Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko muita jatkuvasta päänsärystä kärsiviä?

Vierailija
23.02.2011 |

mulla on kovia päänsärkyjä, joihin ei tunnu apua löytyvän. Ilmeisesti on sekä migreeni että jännityspäänsärky.

Olen juossut lääkäreilläkin asiasta. Yksi sanoi "mene punttisalille", toinen antoi nipun särkylääkereseptejä (tämä oli neurologi) ja kolmas sanoi että "ne nyt on sellaisia jokaisen päänsisäisiä tuntemuksia" (=tarkoitti että mulla on päässä vikaa.

Säryt saattavat olla niin kovia, ettei juuri mikään lääke auta. Hädin tuskin jaksan raahautua töihin ja hoitaa kaikki elämäni velvollisuudet.

On toki hyviäkin päiviä, mutta sitten saattaa särkeä vaikka viikon putkeen.

Onko kohtalotovereita?

juu, ja niskat on jumissa.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se punttisali mahollisesti auttais! Itselleni auttoi. Mulla oli varmaan kolme kuukautta pää kipeä, ei järkyttävän, mutta kuitenki jomotti koko ajan. Eikä särkylääkkeet auttanu, eikä niskojen venyttelyt. Sitte ihan sattumoisin aloin käydä salilla, ja hupsista, pääkipu hävisi! Ja niskoista lähti jäykkyys, koska lihakset vahvistu. Ja oih, nyt on niin nätit lihakset yläselässä että haluttais aina olla painijanpaidassa.:)

Vierailija
2/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta niskajumista. Vaikka söisit jatkuvasti särkylääkkeitä ja relaksantteja, kärsit päänsärystä, ellet hoida tuota vaivaa pois.

Mulla auttoi aikoinaan se, että kävin fysioterapeutilla (OMT) käsittelyssä. Pyysin fyssarilta niskan syviä lihaksia aktivoivia jumppaharjoitteita, joita tein n. kuukauden, ennen kuin aloitin säännöllisen liikunnan.

Jos en liiku, päänsärky palaa, kun niska menee jumiin.

Tuosta ei ole mitään oikotietä pois. Jumppaliikkeet ja liikunta. Tarvitset myös mahdollisesti ohjeita ergonomiaan, ryhdin pitämiseen sekä hammaslääkärikäynnin, jos lisäksi puret hampaita yhteen.

Terv. nimim. Tension neck

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset. Mun ongelma on se, etten millään ehdi sinne punttisalille. Pystyykö kotona tekemään jollain konsteilla (painoja, mitä tarvitsen?) jotain liikkeitä millä kehittäisin? Ja uskokaa pois, ennenkuin sanotte että ehtii salille jos tahtoo - minä en ehdi.

Olen rampannut OMT:llä kyllä, nyt käyn kiropraktikolla. OMT:n kanssa meni pieleen vissiin siinä, että otti aina vain kerran käsittelyyn ja vaiva palasi. Kiropraktikko sanoi, että tämä on niin paha että monta käsittelyä putkeen ja sitten hierontaputki päälle. Sitten vasta varovasti liikuntaa.

Mutta lääkärit, ne ei osaa mitään tähän sanoa.

Vaiva on päässyt niin pahaksi, että on tullut varsinainen noidankehä: niin paha olo ettei kykene liikkumaan.

:(

Vierailija
4/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotonakin voi tehdä, mä tein noita aktivoivia liikkeitä kotona. Luulen kyllä, että parasta olis harrastaa kunnolla liikuntaa, mutta uskon sua - ei kaikki tosiaan ehdi harrastaa.

Mä sain fyssarilta niitä ohjeita.

Itse en ole koskaan käynyt punttiksella, ei sovi mulle. Mulle sopii jooga, pilates, uinti, lenkkeily, hiihtäminen jne.

Tension neck

Vierailija
5/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle auttaa piikkimatto. Myös kallonpohjan rentoutus auttaa. Menen makaamaan selälleni, yritän rentoutua kokonaisvaltaisesti. Sitten alan pyörittää nenällä pientä ympyrää mahdollisimman rennosti ja vähällä lihastyöllä. Vähän eri kokoisia ympyröitä ja eri suuntiin.

tension neck

Vierailija
6/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä se joka neuvoi mennä punttisalille. Voi liikkeitä tehä kotonakin, salilla monipuolisemmin, mutta kotona esim seuraavanlaisia.. Eli sellaset kevyet, vaikka 1,5kiloa painavat käsipainot. Ja niillä suorillä käsillä nostoja eteen, sivuille, ja taaksekin. Sitte rinnalta ojenuksia ylös. Ja itse oon tehny siten että oikeastaan joka suuntaan, suorilla, ja koukistetusta suoriksi. Ihan kaikkia mitä vain keksii. Ja myös ihan perus hauisliikettäki niillä, se menee myös niskaan asti.

Vierailija
7/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos neuvoista!

Minulla on jo piikkimatto ja se rentouttaa kyllä. Mun ongelma lienee ne fasettilukot mitä tulee, niitä ei saa kotikonstein auki. Tarvitaan kunnon niksautukset.

Mistä mä saisin noita hyviä jumppaliikkeitä? Sellaisia mitkä ois just mulle. Mä aion lisätä liikuntaa heti kun saan jysärin loppumaan. Sauvakävelyä, crosstraineria pystyn harrastamaan. Lisäksi voisin ostaa kotiin jotain käsipainoja tai jotain.

ohjatuista jumpista haaveilen (kun ois aikaa. Työ vie leijonanosan matkoineen ja lapsetkin pitäis hoitaa jne.).

Purentaa on jo korjattu, mutta menen vielä kerran tarkistuttamaan sen. Öisin mulla on purentakisko.

Lähimmäiset on ihan kauhuissaan näistä mun säryistä.

Vierailija
8/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisko vielä muita diagnooseja?

ap

Vierailija
9/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi hyvä. Ainakin itse sain fysioterapeutilta monenlaisia hyviä liikkeitä, näytti paikan päällä ja antoi kuvalliset ohjeet mukaan. Julkisen puolen fys.ter. eli saisiko vaikka ihan terveyskeskuksesta tulostettua (Helsinki). Halpa väline ja onnistuu kotona.

Mulla myös purentakisko + lääkkeet (Triptyl ja Lyrica). Olen ollut laiska joulun jälkeen jumppaamaan ja heti huomaa kyllä vaikutuksen.

Vierailija
10/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä mä saisin noita hyviä jumppaliikkeitä? Sellaisia mitkä ois just mulle.

ne oli semmoisia syviä lihaksia kuntouttavia ja aktivoivia liikkeitä.

Tension neck

Vierailija
11/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä mä saisin noita hyviä jumppaliikkeitä? Sellaisia mitkä ois just mulle.

ne oli semmoisia syviä lihaksia kuntouttavia ja aktivoivia liikkeitä.

Tension neck

Se neuvoi mulle ensin ne liikkeet ja sitten tein niitä pari viikkoa, jonka jälkeen oli kontrollikäynti, jolloin se katsoi, teenkö ne oikein.

Vierailija
12/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triptyl ja Lyrica - vahvat lääkkeet, onko sulla jotain hermokipuja?

Tuli vaan mieleen yksi erityishomma mikä mulle on tehty leukaan, josko olet kohtalotoveri?

sivustaseuraaja

Vierailija
13/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triptyl ja Lyrica - vahvat lääkkeet, onko sulla jotain hermokipuja? Tuli vaan mieleen yksi erityishomma mikä mulle on tehty leukaan, josko olet kohtalotoveri? sivustaseuraaja

niin kovaa hampaita öisin yhteen, että on laukaissut jatkuvan korvasäryn. Lyrica ja Triptyl auttavat jonkin verran, että tulen kivun kanssa toimeen. Nostavat mm. kipukynnystä.

Vierailija
14/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettet ole juonut liian vähän vettä? Tai olet juonut liikaa kahvia (diureetti) etkä juuri lainkaan vettä. Tsekkaa pisun väri. Ei saa olla kovin keltaista vaan pitää olla haalean vaaleaa.

Vierailija
15/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et ehdi minnekään menemään.

Mä olen kärsinyt kroonisesta selkäsärystä, eikä siihen mitkään lääkkeet auta, vain ja ainoastaan liikkuminen. Eli aikaa on pakko repiä jostain.

Vierailija
16/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kans ihan helvetin epätoivoinen.

Mulla on mennyt näiden kipujen takia elämä siihen pisteeseen, etten jaksa mitään, ei kiinnosta mikään.

Mä olen muuttunut, mun luonne on muuttunut, olen erakoitunut, pystyn vaivoinesiitymään ihmisille "normaalina", mutta kyllä se tiukkaa tekee.

Mulla on sama juttu toikin, etten pysty enää harrastamaan mitään liikuntaa - siis mitä haluaisin. Voin ainoastaan kävellä.

