anoppi meni antamaan perunaa ja hedelmää
4kk tytöllemme, vaikka nimenomaan oli neuvolasta tullut suositus, että vielä rauhassa katseltaisiin kiinteiden aloitusta, kun on ollut niin vatsavaivainen pikkuneiti. Nyt sitten kun olin itse lääkärissä anoppi oli tunnin lapsen kanssa, niin jo oli sillä välin annettu perunaa ja päärynää. Nyt 1,5h myöhemmin tyttö ei kun kiemurtelee ja huutaa kurkku suorana. tietääkö muut tällaisia anoppeja? =(
Kommentit (100)
Lisäksi kokeilut on ennaltasuunniteltu eikä mitään "jos vaikka päärynäsose maistuisi vauvalle"
Ei meillä mitään ennaltasuunniteltu. Ihan ex-tempore annoin lapselle porkkana-perunasostetta (hui, jopa kahta ainetta ekalla kerralla) ihan silloin kun mieleeni juolahti. Ei se nyt elämää isompi asia ollut.
Ei meillä mitään ennaltasuunniteltu. Ihan ex-tempore annoin lapselle porkkana-perunasostetta (hui, jopa kahta ainetta ekalla kerralla) ihan silloin kun mieleeni juolahti. Ei se nyt elämää isompi asia ollut.
Ja kummankin anopin pitää kunnioittaa niitä ohjeita, joita lastenhoitoon on annettu.
Ai sinun kotisi on SINUN kotisi, asuuko miehesi sitten jossain muualla?
Mutta meillä on ainakin tapana kysyä toisiemme mielipide siihen että kuka voi tulla käymään ja jos minä olen kotona ei mieheni sisko saa tulla tänne kun minä olen kotona, vaikka olisi tulipalopakkanen ja hän olisi kylmissään oven takana.
Samoin minun veljelläni ei ole vaimoineen asiaa tänne kun mieheni on kotona.
Mutta meillä on ainakin tapana kysyä toisiemme mielipide siihen että kuka voi tulla käymään ja jos minä olen kotona ei mieheni sisko saa tulla tänne kun minä olen kotona, vaikka olisi tulipalopakkanen ja hän olisi kylmissään oven takana.Samoin minun veljelläni ei ole vaimoineen asiaa tänne kun mieheni on kotona.
Vai oikein hengenvaaraan:D Ihan yhtä allerginen se lapsi sille perunalle/päärynälle on sitten kuusikuukautisenakin. Vähän jotain rajaa hengenvaaroinenne ja katkeruuksinenne! Onneksi en tunne kaltaisiasi ihmisiä.Ai sinun kotisi on SINUN kotisi, asuuko miehesi sitten jossain muualla?
missä oli juttu allergisesta vauvasta? No onneksi sinulle ei ole käynyt noin. Luulen sen kirjoittajalla on ollut elämänsä pahin päivä tuolloin ja varmasti on vihainen sille veljen vaimolle kun oli luvatta tehnyt noin.
Ja kummankin anopin pitää kunnioittaa niitä ohjeita, joita lastenhoitoon on annettu.
pälinäsi vaikutti siltä, että pitäisi olla KAIKILLE itsestään selvää eikä mitään sinun omia tapojasi.
No ei hyvin mene...
Mutta meillä on ainakin tapana kysyä toisiemme mielipide siihen että kuka voi tulla käymään ja jos minä olen kotona ei mieheni sisko saa tulla tänne kun minä olen kotona, vaikka olisi tulipalopakkanen ja hän olisi kylmissään oven takana.Samoin minun veljelläni ei ole vaimoineen asiaa tänne kun mieheni on kotona.
Olisiko riidat ja nyrkkitappelut parempi juttu kuin se että kysytään toisiemme mielipide siihen että kuka voi tulla käymään?
Mieheni sisko nimittäin aloittaa heti ensimmäisenä suoran vittuilun kun näkee minut ja yleensä käy käsiksi heti kun saa siihe tilaisuuden. Haluaisitko itse sellaisen ihmisen kotiisi???
Oma veljeni taas ei tule toimeen mieheni kanssa ja sanoi sen hänelle joten nyt veli käy vain silloin kun mieheni ei ole paikalla. Eikä miehenikään halua veljeäni nähdä.
