Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukistamisketjusta .... nykyvanhemmat on sekaisin!

Vierailija
24.02.2011 |

Olen syntynyt 1980 -luvulla. Omat vanhempani tukistivat minua, jos olin tottelematon, ja olinkin todella itsepäinen. Näin oli myös kaverieni perheissä. Silti en olisi voinut kuvitellakaan, että kukaan näistä vanhemmista muuten laiminlöisi lapsiaan.

Meillä oli hyvä olla kotona, emmekä pelänneet vanhempianne, mutta tiesimme, missä raja meni ja pinna paloi.

Meitä rakastettiin kotona ja välit vanhempiin ovat vieläkin erittäin hyvät. Minulle ei ole jäänyt tuosta tukistelusta mitään kaunaa, päinvastoin, nyt ymmärrän paremmin vanhempiani, kun joudun kasvattamaan omaa ( myös todella itsepäistä) lastani. Ei tukistelu ollut jatkuvaa, mutta sitä tapahtui.

Miten minusta tuntuu, että nykyvanhemmilla on ote löystynyt tai jotenkin herpaantunut? Kiinnitetään huomiota epäolennaiseen ja maalaisjärki on ihan hukassa.

Onhan se eri asia pahoinpidellä vauvaa, ravistella tai hakata lasta, kuin tukistaa joskus, jos on tosi vaikeaa. Olenko väärässä ?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Ph.D, MSc(EE)

Pakko todeta että olen FT, enkä näe tukistamista noin pahana.

Vierailija
82/90 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puolustele tukistamista mitenkään, en hyväksy sitä itsekään, mutta toisinaan siihen ajaudun. Ehkä väsymys on suurin syy. Johdonmukainen olen, lapsilla on omat tavaransa ja tiettyihin juttuihin ei saa mennä kajoamaan. Sanon asiasta nätisti. Sanon uudestaan. Ohjaan touhuamaan muuta. Jäähyjäkin on kokeiltu. Siltikään ei montaa minuuttia mene, kun tehdään taas tuhmuuksia. Ja kun tätä toistuu useamman kerran päivässä, joka päivä, joskus on vaan niin väsynyt tähän hommaan, huomaan huutavani ja tukistavani. Myöhemmin pyydän anteeksi, asiasta keskustellaan ja sovitaan. Lapsi lupaa olla kiltisti. Menee tunti, niin taas ollaan pahanteossa.

Kertokaahan nyt arvon av-mammat miten tästä nyt lähdetään parantamaan tätä käytösmallia rakentavasti?

Jotenkin en jaksa uskoa, että jonkun ei ole koskaan tarvinnut hermostua lapseensa, tai silloin lapsi on aivan erityisen rauhallinen, kenellä ei omaa tahtoa juurikaan ole.

T. kahden erittäin kovapäisen pojan äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkivalta on ok. Että kun ei keksi mitään sanallista tapaa hoitaa asia, niin sitten saa turvautua väkivaltaan. Hienot arvot annat lapsellesi.

Minulla oli hyvä ja rakastava koti, mutta vanhempani tukistivat ja löivät. Olen siitä edelleen katkera. Koin tilanteen todella epäreiluksi: minulla ei ollut mahdollisuutta puolustautua mitenkäään, vanhempien mielivalta määräsi.

Kuulostaa siltä, että sinulla ei ole kovin hyvä ote kasvatukseen, jos joudut käyttämään väkivaltaa.

Vierailija
84/90 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan sen hyvin nöyryyttävänä, vaikka itse tahallaan siihen ärsytinkin.

Mä olen kolmen lapsen äiti, enkä ymmärrä ollenkään, miksi pitäisi tukistaa. Mun mielestä vanhempien ote on herpaantunut siinä vaiheessa kun täytyy ottaa käyttöön fyysinen väkivalta. Meidän esikoinen on ollut aina hyvin ehtiväinen lapsi, mutta tiukalla kurilla ja johdonmukaisuudella pienestä pitäen, ei ole koskaan tarvinnut harkita väkivaltaa. Keskimmäinen on rauhallinen, mutta on hyvin itsepäinen. Hänen kanssaan on ehkä ollut hermot eniten kireällä, mutta hyvin on pärjätty ilman tukistamisia. Kuopus on niin pieni vielä (4v), ettei ole tarvinnut edes hammasta purra vielä, mutta kuri on hänenkin kanssaan johdonmukaista.

