuolen teorioita hyödyntävä tieteenala, joka tutkii miehiä ja mieheyttä. Yhteenkään suomalaiseen yliopistoon ei ole perustettu erillistä miestutkimuksen laitosta. Sen sijaan naistutkimuksen laitosten kurssitarjontaan sisältyy jonkin verran myös miestutkimusta."

Ei perustu siihen että miehet tekevät määrällisesti enemmän töitä, vaan ajallisesti! Toisaalta kun päivä pitenee, niin tuottavuus kärsii. Eli käytännössä pitkä työaika on tehottomampaa kuin lyhyt.

Vierailija
32/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehet työssään olisivat tehottomampia ja että pidempi työaika vahentäisi tuottavuutta. Oletetaan tietty että miehet tekevät töitä kun töissä ovat, eikä että miehet tekevät vain saman työn pidemmässä ajassa. Miesten työ on usein myös fyysisesti raskasta työtä esim. rakennuksilla vaikka monet naisetkin fyysisesti raskasta työtä tekevät. Kyllä se miesten työteho ihan reaalimaailmassa näkyy myös. Pörssissä ja Nobel-palkinnoissa (joista tieteissä 97% saavat miehet) sun muualla on nähtävissä. Yliopistoissa pitäisi tasa-arvon nimissä olla myös miestutkimusta. Naistutkimuksen maisteriohjelmia on nykyään Helsingin, Tampereen, Jyväskylän ja Lapin yliopistoissa. Sivuaineena naistutkimusta voi opiskella lisäksi Joensuun, Oulun ja Turun yliopistoissa – muissa paitsi Oulussa on myös naistutkimuksen professuuri. Suomessa oli arvion mukaan vuonna 2003 noin 90 tavalla tai toisella naistutkimukseen liittyvää väitöskirjaa tekevää jatko-opiskelijaa. Miestutkimusta ei yliopistoissa järjestetä Suomessa ja sekin vähä mitä naistutkimuksen lomassa tehdään on ns. kriittistä miestutkimusta. Tasa-arvoistako? No ei. Outoa ja kummallista kylläkin kunnes taas muistamme, että kyse onkin miehistä joiden tasa-arvoisuudella ei niin väliä ole. Naiset kyllä pyritään esittämään mahdollisimman positiivisessa valossa. "Kriittinen miestutkimus on feministisessä tutkimuksessa kehitettyjä sukupuolen teorioita hyödyntävä tieteenala, joka tutkii miehiä ja mieheyttä. Yhteenkään suomalaiseen yliopistoon ei ole perustettu erillistä miestutkimuksen laitosta. Sen sijaan naistutkimuksen laitosten kurssitarjontaan sisältyy jonkin verran myös miestutkimusta."

Työn tehokkuudesta suhteessa työaikaan on tehty tutkimusta. Tosin en muista oliko joku eurooppalainen tutkimus ja mitkä maat olivat mukana. Tietenkään ei ole ollut tutkimuksia että miehet olisivat töissään tehottomampia, vaan se tehottomuus liittyi työajan pituuteen.

Vierailija
33/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tekisivät niitä yli-, ilta-, yö-, lauantai- tai sunnuntaitöitä, mikäli vaimo ei hoitaisi kotia ja lapsia? Se, että naiset haluavat tehdä päivävuoroa, johtuu usein työnarkomaanimiehestä, josta ei kotiin liittyvissä asioissa ole mitään hyötyä. Ja palkkojen vertailussa vertaillaan tuntipalkkaa, ei kokonaispalkaa.

Vierailija
34/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielellään ylitöihin, muutama on jopa naureskellut, että kotona olisi siivouspäivä, mutta kun pitää jäädä ylitöihin.

Mieluummin minäkin olisin ylitöissä tienaamassa ja menisin sitten siivottuun kotiin syömään valmista ruokaa.

Sitten muutaman naisen mies on reissuhommissa. Siinä ei pysty ylitöihin juuri venymään, kun lapset on kuitenkin haettava päivähoidosta ajoissa. Nämä naiset painavat töitä urakalla kun taas miehet jakavat mielellään saman työmäärän useammalle tunnille.

Vierailija
35/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on eri työnantajat

En muuta väittänyt. Enkä myöskään väittänyt, että arvosanoista maksettaisin, mainitsin arvosanat siksi, että kaltaisesi idiootit eivät pääsisi sanomaan, että olen varmaan mennyt alimmilla arvosanoilla läpi.

Teemme hieman erilaista työtä, omani on huomattavasti vastuullisempaa kuin miehen.

eikä ole esimerkiksi haukkumassa vieraita ihmisiä suinpäin idiooteiksi turhan takia?

Jos et kerta kaikkiaan mitään eroja keksi, ei muuta kuin marssit pyytämään palkankorotusta ja lyöt (pitävät) perustelut pöytään, että miksi. Siinä ei kuitenkaan ehkä kannata vedota, että kun mieskin saa enemmän vaan käyttää parempia syitä, kuten esim. saavutukset.

Vierailija
36/61 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielellään ylitöihin, muutama on jopa naureskellut, että kotona olisi siivouspäivä, mutta kun pitää jäädä ylitöihin.