Ai ei muttakun suomalaistenhan pitää kyräillä hiljaa nurkassa, olla mielinkielin ja haukkua vasta sitten seläntakana kaikki.
Vai oikein hengenvaaraan:D Ihan yhtä allerginen se lapsi sille perunalle/päärynälle on sitten kuusikuukautisenakin. Vähän jotain rajaa hengenvaaroinenne ja katkeruuksinenne! Onneksi en tunne kaltaisiasi ihmisiä.Ai sinun kotisi on SINUN kotisi, asuuko miehesi sitten jossain muualla?
missä oli juttu allergisesta vauvasta? No onneksi sinulle ei ole käynyt noin. Luulen sen kirjoittajalla on ollut elämänsä pahin päivä tuolloin ja varmasti on vihainen sille veljen vaimolle kun oli luvatta tehnyt noin.
tällä palstalla JOKAINEN vauva on hengenvaarassa, jos anoppi edesn hengittää lapsen lähellä.
Ap:n tapauksessa ei ilmeisesti ollut tiedossa allergiaa, eli ihan saman mahdollisen reaktion lapsi olisi saanut kenen seurassa tahansa. Ei kaikki ajattele, että se lapsi menee pilalle, jos saa ensimmäisen lusikallisen kiinteää muulta kuin äidiltään (en minkäkään, vaikka ensimmäinen lapsi vasta onkin).
tällä palstalla JOKAINEN vauva on hengenvaarassa, jos anoppi edesn hengittää lapsen lähellä.Ap:n tapauksessa ei ilmeisesti ollut tiedossa allergiaa, eli ihan saman mahdollisen reaktion lapsi olisi saanut kenen seurassa tahansa. Ei kaikki ajattele, että se lapsi menee pilalle, jos saa ensimmäisen lusikallisen kiinteää muulta kuin äidiltään (en minkäkään, vaikka ensimmäinen lapsi vasta onkin).
Olin itse lapsena tosi allerginen ja maistatutin lapsillani ensimmäisiä ruokia ja yleisesti allergisoivia ruokia niin, että tiesin että päästään nopeasti ensiapuun jos tarve vaatii.
Lisäksi äiti osaa varmasti tulkita muutaman kuukauden ikäistä lasta paremmin kuin anoppi. Apn anoppi oli ilmeisesti tulkinnut itkusta, että lapsi on vieläkin nälkäinen, keitämpä sille vielä perunan. jos se olisi nyt paikalla, niin ehdottaisi cvarmaan vellin antamista, kun nälkä ei laantu perunalla ja päärynällä.
Ei ole mitään tarvetta antaa kiinteitä ennen 6 kk ikää, koska lapsen suolisto ei ole vielä tarpeeksi kypsynyt siihen.
Pakko kommentoida tähän - keskoselle aloitettiin kiinteät 4kk ikäisenä, lapsen suolisto oli kyllä ihan kypsynyt jo niiden aloitteluun. Menee vähän aiheen vierestä, mutta ei se todellakaan aina näin mene.
Joillakin tietty kypsyy hitaammin, mutta toisilla nopeammin, tällä meidän kuopuksella ei onneksi ole ollut koskaan mitään masuvaivoja, vaikka korvikkeella on mentykin ja kiinteät aloitettu "aikaisin".
Ap:lle kommentiksi: kunnon ripitys anopille taitaa olla tarpeeseen, jos vauvalle tulee jossakin vaiheessa ruoka-aineallergia, niin silloin on vain mentävä vanhempien ohjeiden mukaan. Hemmetin vanhat hörhelöt...
vatsavaivoja ja niiden vuoksi oli nimenomaan sovittu ettei kiinteitä aloiteta vielä!
Ei varmaan ollut vauva hengenvaarassa eikä mennyt pilalle mutta on törkeää käytöstä anopilta toimia vastoin nimenomaisia neuvoja!
tällä palstalla JOKAINEN vauva on hengenvaarassa, jos anoppi edesn hengittää lapsen lähellä. Ap:n tapauksessa ei ilmeisesti ollut tiedossa allergiaa, eli ihan saman mahdollisen reaktion lapsi olisi saanut kenen seurassa tahansa. Ei kaikki ajattele, että se lapsi menee pilalle, jos saa ensimmäisen lusikallisen kiinteää muulta kuin äidiltään (en minkäkään, vaikka ensimmäinen lapsi vasta onkin).
