Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapuri ärsyttää! Asiaa pottailusta

Vierailija
23.02.2011 |

Tämähän ei maailmaa kaada, mutta miten toisen neuvominen voi ärsyttää niin kovin. Naapuri on näitä äitejä, jotka aloittavat pottaharjoittelun jo vauvan ollessa 6 kk ikäinen. Sitten kun lapsi äidistä riippuvista syistä tekee hädät pottaan, niin kertoo sen suurena saavutuksena. Ja saakin kertoa, mutta miksi pitää vaatia samaa muilta.

Meillä kummallakin on kaksi lasta minulla 3v ja 1,5v hänellä 4v ja 1,5v. Jo esikoisen aikaan sain suunnattomasti ohjeita, ettei lapsi ikinä opi(?) kuivaksi, jos ei aloita pottailua tarpeeksi ajoissa. No meillä jätettiin vaipat pois, kun lapsi 2v2kk rupesi kiinnostumaan potta-asioista. Tulos: viikossa päiväkuivaksi. Naapuri oli todellakin aloittanut tuon pottailun ja siitä _stressaamisen_ silloin lapsen ollessa puolivuotias. Tulos: lapsi 4v pissailee vieläkin päivittäin housuihinsa.

Nyt jankkaa kuitenkin joka kerran tavatessamme, että joko nuorempani on aloittanut pottailun. Ei kuulemma opi, jos ei viimeistään nyt aloita.

Muuten on mukava olla hänen seurassaan ja paljon teemme lastemme kanssa yhdessä, mutta tämä jankkaus, jota käsitellään vähintään viidesti tapaamiskerroilla, alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut siitä, että esikoinenkin oppi (kypsyi) kuivaksi ilman parin vuoden pottaharjoituksia, silti tämä , muuten fiksu, naapuri vain toistelee, että tarpeeksi ajoissa pitää opettaa, jotta lapsi oppii...

Kun sen oppisikin, että korvasta sisään ja toisesta ulos :)

Vierailija
2/13 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kaksi poikaa. Esikoisen kanssa stressasin pottailusta ja istutin poikaa potalla jo puolivuotiaasta saakka. Kuopuksen kanssa annoin mennä asian omalla painollaan. Molemmat oppivat kuivaksi saman ikäisenä, reilun kahden vuoden iässä.

Monessa muussakin asiassa olen todennut sen, että lapsi oppii silloin kun on valmis, eikä liian aikaisin painostaminen ja stressaaminen edistä oppimista yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoista potatettiin ja ns. opetettiin kuivaksi (esikoisen äitinä luulin, että kaikki lapset on jo 2v. ilman vaippoja). Ja neitokainen oppi kuivaksi vasta lähemmäs 3v. ja on tähän päivään saakka kärvistelty vessassa käyntien kanssa. Panttaa pissaa aina viimeiseen saakka, ja vielä 7v. tulee kiire vessaan ja joskus pöksyihin pissa lorahtaa (enää sentään ei tee lätäkkövahinkoja).

No toisen lapsen kohdalla en sitten ottanut stressia ja kas kummaa poika oli 2v. täysin kuiva, ja vahinkoja ei sen jälkeen ole tullut kuin pari, ja nekin kipeänä ollessa.

Että se siitä opettamisesta ja pottailusta.

Vierailija
4/13 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokanen saa olla ilman pottaa tai vaipattaa jos niin haluaa.

Ei se mihinkään oppimiseen liity. Lapsi on kuiva jos on kuiva eikä tätä sinänsä opita opettamisen kautta.

On tavallista että on vaipaton, on tavallista pissata housuihin!

Hitto, meidän esikoululainen toi syksyllä pari kertaa pissattuja vaatteita kotiin. :)

Olen kuten naapurisi. Mitä sitten?

Jos sinä haluat pitää lastasi vaipoissa niin ole hyvä.

Ikävää jos naapurisi sanoo että sinunkin pitäisi tehdä samoin kuin hän. Luulen että te olette vaan kateellisia toistenne tekemisistä ja kyräilette ihan turhaan toistenne valintoja: ei se kuulkaa maata kaada pitääkö vaippaa vuotta myöhempään kuin toinen. Se naapurisi lapsi kusisi vaatteisiinsa vaikka olisi ollut yhtä kauan vaipoissa kuin sinun lapsi.

En jaksa tällästä paskaa miten jonkun asian opettelu, olisi stressaamista? Hanki elämä.

Vierailija
5/13 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v2kk vasta vaipat pois! Meillä 1v7kk ja lapsi päiväkuiva.

Vierailija
6/13 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakkonen: usko pois, on muitakin tapoja kuin vain se mikä TEILLÄ on.

