Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikissa koulun papereissa kysytään vanhempien ammattia?

Vierailija
26.02.2011 |

Mä en ymmärrä, mitä ne sillä tiedolla tekee. Yleensä jätän vastaamatta, koska vaikka töissä täysipäiväsesti olenkin, koulu on vielä vähän kesken, joten minulla ei ole ammattinimikettä.

Tietääkö joku, miksi sitä edes kysytään?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vanhemmilla paljon työmatkoja (minulla on) ja esim. vuorotöitä. Minusta tällaiset kysymykset eivät ole asiattomia tai turhia lapsen koulutyön kannalta.

Vierailija
42/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiolot vaikuttavat lapseen monin tavoin. Järkevämpää olisi kysyä niin kuin edellinen vastaaja laittoi, eli kysytään, onko vanhemmilla työmatkoja tai vuorotyötä. Ammatista nämä voi usein (muttei aina) päätellä. Eli koulussa vähän tiedettäisiin, että onko kotona aamuisin joku, joka lähettää lapsen matkaan, vai pitääko lapsen osata lähteä itsenäisesti. Samoin, että onko iltapäivällä kotona joku vastassa, vai onko lapsella edessään pitkä ilta ilman valvontaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nätisti ja mielistellään ja annetaan hyviä numeroita (akateemiset vanhemmat) ja kenen lapsia halveksitaan ja kohdellaan huonosti (duunarit, kotiäidit, työttömät).

Vierailija
44/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan kysyttiin puhelinnumero töihin, johon itse laitoin oman kännykkänumeroni, siitä minut saa kiinni.

Vierailija
45/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meiltä ainakaan olla koskaan kysytty. Tokikin yhteystiedot on täytynyt antaa jotta tavoittavat koulupäivän aikaan.

Vierailija
46/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nätisti ja mielistellään ja annetaan hyviä numeroita (akateemiset vanhemmat) ja kenen lapsia halveksitaan ja kohdellaan huonosti (duunarit, kotiäidit, työttömät).

Olet lisäksi aivan hakoteille. Koulun henkilökunta antaa kyllä suurimman osan ajastaan niille, joiden perään ei kotona viitsitä katsoa.

Kuvitteleeko joku ihan oikeasti, että nykypäivän opettajille olisi jotain merkitystä vanhempien ammateilla!

Vierailija
47/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meiltä ainakaan olla koskaan kysytty. Tokikin yhteystiedot on täytynyt antaa jotta tavoittavat koulupäivän aikaan.

oli justiinsa joku terveystietokysely koulusta jossa asiaa kysyttiin, ja minä ihmettelin suuresti asiaa.

Vierailija
48/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli justiinsa joku terveystietokysely koulusta jossa asiaa kysyttiin, ja minä ihmettelin suuresti asiaa.

tai tutkimuksista, joiden tekeminen vaatii vuosien seurantaa. Ei vanhempien ammatteja yksilöidä oppilaisiin vaan ne vain kirjataan ylös ja ajetaan tutkimuksessa vertailuun muiden tietojen kanssa.

Ja kyllähän tutkimustietoa voidaan käyttää hyödyllisestikin. Esim. voidaan suunnata tiettyihin ikäryhmiin ja tietyn koulutustason vanhemmille.

Vierailija
49/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tilastoja kerätä tuolla tavalla, kysy vaikka tilastokeskuksesta. Ja jos vanhemmilta kysytään tietoja vain tutkimustarkoituksiin, siitä tiedotetaan.

Vierailija
50/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakemuksen päiväkotipaikkaa varten ja ihmettelin samaa. Olen itse alalla, jossa tapaan koko ajan uusia ihmisiä ja näen halutessani ihmisten henkilötiedot ja ammatit. En yleensä edes katso erikseen kenenkään ammattia. Ei se minusta ole oleellinen asia.

Ei myöskään päiväkotipaikkaa hakiessa.