Sinä väkivaltaisena ehkä selittäisit, että uhmaikäinen (2v, 3v tai 4v) kun ei usko mitään, niin on pakko tukistaa...

Kuten sanottu vanhemmuus on hukassa nimenomaan silloin, jos joutuu väkivaltaan turvautumaan!!!!

Vierailija
85/90 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saavuteta auktoriteettia! Väkivallalla (tukistus esim) saavutetaan PELKOA siitä, että sattuu! Ja lapseen se sattuu myös henkisestikin, kun vanhempi, jolta lapsi automaattisesti uskoo saavansa turvaa ja pyyteetöntä rakkautta, satuttaa.

Vierailija
86/90 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa uskoa, että kukaan lapsi voisi olla kokematta epäoikeudenmukaisia tunteita. On normaalia, että lapsi on itsepäinen, kokeilee rajojaan ja vanhempien sietokykyä. Minusta tuo ei ole kehuttava asia, vaan pikemminkin huolestuttavaa.

ihan hyvässä hengessä ollaan saatu riitamme sovittua. Ehkä siksi mun lapsen ei oo tarvinu olla "itsepäinen", koska sitä on aina kohdeltu oikeudenmukaisesti.

Eihän oikeudenmukainen kohtelu tarkoita välttämättä sitä, että saa aina tahtonsa läpi. Daaa-a?

Vierailija
87/90 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle miten pienempiään saa kohdella...tukistelkaa vaan lapsianne niin kohta se tukistelee tuolla pienempiään.

Meillä ei ole tukistettu ja nyt kun lapsi on vanhempi saadaan sen käytöksestä pelkkää kiitosta. Toisin kuin kavereilla, jonka tukistetut on nyt niitä kovapäisiä. Kun mun lapsi ja kaverin lapsi oli pieniä, tilanne oli toisin päin, mun lapsi oli huomattavasti hankalampi kuin kaverin ja sain kavereilta sellasia katseita että olisin jo tukistanut. Kummasti vain sitten roolit kääntyi matkan varrella. Mun lapsi oppi jäähyillä itsehillintää ja luottamusta ihmiseen, kaverin lapsi ei oppinut väkivallasta mitään muuta kuin entistä umpimielisemmäksi ja kovapäisemmäksi. Ja tämä tarina on tosi.

tukistettu eikä kukaan meistä ole koskaan edes yittänyt tukistaa tms. muita. Päinvastoin, ollaan nytkin tasapainoisia aikuisia, jotka käyvät töissä jne.

Eli ei se tukistaminen aina tarkoita sitä, että lapsesta tulisi väkivaltainen.

Vierailija
88/90 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saavuteta auktoriteettia! Väkivallalla (tukistus esim) saavutetaan PELKOA siitä, että sattuu! Ja lapseen se sattuu myös henkisestikin, kun vanhempi, jolta lapsi automaattisesti uskoo saavansa turvaa ja pyyteetöntä rakkautta, satuttaa.

mikään noista. Olenko nyt kauhean viallinen tapaus, vaikka käyn töissä ja vietän rauhallista perhe-elämää?

Vierailija
89/90 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eihän oikeudenmukainen kohtelu tarkoita välttämättä sitä, että saa aina tahtonsa läpi. Daaa-a?

[/quote]

Vierailija
90/90 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tukistelee silloin tällöin "ei liikaa"

- huutaa lapsille "parempi purkaa tunteet kuin pakata niitä"

- vie lasta jäähylle yhtenään

Vaan vanhemmalla, joka on lempeä ja ymmärtävä sekä hellä lapsille suurimman osan aikaa. Kun hän kerran suuttuu, silloin harvoin kun todella on aihetta, ei tarvitse korottaa ääntä tai käydä niskavilloihin kiinni. Riittää kun toteaa rauhallisella äänellä olevansa vihainen. Lapsi tottelee.

Huutamalla ja kurittamalla menettää täysin lastensa kunnioituksen. Murrosiässä voi sitten korjata kasvatuksensa hedelmiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi