Miksi kaikissa koulun papereissa kysytään vanhempien ammattia?
Mä en ymmärrä, mitä ne sillä tiedolla tekee. Yleensä jätän vastaamatta, koska vaikka töissä täysipäiväsesti olenkin, koulu on vielä vähän kesken, joten minulla ei ole ammattinimikettä.
Tietääkö joku, miksi sitä edes kysytään?
Kommentit (74)
Ihan hyvin se voisi siinä olla olemattakin.
t. asianajaja
Juurihan sinullekin kerrottiin, että sitä ei lain mukaan saa kysyä.
Ihan hyvin se voisi siinä olla olemattakin. t. asianajaja
Juurihan sinullekin kerrottiin, että sitä ei lain mukaan saa kysyä.
Mä en pidä av:ta riittävänä lähteenä arvioidessani lain sisältöä :)
Mutta pitänee paikkansa, että henkilötietolain mukaisia perusteita ammatin kysymiselle ei näissä tilanteissa pääsääntöisesti ole.
Heh Mä en pidä tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion kannaottoa riittävänä lähteenä arvioidessani lain sisältöä :)
Heh Mä en pidä tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion kannaottoa riittävänä lähteenä arvioidessani lain sisältöä :)
Se on eri asia, että joku kirjoittaa av:lla siitä, mitä Aarnio olisi sanonut kuin että lukee Aarnion tekstin. :)
Mutta toistan edelleen aiemmin toteamani, että henkilötietolain mukaan ko. tiedon kysyminen monissa tapauksissa on lainvastaista. En sitä vastaan väitäkään.
Kokonaan toinen juttu on taas esim. päiväkotien lomakkeet. Niissähän kysellään paljonkin taustatietoja sisaruksista, perheen tavoista jne ja myös vanhempien ammatit. Mutta niistähän tässä ei ollutkaan kyse.
Se on eri asia, että Reijo kirjoittaisi tänne itse, mitä mieltä on, kuin että minä lukisin Aarnion tekstin suoraan siitä tietosuojavaltuutetun sivuston linkistä, joka tänne laitettiin. :)
Niin, onhan se toki er asia. Mutta ei juridisesti.
Osaapahan luokanopettaja olla sitten vanhempainvarteissa. Pystyy kertomaan vähän monimutkaisempia juttuja kuin vaikkapa amk-tason janareille.
Se Aarnion tekstihän on kopioitu tänne.
Se on eri asia, että joku kirjoittaa av:lla siitä, mitä Aarnio olisi sanonut kuin että lukee Aarnion tekstin. :)
Minä laitan aina että mieheni on lentokapteeni ja minä diplomi-insinööri.Vaikka oikeasti ollaan sairaseläkeläinen ja siivooja ;DDD
Minä laitan aina että mieheni on lentokapteeni ja minä diplomi-insinööri.Vaikka oikeasti ollaan sairaseläkeläinen ja siivooja ;DDD
koska olen yövuorossa, koska lapset eivät olleet vuoropäiväkodissa. Joten eipä taida opettajakaan sillä tiedolla tehdä mitään, olenko joskus yön töissä vai en. Tai siirrynkö päivätöihin vähäksi aikaa ja sitten tekemään taas esimerkiksi yötyötä muutamaksi kuukaudeksi.
No, onneksi meillä ei ole työvuoroja kysyttykään. Eikä edes ammattia.
Kotiolot vaikuttavat lapseen monin tavoin. Järkevämpää olisi kysyä niin kuin edellinen vastaaja laittoi, eli kysytään, onko vanhemmilla työmatkoja tai vuorotyötä. Ammatista nämä voi usein (muttei aina) päätellä. Eli koulussa vähän tiedettäisiin, että onko kotona aamuisin joku, joka lähettää lapsen matkaan, vai pitääko lapsen osata lähteä itsenäisesti. Samoin, että onko iltapäivällä kotona joku vastassa, vai onko lapsella edessään pitkä ilta ilman valvontaa.
Varmaan lapsellekin kivaa kun äiti valehtelee.
Varmaan lapsellekin kivaa kun äiti valehtelee.
ammatteja, eivätkä katso, eivätkä kiinnitä niihin mitään huomiota....
Tai no tiedän, että yhden äiti on toimittaja ja yhden kieltenopettaja, mutta nämä asiat olen kuullut oppilaan luokkakaverilta ja äidiltä itseltään.
Oman ekaluokkalaiseni opettaja ei tiedä, että minäkin olen opettaja. Ei sitä ole missään kysytty enkä ole katsonut tarpeelliseksi mainita.
Komppaan tuota aiempaa kirjoittajaa. Mistähän kirjeopistosta olette tutkintotodistuksenne saaneet? Ainakin kaikki kollegani sekä tuntemani lääkärit hallitsevat oikeinkirjoituksen hieman paremmin. Eivät "kuullosta" tyypillisiltä lukihäiriöisen tekemiltä virheiltäkään.
Itse en sitä paitsi ole kokenut asiaa häiritseväksi. Asianajajana olen tottunut siihen, että ihmiset kyselevät joka tapauksessa juridisia neuvoja muutoinkin, koulun tai päiväkodin kautta tuleva kyselyt eivät tähän kokonaisuuteen tuo juurikaan lisää. Samoin mieheni saa joka paikassa kuulla kaikenlaisia tietokonekysymyksiä, vaikkei niihin mitään osaisikaan vastata. Normaalielämässä se ammatti tapaa paljastua ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa. Itsepä olen tieni valinnut ja ammattilaisena osaan vastata kyselyihin järkevällä tavalla.
Siinä olen samaa mieltä, että aika turhalta tuollainen tieto koulun tai päiväkodin lomakkeissa tuntuu, enkä itse äkkiseltään keksi sille mitään asiallista perustelua. Ihan hyvin se voisi siinä olla olemattakin. En tosin ole huomannut, että "hyvän kuuloisen" ammatin ilmitulon vuoksi suhtautuminen muuttuisi. Eiköhän kouluissa ja päiväkodeissa ole totuttu monenlaisiin vanhempiin.
t. asianajaja ja it-asiantuntija