Apua huulet turpoavat ihan yhtäkkiä ilman mitään syytä!
Ensin turposi ylähuuli toiselta puolelta ja nyt alkoi alahuulessa sama :( turpoavat suun sisään päin tosi voimakkaasti, näkyy ihan selkeästi kun peilistä katsoo. Mikä hitto tää on? Ei varmasti ole mikään ötökkä pistänyt
Kommentit (36)
Minulla kävi noin lapsena, olin silloin juonut makeutus-ja väriaineista kyllästettyä limpparia josta sain allergisen reaktion. Meni muistaakseni itsekseen ohi parissa päivässä. Oot ehkä juonut tai syönyt jotain epäsopivaa?
Allerginen reaktio?
Soita lääkäriin ja varmista, onko syytä tulla näyttämään
Oletko syönyt jotain allergisoivaa? Itselleni kävi noin kun mentoliallergia selvisi.
Olen syönyt ja juonut ihan samoja asioita mitä normaalistikin :/ sama koskee kaikkia ihonhoitotuotteita, meikkejä yms. Olen miettinyt pääni puhki enkä keksi mitään selitystä!
Ap
Siis kyllähän tämä allergialta vaikuttaisi mutta voiko jokin tuttu ruoka-aine yhtäkkiä allergisoida tällä tavalla?
Ap
Ota valokuva. Jos pääset heti verikokeeseen, voidaan selvittää, voitko joskus saada anafylaktisen sokin.
Myös siitepölyallergia voi aiheuttaa turvotuksia suun alueella.
Koivuallergiaan liittyvät allergiaoireet ovat yleensä lieviä. Useimmilla vain huulet ja suu kutiavat, mutta suun ja nielun limakalvo voivat myös turvota. Turvotus on kuitenkin harvoin voimakasta.
Turvottaako huulia ja kutiseeko suu? Siitepölyallergikko, katso mitkä ruoka-aineet voivat myös aiheuttaa sinulle oireita
Moni siitepölyallerginen saa allergiaoireita myös juureksista, hedelmistä ja mausteista. Kutinaa ja turvotusta voi tulla varsinkin suun, nielun ja huulten alueelle.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201804162200880821
Ristiallergiareaktioita voi saada keväällä myös ruoka-aineista, joista muuhun aikaan vuodesta ei allergisia reaktioita saa.
Allergia. Jos kotona on jotain allergialääkettä, ota sitä. Jos nielussa alkaa tuntua turvotusta tai mitään outoutta, niin välittömästi soitat 116117.
Vierailija kirjoitti:
Jokakeväinen tapahtuma naisilla jolloin suu ja huulet valmistautuvat tuottamaan vastakkaiselle sukupuolelle mielihyvää. Biologiaa.
Joku kuvittelee, että tämmönen on hauskaa?
Ota valokuva kasvoistas ja ainakin soita 116117. Ne haastattelee siellä ja antaa ohjeet. Ei noille allergisille reaktioille aina löydy syytä, mikä on tosi tylsää, kun ei tiedä, mitä pitäs jatkossa välttää.
Koivuallergikkona sain vuosia sitten kirsikasta todella pahan allergiareaktion. Suu ja nielu turposivat. Siihen loppui kirsikoiden syönti.
Koivun siitepölylle allerginen voi saada oireita myös monista ruoka-aineista.
Näitä ovat esimerkiksi omena, kirsikka, persikka, luumu, päärynä, kiivi, ananas, viinirypäle, raaka porkkana, pähkinät, mausteet, tomaatti, paprika.
Atoopikkona minulla turpoilee huulet lähes päivittäin. Ruoka-aineet kuten erilaiset vihannekset ja mausteet aiheuttavat tätä. Huuhtele suu lämpimällä vedellä, pese huulet huolellisesti, kuivaa puhtaaseen pyyhkeeseen. Voit juoda jotain kuumaa esim. teetä, se rauhoittaa suuta ja poistaa allergiosivan aineen jäämät. Odottele. Turvotuksen pitäisi laskea aika pian.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllähän tämä allergialta vaikuttaisi mutta voiko jokin tuttu ruoka-aine yhtäkkiä allergisoida tällä tavalla?
Ap
Tutut ruoka-aineet uudella yhdistelmällä, tai siitepöly + joku ruoka-aine.
Vierailija kirjoitti:
mRNA?
Onko sulla hhhFfhVvvbjhaistapaska?
Niin eli turpoaminen on sisäpuolella mutta huulet näyttävät myös ulospäin hurjilta.
ap