Vanhempien yli ei kävellä. Anoppi oli tuonut SALAA päärynäsoseen, eikä kertonut siitä äidille. Jo pelkästään tuo toiminta on mielestäni käsittämättömän itsekeskeistä. ANOPPI päätti, milloin lapsi aloittaa kiinteät. Hän viis välitti vanhempien mielipiteestä ja vieläpä neuvolan suosituksesta. Ei, ANOPPI päättää ja asia sillä hyvä.
Omat lapseni ovat aloittaneet kiinteät 4-5 kk:n ikäisenä. Esikoisen ekat maistit videokuvattiin... Oli meille molemmmille vanhemmille tosi tärkeä juttu, ja mies jäi aamupäiväksi pois töistä, että sai nähdä. :) Sanomattakin selvää varmaan, että näin ei ollut kuopuksen kanssa, mutta yhdessä me vanhemmat päätettiin, milloin ekat maistit annetaan. Olisi ollut meille molemmille käsittämätöntä, jos jommankumman äiti olisi tullut siihen väliin SALAA. Sen sijaan jos anoppi olisi kysynyt, saisiko antaa ekat maistit, olisi varmaan kuopuksen kohdalla saanut luvankin. Oleellista tässäkin on se, että anoppi tunnustaa vanhempien päätösvallan lapsensa suhteen eikä ala sooloilemaan. Ap:n tilanteessa pahan tästä tekee sekin, että lapsi on ilmiselvästi allerginen eli niitä maisteja olisi voinut odottaa hetken, jos suolisto kypsyisi lisää ja kuunnella neuvolan ohjeet, millä kannattaa aloittaa. Esim. kaverini aloitti maissisoseella, kun vauva oli kovin allergisen tuntuinen, ja sen jälkeen kuukauden päästä persikalla. Ei muita soseista pariin kuukauteen.
Ap:n tilanteessa antaisin mieheni tehdä päätökset äitinsä suhteen. Itse olisin kyllä vihainen ja olisin heti alkuun sanonut suorat sanat, mutta en varmaan mitään sen vakavampaa suunnittelisi. Saattaisi tosin olla, että ainakaan ekana vuonna anoppi ei enää lastani hoitaisi - varsinkin, jos noita allergisoivia ruoka-aineita on enemmänkin. En missään nimessä luottaisi enää siihen, että anoppi välittäisi kenenkään muun ohjeista kuin omistaan. Lapsen turvallisuuden kannalta on tärkeää, että anoppi tajuaa mokansa ja pyytää anteeksi tai ei sitten hoida lasta ainakaan niin kauan kuin allergisoivat ruoat voivat aiheuttaa vaaratilanteita.
En usko, että ylireagoit, ap. Nämä ovat herkkiä asioita. Osa äideistä viis välittää näistä lapsen ekoista jutuista, minulle taas ne on aina olleet tärkeitä mutta sitäkin tärkeämpää on ollut se, että minun ylitseni ei kävellä. Anoppi on keksinyt monta kätevää hoitoniksiä ja helpotusta lapseni huonoon oloon, mutta kaikesta ylimääräisestä hän on älynnyt soittaa ja kysyä. Ei siihen sen kummempaa tarvita! Jos anoppini olisi salaa yrittänyt syöttää lapselleni jotain, olisin suuttunut riippumatta siitä, onko se ruoka-aine ok vai ei. Vanhempien yli ei kävellä!
antoi 4kk-päivänä maitoallergiselle tytöllemme pannukakkua. Pienen murusen, mutta kuitenkin. Olimme puhuneet, että kiinteät aloitetaan siinä iässä, mutta aloittamatta jäi, kun meni pari viikkoa, että neiti saatiin oireettomaksi. Nyt anoppi haluaisi antaa tytölle kakkuja ja muita herkkuja pieniä paloja ja tuhisee itsekseen, ettei me miehen kanssa käännetä selkiämme edes hetkeksi. Eihän se pieni kakkupala nyt tyttöä tapa (kuten anoppi sanoo), mutta ei se nyt hyvääkään tee. Enkä mä ymmärrä mikä siinä kakun antamisessa olisi edes niiiiin kivaa.