Ap: miten olet kommetoinut naapurin juttuja? Onko hän kommentoinut mitenkään sitä, kun esikoisesi oppi hetkessä päiväkuivaksi?

Meillä on poika nyt 2v4kk, ja oppi myös tuosta vaan käymään potalla. Ei painostettu mitenkään, aika ajoin vaan kysyttiin että käydäänkö potalla. Jossain vaiheessa , ehkä n 3kk sitten, alkoi itse mennä potalle ja oppi sen kerralla. Nyt vaippa ainoastaan yöllä ja näin talvella silloin jos mennään pidemmäks aikaa ulos, kaupoille tms.

Mulla on kans kaveri, joka istutti reilusti alle vuoden ikäistä potalla, ja jaksoi jauhaa siitä. En tiedä miten ko lapsi, nyt 1,5v, käy nykyään potalla, kun ei olla pidetty yhteyttä.

Ei kai siinä auta muu kuin sanoa naapurille juuri noin mitä kirjoititkin. Ymmärrän että jankkaaminen ärsyttää.

Vierailija
7/13 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi kuivaksi kerralla 2v 8kk. Vaipat jäi silloin pois, hän oli sillä hetkellä valmis, ei aiemmin.

Kakan lapsi teki pönttöön.2vuotiaasta alkaen. Potta ei silloinkaan kelvannut, mutta hyvä niin, oppi suoraan pöntölle. Käytössä oli pöntön supistajarengas.

Yritettiin pottailla aiemmin, laihoin tuloksin. Olin jo hieman epätoivoinen, kun tuttavapiirin samanikäiset lapset olivat käyneet potalla jo kauan aikaa. Mutta, poika vajaa 4v nyt, on kuiva. Tuttavapiirissä kaikki ne(3,5-4v), jotka pottaili puolivuotiaasta, käyttävät yövaippoja. Lieneekö siinä yhteyttä, että pottailu on aloitettu varhain, vai onko vain yksilöllistä.

Vierailija
8/13 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ola välittämättä naapurista! varmasti ärsyttää jankkaaminen, minuakin ärsyttäisi.. Lapset on erilaisia, äiidit on erilaisia, ja eiköhän ne lapset jossakin vaiheessa opi kuivaksi:)

Vierailija
9/13 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinenkin oppi kuivaksi 2v2kk iässä kun todettiin aika kypsäksi.

Minä en myöskään jaksa strtessata pottaharjoittlujen vuoksi kun olen monen lapsen kokemuksella todennut että lapset oppivat kuiviksi kun aika on kypsä. Ja mielestäni se vauvana aloitettu treenaus on täysin turhaa.

Vierailija
10/13 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen puolivuotiaan esikoispojan äiti, ja hui kauhistus, poika tekee välillä hätänsä suoraan PÖNTTÖÖN. Tähän on selvä syy: Miksi ihmeessä pitäisi tehdä vaippaan jos tiedän että nyt kakattaa tai pissattaa? Ihan maalaisjärjellä aiotaan pottailukin aloittaa kunhan poika istuu kunnolla. Ja on kuiva sitten kun on, oli se sitten kaksi- tai nelivuotiaana.

Vierailija
11/13 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutan pojan potalle, kun tiedän että pian sitä tavaraa taas tulee. Lounaan jälkeen tai aamulla on aika varma nakki. Olen vaan laiska, kun helpompaa niin kuin kakkavaippojen kanssa puljaaminen joka kerta.

Itse olen puolivuotiaan esikoispojan äiti, ja hui kauhistus, poika tekee välillä hätänsä suoraan PÖNTTÖÖN. Tähän on selvä syy: Miksi ihmeessä pitäisi tehdä vaippaan jos tiedän että nyt kakattaa tai pissattaa? Ihan maalaisjärjellä aiotaan pottailukin aloittaa kunhan poika istuu kunnolla. Ja on kuiva sitten kun on, oli se sitten kaksi- tai nelivuotiaana.

Vierailija
12/13 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v2kk vasta vaipat pois! Meillä 1v7kk ja lapsi päiväkuiva.

Vierailija
13/13 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutan pojan potalle, kun tiedän että pian sitä tavaraa taas tulee. Lounaan jälkeen tai aamulla on aika varma nakki. Olen vaan laiska, kun helpompaa niin kuin kakkavaippojen kanssa puljaaminen joka kerta.

enkä istuta noin vuoden ikäistä vielä potalla, vaikka ennustankin hänen pottatarpeensa. Tekee vaipaan omassa rauhassaan ja vaipan vaihtoon menee maksimissaan minuutti. Potalla istumiseen ja vahtimiseen, potan pesuun ym. menisi paljon kauemmin:D