Lohikeitosta tuli erimielisyyttä miehen kanssa,
suomustamaton fileestä ajattelin keittää keiton. Otin nahkan pois, mies tuumasi että nahka saa olla mukana, koska suomut on niin pieniä. Mitä mieltä muut?
Kommentit (9)
keiton liemi tehdään ensin nimenomaa keittämällä kaikki rääppeet kuten pää, ruodot ja nahat, ei siinä muuten ole mitään makua koko sopassa.
Minäkin ottaisin nahkan pois, lohen nahka on minun makuuni vähän "paksua", ehkä korkeintaan paistettuna menisi.
Mä keitän kanssa rääppeistä liemmen, mutta jos sulla fileitä, niin niistä nahka pois ( tai suomut ainakin, ei niitä voi syödä)
Siitä tulee muuten ällön limainen, harmaa, yököttävän näköinen. Eikä se suussakaan tunnu kumipalaa paremmalta.
Nahkan voi jättää jos kalafile paistaa pannulla. Ja ekana nahkapuolelta, saa ruskistua todella ruskeaksi ja rapeaksi. Kalapuolelta ei sitten tarvitse paistaa kuin hetki.
antaa kivan maun, porkkanoita ja tilliä.
kun perunat ovat jonkin aikaa saaneet kypsyä, laitan lohifileen NAHKOINEEN PÄIVINEEN perunoiden päälle, nahka alaspäin. Se saa siinä höyryssä kypsentyä hetken aikaa. Sitten käännän fileen toisinpäin, ja veitsellä NOSTAN sen nahan pois. Ei tarvitse tapella raaan fileen kanssa ja leikata nahkaa pois, siinähän jää puolet lihasta nahkaan kiinni (ainakin minulla :)). Ja joku sanoi, että nahasta keitto saa hieman makuakin.
Eikä keittoon jää suomuja eikä nahkaa!
että höyryssä irtoaa nahka, suomupuoli ylöspäin.
laitan siis perunat, sipulit ja mitä muuta nyt sinne haluaakin, kiehumaan veteen, sen verran että kasvikset peittyy (haluan itse säästää kattilassa tilaa kermalle ja maidolle), ja sen päälle siis se filee. Eli enimmäkseen filee on ilmassa, ei koske veteen. Mutta jos haluaa, niin voi se siinä vedessäkin olla. Lastalla on helpointa kääntää lohifile. Jos liian kauaksi aikaa unohtaa sen siihen, on vaikeampaa kääntää.
Lohihan kypsyy nopeammin kuin kasvikset. Itse laitan yleensä vain perunaa ja sipulia, sitten se filee, nahanpoisto, sitten rikon kalan suupaloiksi ja lisään parsakaalin kukintoja ja kermamaito. Haudutetaan kypsäksi.
mä en laita suomuja mukaan koskaan koska joskus ne irtoo liemeen. mut rantakalakeittohan tehdään joskus kokonaan suomustamattomista.