Mun OMT-fyssari sanoi, etten saa venytellä niskaani, en enää ikinä. Ja sitten sain myös niitä ohjeita, miten jumpata niskaa; taivuttamalla leukaa alaspäin ihan pienesti ja pitämällä taivutuksessa 10sek. kerrallaan. Ei tunnu auttavan sekään tai siitä tulee vaan siis lisää särkyä.

Millasia ohjeita te ootte saaneet? Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn.

Mulla on myös alaselkä ihan paskana, joten oon ihan raihnainen, jo tämän ikäisenä. Ei naurata, itkettää.

Jaetaanpas vielä muita oireita?

Mä aloitan: päänsärky, silmäsärky - silmä jotenkin ihmeellisesti lurppaa ja särkee ja nykii, elohiiret nakuttaa silmisä, poskista, kaulasta ja jopa ylähuulesta vetää vähän niinkuin suonta välillä, tuntuu niinkuin naama kohta kramppais jotenkin. Myös hampaita muka särkee.

Myös käsiä särkee ajoittain; nyt vähemmän, kun olen lopettanut tuon niskan venyttelyn.

Syön särkylääkkeitä lähes päivittäin.

Migreeniä ei ole diagnosoitu, mutta n. vuosi sitten mulle kävi niin, että toisen silmän näkökenttään ilmestyi sellasta suhjua ja sitten siitä lähti näkö hetkeksi. Ilmeisesti kyseessä oli/on aurallinen migreeni.

Mulla ei kiropraktikko sopinut ollenkaan - se vaan pahenisi tilannettani.

Toistaiseksi ei ole siis mikään auttanut.

Vierailija
17/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, tässä ap:

ja apua, sinä kuulostat ihan minulta. Olen todella pahoillani, että joku muukin on samassa jamassa :(.

sanasta sanaan kuvasit tekstisi alussa minunkin tunteeni. Yksi ilta itkin miehelle tunnin verran suoraa itkua, että mä en kestä enää, tuli sellainen olo että itteni vedän narun jatkoksi. En ole koskaan, ikinä, milloinkaan ollut itsetuhoinen, mutta tämä jatkuva paska ja kipu saa mut hulluksi.

Normaali elämä on mennyttä, kaikki pyörii mun päänsäryn ympärillä. Silmät vaan pyörii päässä, näytän varmaan ihan hullulta, en tahdo jaksaa näytellä normaalia. Minulla on lisäksi todella vaativa työ, jossa on oltava skarppina.

Samoin sanoi mulle OMT, että venyttelemällä saan jopa niskani itse jumiin. Mulla on yliliikkuvat nivelet.

On käynyt mielessä, että millainen tulevaisuus mulla on edessä, nyt hädin tuskin nelikymppinen ja ihan invalidi.

Oletko sä käynyt 17 neurologilla?

Vierailija
18/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikunnan/venyttelyn lisäksi akupunktiota. Olen saanut akupunktiosta suurta apua migreeniin.

Mutta varmasti sinun pitää itsekin tehdä jotain venytystä ja liikuntaa.

Kokeile saada muutosta aikaan nyt heti. Odottelemalla tilanne ei varmasti parane.

Vierailija
19/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ylitunnollinen täydellisyyden tavoittelija, joka stressaa tulevasta, nykyisestä ja märehtii päälle vielä menneitä? Siitä ei auta kuin poisoppiminen -joka on sata kertaa hankalampaa kuin jonkun asian oppiminen- ja onnistuu nopeammin hyvän terapeutin johdolla tai sitten itse opiskelemalla.

Lisäksi heikkoihin lihaksiin ei auta mikään muu kuin rankka työ ja riittävä venyttely. Pyydä fysioterapeutilta ohjeet ja opastus juuri sinulle sopiviin liikkeisiin ja sitten teet sitä jumppaa vaikka 5-10min pätkissä aamulla ja illalla.

Mutta miksi elämäsi on niin kiireistä ettei sinulla ole aikaa pitää itsestäsi huolta? Onko todella sen arvoista että oma terveys kannattaa uhrata työnantajalle tai perheelle? Etkö tosiaan voi valita mitään toisin?

Vierailija
20/65 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäsi pitää olla äärettömän säännöllistä: nukut aina samaan aikaan ja sopivasti, syö säännöllisesti ja tasaisesti välipaloja, juo vettä riittävästi, jätä hormonaalinen ehkäisy pois, opettele rentoutumaan ja syö estolääkityskuuri tarvittaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi