Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te, joilla on yhteinen tili miehen kanssa, pimitätte rahaa?

Vierailija
20.02.2011 |

Minä harrastan kotikutsumyyntiä, josta tulee hiukan käteistä rahaa, jonka voin käyttää itse. Tosin taidan lopettaa sen, koska siitä ei tule riittävästi tuloja työmäärään nähden. Tulot ovat oikeastaan miinuksella kun bensat otetaan huomioon, mutta ne bensat sitten menevät sieltä yhteiseltä tililtä, joten minulle jää kyllä käteen hiukan käytettävää.

No sitten minulla on salatili, johon menee lasten kotihoidon tuki (mieheni ei tajua että saamme sellaista, kun olen töissäkin...). Ja rahat joita äitini silloin tällöin lahjoittaa. Mutta voi olla että jo ensi syksynä kotihoidon tukikin loppuu, kun joudun ehkä laittamaan nuorimmaisen oikeaan päivähoitoon.

Ehdotuksia; mistäs saisin salaisia tuloja?

Olen itse miettinyt vähän kirjailijan uraa. Saisin helposti kirjoitettua sellaisia eroottisia ja vähän kieroutuneita tarinoita, jolla voisi olla lukijakuntaa. Mutta mieheni ja sukuni ja ystäväni (uskovaisia kaikki) olisivat kauhuissaan sellaisista kirjoista, joten pitäisi tehdä se salanimellä, hoitaa posti postilokeron kautta jne. Onnistuisikohan sellainen?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku on suostunut tuollaiseen elämään alusta lähtienkään. Oma tili on jokaisen perusoikeus.

-nimim. molemmilla omat tilit ja lisäksi yksi yhteinen yhteisiä menoja varten.

Vierailija
2/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku on suostunut tuollaiseen elämään alusta lähtienkään. Oma tili on jokaisen perusoikeus.

Ihan sen vuoksi että minä olen huomattavasti pienempituloisempi kuin mies. Kaikki minun rahani menisivät aina menoihin, eikä käytännössä omaa rahaa olisi koskaan. Mies taas "omalla" rahallaan saisi ostella mitä mieleen juolahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos saat rahakkaampia palkkatöitä syksyllä, niin silloin avaat oman tilin tai annat salatilisi palkkatiliksi ja kerrot silloin miehellesi, että entinen meininki on ohi ja uusi järjestys vallitsee.

Siitä kirjoittamisesta. Ota selvää niistä lehdistä joihin haluat kirjoittaa, lue malliksi heidän "novellejaan" ja ota päätoimittajaan yhteyttä. Lähetä näytekertomus tai pari.

Romaanin kirjoittaminen mieheltä salaa, viiden lapsen äitinä ja ehkä palkkatyön ohella kuulostaa vähintäänkin ... mahdottomalta.

Rahan ansaitseminen kaunokirjallisuudella on aikamoinen utopia. Monen vuoden työstä voi jäädä pari tonnia käteen.

Vierailija
4/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sen vuoksi että minä olen huomattavasti pienempituloisempi kuin mies. Kaikki minun rahani menisivät aina menoihin, eikä käytännössä omaa rahaa olisi koskaan. Mies taas "omalla" rahallaan saisi ostella mitä mieleen juolahtaa.

mutta kumpikin siirtää tietyn prosenttiosuuden omista tuloista yhteiselle tilille. Summa siis eri suuruinen, mutta molemmille jää myös omaa käyttörahaa.

-nro 25

Vierailija
5/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-bonus rahat käytän MINÄ!

Siksi kai S-bonus muuten onkin niin suosittu, tulonsiirtoa mieheltä vaimolle.

Vierailija
6/31 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän voi sitten olettaa että minun tililläni sitä rahaa kuitenkin piisaa ja tuhlata kaiken oman rahansa saman tien. Silloin joudun kustantamaan kaiken siitä omasta pussistani. Eikä se mitenkään riitä. Jos on se yksi tili josta mies "tietää" ettei muuta rahaa ole, niin se vähän hidastaa rahankäyttöä.

Toki voisin tietysti voisin esim. jättää ruuat ostamatta. Silloin mies käy kaupassa niillä omilla rahoillaan joo, mutta ostaa vaan kokista ja sipsiä ja karkkia. Sillä sitten elätetään perhe?

Siksi kyllä pidän salatiliä parempana vaihtoehtona...

ap

Vierailija
7/31 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit vaimon kanssa, tai oikeastaan useampia. Kun vaimo oli kotona ja minä vain kävin töissä, elettiin minun palkallani.

Kun vaimokin meni töihin, niin elämme edelleen minun palkallani. Vaimo kuluttaa oman palkkansa kaikkeen älyvapapaaseen (vaatteita, meikkejä, lisää vaatteita, kuntosalivuoroja ja kaikkea muuta hömppää).

