Miksi kaikissa koulun papereissa kysytään vanhempien ammattia?
Mä en ymmärrä, mitä ne sillä tiedolla tekee. Yleensä jätän vastaamatta, koska vaikka töissä täysipäiväsesti olenkin, koulu on vielä vähän kesken, joten minulla ei ole ammattinimikettä.
Tietääkö joku, miksi sitä edes kysytään?
Kommentit (74)
Sinne voi keksiä vaikka jotain, jos noinkin tavallisen asian kuin ammatin sanominen on vaikeaa...
Asiatkin voi ilmaista monella tavalla:
-lähihoitajasta lääkäriin = terveydenhuollon työntekijä
-juristista insinööriin = toimistotyöntekijä
- siivooja = huoltoasiantuntija
- myyjä = myynnin asiantuntija
- kunnanjohtaja = kuntatyöntekijä
jne.
Vaikuttaako vanhempien ammatti lasten kohteluun? Itsellä ja miehellä ns hyvän kuulloiset ammattit ja olen huomannut että niiden kysymisen jälkeen meihin suhtaudutaan aivan erilailla. Yritänkin aina välttää ammattini mainitsemista, muuten saadaan opettajille, lasteenhoitajille ja kaikille leikkikentällä kerran tapaamillemme ystäville jaella lääkitieteellistä ja juridista apua. Juristi ja lääkäri pariskunta
verran varmasti siviilissä tekemisissä koulutettujen ihmisten kanssa, että eivät mene ammateistanne niin sekaisin, että se haittaisi opetusta.
T: kunnalla esimiesasemassa oleva
1 en halua paljastaa koulutustani
2 en halua paljastaa, että olen kaupungilla töissä
Yritänkin aina välttää ammattini mainitsemista, muuten saadaan opettajille, lasteenhoitajille ja kaikille leikkikentällä kerran tapaamillemme ystäville jaella lääkitieteellistä ja juridista apua.
kun et malttanut olla kertomatta millä sitä millä erityiskohtelua saa...
Olen maanviljelijä ja meidän tila on koululle hyvä retkikohde, kun taajamakoulusta on meille matkaa vain 2 km. Toki kutsun luokan opettajan kautta ihan henkilökohtaisestikin meille vierailulle, mutta eipä kutsu sitten niin yllätä, kun ope on jo papereista nähnyt, että maanviljelijöitä ollaan.
Mä ymmärrän tuon että äitiä pitää neuvoa ammattiin liittyvissä jutuissa, jotta raskaus olisi sekä lapselle että äidille turvallinen. Mutta kun niissä papereissa kysytään myös lapsen isän ammattia...
Tuntea lapsensa ja heidän elinympäristönsä jotta osaa ottaa tarvittaessa erityistarpeet huomioon. Vanhempien ammatit ovat yksi pieni osa tätä perustietoa lapsen taustoista.
Koulu ei ole sosiaalinen umpio joka on erillään kaikesta muusta elämästä.
Opettajan ammattitaitoon kuuluu se ettei anneta vanhempien ammatteihin liittyvien ennakkoluulojen vaikuttaa negatiivisesti lapsen koulunkäyntiin.
Jos lomakkeessa sitä kysytään, se kohta jätetään tyhjäksi.
ne opettajatkin on yliopistosta valmistuneita ja tn. tuttavapiiri koostuu yliopistosta valmistuneista. Eli on hyvin mahdollista, että opettaja ei pyörrykään kuullessaan teidän ammatit...:)
Samalla lomakkeella pyydettiin arvioimaan lapsen mahdollista suuntautumista akateemiseen koulutukseen tulevaisuudessa ja kaikkea muuta tärkeää tietoa, joka on ekaluokkalaisesta kerättävä.
Opettajat eivät osanneet sanoa mitä varten tiedot pyydetään ja kenelle ne menevät lopulta.
Tästä tuli vastikään jokin oikeusasiamiehen päätös tms. Jos koulu kysyy vanhempien ammatteja, kannattaa antaa palautetta ja kertoa, että koulu toimii väärin. Ammattiaan ei todellakaan tartte ilmoittaa koululle.
