Kummiasiaa
Minulla on kolme pikkusiskoa, joista kaksi ovat suunnilleen rippikouluiässä. Toinen on siis käynyt jo rippikoulun ja toinen käy ensi kesänä. Haluaisin pyytää lapselleni kummiksi sitä, joka käy rippikoulun vasta ensikesänä, koska hän on mielestäni todella lapsirakas, symppis, muuten vain täydellinen kummi lapselleni, kun taas tämä toinen on pahimmassa murroiässä, juoksee vain poikien perässä jne ja pyytäisin häntä kummiksi vain, koska sattuu nyt olemaan "ensimmäisenä jonossa". Mitä mieltä olette, loukkaantuisiko tämä vanhempi, jos pyytäisinkin ensin tätä nuorempaa siskoani kummiksi? Miten voisin siinä tapauksessa selittää tilanteen ystävällisesti tälle vanhemmalle siskolle vai onko siihen edes tarvetta? Vai tyydynkö vain pyytämään hänet kummiksi, ja odotan, josko hän tuosta kasvaisi parissa vuodessa vähän kypsemmäksi...? Vaikea tilanne.
Kommentit (22)
siitä ettei tule valituksi kummin tehtäviin.
itsellä vähän samanlainen tilanne, minulla ja miehelläni on saman ikäiset siskot joista pyydämme kummiksi vain toisen, koska toinen on ihan dorka. ja samoin mulla on kaksi hyvää ystävää joista toinen tulee kummiksi toista en halua pyytää koska on sellainen huit'hapeli eikä kannata samoja arvoja kuin minä lastenkasvatuksessa.
tiedän että joku saattaa näistä valinnoista loukkaantua, mutta siitä en välitä
Pyydä molemmat. Ei tule pahaa mieltä ja saat myös mieleisesi kummin lapsirakkaasta siskostasi, joka voisi olla se sylikummi (lite bättre rooli kuin taviskummi).
koska haluan "säästää" toisen heistä sitten seuraavalle lapselleni. Ja muut kummit ovat jo oikeastaan tiedossa, mutta haluan kuitenkin jonkun siskoistanikin kummiksi, joten tulisi taas liikaa kummeja, jos molemmat pyytäisin.
Tämä vanhempi siskoistani on seurustellut pian vuoden ajan erään pojan kanssa ja ovat menneet kihloihinkin. Miten on, voisinko sanoa, että pyydän siksi tätä nuorempaa ensin, kun ajattelin pyytää heitä sitten yhdessä seuraavan lapsen kummiksi, kun ovat olleet vähän kauemman aikaa yhdessä...? Siinä tapauksessa heille tulisi tosin varmaankin sellainen olo, ettei heitä oteta tosissaan vielä...
ap
lapsesi kummiksi. Mitään velvollisuuksia ei ole olemassakaan. Kysymys on lapsesta ja lapsen edusta. Itse olen lapseton ja minulla on 4 kummilasta. Kaksi äitiä, ystävääni, ovat valinneet minut lastensa kummiksi siltä varalta, että heille itselleen sattuisi jotain. Kummallakaan lapsella ei ole enää isää. Suhtaudun tähän suurella arvostuksella. Olen kaikkien sukulaisten ja ystävien joukosta se, jolle äiti on uskonut lapsensa mahdollisessa kriisitilanteessa. Voiko suurempaa luottamusta saada? Jos valitset väärän henkilön, edessä on ainakin 18 vuotta pettymyksiä lapsen puolesta.
siitä ettei tule valituksi kummin tehtäviin.
itsellä vähän samanlainen tilanne, minulla ja miehelläni on saman ikäiset siskot joista pyydämme kummiksi vain toisen, koska toinen on ihan dorka. ja samoin mulla on kaksi hyvää ystävää joista toinen tulee kummiksi toista en halua pyytää koska on sellainen huit'hapeli eikä kannata samoja arvoja kuin minä lastenkasvatuksessa.
tiedän että joku saattaa näistä valinnoista loukkaantua, mutta siitä en välitä
tälle vanhemmalle siskolleni, kun kuitenkin tosiasia on se, että olisi loogisempaa pyytää häntä, kun on tosiaan "ensimmäisenä jonossa" ikänsä perusteella.
ap
lapsesi kummiksi. Mitään velvollisuuksia ei ole olemassakaan. Kysymys on lapsesta ja lapsen edusta. Itse olen lapseton ja minulla on 4 kummilasta. Kaksi äitiä, ystävääni, ovat valinneet minut lastensa kummiksi siltä varalta, että heille itselleen sattuisi jotain. Kummallakaan lapsella ei ole enää isää. Suhtaudun tähän suurella arvostuksella. Olen kaikkien sukulaisten ja ystävien joukosta se, jolle äiti on uskonut lapsensa mahdollisessa kriisitilanteessa. Voiko suurempaa luottamusta saada? Jos valitset väärän henkilön, edessä on ainakin 18 vuotta pettymyksiä lapsen puolesta.