Mieluummin minäkin olisin ylitöissä tienaamassa ja menisin sitten siivottuun kotiin syömään valmista ruokaa.

Sitten muutaman naisen mies on reissuhommissa. Siinä ei pysty ylitöihin juuri venymään, kun lapset on kuitenkin haettava päivähoidosta ajoissa. Nämä naiset painavat töitä urakalla kun taas miehet jakavat mielellään saman työmäärän useammalle tunnille.

Vierailija
37/61 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylityökorvauksia, ilta- ja viikonloppulisät ovat korvauksia joko tehdystä ylimääräisestä työstä tai normaalin työajan ulkopuolella tehdystä työstä.

Nämä ko lisäthän eivät ole varsinaista palkkaa vaan maksetaan palkan lisäksi, ovat siis lisiä. Nämä lisät eivät mitenkään selitä naisten ja miesten välisiä palkkaeroja. Palkka ja palkan lisä ovat siis kaksi eri asiaa.

Vierailija
38/61 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli heti lähtöjään se, että hän ei sitten tee ollenkaan ylitöitä, ja lähtee kotiin aina kun on tunnit täynnä. Kas kummaa, ura on mennyt kuin kohisten ylöspäin. Ei sitä tarvitse olla työnantajan persettä nuoleva orja, jotta pärjää, siihen riittää hyvä ammattitaito ja oikea asenne.

Vierailija
39/61 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miten saadaan eroteltua normaalipalkka ylityöt ja normaalista työajasta poikkeavat lisät?

Esimerkiksi minun kuukausipalkkani on noin 2300 ja siihen 200 kokemuslisää mukaan. Kuitenkin vuosipalkkani on noin 50000, joten aika paljon tulee kaikkea muuta mukaan. Miten siis pystytään tilastoissa erottelemaan säännöllinen työajan palkka tuosta pois. Ja ennenkaikkea, mistä pystytään laskemaan kuinka paljon tuohon rahasummaan on tehty työtunteja, koska siihen sisältyy sekä vuorotyölisät että ylityökorvaukset.

Vierailija
40/61 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehet työssään olisivat tehottomampia ja että pidempi työaika vahentäisi tuottavuutta. Oletetaan tietty että miehet tekevät töitä kun töissä ovat, eikä että miehet tekevät vain saman työn pidemmässä ajassa.

Miesten työ on usein myös fyysisesti raskasta työtä esim. rakennuksilla vaikka monet naisetkin fyysisesti raskasta työtä tekevät. Kyllä se miesten työteho ihan reaalimaailmassa näkyy myös. Pörssissä ja Nobel-palkinnoissa (joista tieteissä 97% saavat miehet) sun muualla on nähtävissä.

Yliopistoissa pitäisi tasa-arvon nimissä olla myös miestutkimusta. Naistutkimuksen maisteriohjelmia on nykyään Helsingin, Tampereen, Jyväskylän ja Lapin yliopistoissa. Sivuaineena naistutkimusta voi opiskella lisäksi Joensuun, Oulun ja Turun yliopistoissa – muissa paitsi Oulussa on myös naistutkimuksen professuuri. Suomessa oli arvion mukaan vuonna 2003 noin 90 tavalla tai toisella naistutkimukseen liittyvää väitöskirjaa tekevää jatko-opiskelijaa.

Miestutkimusta ei yliopistoissa järjestetä Suomessa ja sekin vähä mitä naistutkimuksen lomassa tehdään on ns. kriittistä miestutkimusta. Tasa-arvoistako? No ei. Outoa ja kummallista kylläkin kunnes taas muistamme, että kyse onkin miehistä joiden tasa-arvoisuudella ei niin väliä ole. Naiset kyllä pyritään esittämään mahdollisimman positiivisessa valossa.

"Kriittinen miestutkimus on feministisessä tutkimuksessa kehitettyjä sukupuolen teorioita hyödyntävä tieteenala, joka tutkii miehiä ja mieheyttä. Yhteenkään suomalaiseen yliopistoon ei ole perustettu erillistä miestutkimuksen laitosta. Sen sijaan naistutkimuksen laitosten kurssitarjontaan sisältyy jonkin verran myös miestutkimusta."

ole ollut erillistä miestutkimusta, eli miksi naistutkimus ylipäätään on perustettu????

Ihan oikeasti????

Eiköhän koko maailmanhistoria ole ollut yhtä miestutkimusta ja miesten näkökulmasta ylös kirjoitettua tarinaa, naiset on mainittu korkeintaan puolisoina ja synnyttäjinä.

Ja mikäänhän ei estä tällä hetkellä MIEHIÄ perustamasta miestutkimusta? vai onko ihan kaikki tasa-arvo taas naisten hartioilla?

Muutenkin on pikkusen typerää täällä vauhkota, kuinka miehet on perustaneet pörssiyhtiöt jne jne. Kannattaa nyt kuitenkin kurkata vaikka 30-50 vuotta taaksepäin, ja miettiä kuinka pitkälle naiset ovat noista ajoista tulleet. KOko maailmanhistoria tukee miehiä tekijöinä, naiset taas ovat vasta viimeisen sadan vuoden ajan ylipäätään päässeet kodin piirin ulkopuolelle jossain määrin. Niin ja länsimaissa, monissa maissa ei tietenkään vieläkään.