Onko fibromyalgiaa sairastavia?
Miten teillä alkoi oireilut? Alkoivatko kaikki kipupisteet oireilla samaan aikaan vai tuliko kipupisteitä hiljalleen lisää? Entä muut oireet?
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2011 klo 11:37"]
sella ei tauti parane.
Mulla jalkojen lihassäryt alkoi 1980, kesti kolme vuotta, palasivat taas 1990 ja 1993 dg fibro.
2000 tuli uusi jalkasärkyjakso ja kesti vuoteen 2003.
Huhtikuussa 2010 taas rajut jalkasäryt, uupumus, unihäiriöt, masennus, jalkojen huomattava kangistuminen.
Lähete fysiatrille, kipupolille, psykiatrille. Magneettikuvaus, enmg ja veriarvot normaalit.
Psykiatrin lausunon mukaan kyseessä psykogeeninen, krooninen kipuoireyhtymä, jonka hoito erittäin vaikeaa. Nyt kipukursseja, psykoterapiaa, lääkekokeiluja jne.
Mulla erittäin vaikea tilanne, en tiedä mistä saisin apua.
[/quote]
kokeilepa antioksidanttiklinikkaa ja otata siellä igg allergiatestit. Oireet saattavat johtua ruoka-aineallergiasta tai vitamiinien puutoksesta.
Te joilla yliliikkuvat nivelet, ottakaa selvää Ehlers Danlos syndroomasta. Aika uskomatonta, jos nivelet menevät sijoiltaan tuon tuosta, mutta lääkärit haluat teidät fibromyalgia "ei voi auttaa, se on päässäsi" koppaan. Yhtään vähättelemättä fibron kipuja, mutta aika monessa tapauksessa se on väärä diagnoosi. Googlaa myös myofascial trigger points, aika monen kivun takana nekin.
Tiesittehän, että sairaus paranee liikunnalla?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 19:45"]
[/quote]
Tuskin kyse nyt liikunnanpuutteesta on. Vai oletko itse parantunut? Jos näin, kerro ihmeessä tarkalleen miten. En nyt edes oleta, että haukut fibropotilaita laiskaksi.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 19:49"]
[/quote]
Tuskin kyse nyt liikunnanpuutteesta on. Vai oletko itse parantunut? Jos näin, kerro ihmeessä tarkalleen miten. En nyt edes oleta, että haukut fibropotilaita laiskaksi.
[/quote]
Tästä on lukuisia tutkimuksia. Ei ole mikään mutu eikä haukkumista, vaan lääketieteellinen fakta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2013 klo 14:07"]
hei onko kenelläkään sellaista, että kroonisesti särkee mm. niskaa, selkää + saman puolen kylkeä, nivusta, syviä perslihaksia, pohjetta ja nilkkaa , varpaisiin saakka? Myös muita särkyjä; olkapäät, käsivarret. Mulla on myös yliliikkuvat nivelt; liikuntaa harrastamattomana "pääsen" silti esim. spaghaatin aika helposti, vaikka olenkin jo vanha ihminen:)
Mulla on suvussa molemmilta puolilta reumatausta, mm. Isoäidilläni, hänen sisarellaan ja äidilläni ( tosin vasta alkava ) on kaikilla nivelreuma. Isäni puolelta naispuolisilla todettu sekä reumaa, että juurikin tätä Fibroa. Kuinka perinnöllisiä ko. sairaudet mahtavat todellisuudessa olla?
[/quote]
Mulla on fibro diagnoosi reumatautien erikoislääkäriltä n, 5 vuotta sitten , Kipupisteet 18/18 . Erityisesti särkee reidet ja vasemmanpuolen pakara syvältä, nilkat ja erityisesti jalkapöydät.Polvet voivat "kuumeta" ihan yhtäkkiä Myös voimakasta uupumusta ja masennusta on ollut, nykyään olo on keskimäärin parempi, kuin 5 v. sitten. Ota iltaisin 10 mg Triptyl, ei ole ollut mitään sivuoireita, alkuaikojen hirveän väsynyksen jälkeen. On myös uniapnea, ja C-Pap-hoito on sopinut hyvin ja jaksan paljon paremmin nykyään.
[/quote]
Fibromyalgia EI parane liikunnalla, tai millään muullakaan toistaiseksi tunnetulla asialla. Liikunnalla voi saada oireilua hallintaan mutta kaikille se ei vain sovi. Toisille fibroille kaikki liikunta aiheuttaa kovia kipuja. Minusta pilates sopisi juuri yliliikkuvista nivelistä kärsiville, koska se vahvistaa syviä lihaksia. Facebookista löytyy hyviä fibromyalgikkojen vertaistukiryhmiä, joista voi saada apua kaikkeen fibroon liittyvään problematiikkaan.
jälkeen, tosin vain oikealla puolella. Diagnoosia tehdessä kipupisteet 17/18. Kova, jatkuva kipu aiheuttanut kroonista unettomuutta,vakavan masennuksen ja kroonisen muistihäiriön, valtavaa uupumusta. Erittäin yliliikkuvat nivelet myös minulla, se pahentaa oireita. Kannattaa hakeutua jo alkuaan hyvän reumatologin ja fysiatrin hoitoon.