sosiaalihuolto päättää
jos saat toisen lapsen, niin pyydätkö silloin tätä vanhempaa siskoa? Jos, niin miksi kelpaisi seuraavalle lapselle, jos et, miten selität silloin?
siitä ettei tule valituksi kummin tehtäviin. itsellä vähän samanlainen tilanne, minulla ja miehelläni on saman ikäiset siskot joista pyydämme kummiksi vain toisen, koska toinen on ihan dorka. ja samoin mulla on kaksi hyvää ystävää joista toinen tulee kummiksi toista en halua pyytää koska on sellainen huit'hapeli eikä kannata samoja arvoja kuin minä lastenkasvatuksessa. tiedän että joku saattaa näistä valinnoista loukkaantua, mutta siitä en välitä
tälle vanhemmalle siskolleni, kun kuitenkin tosiasia on se, että olisi loogisempaa pyytää häntä, kun on tosiaan "ensimmäisenä jonossa" ikänsä perusteella. ap
meilläkin jää yksi sisko ja yksi veli "välistä". ne ovat joka tapauksessa tätejä ja setiä/enoja, joten eivät ne mitenkään ulkopuolelle jää! :)
jos saat toisen lapsen, niin pyydätkö silloin tätä vanhempaa siskoa? Jos, niin miksi kelpaisi seuraavalle lapselle, jos et, miten selität silloin?
Sanoitkin säästäväsi toisen seuraavalle:) Miksi siis ei kelpaa esikoiselle, mutta nuoremmalle kelpaisi kummiksi? Eikö se ole ihan sama kumpi lapsista saa "huonon" kummin?
miten voisin asian selittää tälle vanhemmalle siskolleni. Mitä mieltä olet, olisiko se sopiva selitys?
ap
miten voisin asian selittää tälle vanhemmalle siskolleni. Mitä mieltä olet, olisiko se sopiva selitys?
ap
..kuin sinä itse, tunnet siskosi ja tiedät miten reagoivat. Näin äkkiseltään voisin kuvitella että vanhempi pikkusiskosi loukkaantuu, jos hän ehtii käydä riparin ennen ristiäisiä ja olisi siis jo ns pätevä kummiksi ja pienempi sisko vasta vuoden päästä.. Tuossa iässä sitä nuoret on niin herkkiä, että varmaan jää miettimään miksi hän ei kelvannut kummiksi.
Vanhemmilla on toki oikeus päättää kummit, mutta kun on noin nuorista (lapsista) kyse ja siskoista vielä niin kannattaa harkita tarkkaan omia ratkaisujaan. Aikuiset ymmärtävät asiat ihan eri tavalla.
Minulla on kolme pikkusiskoa, joista kaksi ovat suunnilleen rippikouluiässä. Toinen on siis käynyt jo rippikoulun ja toinen käy ensi kesänä. Haluaisin pyytää lapselleni kummiksi sitä, joka käy rippikoulun vasta ensikesänä, koska hän on mielestäni todella lapsirakas, symppis, muuten vain täydellinen kummi lapselleni, kun taas tämä toinen on pahimmassa murroiässä, juoksee vain poikien perässä jne ja pyytäisin häntä kummiksi vain, koska sattuu nyt olemaan "ensimmäisenä jonossa". Mitä mieltä olette, loukkaantuisiko tämä vanhempi, jos pyytäisinkin ensin tätä nuorempaa siskoani kummiksi? Miten voisin siinä tapauksessa selittää tilanteen ystävällisesti tälle vanhemmalle siskolle vai onko siihen edes tarvetta? Vai tyydynkö vain pyytämään hänet kummiksi, ja odotan, josko hän tuosta kasvaisi parissa vuodessa vähän kypsemmäksi...? Vaikea tilanne.
ketään ei pidä pyytää kummiksi siksi, että "hänet nyt vaan (syystä tai toisesta) pitäisi pyytää". ja kenelläkään ei ole oikeutta loukkaantua siitä, jos ei tule valituksi. tai jos loukkaantuu, niin oma on häpeänsä.
Sanoitkin säästäväsi toisen seuraavalle:) Miksi siis ei kelpaa esikoiselle, mutta nuoremmalle kelpaisi kummiksi? Eikö se ole ihan sama kumpi lapsista saa "huonon" kummin?
Ei tämä vanhempi siskoistani varsinaisesti mikään "huono" kummi olisi, tällä hetkellä vain tosiaan siinä iässä, että pojat kiinnostaa enemmän luultavasti kuin kummilapsi :) Parin vuoden päästä tilanne voisi olla ihan toinen. Tämä nuorempi on paljon tasaisempi tapaus, ainakin tähän mennessä on ollut ;) Kovin lapsirakas ja innoissaan hoitaa muidenkin sisarustensa lapsia.
Ymmärrän että et pyydä vanhempaa siskoa kummiksi, mutta en sitä miksi seuraavalle lapselle kelpaisi??
Ymmärrän että et pyydä vanhempaa siskoa kummiksi, mutta en sitä miksi seuraavalle lapselle kelpaisi??
