Kokemuksia/mielipiteitä välilihan leikkaamisesta
Esikoista olen menossa synnyttämään toivottavasti muutaman viikon sisällä ja tällainen asia on alkanut pyöriä päässä.. Eli leikattiinko teiltä väliliha synnytyksessä? Kysyttiinkö mielipide/lupa (kätilö)? Kestikö paraneminen kauan?
Kommentit (31)
pelkäsin kovasti välilihan repeytymistä. Loppujen lopuksi tuskin huomasin koko leikkausta, koska ponnistuskivut olivat jotain aivan omaa luokkaansa.
(Siinä mitkään sakset enää tunnu...).
ekalla kerralla leikattiin (mielestäni turhaan) aika reippaasti. Kesti 6kk ennen kuin kaikki kipu oli pois.
Tokalla kerralla tehtiin pieni eppari (ei menty lihaksiin saakka), joka parani tosi nopeasti.
Kolmannella kerralla ei leikattu mitään, eikä tullut edes tikkejä muutenkaan.
Se leikataan jos tarpeen on. Etkä tosiaan tuskin itse edes huomaa sitä.
Jos sitä ei tarvitse leikata hyvä niin. Toki voi tulla repeämiä, mutta ne paranevat yleensä aika hyvin.
Keskity mieluummin ajattelemaan vauvaasi kuin jotain välilihaa:-)
t.kuuden äiti, kerran leikattu väliliha
Ekassa oli kiire saada lapsi ulos, kun syke laski. Olin etukäteen sanonut, että mielellään ei leikata, mutta tuossa tilanteessa oli tietysti pakko leikata.
Paraneminen ei ollut mikään ongelma - kyllä alapää synnytyksessä muutenkin murjoutuu sen verran, että tikeillä ei siinä paljoa merkitystä ole.
Epiduraalin kanssa ei sattunut.
Koska moni vanhan koulun kätilö on sen oppinut ja työssään sitten opettaa uudetkin kätilöt siihen. Monissa sairaaloissa leikkausprosentit ovat yli 60, vaikka esimerkiksi Hollannissa leikataan vain 8 % äideistä.
Ei suomalaiset nyt niin paljon erilaisia anatomialtaan ole kuin hollannittaret. Kyse on hyvin pitkälle synnytyskulttuurista.
Jos sitä ei tarvitse leikata hyvä niin. Toki voi tulla repeämiä, mutta ne paranevat yleensä aika hyvin.Keskity mieluummin ajattelemaan vauvaasi kuin jotain välilihaa:-)
Koska moni vanhan koulun kätilö on sen oppinut ja työssään sitten opettaa uudetkin kätilöt siihen. Monissa sairaaloissa leikkausprosentit ovat yli 60, vaikka esimerkiksi Hollannissa leikataan vain 8 % äideistä. Ei suomalaiset nyt niin paljon erilaisia anatomialtaan ole kuin hollannittaret. Kyse on hyvin pitkälle synnytyskulttuurista.
Se leikataan jos tarpeen on. Etkä tosiaan tuskin itse edes huomaa sitä. Jos sitä ei tarvitse leikata hyvä niin. Toki voi tulla repeämiä, mutta ne paranevat yleensä aika hyvin. Keskity mieluummin ajattelemaan vauvaasi kuin jotain välilihaa:-) t.kuuden äiti, kerran leikattu väliliha
Ehka vahan off topic, mutta Hollannissa myos lapsikuolleisuus synnytyksessa on paljon Suomea korkeampi. Se voi johtua monesta tekijasta, mm. kotisynnytysten suuresta maarasta, mutta mikaan ihannemaa Hollanti ei siis ole, jos ajatellaan etta synnytyksen paatarkoitus on saattaa maailmaan elava ja mielellaan myos terve lapsi. Lisaksi esim. naapurimaassa Belgiassa leikataan viela paljon useammin valiliha ihan rutiinisti kuin vaikka Suomessa. Eli ei Suomi nyt mikaan takapajula tassa asiassa ole.
KÄTILÖ oli sanonut, että ei tässä nyt tarvis leikata, mutta nipsaistaan nyt vähän kuitenkin. Siis WHAT?!?