Mutta minäpä teen nyt niin, että otan siltä käyttöoikeuden pois minun tililtä ja se saa maksaa vastikkeet ja vedet ja sähköt, niin minä maksan lainat ja ruoat ja suuret hankinnat. Asiasta tuli tappelukin, kun ilmoitin mutta sellaista se elämä naisten kanssa nyt vaan on :) Enään 11 vuotta lusittavana.

Vierailija
8/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä, että oletteko siis naimisissa ja teillä on avioehto?

Vai mikä on pointti pimittää rahaa?

Me ollaan naimisissa ja meillä on yhteiset arkirahat, mutta erillinen omaisuus. Avioehto löytyy, samoin testamentti. Ei kyllä tarvitse pimitellä rahaa. Jos jostain saan rahaa, niin ei haittaa, vaikka mieheni tietäisi, sehän on minun rahaa.

Vierailija
9/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tili, eikä tuollainen ongelma ole noussut esille. Joskus tietysti harmittaa, jos ostaa miehelle jonkun arvokkaamman lahjan, niin tämä näkee sen hinnan tiliotteesta suoraan. Mutta ei sekään tunnu niin kovin isolta jutulta.

Minä saan kyllä järkevissä rajoissa käyttää rahaa ihan omiin juttuihini, olen kyllä sen verran säästeliäs itse, että ei siitä mitään ongelmia seuraa. Yhteiset rahat toimii varmaan perheissä, missä on molemminpuolinen luottamus kunnossa, ja suunnilleen sama käsitys siitä, mikä on järkevää rahankäyttöä.

Vierailija
10/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ensinnäkin äidilläni ja mummullani on kummallakin ollut omat salatilinsä. Tää on siis sukuvika :D

- Mieheni mielestä kaikki mihin minä haluan käyttää rahaa on turhaa ja tuhlausta. En halua kuulla kommenttia rahankäytöstäni.

-Sitä paitsi mieheni aina tyhjentää tilin jo ennen kuun puolta väliä. Perheen pitää saada jostain ruokaa ja mun bensaa.

-En luota mieheeni enkä pidä hänestä. Haluan että minulla on jotain varoja käytettävissä katastrofin varalta.

Olen siis palkkatöissä, mutta toistaiseksi sellaisessa, jonka ohessa pystyn hoitamaan puolitoistavuotiasta nuorintani. Tarkoitus on siirtyä rahakkaampiin töihin ehkä jo syksyllä (jos niitä löydän), mutta se ei kyllä helpota tilannetta yhtään. Päin vastoin, silloin minulle ei jää oikein aikaa ansaita mitään pimeästi ja se isompi palkka menee sitten sinne yhteiselle tilille, mistä mies voi hallita ja tuhlata sitä.

Avioero ei tule oikein kyseeseen (vaikka kyllä houkuttelisi minua kovasti). Me kun ollaan niitä uskovaisia, enkä voi rikkoa kulisseja.

Kirjoittaminen on ollut minulle aina helppoa. Voisin ensin kirjoitella jotain lyhyitä juttuja eroottisiin lehtiin ja sitten siinä sivussa valmistella kirjaa. Mietin vaan että miten onnistun pitämään sen salassa mieheltä...

ap

Vierailija
11/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä, että oletteko siis naimisissa ja teillä on avioehto?

Vai mikä on pointti pimittää rahaa?

Me ollaan naimisissa ja meillä on yhteiset arkirahat, mutta erillinen omaisuus. Avioehto löytyy, samoin testamentti. Ei kyllä tarvitse pimitellä rahaa. Jos jostain saan rahaa, niin ei haittaa, vaikka mieheni tietäisi, sehän on minun rahaa.

Ollaan naimisissa, ei ole avioehtoa. Ollaan tosi köyhiä, velkainen ok-talo omistetaan puoliksi. Mieheni ei peri vanhemmiltaan varmaan mitään, minä perin veljeni kanssa kesämökin. Tosin ajattelin luovuttaa sen perinnön veljelleni jos mieheni on vielä silloin riesanani. En halua että rakkaasta lapsuuden kesäpaikasta tulee pahaa mieltä. Mieheni kun ei oleenkaan pysty jakamiseen ja yhteistyöhön.

ap

Vierailija
12/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-En luota mieheeni enkä pidä hänestä.

.

.

.

Avioero ei tule oikein kyseeseen (vaikka kyllä houkuttelisi minua kovasti). Me kun ollaan niitä uskovaisia, enkä voi rikkoa kulisseja.

Vierailija
13/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa erota painavasta syystä.

Ja painava syy on esim. se, että mies käyttää holtittomasti kaikki perheen rahat eikä näin pysty huolehtimaan pesueestaan.

Anna kulissien kaatua, miehesi päällehän ne kaatuvat eikä sinun.

Tai laittakaa nyt edes rahanne menemään eri tileille. Kai se mieskin tiedostaa ongelmansa jos kerran tili on tyhjä jatkuvasti.