No samassa iässähän se pienempi siskosi on vuoden kuluttua, eli kuulostaa (anteeksi vaan) siltä että et vain niin paljon arvosta isompaa pikkusiskoasi.
Sanoitkin säästäväsi toisen seuraavalle:) Miksi siis ei kelpaa esikoiselle, mutta nuoremmalle kelpaisi kummiksi? Eikö se ole ihan sama kumpi lapsista saa "huonon" kummin?Ei tämä vanhempi siskoistani varsinaisesti mikään "huono" kummi olisi, tällä hetkellä vain tosiaan siinä iässä, että pojat kiinnostaa enemmän luultavasti kuin kummilapsi :) Parin vuoden päästä tilanne voisi olla ihan toinen. Tämä nuorempi on paljon tasaisempi tapaus, ainakin tähän mennessä on ollut ;) Kovin lapsirakas ja innoissaan hoitaa muidenkin sisarustensa lapsia.
Koska olisi silloin pari vuotta vanhempi ja luultavasti kypsempikin :)
toki teet niinkuin parhaaksi näet. Toisaalta jos uskot että tuo on siskollasi vain "vaihe" niin hän ehtii olla osallistuva kummi myös tälle lapselle monta vuotta, ja toisaalta se nuorempi sisko voi vaikka muuttaa opiskelujen perässä muualle jne. Eli tietää ei voi kuitenkaan miten nuoren kummin kanssa käy:)
No samassa iässähän se pienempi siskosi on vuoden kuluttua, eli kuulostaa (anteeksi vaan) siltä että et vain niin paljon arvosta isompaa pikkusiskoasi.
Sanoitkin säästäväsi toisen seuraavalle:) Miksi siis ei kelpaa esikoiselle, mutta nuoremmalle kelpaisi kummiksi? Eikö se ole ihan sama kumpi lapsista saa "huonon" kummin?Ei tämä vanhempi siskoistani varsinaisesti mikään "huono" kummi olisi, tällä hetkellä vain tosiaan siinä iässä, että pojat kiinnostaa enemmän luultavasti kuin kummilapsi :) Parin vuoden päästä tilanne voisi olla ihan toinen. Tämä nuorempi on paljon tasaisempi tapaus, ainakin tähän mennessä on ollut ;) Kovin lapsirakas ja innoissaan hoitaa muidenkin sisarustensa lapsia.
Lapsena olimmekin tämän vanhemman siskon kanssa paljon läheisempiä kuin tämän nuoremman, tällä hetkellä tilanne on toinen. Tämä nuorempi on ollut aina sellainen ujo ja herkkä ja tämä vanhempi taas vähän räväkämpi ja se näkyy tässäkin iässä. Toinen juoksee poikien perässä ja toinen viettää viikonloppuja kiltisti kotona :) Ei siinä mitään, mutta ehkä tämä nuorempi olisi luonteensa puolesta kuitenkin suoraan sanottuna tällä hetkellä parempi valinta kummiksi kuin tämä toinen, joka voisi olla sitten jo parin vuoden päästä tarpeeksi kypsä tehtävään.
ap
Kuten aiemmin täällä on todettu niin sinähän siskosi tunnet ja tiedät loukkaatko vai et. Mun mielestä kuulostaa kuitenkin aika oudolta tehdä kummivalinta sen mukaan miltä tilanne vaikuttaa nyt noin nuorten kohdalla. Kummius kestää ikuisesti eli pienempi siskosi voi parin vuoden kuluttua olla vaikka millainen bilehile ja vanhempi sisko todennäköisesti vauvakuumeilee (etenkin jos on parisuhteessa) ja innostuu kovastikin lapsista.
Ajattele pidemmälle tulevaisuuteen.
Mä uskon ainakin että se vanhempi sisko loukkaantuu. Mä ainakin kokisin asian niin että en jostain syystä kelpaa ja että pidät pienempää siskoa tärkeempänä kun ohitat sen kumpi jo virallisesti kelpaa kummiksi. Eikä kannata mielipiteistä sinunkaan pahastua, itsehän niitä täällä pyysit.
Lapsena olimmekin tämän vanhemman siskon kanssa paljon läheisempiä kuin tämän nuoremman, tällä hetkellä tilanne on toinen. Tämä nuorempi on ollut aina sellainen ujo ja herkkä ja tämä vanhempi taas vähän räväkämpi ja se näkyy tässäkin iässä. Toinen juoksee poikien perässä ja toinen viettää viikonloppuja kiltisti kotona :) Ei siinä mitään, mutta ehkä tämä nuorempi olisi luonteensa puolesta kuitenkin suoraan sanottuna tällä hetkellä parempi valinta kummiksi kuin tämä toinen, joka voisi olla sitten jo parin vuoden päästä tarpeeksi kypsä tehtävään.
ap
Pyydä molemmat. Ei tule pahaa mieltä ja saat myös mieleisesi kummin lapsirakkaasta siskostasi, joka voisi olla se sylikummi (lite bättre rooli kuin taviskummi).