Minulla ei ole unettomuutta, mutta joskus tuntuu siltä, että ei ole yön aikana levännyt ollenkaan, vaikka ihan varmasti on nukkunut kunnon yöunet. Masennusta ja muistihäiriöitä ei ole. Harrastan suht paljon liikuntaa, ja olen huomannut, että pilates/jooga/core-tyyppinen liikunta tuntuu omassa kropassa nykyään parhaimmalta.
ap
mutta ei varsinaisia särkyjä. Meillä suvussa naisilla diagnosoitu paljon kyseistä tautia. Mietin, että voisiko tämä jatkuva väsymys ja uupumus olla fibromyalgiaa. Koska masentunut en kuitenkaan koe olevani ja elämässä on muuten asiat hyvin.
Väsymys ja uupumus voi johtua muustakin.
sella ei tauti parane.
Mulla jalkojen lihassäryt alkoi 1980, kesti kolme vuotta, palasivat taas 1990 ja 1993 dg fibro.
2000 tuli uusi jalkasärkyjakso ja kesti vuoteen 2003.
Huhtikuussa 2010 taas rajut jalkasäryt, uupumus, unihäiriöt, masennus, jalkojen huomattava kangistuminen.
Lähete fysiatrille, kipupolille, psykiatrille. Magneettikuvaus, enmg ja veriarvot normaalit.
Psykiatrin lausunon mukaan kyseessä psykogeeninen, krooninen kipuoireyhtymä, jonka hoito erittäin vaikeaa. Nyt kipukursseja, psykoterapiaa, lääkekokeiluja jne.
mutta ei varsinaisia särkyjä. Meillä suvussa naisilla diagnosoitu paljon kyseistä tautia. Mietin, että voisiko tämä jatkuva väsymys ja uupumus olla fibromyalgiaa. Koska masentunut en kuitenkaan koe olevani ja elämässä on muuten asiat hyvin.
ei minullakaan masennusta, mutta fibrosta 18/18 pisteet reumatologilla ja fysiatrilla.
Masennus käsittääkseni voi olla seurauksena kivuista, unettomuudesta ja uupumuksesta sekä siitä, miten ne vaikuttavat elämään ja työssäoloon jne.
etenkin jos on ollut pitkään samassa asennossa.
ap
Fibromyalgia on erittäin häilyvä diagnoosi, jonka saamisella ei tauti parane
ettei tarvitse tk:lla inttää aina uuden lääkärin kanssa vaivoista
mutta monilla voidaan helpottaa oireita. Itsekin olen vielä alle nelikymppinen, ja haluaisin jatkaa työelämässä vielä pitkään ja tietysti olla täysipainoisesti perheen kanssa.
ap
sella ei tauti parane.
Mulla jalkojen lihassäryt alkoi 1980, kesti kolme vuotta, palasivat taas 1990 ja 1993 dg fibro.2000 tuli uusi jalkasärkyjakso ja kesti vuoteen 2003.
Lähete fysiatrille, kipupolille, psykiatrille. Magneettikuvaus, enmg ja veriarvot normaalit.Psykiatrin lausunon mukaan kyseessä psykogeeninen, krooninen kipuoireyhtymä, jonka hoito erittäin vaikeaa. Nyt kipukursseja, psykoterapiaa, lääkekokeiluja jne.
Itsellä (olen nro 5) vaikea tilanne. Kunto ihan nolla, ei saa aina edes vaatteita päälle tai pääse sängystä ylös. Samat lurinat täälläkin käyty läpi, psykoterapia, mental training kipujen hallintaan, lääkerumba, kuntoutuskurssit jne. Ei kai tässä auta kuin elää päivä kerrallaan, tulevaisuutta ei uskalla edes ajatella..
Fysioterapeuteilla juostessa J-P Kouri diagnosoi sen sekä eräs neurologi. En halunnut uskoa, että kyseessä tuo "luulotauti", mutta sitähän se oli, on myös "todellista" ongelmaa niskassa, kulumaakin tullut nuorena.
Lääkkeitäkin yllämainitut herrat määräsivät, mutta sivuvaikutukset kumosivat hyödyn.
Unettomuus seurannut teini-ikäisestä asti. Itselläni oireet helpottivat huomattavasti, kun lastensaannin myötä siirryin tekemään lyhyempää työpäivää. On aikaa kuntoilla ja levätä, mutta myös olla mukana työelämässä (mielenterveyteni kärsii, jos olen sairiksella).
Olen jo kovin tottunut väsyneeseen fiilikseen aamuisin sekä jäykkiin lihaksiin, niveliin. Ajattelen, että mieluummin tämä kuin mikä tahansa muu ns. oikea sairaus.
Kävin hierojalla muutama kuukausi sitten ja hän sanoi, että lihaksissani ei ole niinkään vikaa, vaan rintaranka on ihan jäykkä.
ap
Täältäpäin löytyy seuraavanlaisia oireita, joitakin löytyy myös ystävättäreltäni, mietimme kovasti että voisiko olla fibromyalgiaa...
- päivittäinen niska- ja hartiakipu...
- ...ja siitä johtuva päänsärky
- jalat tuntuvat siltä, kun lihakset eivät rentoutuisi ollenkaan, ovat koko ajan vähän kipeät, esimerkiksi se sattuu todella paljon, jos poikaystäväni esimerkiksi tökkäisee minua reiteen
- selkääni särkee todella usein
- käsiini alkaa sattua kun laitan hiuksiani ponnarille
- vasenta polveani särkee joskus sietämättömästi, jos kävelen pitempään kun pari kilometriä
Olen käynyt lääkärissä ja fysioterapeutilla, mutta he eivät ota asiaa lainkaan vakavasti, vaan käskevät jatkaa buranansyömistä ja antoivat vain jotain venyttelyohjeita niska-hartia seudulle...