Ei ole mitään tarvetta antaa kiinteitä ennen 6 kk ikää, koska lapsen suolisto ei ole vielä tarpeeksi kypsynyt siihen.
Pakko kommentoida tähän - keskoselle aloitettiin kiinteät 4kk ikäisenä, lapsen suolisto oli kyllä ihan kypsynyt jo niiden aloitteluun. Menee vähän aiheen vierestä, mutta ei se todellakaan aina näin mene. Joillakin tietty kypsyy hitaammin, mutta toisilla nopeammin, tällä meidän kuopuksella ei onneksi ole ollut koskaan mitään masuvaivoja, vaikka korvikkeella on mentykin ja kiinteät aloitettu "aikaisin". Ap:lle kommentiksi: kunnon ripitys anopille taitaa olla tarpeeseen, jos vauvalle tulee jossakin vaiheessa ruoka-aineallergia, niin silloin on vain mentävä vanhempien ohjeiden mukaan. Hemmetin vanhat hörhelöt...
17 v sitten, kun lapseni sain, vauvalle alettiin syöttää kiinteitä 3 kk vanhana, oli ihan suositus. Kai se suolisto kypsä oli kun hyvin meni ja lapset kasvoi.
Nykyään kypsytään hitaammin.
Vaikka täällä jotkut yrittääkin tilannetta vähätellä, niin kyllähän anoppi väärin teki. Jos olet vielä ohjeet ruokintaan antanut ja anoppi on itse etukäteen soseet ottanut mukaan, niin olisi voinut edes kysyä, sopiiko sose teidän ruokakuvioihin vai ei. Kyllähän niitä makupaloja on kiva antaa, mutta itse kyllä allergisena pidän tuollaista käytöstä ällistyttävänä. Päärynälle voi olla hyvinkin allerginen ja mitähän anoppi olisi siihen sitten sanonut, jos vauva olisi tukehtunut ja sosekokeilut olisi tehnyt omin päin.
Itsekkyydestä on selvästi kyse. Nykyään ihmiset, vanhatkin tietävät allergiamahdollisuudesta.
Minusta on outoa, että äidit eivät kykene hoitamaan pieniä lapsiaan, vaan lykkäävät nämä muiden rasitteeksi. Ohjeilla tai ilman.
Pidä lapsi lähelläsi, ei ole sellaista paikkaa, mihin ei noin pienen vauvan kanssa voisi täyspäinen aikuinen mennä.
että 2 kk ikäiselle annetaan appelsiinimehua ja mitä muuta, anoppini hoiti mieheni kaikkien suositusten mukaan pilkulleen, ja tuloksena olikin oikein supermoniallerginen ja paljon sairasteleva lapsi.
17 v sitten, kun lapseni sain, vauvalle alettiin syöttää kiinteitä 3 kk vanhana, oli ihan suositus. Kai se suolisto kypsä oli kun hyvin meni ja lapset kasvoi. Nykyään kypsytään hitaammin.
Minusta on outoa, että äidit eivät kykene hoitamaan pieniä lapsiaan, vaan lykkäävät nämä muiden rasitteeksi. Ohjeilla tai ilman. Pidä lapsi lähelläsi, ei ole sellaista paikkaa, mihin ei noin pienen vauvan kanssa voisi täyspäinen aikuinen mennä.
Eihän se perna vatsaväänteitä tee, meillä naapuri rupesi antamaan perunaa jo 2 kk vanhana ,kun vauva pulautteli maidosta. Itsekin olen jo 3 kk syöttänyt kasvissoseita. Banaanihan annettiin ennnen ihan kk vanhana.
Aiheuttaa minullekin vaikka olen kolmekymppinen.
Suomessa on 'tosi hauskaa' olla peruna-allerginen. Nykyään sentään vähän helpompaa karppaajien ansiosta ;)
Vai oikein hengenvaaraan:D Ihan yhtä allerginen se lapsi sille perunalle/päärynälle on sitten kuusikuukautisenakin. Vähän jotain rajaa hengenvaaroinenne ja katkeruuksinenne! Onneksi en tunne kaltaisiasi ihmisiä.