Koska moni vanhan koulun kätilö on sen oppinut ja työssään sitten opettaa uudetkin kätilöt siihen. Monissa sairaaloissa leikkausprosentit ovat yli 60, vaikka esimerkiksi Hollannissa leikataan vain 8 % äideistä.
Ei suomalaiset nyt niin paljon erilaisia anatomialtaan ole kuin hollannittaret. Kyse on hyvin pitkälle synnytyskulttuurista.
Jos sitä ei tarvitse leikata hyvä niin. Toki voi tulla repeämiä, mutta ne paranevat yleensä aika hyvin.Keskity mieluummin ajattelemaan vauvaasi kuin jotain välilihaa:-)
Koska moni vanhan koulun kätilö on sen oppinut ja työssään sitten opettaa uudetkin kätilöt siihen. Monissa sairaaloissa leikkausprosentit ovat yli 60, vaikka esimerkiksi Hollannissa leikataan vain 8 % äideistä. Ei suomalaiset nyt niin paljon erilaisia anatomialtaan ole kuin hollannittaret. Kyse on hyvin pitkälle synnytyskulttuurista.
Se leikataan jos tarpeen on. Etkä tosiaan tuskin itse edes huomaa sitä. Jos sitä ei tarvitse leikata hyvä niin. Toki voi tulla repeämiä, mutta ne paranevat yleensä aika hyvin. Keskity mieluummin ajattelemaan vauvaasi kuin jotain välilihaa:-) t.kuuden äiti, kerran leikattu väliliha
Ehka vahan off topic, mutta Hollannissa myos lapsikuolleisuus synnytyksessa on paljon Suomea korkeampi. Se voi johtua monesta tekijasta, mm. kotisynnytysten suuresta maarasta, mutta mikaan ihannemaa Hollanti ei siis ole, jos ajatellaan etta synnytyksen paatarkoitus on saattaa maailmaan elava ja mielellaan myos terve lapsi. Lisaksi esim. naapurimaassa Belgiassa leikataan viela paljon useammin valiliha ihan rutiinisti kuin vaikka Suomessa. Eli ei Suomi nyt mikaan takapajula tassa asiassa ole.
Hollannin lapsikuolleisuus (en tosin ole tästä koskaan aikaisemmin kuullut) johtunee pikemminkin kotisynnytyksistä kuin välilihan leikkaus%, sillä esimerkiksi WHO:n suositus on 5-20%. Ruotsissa leikkausprosentti on 9 eikä siellä lapsia kuole yhtään sen enempää kuin Suomessa.
Hollannin lapsikuolleisuus (en tosin ole tästä koskaan aikaisemmin kuullut) johtunee pikemminkin kotisynnytyksistä kuin välilihan leikkaus%, sillä esimerkiksi WHO:n suositus on 5-20%. Ruotsissa leikkausprosentti on 9 eikä siellä lapsia kuole yhtään sen enempää kuin Suomessa.
ettei valttamatta johdu valilihan leikkauksesta. Kertoo silti jotain siita, onko maasta esimerkkivaltioksi synnytksiin liittyvissa asioissa.
Mutta liitteksi faktaa jos kiinnostaa aiheesta Hollannin lapsikuolleisuus:
http://www.dutchnews.nl/news/archives/2010/07/high_baby_death_rate_is_d…
Syyna nayttaisi olevan lahinna riskiraskauksien huono hoito maassa.
Ensimmäisessä synnytyksessä eläkkeelle jäävä kätilö leikkasi n. 20 min jälkeen. Toisessa kätilö ehti jo puuduttaa 9 (!!!) min ponnistamisen jälkeen,muttei ehtinyt leikata. Seuraavassa kätilö ei ehtinyt kissaa sanoa,kun vauva oli syntynyt(ponnistus ½ min).
Itse en henkilökohtaisesti usko että leikkaavat ilman puudutusta. Toisessa synnytyksessä, kun kätilö oli laittanut puudutteen en edes itse huomannut sitä. Sanoi vaan jälkeenpäin, että oli ehtinyt pistää jo puudutuksen.
olisi kyllä siinä vaiheessa pystynyt vastaamaankaan...
Hyvä oli, että tekivät leikkauksen, koska sen jälkeen vauva pulahti ulos melkein itsestään.