Mutta nyt sen ymmärrä, Kiitos :)
Tosin luulen että ammattinimikkeeni luettuaan terveydenhoitaja veti vähän vääriä johtopäätöksiä. Alkoi nimittäin kysellä että tarvitsenko lainkaan aikaa neuvolalääkärille vai käynkö yksityisellä !? Vai onkohan tuo yksityisellä käyminen sitten jo niin yleistä? Juu, ja nimikkeeni loppuosa on päällikkö mutta tulot eivät ole mitenkään isot. Ja kyllä, tarvitsin tuon neuvolalääkäriajan. En halua tuhlata yksityiseen rahaa jos kerran minulle ilmainenkin on tarjolla.
Tästä tuli vastikään jokin oikeusasiamiehen päätös tms. Jos koulu kysyy vanhempien ammatteja, kannattaa antaa palautetta ja kertoa, että koulu toimii väärin. Ammattiaan ei todellakaan tartte ilmoittaa koululle.
Missä koulun papereissa kysytään ammattia? Ainoastaan työpaikkaa ja puhelinnumeroa on kysytty, ihan sen vuoksi, että vanhempiin saa tarvittaessa yhteyden kesken päivän, jos jotain sattuu. En kuitenkaan muista, että ammattia olisi kysytty ollenkaan.
Mutta nyt sen ymmärrä, Kiitos :)
Tosin luulen että ammattinimikkeeni luettuaan terveydenhoitaja veti vähän vääriä johtopäätöksiä. Alkoi nimittäin kysellä että tarvitsenko lainkaan aikaa neuvolalääkärille vai käynkö yksityisellä !? Vai onkohan tuo yksityisellä käyminen sitten jo niin yleistä? Juu, ja nimikkeeni loppuosa on päällikkö mutta tulot eivät ole mitenkään isot. Ja kyllä, tarvitsin tuon neuvolalääkäriajan. En halua tuhlata yksityiseen rahaa jos kerran minulle ilmainenkin on tarjolla.
Monissa pikkufirmoissa työskentelee pelkkiä päälliköitä, monella ei tosin ole alaisia lainkaan mutta näyttäähän se titteli paremmalta...Ja ehdotettiinhan tuolla aiemmassa viestissä, että siivoojakin ilmoittaa ammatikseen huoltopäällikkö :D
Ainakin äidinkielentaitosi ja ulosantisi perusteella. Noh,päiväunensa kullakin.
Ei kukaan korkeasti koulutettu hyvässä työssä oleva mieti viitsiikö ammattiaan laittaa. Ihan ymmärrettävää että tällainen asia hävettää jos on työtön,kotiäiti tai siivooja
Opetusministeriön mukaan kouluilla ei ole riittäviä perusteita vanhempien ammattien selvittämiseen, kirjoittaa sanomalehti Ilkka.
Monet koulut kysyvät vanhempien yhteystietojen lisäksi ammattitietoja. Koulujen tietojen keruussa säädetään henkilötietolaissa, jonka tarkoituksena on suojata kansalaisten yksityisyyttä.
”Koulut saavat kerätä henkilötietoja siltä osin, mikä on tarpeen opetuksen järjestämiseksi. Vanhempien ammatit eivät ole tarpeellisia”, opetusministeriön hallitusneuvos Marja Lahtinen sanoo.
Lahtinen esittää, että koulut kysyisivät vastedes kaavakkeissaan vain, miten vanhemman tavoittaa työaikana.
Ei sikis, että häpeäisin ammattiani tai koulutustani (minulla on kaksi yliopistotutkintoa), vaan koska asialla ei mielstäni ole mitään merkitystä lapseni koulunkäynnin suhteen. Vanhempian yhteystietojen pitäisi riittää. Mitä koulu tekee sillä tiedolla, olenko ammatiltani kotiäiti, siivooja vai koodari?
ne ammatit, enkä ole sieltä papereista niitä lukenut. Työpaikka ja yhteystiedot sinne ovat tietysti tärkeät, koska jos tulee hätätilanne, kiinni pitää vanhemmat saada.
Joistain oppilaistani tiedän vanhempien ammatteja, kun ovat keskusteluissa tulleet esille, tai ovat samalla alalla. Mutta ei kyllä vaikuta lapsen kohteluun, lapsen kanssahan sitä ollaan vuorovaikutuksessa, eikä vanhemman.
Sitä paitsi kun välillä näkee niin heikkoa vanhemmuutta, että pahaa tekee, näillä lastensuojelutapauksilla, että tavallinen työssäkäyvä vanhempi, on ammatti sitten mikä tahansa, ei kyllä hätkähdytä.