Onko fibromyalgiaa sairastavia?
Miten teillä alkoi oireilut? Alkoivatko kaikki kipupisteet oireilla samaan aikaan vai tuliko kipupisteitä hiljalleen lisää? Entä muut oireet?
Kommentit (46)
Minulla on myös yliliikkuvat nivelet, mutta ei kuitenkaan fibroa. Reumalääkäri antoi tiukat ohjeet, että ei mitään joogan kaltaisia liikuntamuotoja. Yliliikkuvuutta ei pidä lisätä/venyttää. Liikunnaksi ennemmin lihaskuntoa parantavia juttuja.
Eli jos epäilet fibroa, suosittelen miettimään uudelleen noita liikuntaharrastuksiasi. Pilates ja jooga ei ole parhaita apuja ongelmaan. Yleensäkään jos nivelet yliliikkuvia, kannattaa venytellä harkiten, vaikka "tuntuisikin" sillä hekellä hyvältä.
Tervenivelisen vaikea ymmärtää meidän ongelmia,
esim. portaissa pidän aina kaiteesta kiinni, ei tiedä milloin nilkka tai polvi pyörähtelee
Pelkään, että polvi muljahtaa.
ap
Minulla on myös yliliikkuvat nivelet, mutta ei kuitenkaan fibroa. Reumalääkäri antoi tiukat ohjeet, että ei mitään joogan kaltaisia liikuntamuotoja. Yliliikkuvuutta ei pidä lisätä/venyttää. Liikunnaksi ennemmin lihaskuntoa parantavia juttuja.
Eli jos epäilet fibroa, suosittelen miettimään uudelleen noita liikuntaharrastuksiasi. Pilates ja jooga ei ole parhaita apuja ongelmaan. Yleensäkään jos nivelet yliliikkuvia, kannattaa venytellä harkiten, vaikka "tuntuisikin" sillä hekellä hyvältä.
Hyvä tietää, ettei nämä lajit olisikaan pitkällä aikavälillä hyviä vaihtoehtoja.
ap
Kävin hierojalla muutama kuukausi sitten ja hän sanoi, että lihaksissani ei ole niinkään vikaa, vaan rintaranka on ihan jäykkä.
ap
voisi jopa sydänkohtaukseksi luulla, mutta lääkäri neuvoi minulle, että jos pystyy tarkkaan osoittamaan kipukohdan rintarangassa, silloin kipu ei sydänperäistä.
Toimistotyö tietsikan ääressä ei asiaa kyllä edistä..
reumat ja sairaudet suljetaan pois. Ja diagnoosi vain erikoislääkäriltä. Fibromyalgiassa on niin laaja-alaisia kipuja, että ainakin terv.keskuslääkärit laittavat mieluusti kaikki vaivat fibron "piikkiin". Eli älkää huoliko diagnoosia epäpätevältä lääkäriltä, sillä ainakin useimpiin muihin reumasairauksiin on olemassa kunnon lääkitys.
Itselleni meinasi käydä näin. En ollut samaa mieltä lääkärin kanssa (olin juuri lukenut kipupisteistä, niitä ei minulla ole, siltikin tk:n yleislääkäri olisi mieluusti kirjoittanut fibrodiagnoosin (= ei tarvitse enempää tutkia), enkä siis hyväksynyt diagnoosia. Onneksi. Selvisi sidekudosreuma ja toinen sairaus. Koskaan en kivuttomaksi tule, mutta oikea lääkitys auttaa huomattavasti.
Ja fibron lisäksi voi myös olla muukin reumasairaus, vaatikaa kunnon tutkimuksia!
Tsemppiä teille!
Mites teillä haittaa fibron lisäksi elämää nämä yliliikkuvat nivelet...itsellä välillä todellista "mummokävelyä" liikkuminen talviliukkailla, mm. patellaluksaatioita kokeneena minusta tullut ylivarovainen kävelijä.
Samoin pehmeässä lumessa kävely tuntuu toisinaan siltä kuin suossa polkisi, tuntuu että eteenpäin ei pääse ollenkaan kun nivelet pyörii "ympäri"...
Kavereiden joskus vaikea ymmärtää, miten en pysy tahdissa mukana kävelyillä.
Tervenivelisen vaikea ymmärtää meidän ongelmia,
esim. portaissa pidän aina kaiteesta kiinni, ei tiedä milloin nilkka tai polvi pyörähtelee