Tukistamisketjusta .... nykyvanhemmat on sekaisin!
Olen syntynyt 1980 -luvulla. Omat vanhempani tukistivat minua, jos olin tottelematon, ja olinkin todella itsepäinen. Näin oli myös kaverieni perheissä. Silti en olisi voinut kuvitellakaan, että kukaan näistä vanhemmista muuten laiminlöisi lapsiaan.
Meillä oli hyvä olla kotona, emmekä pelänneet vanhempianne, mutta tiesimme, missä raja meni ja pinna paloi.
Meitä rakastettiin kotona ja välit vanhempiin ovat vieläkin erittäin hyvät. Minulle ei ole jäänyt tuosta tukistelusta mitään kaunaa, päinvastoin, nyt ymmärrän paremmin vanhempiani, kun joudun kasvattamaan omaa ( myös todella itsepäistä) lastani. Ei tukistelu ollut jatkuvaa, mutta sitä tapahtui.
Miten minusta tuntuu, että nykyvanhemmilla on ote löystynyt tai jotenkin herpaantunut? Kiinnitetään huomiota epäolennaiseen ja maalaisjärki on ihan hukassa.
Onhan se eri asia pahoinpidellä vauvaa, ravistella tai hakata lasta, kuin tukistaa joskus, jos on tosi vaikeaa. Olenko väärässä ?
Kommentit (90)
hakkaaminen, kuristaminen, tukahduttaminen, pistäminen, polttaminen, murtaminen ja silpominen. Tukistavalla vanhemmalla on vielä monta hyvää keinoa kasvattaa lastaan.
Terveisin vm.-79, omaa lastaan joskus "korvasta kantanut" ja sormille läpsinyt äiti
mun ei tosin ole tarvinut tukistella ketään lastani.
Olit tottelematon tuksiteluista huolimatta...
lastaan. Se ei ole kasvatusta vaan julmuutta mikä ei joha mihinkään muuhun kuin pelolla hallitsemiseen (sehän se tarkoitus siinä on). Mulla 3 lasta eikä ketään ole koskaan tarvinnut tukistella kyllä meillä osataan kasvattaa ihan muilla keinoilla. Tukistelu on niille jotka eivät parempaan pysty!
Minua tukistettiin muutaman kerran lapsena ja sen jälkeen uhkauskin tehosi. Nyt yritän kasvattaa villiä leikki-ikäistä poikaa jäähyillä, koska en halua rikkoa lakia.
Jos alentuu tukistamaan tai lyömään lasta, on peli vanhemman taholta jo menetetty. Huutamisessa pätee sama juttu.
Kun sallii tukistuksen tai luunapin, on siitä lyhyt askel järeämpään pahoinpitelyyn.
Lapsilla pitää olla kuri, mutta se ei saa olla missään tapauksessa fyysistä kajoamista. Jos lasta tukistaa, on kyseessä aikuisen oma viha tai turhauma, jonka purkaa lapseen.
kuin lapsen lyöminenkään.
Kuten kirjoitit, tukistat, kun on vaikeaa. Siis sinä et kykene hillitsemään tunteitasi ja itseäsi, ja seurauksena on lapsen tukistaminen. Kyse ei ole kasvattamisesta lainkaan vaan vanhemman maltin menettämisestä.
Jos tukistaminen olisi kasvattamista, ei odotettaisi mitään "pinnan palamista" tai "vaikeaa hetkeä" vaan tukistaminen olisi normaali tapa niin päivähoidossa kuin koulussakin niissä tilanteissa, joissa kenelle tahansa lapselle (myös kiltille) osoitettaisiin tekemisen ja olemisen rajat.
Opettaja voisi varsin hyvin tukistaa napakasti kaikkia niitä, jotka ääntävät englantia väärin tai ovat jättäneet kotitehtävät tekemättä. Siitähän lapset oppisivat, että läksyt on tehtävä kunnolla. Samoin sairaalassa voisi tukistaa oksentelevaa lasta, joka ei lopeta yökkäilyä. Ihan vain kasvatuksen nimissä, rauhallisesti ja tyynesti.
äiti osoitti lämpöä kiskomalla tukasta tai korvasta repimällä...just just!
ihan hyvässä hengessä ollaan saatu riitamme sovittua. Ehkä siksi mun lapsen ei oo tarvinu olla "itsepäinen", koska sitä on aina kohdeltu oikeudenmukaisesti.
Olen vm. -85.
Ja olen jutellut samasta aiheestani siskojeni kanssa (vm. -86 ja -91).
Kait pian joku tulee huutamaan, että kun ollaan totuttu tohon "väkivaltaan" niin ei osata olla puolueettomia....
tehty juuri siksi, että ruumiillisesta kurittamsesta ei ole koitunut mitään hyvää.
ja sanoivat "viimeisen sanan", jos ei millään meinannut mennä perille. Eiväthän vanhemmatkaan ole mitään robotteja tai koneita, joiden pitäisi sietää lastensa kaikki oikut.
Pointtini on lähinnä, että joskus vanhemmillakin palaa pinna, he ovat vain ihmisiä. On epäreilua väittää, että pieni tukistaminen on laitonta, kun maailmassa on paljon hirveämpiäkin asioita, joilla voit lastasi vaurioittaa.
ap
En voi ymmärtää miten jonkun mielestä on maalaisjärjen käyttöä kurittaa lasta fyysisesti?! Kyllä kurittaminen, myös tukistaminen, on aikuisen ihmisen keinottomuutta hoitaa tilanne muuten.
tehty juuri siksi, että ruumiillisesta kurittamsesta ei ole koitunut mitään hyvää.
Eikä tukistamista nyt mitenkään voi verrata ruumiilliseen kuritukseen.
enemmän rakkautta ja syliä ja lämpöä tarjolla vastapainoksi riidoille, joita oli harvemmin.
ap
mitään kasvatusta mutta olen huomannut joo, että moni vanhempi siihen turvautuu kun ei muuta osaa. Se oma lapsena opittu malli sitten on se ainoa keino mihin pystyvät. Mua on tukisteltu lapsena ja muistan kyllä miten se sattui sekä fyysisesti että henkisesti...omia lapsiani en ole koskaan alentunut pahoinpitelemään. Uskon myös ettei se johsa mihinkään muuhun kuin siihen että lapsi oppii miten heikompia saa kohdella.
vaan ahkeria ja laiskoja vanhempia. Ensinmainitut opettavat lapselle omin teoin ja sanoin, miten maailmassa ollaan ja ne laiskat tyytyvät huutelemaan sohvalta. Laiskoilla on tänään sallittua kaikki ja huomenna tuskin mikään, eli lapsi ei koskaan voi tietää, mitä saa tehdä ja miten pitää olla.
Vanhemmat myös suhtautuvat lapsiinsa turhankin samalla tavalla. Lapset ovat yksilöitä, toinen tarvitsee paljon esimerkkejä, toiselle riittää yksi kerta ja heti älyää, miten pitää olla.