Tukistamisketjusta .... nykyvanhemmat on sekaisin!
Olen syntynyt 1980 -luvulla. Omat vanhempani tukistivat minua, jos olin tottelematon, ja olinkin todella itsepäinen. Näin oli myös kaverieni perheissä. Silti en olisi voinut kuvitellakaan, että kukaan näistä vanhemmista muuten laiminlöisi lapsiaan.
Meillä oli hyvä olla kotona, emmekä pelänneet vanhempianne, mutta tiesimme, missä raja meni ja pinna paloi.
Meitä rakastettiin kotona ja välit vanhempiin ovat vieläkin erittäin hyvät. Minulle ei ole jäänyt tuosta tukistelusta mitään kaunaa, päinvastoin, nyt ymmärrän paremmin vanhempiani, kun joudun kasvattamaan omaa ( myös todella itsepäistä) lastani. Ei tukistelu ollut jatkuvaa, mutta sitä tapahtui.
Miten minusta tuntuu, että nykyvanhemmilla on ote löystynyt tai jotenkin herpaantunut? Kiinnitetään huomiota epäolennaiseen ja maalaisjärki on ihan hukassa.
Onhan se eri asia pahoinpidellä vauvaa, ravistella tai hakata lasta, kuin tukistaa joskus, jos on tosi vaikeaa. Olenko väärässä ?
Kommentit (90)
ja sanoivat "viimeisen sanan", jos ei millään meinannut mennä perille. Eiväthän vanhemmatkaan ole mitään robotteja tai koneita, joiden pitäisi sietää lastensa kaikki oikut. Pointtini on lähinnä, että joskus vanhemmillakin palaa pinna, he ovat vain ihmisiä. On epäreilua väittää, että pieni tukistaminen on laitonta, kun maailmassa on paljon hirveämpiäkin asioita, joilla voit lastasi vaurioittaa. ap
Kun vanhemmilta palaa pinna, ja he käyvät käsiksi lapseen, on kyseessä selkeä, puhdas, laiton väkivalta. Ei sitä tee hyväksyttäväksi se, että tupakalla poltteleminen olisi vielä pahempi vaihtoehto.
Käsittääkseni lapsiaan tukistavat ja pahoinpitelevät henkisesti sairaat yksilöt, joilla ei ole tarpeeksi aivotoimintaa asioiden ratkaisemiseen toista kunnioittaen.
Kuri pitää olla, mutta sen täytyy luonnistua muilla tavoin kuin fyysisellä kurituksella.
Olen pari kertaa antanut luunapin taaperoikäisennkäsille, kun ei tottele vaan menee jokapaikkaan.. tuntui niin väärältä, ja lapsi säikähti minua. En tee sitä enää, vaan yritän luovia muuten.
T. Myös vitsaa saanut, enkä muistele sitä pahalla, mutten niin hyvälläkään.
Minua tukistettiin muutaman kerran lapsena ja sen jälkeen uhkauskin tehosi. Nyt yritän kasvattaa villiä leikki-ikäistä poikaa jäähyillä, koska en halua rikkoa lakia.
sen jälkeen ei tosin enää mikään tehonnut, mä vetelin takasin, ja sain takasin, ja vetelin taas takasin ja sain takaisin ja sitä sitten jatkui niin, että voin tänäkin päivänä surutta katsella, kun vahnempani kärsivät. Kukaan ei osannut lopettaa.
ja oikein hyväkäytöksisiä ovat. Meillä on ollu ihan muut kurinpitokeinot ja hyvin toimii. Meillä ei hallita pelottelulla eikä väkivallalla vaan johdonmukaisella ja päättäväisellä asenteella. Totta kai lastaan tukisteleva palsta mamma luulee tietävänsä nää asiat paremmin kuin alan ammattilaiset....
enemmän rakkautta ja syliä ja lämpöä tarjolla vastapainoksi riidoille, joita oli harvemmin. ap
sun vanhemmat riiteli ja sitten kävi väkivaltaisiksi? Etkö oikeasti tajua, että olet elänyt kahden mielisairaan kanssa ja nyt siirrät samaa mallia omiin lapsiisi.
tehty juuri siksi, että ruumiillisesta kurittamsesta ei ole koitunut mitään hyvää.
Eikä tukistamista nyt mitenkään voi verrata ruumiilliseen kuritukseen.
mutta YMMÄRRÄN vanhempiani paremmin, kun joudun kasvattamaan kovapäistä lasta. Ymmärrän siis, miksi he sen tekivät, vaikka en sitä omalle lapselleni ole ainakaan vielä tehnyt.
ap
eikä mitään kasvatusta. Se on heikoille vanhemmille, sellaisille joilla ei ole eväitä parempaan.
pahoinpitelijöille voin sanoa, että IKINÄ jos näen teidän (siis kenenkään) tukistavan lastanne tai käyttävän muuta väkivaltaa, niin teen VARMASTI lastensuojeilmoitusen. Siinäpä sitten lässytätte kuinka se ei ole pahoinpitelyä. Mutta muistakaa se, että ei sitä tulla uskomaan, ettei ole pahoinpitelyä, koska se on. Te ootte hulluja, ettekä ansaitse lapsianne!
Eli hysäksytkö sen, että lapsesi kaveri menettää malttinsa ja puree lastasi? Tai että anoppi ei enää jaksa ja antaa lapselle luunapin kesken kahvittelun?
Siis onko pieni väkivalta hyväksyttävää jokaiselta, jolta palaa pinna vai vain vanhemmilta?
Hehän usein sanovat syyksi että " no kun hermot meni kun niin kävi nalkutus hermoille"...
Lain mukaan tukistaminen on kuritusväkivaltaa eikä sitä totuutta muuta se, että joku väkivaltainen ihminen haluaa tehdä siitä sallitun lapsennöyryyttämiskeinon.
Minä ihmettelen kuina vanhempani saattoivat pahoinpidellä meitä lapsiaan joita kuuluuisi rakastaa. Tukistamalla.
tukistaa apn lasta jos tämä ei osaa tilanteessa kuin tilanteessa käyttäytyä kunnolla?
Minua on tukistettu. Se sattui, pelotti ja nöyryytti. En ikinä, ikinä kohtele lapsiani samalla tavalla.
mutta YMMÄRRÄN vanhempiani paremmin, kun joudun kasvattamaan kovapäistä lasta. Ymmärrän siis, miksi he sen tekivät, vaikka en sitä omalle lapselleni ole ainakaan vielä tehnyt. ap
jos ei se siellä tottele
pahoinpitelijöille voin sanoa, että IKINÄ jos näen teidän (siis kenenkään) tukistavan lastanne tai käyttävän muuta väkivaltaa, niin teen VARMASTI lastensuojeilmoitusen. Siinäpä sitten lässytätte kuinka se ei ole pahoinpitelyä. Mutta muistakaa se, että ei sitä tulla uskomaan, ettei ole pahoinpitelyä, koska se on. Te ootte hulluja, ettekä ansaitse lapsianne!
tollasella kiihkolla mesoat!!
en minä en tukista lapsiani,joten et pääse käräyttämään.mutta tuntuu että osalle nykyajan lapsille se olisi tehnyt hyvää!!
lapsen katseesta näin että tein jotain sellaista mikä jätti lähtemättömän jäljen lapsen sieluun.siinä tilanteessa teki mieli kuolla kyllä...että en voi parhaalla tahdollakaan sanoa että olis ok asia ja kasvatusta :( en anna itselleni koskaan anteeksi unohtaa yritän kyllä.
En jaksa uskoa, että kukaan lapsi voisi olla kokematta epäoikeudenmukaisia tunteita. On normaalia, että lapsi on itsepäinen, kokeilee rajojaan ja vanhempien sietokykyä. Minusta tuo ei ole kehuttava asia, vaan pikemminkin huolestuttavaa.
ihan hyvässä hengessä ollaan saatu riitamme sovittua. Ehkä siksi mun lapsen ei oo tarvinu olla "itsepäinen", koska sitä on aina kohdeltu oikeudenmukaisesti.
lapselle miten pienempiään saa kohdella...tukistelkaa vaan lapsianne niin kohta se tukistelee tuolla pienempiään.
Hyvin on väkivalta kasvatus mennyt perille. Sua pahoinpideltiin ja nyt sinä pahoinpitelet lastasi.
Tukistaminen ei ole koskaan sallittua. Mieti oikeasti, olivatko vanhempasi voineet tehdä asioita toisin, olisitko totellut jollain muullakin tavalla? Miksi tottelit tukistamisen avulla? Tukistaminen perustuu pelkoon, fyysisen satuttamisen pelkoon!!!
Olitko lapsena todellakin niin paha ja huono, että sinuun piti sen takia käyttää väkivaltaa? Vai olisitko ansainnut parempaa? Ansaitseeko oma lapsesi turvallisen vanhemman vai väkivaltaisen vanhemman? Onko lapsesi arvokas ja hyvä, ansaitseeko hän väkivallattoman, turvallisen lapsuuden, jossa ei tarvitse kokea fyysistä uhkaa? minusta jokainen lapsi ansaitsee väkivallattoman lapsuuden.