Vierailija
51/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska faktaa on esim se että alemmin koulutetut/työttömät polttavat enemmän tupakkaa,juovat enemmän viinaa,liikkuvat vähän ja syövät huonommin.Ja nämä asiat helposti siirtyvät myös lapsille. Ja HUOM,tässä puhutaan massoista yleisellä tasolla,ei yksilöstä.

Vierailija
52/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet vaikka lentoemäntä ja miehesi on lääkäri,on hyvin todennäköistä että tarvitsette vuoropäivähoitoa jne jne.Mikä siinä on niin vaikeaa kirjoittaa se ammatti siihen

Vierailija
53/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat itse ilmoittavat hakemuksessa, tarvitsevatko vuorohoitoa vai ei. Ei vuorohoidon tarvetta päätellä vanhempien ammateista.

Vierailija
54/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka leima olisikin positiivinen. Meillä ei huudella kaduilla äidin olevan poliisi ja isä tv-lupatarkastaja.

Vierailija
55/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietosuojavaltuutetun kannanotto:

Oppilaasta voidaan kerätä koulussa vain opetuksen järjestämisen kannalta tarpeellisia tietoja. Vanhemmista opettajan on yleensä tarpeellista kerätä vain nimet ja yhteystiedot. Mikäli erityistapauksessa on tarpeen kerätä jotain muita henkilötietoja, tietojen tarpeellisuus pitää pystyä perustelemaan (minkä vuoksi tiedot ovat tarpeellisia opetuksen järjestämisen kannalta).

http://www.tietosuoja.fi/14316.htm

Vierailija
56/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako vanhempien ammatti lasten kohteluun? Itsellä ja miehellä ns hyvän kuulloiset ammattit ja olen huomannut että niiden kysymisen jälkeen meihin suhtaudutaan aivan erilailla. Yritänkin aina välttää ammattini mainitsemista, muuten saadaan opettajille, lasteenhoitajille ja kaikille leikkikentällä kerran tapaamillemme ystäville jaella lääkitieteellistä ja juridista apua. Juristi ja lääkäri pariskunta

juristi ja lääkäri pariskunta?

Vierailija
57/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan korkeasti koulutettu hyvässä työssä oleva mieti viitsiikö ammattiaan laittaa. Ihan ymmärrettävää että tällainen asia hävettää jos on työtön,kotiäiti tai siivooja

Minä olen akateeminen ja hyvässä ammatissa, enkä laita ammattiani, enkä akateemisen mieheni ammattia myöskään, koska ne eivät kuulu asiaan. Muuta kautta ne ehkä ovat tulleet ilmi, mutta se on asia erikseen.

Luulen, että juuri korkeastikoulutetut miettivät tällaisia asioita, eivätkä ota kaikkea annettuna ja kiltisti niele jokaista kysymystä. Se on koulutuksen kautta tullut tapa katsoa asioita ei puolilta.

Ja meillä aina lasten koulupapereissa kysytään vanhempien ammattia. Lapset ovat yksityisessä koulussa.

Vierailija
58/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenterveyspotilas jonka kohtasin hammaslääkärissä taannoin.

Meuhkasi pitkään ja hartaasti miksi hänen ammattiaan ja työnantajaansa kysytää. Jopa puhelinnumeron kysymistä ihmetteli.

Vierailija
59/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi sitä ammattiaan ei voi sanoa?

Siinä ilmoittautumislomakkeessa nyt kysyttiin kaikenlaista tietoa.

Vierailija
60/74 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi sitä ammattiaan ei voi sanoa?

Siinä ilmoittautumislomakkeessa nyt kysyttiin kaikenlaista tietoa.

Miksi se ammatti pitäisi sanoa? Miksi sitä kohtaa ei voi jättää tyhjäksi lomakkeessa? Ja kiinnostava kysymys - ihan oikeasti - on, että miksi sitä kysytään.