Vierailija
14/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on rehellisesti kolme yhteistä tiliä.

miehen tili, yhteinen tili ja mun tili

Yhteiselle tiille siirretään palkasta osa molemmat.

Sieltä maksetaan yhteiset kulut ja menot.

Omilta tileiltä sitten omat menot

Vierailija
15/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että uskovaisuudella perustellaan sitä, että ei voi erota, mutta sitten valehdella, huijata ja halveksia aviopuolisoaan sitten muka saa.

Eli minusta ongelma tuossa ei ole uskovaisuus, vaan se, että haluat pitää ne kulissit. Oikeammin voisi olla lähteä vaikka avioliittoleirille setvimään noita ongelmia, ja hakeutuminen pariterapiaan, ja jos ei mikään auta, niin sitten ottaa etäisyyttä.

Vierailija
16/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riko ne kulissit! Ymmärrän kyllä tuossa tilanteessa salatilisi. Aluksi olin kyllä jyrkästi sellaisen tuomitsemassa, mutta onneksi selitit vähän enemmän. Laita palkkasi syksystä alkaen omalle tilillesi ja laita avioero vireille. Siihen mennessä olet varmasti saanut säästettyä vähän rahaa esim. vuokranmaksuun ja hankit oman kämpän itsellesi ja lapsillesi. Aloita sopivan asunnon etsiminen jo nyt. Jos teillä on velkainen ok-talo ja velka puoliksi, niin pidä huoli, että ainakin maksat sen oman osuutesi velasta, että ei jää velkoja perintään. Käypä pankissa juttusilla ja kysele, voiko yhteisen velan (joka teillä todennäköisesti on) muuttaa kahdeksi erilliseksi velaksi. Hoida nyt raha-asiasi niin, että mies ei pääse tekemään velkoja sinun nimiisi.

Jos et ole onnellinen, miksi valitset elää parisuhteessa, joka on noin mahdoton. Annat lapsillesikin aivan vääristyneen kuvan parisuhteesta.

Vierailija
17/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tuo tarkoittaa siis sitä, että kun olette naimisissa ja avioehtoa ei ole, niin jos eroaisit, niin joutuisit kuitenkin jakamaan miehen kanssa salatilisi sisällön.

Salatili ei siis suojaisi sinua mitenkään avioeron tilanteessa. Tuon kaltainen salatili on siis vain oikeastaan sellainen tili, joka tuo sinulle mahdollisuuden tehdä myös salaisia ostoksia, mutta varallisuutta sinne on aika turha kartuttaa.

Vierailija
18/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi me mentiin naimisiin, vaikka me vaan riidellään. Oon sitten yrittänyt selitellä että tyhmyyksissäni ja epätoivoisuuksissani menin.

Silti en pysty ottamaan sitä askelta että eroaisin. Mies on niin sosiaalisesti taitava että pystyy varmasti vakuuttamaan kaikki siitä että minä olen se ongelma. Rahan vähyyskin on tietysti minun vikani, minä ne olen tuhlannut. Ostamalla lapsille vaatteita kirpparilta, käymällä joskus kahvilassa rentoutumassa tai hui jopa kuntosalilla. Niin hänelle ei jää tarpeeksi rahaa sisustaa mm. bändistudiotaan jossa hän yksikseen soittelee ja jonka rakentamiseen hän on ottanut niin paljon velkaa (siis meidän yhteistä velkaa), että velkaa on puolitoista kertaa talon ostoarvo. Ja kaupanteosta on sentään 12 vuotta ja velkaa maksettu koko ajan :( Miehen palkka menee kokonaan velkoihin ja asumis- ja vakuutuskuluihin.

Ja rankkaa minun olisi ollakin viiden lapsen yksinhuoltajana ja maksaa isoja velkoja :( Vaikka rankkaa se on tietysti näinkin.

ap

Vierailija
19/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tuo tarkoittaa siis sitä, että kun olette naimisissa ja avioehtoa ei ole, niin jos eroaisit, niin joutuisit kuitenkin jakamaan miehen kanssa salatilisi sisällön.

Salatili ei siis suojaisi sinua mitenkään avioeron tilanteessa. Tuon kaltainen salatili on siis vain oikeastaan sellainen tili, joka tuo sinulle mahdollisuuden tehdä myös salaisia ostoksia, mutta varallisuutta sinne on aika turha kartuttaa.

En ole siis oikeastaan kerännytkään rahaa avioeron varalta, vaan nimen omaan omaksi puskurirahastoksi. En minä sinne kuitenkaan pysty paljon keräämään, kun koko ajan joudun ottamaan uloskin. Pari tonnia taitaa olla ennätys, nyt siellä on jotain tonnin luokkaa...

ap

Vierailija
20/31 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa antaa neuvoja. Itseäkin kiinnostaisi toinen "oma" tili. Vaan mistä sinne tuloja? Siis kun palkka menee yhteiselle...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi